Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Η υπεροχή της τουρκικής διπλωματίας στο σκάκι για το φυσικό αέριο


Η νέα γεώτρηση θα γίνει στη θέση «Γλαύκος» με διαφορετικά γεωλογικά δεδομένα, πιο ελπιδοφόρα από εκείνα του στόχου «Δελφύνη»

Είμαστε λαός των άκρων, αυτό δεν είναι μυστικό, και συνήθως υπερβάλλουμε τόσο στις χαρές όσο και στις λύπες. Πριν από ένα μήνα υπήρχε μεγάλος ενθουσιασμός στην Κύπρο και Ελλάδα, για τα αναμενόμενα αποτελέσματα της γεώτρησης της ExxonMobil στην θέση "Δελφύνη".

Δεν πέρασαν λίγες μέρες, και διαπιστώθηκε ότι στην συγκεκριμένη θέση, και σε βάθος 5.000 μ. η αναμενόμενη ποσότητα αερίου δεν βρέθηκε. Επισήμως αυτό δεν ειπώθηκε, αλλά είναι χαρακτηριστική η ανακοίνωση: «Διευκρινίζεται ότι κατόπιν συνεννόησης υπουργείου και κοινοπραξίας περαιτέρω ανακοινώσεις θα γίνουν με την ολοκλήρωση και του δεύτερου αυτού σκέλους του παρόντος ερευνητικού της προγράμματος».

Η νέα γεώτρηση θα γίνει στη θέση "Γλαύκος" με διαφορετικά γεωλογικά δεδομένα, πιο ελπιδοφόρα από εκείνα του στόχου "Δελφύνη". Η γεώτρηση θα φτάσει σε βάθος 4.000 μέτρων και κάποια αποτελέσματα εκτιμάται ότι θα υπάρχουν, σε περίπου έναν μήνα.

Το έχουν γράψει πολλοί, ότι το πετρέλαιο ή φυσικό αέριο μπορεί να είναι κατάρα μπορεί και ευλογία. Η Νιγηρία βρίσκεται στον πίνακα των πλουσιοτέρων χωρών σε αποθέματα πετρελαίου, τα κέρδη όμως καρπούνται οι εταιρίες εξόρυξης, οι δε Νιγηριανοί διαδήλωσαν για την ακρίβεια της βενζίνης. Παρόμοια η κατάσταση και στην Βενεζουέλα.


Μου είχε διηγηθεί παλαιός πολιτικός, ότι ήδη από την εποχή της δικτατορίας, περί τα μέσα του 1971, είχε γίνει γνωστή η ύπαρξη κοιτασμάτων στον θαλάσσιο χώρο της Ελλάδας. Ο Παπαδόπουλος απαγόρευσε την οιαδήποτε αναφορά στους μελετητές και στους υπουργούς που έλαβαν γνώση, φοβούμενος τα όσα θα συνέβαιναν.

Αυτούς τους φόβους όμως δεν τους ενστερνίστηκε η επόμενη δικτατορία του Ιωαννίδη, που ανέτρεψε την πρώτη, και την άνοιξη του 1974 αναγγέλθηκε πομπωδώς η ύπαρξη ενεργειακών αποθεμάτων στο Αιγαίο. Αυτό ήταν. Πριν καν ο αλέκτωρ λαλήσει άπαξ, είδαμε το τουρκικό "Χόρα" να βγαίνει στο Αιγαίο, γεγονός που σημαίνει ότι οι Τούρκοι ήσαν προετοιμασμένοι για την δράση τους μόλις η Ελλάδα προέβαινε στην σχετική ανακοίνωση.

Κάθε τι λοιπόν προς ανακοίνωση, απαιτεί τον κατάλληλο χρόνο, αλλά και την βεβαιότητα της ορθότητας των λόγων. Επειδή, αφενός δημιουργούνται φρούδες τελικώς ελπίδες, όπως στην περίπτωση της "Δελφύνης", αλλά μπορεί να υπάρξουν και δυσάρεστες καταστάσεις, επί ανυπάρκτων θεμάτων.

Κι εδώ, η τουρκική διπλωματία απέδειξε την υπεροχή της. Απαίτησε, και έγινε αποδεκτό, να σταματήσουν οι συνομιλίες για το Κυπριακό, και δεν προέβη σε ιδιαιτέρως προκλητική ενέργεια, αναμένουσα τα αποτελέσματα της γεώτρησης. Είχα γράψει τότε, ότι ο Ερντογάν δεν θα διακινδύνευε σοβαρή ρήξη αν δεν ήταν σίγουρος ότι η γεώτρηση θα έγερνε εξόχως θετικά αποτελέσματα. Βεβαίως, επισήμως έγινε λόγος για το πέρας των αυτοδιοικητικών εκλογών στην Τουρκία, και προσφάτως ο Τσαβούσογλου μίλησε για επανάληψη των συνομιλιών, μετά και την διενέργεια των ευρωεκλογών.

Σημειώνω, ότι τα αποδεδειγμένα αποθέματα φυσικού αερίου της Κύπρου είναι γύρω στα 4 τρισ. κυβικά πόδια. Αυτή η ποσότητα είναι τεράστια για τις ανάγκες της Κύπρου, μικρή όμως για διεθνή εμπορική εκμετάλλευση. Αλλά, και στην Κύπρο, λόγω της μικρής αγοράς, δεν μπορεί να μεταφερθεί, επειδή ο επενδυτής δεν θα αποσβέσει ποτέ το ποσό του 1 δισ. δολαρίων που θα απαιτηθεί για την κατασκευή του αγωγού.

Τώρα, όπως δημοσιεύθηκε εχθές στην Voria.gr, η ιταλική ΕΝΙ, που είχε παρεμποδιστεί να προσεγγίσει το Οικόπεδο 3 από τουρκικά πολεμικά πλοία και κατευθύνθηκε στο Μαρόκο, δεν έχει εγκαταλείψει την προσπάθεια και επανέρχεται και μάλιστα, όπως λέγεται, αποφασισμένη, να κάνει χρήση όλων των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή τη συμφωνία.

Τι μπορεί να άλλαξε άραγε ώστε αυτήν την φορά η ΕΝΙ να έχει βεβαιωθεί ότι δεν θα παρεμποδιστεί πάλι από τους Τούρκους; Η είδηση λέγει, ότι θα ακολουθήσει το μοντέλο της αμερικανικής ΕΧΧΟΝ ή της γαλλικής TOTAL και θα συνοδεύεται από πολεμικά πλοία, όπως ακριβώς έκαναν και οι δύο παραπάνω εταιρίες.

Να στείλουν οι Ιταλοί πολεμικά πλοία να αντιπαρατεθεί με τους Τούρκους, το θεωρώ απίθανο. Η αδυναμία της Ρώμης να αντιπαρατεθεί με την Άγκυρα για να προστατεύσει τα συμφέροντα της ΕΝΙ, υποχρεώνει την ιταλική πετρελαϊκή εταιρεία να αγοράσει προστασία, προσφέροντας μερίδιο. Αναμένεται η σύμπραξη της ΕΝΙ, δίνοντας μερίδιο από τα δικαιώματα της, είτε με την Total, είτε με την ExxonMobil. Πάντα με την ελπίδα, ότι το Οικόπεδο 3 θα φέρει θετικά αποτελέσματα.

Ο Μακεδών
Voria



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]