Nabucco - τροχάδην σημειωτόν;
- Κατά την άποψη της πλειονότητας των εμπειρογνωμόνων, η σύγκρουση μεταξύ της ρωσικής «Γκαζπρόμ» με το «Νότιο ρεύμα» της και ομάδας ευρωπαϊκών εταιριών, μετεχόντων στην κατασκευή του αεριαγωγού «Nabucco» κατά παράκαμψη της Ρωσίας, εισήρθε σε αποφασιστικό στάδιο
Οι μετέχοντες στο σχέδιο «Nabucco» σε συνεδρία της ηγετικής επιτροπής στην Άγκυρα κατέληξαν σε συμφωνία για την τροποποίηση της αντίληψης των γραμμών μεταφοράς φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν δυο γραμμές - από τα τουρκο-γεωργιανά και από τα τουρκο-ιρακινά σύνορα. Αυτές οι διαδρομές προϋποθέτουν προμήθειες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, το Τουρκμενιστάν και το Ιράκ. Ο δε τρίτος αγωγός - από το Ιράν στην Τουρκία - αποφασίστηκε να μην κατασκευαστεί λόγω της «τρέχουσας πολιτικής κατάστασης». Εννοούνται οι κυρώσεις, που υιοθετήθηκαν εναντίον της Τεχεράνης. Μερικοί ειδικοί έχουν ήδη δηλώσει ότι η απόρριψη του ιρανικού φυσικού αερίου ουσιαστικά θάβει όλο το σχέδιο.
Ωστόσο το συμπέρασμα του τελικού ανακοινωθέντος για τη συνεδρία στην Άγκυρα είναι αισιόδοξο - το «Nabucco» είναι σχέδιο με πολλές πηγές προμήθειας και δεν θα βασίζεται σε μιά πηγή ή σε ένα προμηθευτή. Η περιοχή της Κασπίας και η Μ. Ανατολή, που έχουν μεγάλο δυναμικό εξαγωγής φυσικού αερίου στην Ευρώπη, θα διαδραματίζουν ρόλο-κλειδί στο σχέδιο, υποστηρίζουν οι εκπονητές του εγγράφου. Κατά πόσο αυτή η αισιοδοξία είναι δικαιολογημένη; Κατά την άποψη του Βαλέρι Νέστεροφ, γνωστού Ρώσου αναλυτή στον τομέα του πετρελαίου και φυσικού αερίου από την εταιρία «Τρόικα-Ντιαλόγκ», σ΄αυτό το θέμα υπάρχει περισσότερη πολιτική, παρά ρεαλιστικός υπολογισμός.
«Τίποτα το ασυνήθιστο δεν συνέβηκε, - λέει ο εμπειρογνώμονας. - Πρόκειται για απότιση φόρου στην πολιτική συγκυρία. Γενικά στο σχέδιο υπάρχουν πολλές ασάφειες. Ένα πράγμα είναι σαφές - ότι το σχέδιο έχει σοβαρή πολιτική υποστήριξη και αρκετά σοβαρούς μετόχους. Φέτος κάποια κατ΄ αρχήν απόφαση για το σχέδιο μπορεί να υιοθετηθεί, όμως, μπορεί και να αναβληθεί. Όμως γενικά προς το παρόν οι προοπτικές του ρωσικού «Νοτίου ρεύματος» (South Stream) φαίνονται καλύτερες.
Εν πάση περιπτώσει, αυτές τις μέρες ο ευρωεπίτροπος στον τομέα της ενέργειας Γκιούντερ Ετινγκερ δήλωσε: «Ο αγωγός «Nabucco», που είναι για μας έργο προτεραιότητας, οπωσδήποτε θα κατασκευαστεί». Από την άλλη, και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση επικρίνεται για τη βραδύτητά της. Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ, π.χ., υπογράμμισε ότι η ΕΕ πρέπει «με όλη τη σοβαρότητα» να αντικρίσει τον ανταγωνισμό του «Nabucco» με τη «Γκαζπρόμ». Και στη διάρκεια της επίσκεψης τον Ιούλιο της Γερμανίδας Καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ στο Καζαχστάν ο Πρόεδρος Νουρσουλτάν Ναζαρμπάεφ παρατήρησε εκνευρισμένα ότι «στην Ευρώπη πολλά λένε για το «Nabucco», όμως στην πράξη σχεδόν τίποτα δεν γίνεται».
Έτσι προς το παρόν η πολιτική προσπάθεια με τη βοήθεια του «Nabucco» να εξωθηθεί η Ρωσία στον ανταγωνισμό στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου μοιάζει, ουσιαστικά, με τροχάδην σημειωτόν.
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...