Ισλαμική Λεωφόρος
Μέσα στον κυκεώνα της κρίσης και των κερδοσκοπικών παιχνιδιών στις μεγάλες κεφαλαιαγορές του πλανήτη, με την υποβάθμιση ακόμη και των ΗΠΑ, αλλά και με το χρέος των ευρωπαϊκών χωρών να φέρνει πανικό σε ηγεσίες και αρμοδίους, η υπόθεση με τις ενεργειακές διασυνδέσεις έχει εξαφανιστεί από τον δημόσιο διάλογο.
«Εδώ ο κόσμος χάνεται...» θα πει κάποιος που δεν είναι και τόσο μυημένος στα παρασκήνια και τις «υπόγειες διαδρομές» του κλάδου. Κι όμως, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι τα επιτελεία των ισχυρών δουλεύουν πάνω στα σενάρια για το πώς θα διαμορφωθεί ο μελλοντικός χάρτης των πολιτικοοικονομικών σχέσεων σε περιφερειακό επίπεδο μετά το ξεπέρασμα της κρίσης.
Από αυτούς τους νέους συσχετισμούς, λένε άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά όλα τα σενάρια, εξαρτάται και ο μελλοντικός παγκόσμιος ενεργειακός χάρτης, από τον παραγωγό μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Με άλλα λόγια, όποιος αποκτήσει τον έλεγχο των περιφερειών σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο θα έχει και τον πλήρη έλεγχο στο σύνολο της ενεργειακής αλυσίδας: στην παραγωγή, τη μεταφορά και την παροχή στον τελικό χρήστη.
Προβάδισμα των ΗΠΑ
Οι ηγεσίες των ενδιαφερόμενων χωρών (δεν γίνεται λόγος για τη χώρα μας, αφού για μας σχεδιάζουν άλλοι...) γνωρίζουν πολύ καλά την πορεία των εξελίξεων και γι’ αυτό προετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα. Έτσι:
♦ Ορισμένοι ισχυροί του τομέα (όπως λέμε Πούτιν) έχουν αλλάξει τακτική και έχουν σταματήσει (μάλλον προσωρινά) τις επιθετικές ενέργειες περιμένοντας να δουν πού θα κάτσει η μπίλια...
♦ Κάποιοι άλλοι (όπως λέμε Ομπάμα) έχουν αποκτήσει προβάδισμα και επιχειρούν να αξιοποιήσουν οποιαδήποτε αναταραχή για να ισχυροποιήσουν τη θέση τους.
♦ Και κάποιοι τρίτοι (όπως λέμε Μέρκελ) προσπαθούν με νύχια και δόντια να εξασφαλίσουν όσο γίνεται καλύτερες συνθήκες για τους δικούς τους σχεδιασμούς...
♦ Υπάρχει και μία τέταρτη κατηγορία χωρών (η Ελλάδα δεν «παίζει»... ούτε σε αυτή) που οι ηγέτες τους γνωρίζουν πως αποτελούν έναν κρίκο στην αλυσίδα και επιδιώκουν να διατηρήσουν ή ακόμη και να ενισχύσουν τη θέση τους στο νέο τοπίο. Η Τουρκία του Ερντογάν είναι μία απ’ αυτές.
Με βάση την ανάλυση που κάνουν ειδικοί στον ενεργειακό κλάδο, η πλάστιγγα των «διαδρόμων της ενέργειας» έχει γείρει αρκετά υπέρ των αμερικανικών συμφερόντων. Όλα τα σχέδια στα οποία υπάρχει ρωσικό συμφέρον έχουν παγώσει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο κι όλες οι περιοχές στις οποίες η Μόσχα διατηρούσε ζωτικά συμφέροντα βρίσκονται σε αναβρασμό.
«Ισλαμική Λεωφόρος»
Πάντως, οι Αμερικανοί δεν βιάζονται! Άλλωστε ξόδεψαν τόσα χρήματα για τις πολεμικές εκστρατείες στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Δεν θα παραδοθούν αμαχητί, αλλά και δεν θα κάνουν καμία λάθος κίνηση που θα τους στοιχίσει στο μέλλον.
Με αυτό το σκεπτικό η Ουάσιγκτον δεν απέτρεψε την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της Τεχεράνης, της Βαγδάτης και της Δαμασκού την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι τρεις χώρες συμφώνησαν να προωθήσουν την κατασκευή ενός αγωγού φυσικού αερίου, που θα ξεκινά από τις πλούσιες ιρανικές πηγές και μέσω των δύο άλλων χωρών θα φτάνει στη Μεσόγειο. Ήδη οι ειδικοί τού βρήκαν και όνομα: «Ισλαμική Λεωφόρο» τον ονόμασαν κι αμέσως άρχισαν οι συγκρίσεις και τα σενάρια. Υπήρξαν ορισμένοι που έσπευσαν να μιλήσουν για ανταγωνιστή του South Stream και του Nabucco. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά:
♦ Πρώτον, το σχέδιο για τον νέο αγωγό προβλέπει πως θα τροφοδοτείται από έναν νέο προμηθευτή, το Ιράν, που μέχρι τώρα δεν «έπαιζε» στις εξαγωγές, είτε λόγω αμερικανικού εμπάργκο είτε διότι η Τεχεράνη δεν διέθετε τόσο μεγάλες ποσότητες για να κάνει εξαγωγές.
♦ Δεύτερον, οι δύο συνεργαζόμενες με το Ιράν χώρες βρίσκονται σε μεγάλη αναταραχή, το Ιράκ από το 2003 και η Συρία τους τελευταίους μήνες...
♦ Τρίτον, βασικοί συνεργάτες της Τεχεράνης για την εξόρυξη του αερίου είναι ρωσικές εταιρείες, άρα η Ουάσιγκτον έχει κάθε λόγο να σαμποτάρει άμεσα ή έμμεσα το σχέδιο.
♦ Τέταρτον, ο μόνος πελάτης που μπορεί να βρεθεί στην περιοχή είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και, όπως πάνε τα πράγματα, οι Βρυξέλλες δεν θα δώσουν το πράσινο φως για συνεργασία με την «Ισλαμική Λεωφόρο» εάν δεν υπάρχει και η σύμφωνη γνώμη των Αμερικανών...
Οι Ρώσοι δεν φαίνεται να διαφωνούν, καθώς θα έχουν το δικό τους μερίδιο, ιδιαίτερα εάν διατηρήσουν τις καλές σχέσεις με την Τεχεράνη και τη Δαμασκό. Αλλά ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος πάνω από 5.000 χιλιόμετρα, δηλαδή θα είναι κατά περίπου 40% μεγαλύτερος από τον South Stream και θα περνάει μέσα από περιοχές όπου η αστάθεια «βασιλεύει» εδώ και αιώνες...
Υπολογίζεται πως η κατασκευή του θα στοιχίσει περίπου 10 δισ. δολάρια, για να μεταφέρει στις δυτικές αγορές περίπου 40 δισ. κυβικά τον χρόνο, με το Ιράκ να απορροφά τα 4-5 δισ. κυβικά, ενώ ήδη έχει ενδιαφερθεί και ο Λίβανος να προμηθεύεται αέριο από τον συγκεκριμένο αγωγό. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των ποσοτήτων σχεδιάζεται να μεταφέρεται στην Ευρώπη. Κι εδώ είναι πλέον το μυστικό: Ποια ευρωπαϊκή χώρα θα ενδιαφερθεί να κλείσει συμβόλαια με τον «διάβολο» (την κυβέρνηση του Ιράν) όταν όλοι συμμετέχουν στις κυρώσεις κατά της Τεχεράνης;
Και η Ελλάδα;
Σε όλα αυτά πού εμπλέκεται η Ελλάδα; Όσοι αναλυτές ασχολήθηκαν με το θέμα θεωρούν ότι η πύλη εισόδου του ιρανικού αερίου στην Ευρώπη θα είναι η χώρα μας. Δεν είναι γνωστό εάν έχουν γίνει επαφές ή εάν υπήρξαν κρούσεις προς την Αθήνα, αλλά, εάν όντως φτάσει το καύσιμο στη Μεσόγειο, το πιο λογικό είναι να κατευθυνθεί προς εμάς, μάλλον με τη μορφή του υγροποιημένου αερίου, καθώς η περίπτωση του υποθαλάσσιου αγωγού μάλλον είναι πολύ ακριβή...
Όλα αυτά βλέπει ο Ερντογάν κι έστειλε τον Νταβούτογλου στη Συρία για να μιλήσει με τον Άσαντ για τις σφαγές αμάχων. Το μυστικό στην περίπτωση είναι πως ο συγκεκριμένος αγωγός μπορεί να συνδεθεί με το τουρκικό σύστημα και να βρει διέξοδο στην Ευρώπη, μέσω της διαδρομής του Nabucco. Σε αυτή την περίπτωση η Άγκυρα αναβαθμίζεται κι εμείς μένουμε (και πάλι) χωρίς ρόλο...
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...