Οι άστοχες δηλώσεις μετριούνται σε δισ. - Ο Παπανδρέου το ξέρει;
«Στην εποχή των υπερευαίσθητων αγορών και της 24ωρης ειδησεογραφικής κάλυψης, τα απρόσεκτα λόγια κοστίζουν δισεκατομμύρια», έγραψαν οι Financial Times όταν πια είχε αποδειχτεί ότι ο διεθνής πανικός που προκλήθηκε την περασμένη εβδομάδα από τα σενάρια χρεοκοπίας της Ουγγαρίας δεν ήταν παρά ένα τεράστιο επικοινωνιακό φιάσκο της κυβέρνησης της χώρας. Η «Ι» μίλησε με τέσσερα στελέχη ξένων εταιρειών δημόσιων σχέσεων που αναλαμβάνουν να συμβουλέψουν κυβερνήσεις πώς να διαχειρίζονται μια κρίση και πώς να καταρτίζουν επικοινωνιακή στρατηγική σε περιόδους σαν και αυτή που σήμερα διέρχεται η Ελλάδα αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η επικοινωνιακή πολιτική την οποία ακολούθησαν τόσο η Αθήνα όσο και οι υπόλοιπες κυβερνήσεις της Ευρώπης χαρακτηρίζεται μάλλον αποτυχημένη, αφού όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει κάποιος σ’ αυτή την περίπτωση είναι να «πυροβολήσει τον αγγελιοφόρο», δηλαδή να κατηγορήσει τις αγορές, τους δημοσιογράφους και τους κερδοσκόπους. Αντίθετα, το παράδειγμα της Κορέας δείχνει ότι μια προσεκτικά σχεδιασμένη επικοινωνιακή πολιτική μπορεί να βγάλει την οικονομία από το τούνελ της κρίσης γρηγορότερα. Βλέποντας ρεαλιστικά το πρόβλημα και καταρτίζοντας ένα αποτελεσματικό και αξιόπιστο σχέδιο για την αντιμετώπισή του, η χώρα ήταν η πρώτη που εξήλθε από την ασιατική κρίση του 1997-1998.
Η αδυναμία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να διαχειριστούν αυτή την κρίση χωρίς τις συμβουλές ειδικών, είναι εμφανής. Η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του Viktor Orban, στην Ουγγαρία έθεσε σε κίνδυνο την οικονομία της χώρας, όταν επιχείρησε να πείσει τους ψηφοφόρους της ότι τα δημόσια οικονομικά που παρέλαβε ήταν χειρότερα από ό,τι πίστευε και για αυτό θα πρέπει να αθετήσει τις προεκλογικές της υποσχέσεις. Ομοίως, οι αγορές δεν είχαν καν φανταστεί ότι η Γαλλία θα μπορούσε να έχει δημοσιονομικό πρόβλημα, έως ότου ο υπουργός Προϋπολογισμού Francois Baroin δήλωσε πως η άριστη πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας (ΑΑΑ) βρίσκεται σε κίνδυνο.
Στη Βρετανία, θέλοντας να προετοιμάσει τους ψηφοφόρους για τα δυσάρεστα μέτρα που θα έπαιρνε, ο νέος πρωθυπουργός David Cameron, προειδοποίησε ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα είναι σοβαρότερο από ό,τι έως τώρα πιστευόταν. Μετά από αυτό, ο οίκος Fitch χρειάστηκε λιγότερο από μια μέρα για να ρίξει μια δεύτερη ματιά στα δημοσιονομικά στοιχεία της χώρας και να απειλήσει με υποβάθμιση της πιστοληπτικής της αξιολόγησης. Όσο για την ελληνική κυβέρνηση, αυτή αντιμετώπισε μάλλον τη μεγαλύτερη δυσκολία στην προσπάθειά της να πείσει τις αγορές και τον ξένο Τύπο για την αξιοπιστία των προγραμμάτων και των δηλώσεών της. Οι αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις των τελευταίων ημερών από τα πλέον επίσημα χείλη ότι η Ελλάδα δεν χρεοκοπεί και δεν επιστρέφει στη δραχμή, δεν κατάφεραν να δώσουν τέλος στην επικίνδυνη σεναριολογία, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό.
«Το θέμα με αυτή την κρίση χρέους είναι ότι η συμπεριφορά των κυβερνήσεων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα κρίνεται κάθε ώρα και κάθε μέρα από τις αγορές. Δεν μπορούν να κρυφτούν πουθενά», εξήγησε στην «Ι» ο επικεφαλής διεθνούς φήμης εταιρείας δημοσίων σχέσεων του εξωτερικού. Η συγκεκριμένη εταιρεία βρέθηκε, σύμφωνα με τον ξένο Τύπο, στα «ραντάρ» της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία τον Απρίλιο (και ενώ η χώρα δεχόταν απανωτά χτυπήματα από μέσα ενημέρωσης, οίκους και πολιτικούς του εξωτερικού) φερόταν να προσανατολίζεται στην πρόσληψη ειδικών για την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει γνωστό εάν η επικοινωνιακή στρατηγική της Αθήνας έχει περάσει σε ειδικούς. Εντούτοις, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πολλές κυβερνήσεις του εξωτερικού έχουν καταφύγει σε τέτοιου είδους λύσεις. Αν και κατά τα πρώτα στάδια της οικονομικής του κρίσης, στα τέλη του 2009, το Ντουμπάι έκανε το ένα επικοινωνιακό λάθος μετά το άλλο, εντούτοις, τελικά κατάφερε να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης. Το εμιράτο ανέθεσε την αποκατάσταση της διεθνούς εικόνας του στην Brunswick, ενώ μετά τη χρεοκοπία της, η Ισλανδία προσέλαβε τη λονδρέζικη εταιρεία δημοσίων σχέσεων Financial Dynamics για να βελτιώσει την άποψη των ξένων επιχειρηματιών και επενδυτών.
Εάν είχαν απευθυνθεί εγκαίρως σε επαγγελματίες του είδους, πολλές από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα είχαν αποφύγει λάθη που τους τελευταίους μήνες τους κόστισαν αρκετά δισ. ευρώ στις αγορές. «Σε αυτό το περιβάλλον, το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει κανείς είναι να κατηγορεί τον ‘αγγελιοφόρο’ -τα μέσα ενημέρωσης, τις αγορές, τους κερδοσκόπους- αντί να αντιμετωπίζει το βασικό πρόβλημα, δηλαδή την κατάσταση των δημόσιων οικονομικών του», απάντησε έμπειρο στέλεχος του κλάδου όταν ερωτήθηκε σχετικά. «Μια κυβέρνηση σε κρίση πρέπει να δημιουργήσει ένα θετικό σενάριο έκβασης των πραγμάτων, για να έχει κάτι ο κόσμος να πιστέψει. Διαφορετικά, απλά θα παρασυρθεί από την απαισιοδοξία της αγοράς, η οποία ακόμα και όταν δεν είναι δικαιολογημένη, μπορεί να γίνει αυτοεκπληρούμενη», είπε.
Χρειάζεται μέτρο και αξιόπιστο προφίλ
Όταν βρεθεί αντιμέτωπη με την κρίση σε αρχικό στάδιο, μια κυβέρνηση θα πρέπει να συλλέξει όσο περισσότερες πληροφορίες μπορεί και να ενημερώσει άμεσα το κοινό, χωρίς να υπερβάλλει αλλά ούτε και να υποτιμά τη σοβαρότητα της κατάστασης. Αυτή είναι η πρώτη συμβουλή του Les Francis, πρώην αναπληρωτή προσωπάρχη του Λευκού Οίκου, ο οποίος από τη θέση του διευθυντή και ανώτερου συμβούλου της Washington Media Group, αναλαμβάνει σήμερα τη χάραξη της επικοινωνιακής στρατηγικής πολιτικών φορέων.
Η διεθνής εταιρεία δημοσίων σχέσεων Burson-Marsteller συμβουλεύει κυβερνήσεις στη διαχείριση κρίσεων εδώ και 50 χρόνια. Ο Michiel van Hulten, πρώην ευρωβουλευτής και πρόεδρος του ολλανδικού κόμματος των Εργατικών και σημερινός επικεφαλής του τμήματος κυβερνητικών σχέσεων της εταιρείας, θεωρεί ότι το χειρότερο λάθος που μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση είναι να προσπαθήσει να παραπλανήσει τις αγορές. «Οι αγορές στηρίζονται στην εμπιστοσύνη. Εάν μια κυβέρνηση δεν μπορεί να εκπληρώσει τις υποσχέσεις της, δεν μπορεί πια να πείσει ότι σοβαρολογεί όταν λέει ότι θα αντιμετωπίσει την κρίση. Και αυτό κάνει τα πράγματα χειρότερα», εξηγεί.
Η επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης χρέους μπορεί να αλλάξει την τύχη μιας οικονομίας. Ως επιτυχημένο παράδειγμα, που θα μπορούσε να αποτελέσει υπόδειγμα αντίδρασης για την ελληνική κυβέρνηση, ο van Hulten ξεχώρισε αυτό της Κορέας. Το 1997-1998, με το ξέσπασμα της ασιατικής κρίσης, η Κορέα έκανε τα τρία βήματα που θα πρέπει να κάνει κάθε κυβέρνηση σε μια τέτοια περίπτωση: Αναγνώρισε δημόσια το πρόβλημα που είχε απέναντί της, σχεδίασε ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα αντιμετώπισης και έδειξε ότι διαθέτει την πολιτική βούληση για να το εφαρμόσει. Με τον τρόπο αυτό, η Κορέα μπόρεσε να διαφοροποιήσει τη θέση της από τις υπόλοιπες ασιατικές οικονομίες και να γίνει η πρώτη που εξήλθε από την κρίση.
Όχι στις υπερβολικές προσδοκίες και στο κρυφτούλι ευθυνών
Μαθήματα μπορεί να πάρει η ελληνική κυβέρνηση και από τον τρόπο με τον οποίο το Χονγκ Κονγκ αντιμετώπισε το 2003 την επιδημία του SARS και τις οικονομικές της επιπτώσεις, είπε στην «Ι» η Penny Kozakos, κυπριακής καταγωγής σύμβουλος της Burson-Marsteller στην Ουάσιγκτον. Η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ είχε προσλάβει τη συγκεκριμένη εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να τονώσει την εμπιστοσύνη των ξένων, να ενισχύσει την επιχειρηματική δραστηριότητα, την εσωτερική κατανάλωση και τον τουρισμό, καθώς και να προσελκύσει ξένες επιχειρήσεις.
Σε εποχές κρίσης οι διοικήσεις των επιχειρήσεων θεωρούν αυτονόητη την ανάγκη να ζητήσουν τη βοήθεια ειδικών, ενώ αντίθετα, πολιτικές φωνές προσπαθούν να αποτρέψουν τους επικεφαλής των κρατών από το να δαπανήσουν πόρους για να προσλάβουν εξωτερικούς συμβούλους, εξηγεί η Kozakos. «Ένας πολιτικός ηγέτης, θα πρέπει να υπερασπιστεί την απόφασή του να προσλάβει συμβούλους διαχείρισης κρίσεων εν μέσω οικονομικής στενότητας, εξηγώντας ότι δεν πρόκειται για μια πολυτέλεια, αλλά για μια πηγή ειδικευμένης γνώσης, αποτέλεσμα εμπειρίας χρόνων σε πολλές ανάλογες περιπτώσεις», επισημαίνει.
Η ίδια η Kozakos θα συμβούλευε κυβερνήσεις σε κρίση να μην δημιουργούν ανεδαφικές προσδοκίες για γρήγορη επίλυση των προβλημάτων, αλλά και να αντιστέκονται στην επιθυμία τους να «κρυφτούν» όταν η κατάσταση γίνεται πολύ δύσκολη. «Η κυβέρνηση θα πρέπει πάντα να εκφράζει άποψη, γιατί εάν σιωπήσει, αυτό σημαίνει πως δεν κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει, δεν προωθεί τα συμφέροντα των πολιτών της», επισημαίνει η σύμβουλος της Burson-Marsteller. Παράλληλα, είναι σημαντικό για μια κυβέρνηση που αμφισβητείται να χτίσει ένα δίκτυο από αξιόπιστα και ανεξάρτητα πρόσωπα και φορείς που θα σταθούν στο πλευρό της, ενισχύοντας τη δύναμη του μηνύματος που θέλει να περάσει προς τα έξω.
Τη διαφορά που μπορεί να κάνει η επαγγελματικά σχεδιασμένη επικοινωνιακή στρατηγική σε εποχές κρίσης, εξηγεί ο Francis της Washington Media Group με ένα παράδειγμα. «Αν και δεν είχε πολλές ελπίδες να κερδίσει τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2008, εντούτοις, ο γερουσιαστής John McCain υπέγραψε την καταδίκη του στο αποκορύφωμα της χρηματοοικονομικής κρίσης, το Σεπτέμβριο, όταν έδειξε να πανικοβάλλεται. Αντίθετα, ο Barack Obama εμφανίστηκε σταθερός, ήρεμος και προσεκτικός. Αυτό ζητά ο κόσμος από τους ηγέτες του σε εποχές κρίσης», επισημαίνει.
Η επικοινωνιακή πολιτική την οποία ακολούθησαν τόσο η Αθήνα όσο και οι υπόλοιπες κυβερνήσεις της Ευρώπης χαρακτηρίζεται μάλλον αποτυχημένη, αφού όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει κάποιος σ’ αυτή την περίπτωση είναι να «πυροβολήσει τον αγγελιοφόρο», δηλαδή να κατηγορήσει τις αγορές, τους δημοσιογράφους και τους κερδοσκόπους. Αντίθετα, το παράδειγμα της Κορέας δείχνει ότι μια προσεκτικά σχεδιασμένη επικοινωνιακή πολιτική μπορεί να βγάλει την οικονομία από το τούνελ της κρίσης γρηγορότερα. Βλέποντας ρεαλιστικά το πρόβλημα και καταρτίζοντας ένα αποτελεσματικό και αξιόπιστο σχέδιο για την αντιμετώπισή του, η χώρα ήταν η πρώτη που εξήλθε από την ασιατική κρίση του 1997-1998.
Η αδυναμία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να διαχειριστούν αυτή την κρίση χωρίς τις συμβουλές ειδικών, είναι εμφανής. Η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του Viktor Orban, στην Ουγγαρία έθεσε σε κίνδυνο την οικονομία της χώρας, όταν επιχείρησε να πείσει τους ψηφοφόρους της ότι τα δημόσια οικονομικά που παρέλαβε ήταν χειρότερα από ό,τι πίστευε και για αυτό θα πρέπει να αθετήσει τις προεκλογικές της υποσχέσεις. Ομοίως, οι αγορές δεν είχαν καν φανταστεί ότι η Γαλλία θα μπορούσε να έχει δημοσιονομικό πρόβλημα, έως ότου ο υπουργός Προϋπολογισμού Francois Baroin δήλωσε πως η άριστη πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας (ΑΑΑ) βρίσκεται σε κίνδυνο.
Στη Βρετανία, θέλοντας να προετοιμάσει τους ψηφοφόρους για τα δυσάρεστα μέτρα που θα έπαιρνε, ο νέος πρωθυπουργός David Cameron, προειδοποίησε ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα είναι σοβαρότερο από ό,τι έως τώρα πιστευόταν. Μετά από αυτό, ο οίκος Fitch χρειάστηκε λιγότερο από μια μέρα για να ρίξει μια δεύτερη ματιά στα δημοσιονομικά στοιχεία της χώρας και να απειλήσει με υποβάθμιση της πιστοληπτικής της αξιολόγησης. Όσο για την ελληνική κυβέρνηση, αυτή αντιμετώπισε μάλλον τη μεγαλύτερη δυσκολία στην προσπάθειά της να πείσει τις αγορές και τον ξένο Τύπο για την αξιοπιστία των προγραμμάτων και των δηλώσεών της. Οι αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις των τελευταίων ημερών από τα πλέον επίσημα χείλη ότι η Ελλάδα δεν χρεοκοπεί και δεν επιστρέφει στη δραχμή, δεν κατάφεραν να δώσουν τέλος στην επικίνδυνη σεναριολογία, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό.
«Το θέμα με αυτή την κρίση χρέους είναι ότι η συμπεριφορά των κυβερνήσεων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα κρίνεται κάθε ώρα και κάθε μέρα από τις αγορές. Δεν μπορούν να κρυφτούν πουθενά», εξήγησε στην «Ι» ο επικεφαλής διεθνούς φήμης εταιρείας δημοσίων σχέσεων του εξωτερικού. Η συγκεκριμένη εταιρεία βρέθηκε, σύμφωνα με τον ξένο Τύπο, στα «ραντάρ» της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία τον Απρίλιο (και ενώ η χώρα δεχόταν απανωτά χτυπήματα από μέσα ενημέρωσης, οίκους και πολιτικούς του εξωτερικού) φερόταν να προσανατολίζεται στην πρόσληψη ειδικών για την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει γνωστό εάν η επικοινωνιακή στρατηγική της Αθήνας έχει περάσει σε ειδικούς. Εντούτοις, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πολλές κυβερνήσεις του εξωτερικού έχουν καταφύγει σε τέτοιου είδους λύσεις. Αν και κατά τα πρώτα στάδια της οικονομικής του κρίσης, στα τέλη του 2009, το Ντουμπάι έκανε το ένα επικοινωνιακό λάθος μετά το άλλο, εντούτοις, τελικά κατάφερε να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης. Το εμιράτο ανέθεσε την αποκατάσταση της διεθνούς εικόνας του στην Brunswick, ενώ μετά τη χρεοκοπία της, η Ισλανδία προσέλαβε τη λονδρέζικη εταιρεία δημοσίων σχέσεων Financial Dynamics για να βελτιώσει την άποψη των ξένων επιχειρηματιών και επενδυτών.
Εάν είχαν απευθυνθεί εγκαίρως σε επαγγελματίες του είδους, πολλές από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα είχαν αποφύγει λάθη που τους τελευταίους μήνες τους κόστισαν αρκετά δισ. ευρώ στις αγορές. «Σε αυτό το περιβάλλον, το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει κανείς είναι να κατηγορεί τον ‘αγγελιοφόρο’ -τα μέσα ενημέρωσης, τις αγορές, τους κερδοσκόπους- αντί να αντιμετωπίζει το βασικό πρόβλημα, δηλαδή την κατάσταση των δημόσιων οικονομικών του», απάντησε έμπειρο στέλεχος του κλάδου όταν ερωτήθηκε σχετικά. «Μια κυβέρνηση σε κρίση πρέπει να δημιουργήσει ένα θετικό σενάριο έκβασης των πραγμάτων, για να έχει κάτι ο κόσμος να πιστέψει. Διαφορετικά, απλά θα παρασυρθεί από την απαισιοδοξία της αγοράς, η οποία ακόμα και όταν δεν είναι δικαιολογημένη, μπορεί να γίνει αυτοεκπληρούμενη», είπε.
Χρειάζεται μέτρο και αξιόπιστο προφίλ
Όταν βρεθεί αντιμέτωπη με την κρίση σε αρχικό στάδιο, μια κυβέρνηση θα πρέπει να συλλέξει όσο περισσότερες πληροφορίες μπορεί και να ενημερώσει άμεσα το κοινό, χωρίς να υπερβάλλει αλλά ούτε και να υποτιμά τη σοβαρότητα της κατάστασης. Αυτή είναι η πρώτη συμβουλή του Les Francis, πρώην αναπληρωτή προσωπάρχη του Λευκού Οίκου, ο οποίος από τη θέση του διευθυντή και ανώτερου συμβούλου της Washington Media Group, αναλαμβάνει σήμερα τη χάραξη της επικοινωνιακής στρατηγικής πολιτικών φορέων.
Η διεθνής εταιρεία δημοσίων σχέσεων Burson-Marsteller συμβουλεύει κυβερνήσεις στη διαχείριση κρίσεων εδώ και 50 χρόνια. Ο Michiel van Hulten, πρώην ευρωβουλευτής και πρόεδρος του ολλανδικού κόμματος των Εργατικών και σημερινός επικεφαλής του τμήματος κυβερνητικών σχέσεων της εταιρείας, θεωρεί ότι το χειρότερο λάθος που μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση είναι να προσπαθήσει να παραπλανήσει τις αγορές. «Οι αγορές στηρίζονται στην εμπιστοσύνη. Εάν μια κυβέρνηση δεν μπορεί να εκπληρώσει τις υποσχέσεις της, δεν μπορεί πια να πείσει ότι σοβαρολογεί όταν λέει ότι θα αντιμετωπίσει την κρίση. Και αυτό κάνει τα πράγματα χειρότερα», εξηγεί.
Η επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης χρέους μπορεί να αλλάξει την τύχη μιας οικονομίας. Ως επιτυχημένο παράδειγμα, που θα μπορούσε να αποτελέσει υπόδειγμα αντίδρασης για την ελληνική κυβέρνηση, ο van Hulten ξεχώρισε αυτό της Κορέας. Το 1997-1998, με το ξέσπασμα της ασιατικής κρίσης, η Κορέα έκανε τα τρία βήματα που θα πρέπει να κάνει κάθε κυβέρνηση σε μια τέτοια περίπτωση: Αναγνώρισε δημόσια το πρόβλημα που είχε απέναντί της, σχεδίασε ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα αντιμετώπισης και έδειξε ότι διαθέτει την πολιτική βούληση για να το εφαρμόσει. Με τον τρόπο αυτό, η Κορέα μπόρεσε να διαφοροποιήσει τη θέση της από τις υπόλοιπες ασιατικές οικονομίες και να γίνει η πρώτη που εξήλθε από την κρίση.
Όχι στις υπερβολικές προσδοκίες και στο κρυφτούλι ευθυνών
Μαθήματα μπορεί να πάρει η ελληνική κυβέρνηση και από τον τρόπο με τον οποίο το Χονγκ Κονγκ αντιμετώπισε το 2003 την επιδημία του SARS και τις οικονομικές της επιπτώσεις, είπε στην «Ι» η Penny Kozakos, κυπριακής καταγωγής σύμβουλος της Burson-Marsteller στην Ουάσιγκτον. Η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ είχε προσλάβει τη συγκεκριμένη εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να τονώσει την εμπιστοσύνη των ξένων, να ενισχύσει την επιχειρηματική δραστηριότητα, την εσωτερική κατανάλωση και τον τουρισμό, καθώς και να προσελκύσει ξένες επιχειρήσεις.
Σε εποχές κρίσης οι διοικήσεις των επιχειρήσεων θεωρούν αυτονόητη την ανάγκη να ζητήσουν τη βοήθεια ειδικών, ενώ αντίθετα, πολιτικές φωνές προσπαθούν να αποτρέψουν τους επικεφαλής των κρατών από το να δαπανήσουν πόρους για να προσλάβουν εξωτερικούς συμβούλους, εξηγεί η Kozakos. «Ένας πολιτικός ηγέτης, θα πρέπει να υπερασπιστεί την απόφασή του να προσλάβει συμβούλους διαχείρισης κρίσεων εν μέσω οικονομικής στενότητας, εξηγώντας ότι δεν πρόκειται για μια πολυτέλεια, αλλά για μια πηγή ειδικευμένης γνώσης, αποτέλεσμα εμπειρίας χρόνων σε πολλές ανάλογες περιπτώσεις», επισημαίνει.
Η ίδια η Kozakos θα συμβούλευε κυβερνήσεις σε κρίση να μην δημιουργούν ανεδαφικές προσδοκίες για γρήγορη επίλυση των προβλημάτων, αλλά και να αντιστέκονται στην επιθυμία τους να «κρυφτούν» όταν η κατάσταση γίνεται πολύ δύσκολη. «Η κυβέρνηση θα πρέπει πάντα να εκφράζει άποψη, γιατί εάν σιωπήσει, αυτό σημαίνει πως δεν κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει, δεν προωθεί τα συμφέροντα των πολιτών της», επισημαίνει η σύμβουλος της Burson-Marsteller. Παράλληλα, είναι σημαντικό για μια κυβέρνηση που αμφισβητείται να χτίσει ένα δίκτυο από αξιόπιστα και ανεξάρτητα πρόσωπα και φορείς που θα σταθούν στο πλευρό της, ενισχύοντας τη δύναμη του μηνύματος που θέλει να περάσει προς τα έξω.
Τη διαφορά που μπορεί να κάνει η επαγγελματικά σχεδιασμένη επικοινωνιακή στρατηγική σε εποχές κρίσης, εξηγεί ο Francis της Washington Media Group με ένα παράδειγμα. «Αν και δεν είχε πολλές ελπίδες να κερδίσει τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2008, εντούτοις, ο γερουσιαστής John McCain υπέγραψε την καταδίκη του στο αποκορύφωμα της χρηματοοικονομικής κρίσης, το Σεπτέμβριο, όταν έδειξε να πανικοβάλλεται. Αντίθετα, ο Barack Obama εμφανίστηκε σταθερός, ήρεμος και προσεκτικός. Αυτό ζητά ο κόσμος από τους ηγέτες του σε εποχές κρίσης», επισημαίνει.
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...