Εξαπλασιάστηκαν οι τουρκικές παραβιάσεις την τελευταία οκταετία
Ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα η ηγεσία της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, με την ευκαιρία της παρουσίασης του προγράμματος για τον εορτασμό του προστάτη της, αρχάγγελου Μιχαήλ (βλέπε πρόγραμμα).
Από τα δεδομένα που παρουσίασε, φαίνεται ότι, εκτός από το καθήκον της προστασίας της εθνικής κυριαρχίας και ακεραιότητας, η ΠΑ επιτελεί σημαντικό κοινωνικό έργο. Τόσο με τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα πυροσβεστικά αεροσκάφη (βλέπε πίνακες), τα πληρώματά τους και το τεχνικό προσωπικό, παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας, όσο και στις αεροδιακομιδές ασθενών (βλέπε πίνακα).
Στις αεροδιακομιδές, εμφανίζει έναν πολύ μεγάλο αριθμό πτήσεων. Η εντατική απασχόληση της Πολεμικής Αεροπορίας με αυτό τον τομέα έχει επανειλημμένως προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό, αφού δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι αεροδιακομιδές είναι αντικείμενο ξένο προς την αποστολή της, και, εκτός αυτού, αρκετά κοστοβόρο. Παρά ταύτα, μετά τα ατυχήματα και δυστυχήματα που σημειώθηκαν, στο παρελθόν, με ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, ο τομέας δόθηκε στην ΠΑ, άπαντες εφησύχασαν, και ουδείς έχει ασχοληθεί προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου συστήματος διακομιδών - νοσηλείας ασθενών.
Παραβιάσεις
Την ίδια στιγμή, η ΠΑ, ως αιχμή του δόρατος της άμυνας, μαζί με το "δίχτυ" του αντιαεροπορικού συστήματος που διαθέτει η χώρα, έχει να αντιμετωπίσει την θεαματικά αυξημένη τουρκική αεροπορική δραστηριότητα στους ουρανούς του Αιγαίου Πελάγους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία οκταετία, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΑ, οι τουρκικές παραβιάσεις εξαπλασιάστηκαν.
Μια κάμψη καταγράφτηκε το 2016, οπότε εκδηλώθηκε το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία, αλλά έκτοτε συνέχισαν τον αυξητικό ρυθμό τους. Μάλιστα, το αμέσως επόμενο έτος, 2016, υπερδιπλασιάστηκαν.
Οι παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου (ΕΕΧ) άρχισαν να κλιμακώνονται αριθμητικά – και σε πολλές περιπτώσεις ποιοτικά – ήδη από το 2013. Μάλιστα, το 2014, και ιδιαίτερα το δεύτερο ήμισυ του έτους, υπερτριπλασιάστηκαν. Έκτοτε κινούνται σε σταθερά αυξανόμενο ρυθμό, με αποτέλεσμα φέτος να έχουν φτάσει, ήδη τον Σεπτέμβριο, τις 3,5 χιλιάδες.
Άκρως ανησυχητικό είναι ότι έχουν αυξηθεί σοβαρότατα οι εμπλοκές (“εικονικές αερομαχίες”) των ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών με τα τουρκικά. Κάτι που δημιουργεί επικίνδυνες πιθανότητες για την πρόκληση κάποιου “ατυχήματος”.
Επίσης, αυξημένες είναι οι προσπάθειες των τουρκικών μαχητικών για υπερπτήσεις πάνω από ελληνικές νησίδες και βραχονησίδες. Συνήθως, υπερίπτανται πάνω από νησίδες, των οποίων η Άγκυρα δηλώνει ότι αμφισβητεί την ελληνικότητά τους. Η απόλυτη πλειοψηφία των υπερπτήσεων είναι σε μεγάλα ύψη, ενώ σχεδόν πάντα τα τουρκικά αναχαιτίζονται από ελληνικά.
Η ΠΑ, πάντως, δεν έδωσε κάποια ουσιαστικά στοιχεία σχετικά με τις πτήσεις τουρκικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV). Ωστόσο, είναι γνωστό, ότι ιδιαίτερα το τελευταίο έτος η Τουρκία χρησιμοποιεί συστηματικά τα UAV στο Αιγαίο.
Εξοπλιστικά προγράμματα
Να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια καταγράφτηκε κλιμάκωση και αύξηση των τουρκικών παραβιάσεων και στα ελληνικά θαλάσσια χωρικά ύδατα.
Γενικότερα, όλα τα στοιχεία συνηγορούν στην εκτίμηση ότι η Άγκυρα ξεκίνησε και θα συνεχίσει να πιέζει με κάθε τρόπο στρατιωτικά την Ελλάδα στο Αιγαίο, και βέβαια στην Κύπρο, την οποία ήδη έχει περικυκλώσει με πλωτά γεωτρύπανα και ερευνητικά σκάφη συνοδεία πολεμικών.
Ως γνωστόν, η Τουρκία έχει ήδη στην γραμμή παραγωγής της πολεμικά σκάφη και drones, ενώ ισχυρίζεται ότι προγραμματίζει τον σχεδιασμό και κατασκευή εγχώριου αεροσκάφους πέμπτης γενιάς. Κάτι, ωστόσο, για το οποίο πάρα πολλοί ειδικοί αμφιβάλλουν.
Η Ελλάδα, από τη μεριά της, με την αναβάθμιση των F-16 της σε τύπου Viper, φαίνεται ότι θα είναι εις θέσιν να διατηρήσει την αεροπορική ισχύ της έναντι της γείτονος τα επόμενα χρόνια. Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται σε 1,2 δις. ευρώ, ενώ, κατά ασφαλείς πληροφορίες, θα υπάρξουν πολλά λίαν σημαντικά “εξτραδάκια” στον εξοπλισμό και τον οπλισμό τους, τα οποία δεν αποκλείεται οι Αμερικανοί να δώσουν ως “δωράκια” στην ελληνική πλευρά.
Η επιλογή του εκσυγχρονισμού των 85 F-16 φέρεται να ήταν η συμφερότερη στρατιωτικά – οικονομικά λύση για την Ελλάδα, σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής στενότητας. Βέβαια, υπήρχαν και εκείνοι που, ενώ η χώρα δεν έχει καν μαντήλι να κλάψει, ονειρεύονταν, και σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα πίεζαν, για να πάρει η Ελλάδα τα F-35 (!).
Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν επίσης μεγάλη ανάγκη από σύγχρονα πολεμικά πλοία. Τόσο η προηγούμενη, όσο και η νέα ηγεσία του υπουργείου Άμυνας αρέσκονται να διαφημίζουν “πιθανή” αγορά των γαλλικών φρεγατών, “Μπελχάρα” (Belharra). Ωστόσο, μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί κάποιος οικονομικός τρόπος για να μπορέσει η χώρα μας να προβεί σε μια τέτοια ακριβή αγορά.
Συζητήσεις γίνονταν – και, κατά πληροφορίες, γίνονται - με την αμερικανική πλευρά για την απόκτηση δυο μεταχειρισμένων αντιτορπιλικών κλάσης Arleigh Burke, αλλά έως τώρα οι ΗΠΑ κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους. Διερευνητικές κρούσεις για μεταχειρισμένα πλοία λέγεται πως έγιναν και προς τη Γαλλία.
Όπως και να’ χει, το Πολεμικό Ναυτικό έχει άμεση ανάγκη από πλοία με σύγχρονα οπλικά συστήματα. Ωστόσο, ακόμα και στο πλέον αισιόδοξο σενάριο, οπότε η Ελλάδα βρίσκει χρήματα για τις “Μπελχάρα”, αυτές θα αρχίσουν να παραδίδονται μετά από τουλάχιστον μια πενταετία. Να σημειωθεί, επίσης, ότι η φρεγάτα είναι ένα καινούργιο οπλικό σύστημα και δεν έχει ξαναχρησιμοποιηθεί σε επιχειρησιακές συνθήκες. Ως εκ τούτου, εάν το αποκτήσει, η Ελλάδα θα είναι η πρώτη που θα το δοκιμάσει.
Επιπλέον, ένα εξίσου σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές ΕΔ είναι η μειωμένη δυνατότητα κινητοποίησης των δυνάμεών τους.
Αξιωματικοί εμφανίζονται ιδιαίτερα απαισιόδοξοι, σημειώνοντας πως αφενός η επάνδρωση των μονάδων είναι λίγο πάνω από το 50%, αφετέρου ότι, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων και έλλειψης χρημάτων, τα μέσα που μπορούν να κινητοποιηθούν επίσης δεν ξεπερνούν κατά πολύ το 50%. Σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, γίνεται λόγος για Ένοπλες Δυνάμεις που έχουν – ποσοτικά τουλάχιστον – τις μισές δυνατότητες από αυτές που έχουν προγραμματιστεί.
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...