Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Ποιές είναι οι αλλαγές που προωθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις η κυβέρνηση


Προσπάθεια εφησυχασμού των στελεχών

Η απόφαση αναθεώρησης του νόμου περί ιεραρχίας και προαγωγών των μονίμων αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί τους τελευταίους μήνες κυρίαρχο θέμα συζήτησης στους διαδρόμους και τα γραφεία του Πενταγώνου.

Εχει προκαλέσει δε πανικό, καθώς ορισμένοι τη συνδέουν με τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα των στρατιωτικών. «Δεν πρόκειται να θιγούν», απαντά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και ξεκαθαρίζει πως στόχος της είναι να κάνει τον 2439/96 λειτουργικό, δίκαιο και αξιοκρατικό και όχι να αιφνιδιάσει τα στελέχη.

Εκτιμάται πως δύσκολα το νομοσχέδιο θα είναι έτοιμο μέσα στο 2008, πριν από την κατάθεσή του στη Βουλή θα δοθεί στα κόμματα για διάλογο και θα έχει μεταβατικό στάδιο τουλάχιστον μιας 5ετίας.

Τα σενάρια περί δυσμενών αλλαγών «φούντωσαν» αφού κυκλοφόρησε ένα σχέδιο του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμυνας πάνω στο οποίο άρχισαν οι πρώτες συζητήσεις. Ο Ιούλιος, εντός του οποίου τα Επιτελεία έπρεπε να υποβάλουν τις προτάσεις τους, ερμηνεύτηκε ως εφαρμογή του νέου νόμου, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι παραιτήσεις (έφθασαν τις 1.000 και από τους τρεις κλάδους μέχρι και τα μέσα Ιουλίου).

Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική, όπως προκύπτει από καλά πληροφορημένες πηγές. Κι αυτό γιατί το σχέδιο νόμου του ΓΕΕΘΑ έχει διατάξεις που εκτιμάται ότι προσκρούουν στο Σύνταγμα και δημιουργεί διοικητικής φύσεως προβλήματα. Συνεπώς, κρίνεται ότι μπορεί να αποτελέσει τη βάση της αναθεώρησης του νόμου περί ιεραρχίας και προαγωγών των αξιωματικών και όχι να τύχει εφαρμογής.

Τι προτείνεται

Μέχρι στιγμής, όπως προκύπτει από επιβεβαιωμένες πληροφορίες, φαίνεται να έχουν αποσαφηνισθεί βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, να βρίσκονται υπό εξέταση τροποποιήσεις αρκετές ακόμη που αναφέρονται στο σχέδιο του ΓΕΕΘΑ και λιγότερες να υιοθετούνται. Ο ΕΤ.Κ παρουσιάζει τις τελευταίες εξελίξεις στο μείζον ζήτημα για τους στρατιωτικούς:

-Καθιερώνεται 35ετία ως υποχρέωση της υπηρεσίας, η οποία δεν αφορά σε συνταξιοδοτικά ζητήματα. Στα χρόνια αυτά συμπεριλαμβάνονται τα τέσσερα της σχολής φοίτησης. Η 25ετία ως προϋπόθεση θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος δεν θίγεται (ούτε θα μπορούσε να επηρεασθεί από το συγκεκριμένο νόμο). Η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί στο να μην οδηγούνται σε αποστρατεία σε μικρή ηλικία και με χαμηλό βαθμό, με υπαιτιότητα της υπηρεσίας, δεκάδες στελέχη ετησίως.

-Επιμηκύνονται τα χρονικά όρια παραμονής στους βαθμούς της ιεραρχίας. Οι αξιωματικοί θα προάγονται στο βαθμό του ταξιάρχου με τη συμπλήρωση 30 χρόνων συνολικής υπηρεσίας αντί των 26 που ισχύουν σήμερα.

-Αυξάνονται οι εισακτέοι στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κατά 30% από το νέο ακαδημαικό έτος (2008-2009). Αυτό σημαίνει πως από τις 650 θέσεις εισακτέων τη φετινή χρονιά, το επόμενο έτος θα μπορούν να μπούν στις ανώτατες στρατιωτικές σχολές έως και 200 περισσότεροι ενδιαφερόμενοι. Η διάταξη αυτή προωθείται εξαιτίας του γεγονότος ότι όσοι αποστρατεύονται ή παραιτούνται από τις Ενοπλες Δυνάμεις είναι υπερδιπλάσιοι (τα τελευταία δύο χρόνια ακόμη περισσότεροι) όσων εισάγονται στα ΑΣΕΙ.

-Αυξάνεται η παραμονή των στελεχών των Σωμάτων από το διπλάσιο των χρόνων της σχολής (12) στο τριπλάσιο (18). Δεν μπορεί οι Ενοπλες Δυνάμεις να δαπανούν τεράστια ποσά για την εκπαίδευση, την ειδίκευση, τα σχολεία και την επιμόρφωση των (εν παραδείγματι) γιατρών και αυτοί μετά από 12 χρόνια να εγκαταλείπουν το Στράτευμα για να ιδιωτεύσουν. Πόσω μάλλον όταν τους παρέχεται η δυνατότητα να διατηρούν δικό τους ιατρείο. Στην περίπτωση που επιθυμούν την «έξοδό» τους πριν από τη συμπλήρωση των απαιτούμενων χρόνων το τίμημα θα είναι υψηλότερο του ισχύοντος.

Στο «μικροσκόπιο» των Επιτελείων και της επιτροπής που έχει ορίσει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για την αναθεώρηση του νόμου 2439/96 τέθηκαν τα θέματα που σχετίζονται με την αξιολόγηση και συνδέονται με την εξέλιξη των μονίμων αξιωματικών. Επί αυτών γίνεται μεγάλη συζήτηση, με τα Επιτελεία να εκφράζουν διαφωνίες και να έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις επί του σχεδίου του ΓΕΕΘΑ.

-Η αντικειμενική αξιολόγηση των ουσιαστικών προσόντων, που αφορούν στην προσωπικότητα, στις ικανότητες, στις δυνατότητες και στην απόδοση των αξιωματικών, είναι το «Νο 1» ζητούμενο. Με το ισχύον καθεστώς, η αξιολόγηση είναι υποκειμενική και δεν αναγνωρίζονται η προσφορά και η προσπάθεια των στελεχών. Οι εισηγήσεις κινούνται στην κατεύθυνση της αξιολόγησης ανά κλάδο, ενώ από ίδιας ειδικότητας στελέχη θα πρέπει να αξιολογούνται οι αξιωματικοί των Σωμάτων με πρόβλεψη ανάλογων οργανικών θέσεων. Απορρίπτεται δηλαδή η διάκριση (όπως αναφέρεται στο σχέδιο του ΓΕΕΘΑ) των προερχόμενων από Οπλα και Σώματα. «Κλείνουν» επίσης οι εισηγητές σε διαχωρισμό του χρόνου διοικήσεως για όπλα και Σώματα.

-Το πότε θα πρέπει να αρχίσει η αξιολόγηση ενός στελέχους αποτελεί το «Νο 2» ζητούμενο. Το θέμα αυτό συνδέεται με την εφαρμογή της παράλληλης επετηρίδας. Το σχέδιο του ΓΕΕΘΑ αναφέρει εφαρμογή από το βαθμό λοχαγού, αλλά δεν φαίνεται ότι η παράλληλη επετηρίδα θα υλοποιηθεί για βαθμούς κάτω του ταγματάρχη ή του αντισυνταγματάρχη. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Αμυνας, δεν μπορεί να οδηγούνται αξιωματικοί εκτός οργανικών θέσεων, όταν μάλιστα το σύστημα αδυνατεί να τους αξιολογήσει βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.

-Συζήτηση γίνεται για δύο επιπλέον θέματα. Της περικοπής του βαθμού αποστρατείας γι’ αυτούς που υποβάλλουν παραίτηση και του καταληκτικού βαθμού για όσους κρίνονται ανεπιτυχόντες ή κακοί αξιωματικοί. Για το πρώτο, φαίνεται να κυριαρχεί η άποψη ότι οι παραιτηθέντες δεν πρέπει να δικαιούνται αποστρατευτικό βαθμό, ενώ για το δεύτερο ότι αν θεσμοθετηθεί ένα τέτοιο μέτρο θα πρέπει να ισχύσει στα τελευταία στάδια της ανώτερης βαθμίδας.

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρουν κύκλοι του Πενταγώνου, υπάρχουν και διατάξεις στο σχέδιο νόμου του ΓΕΕΘΑ οι οποίες προκρίνονται και δύναται να υιοθετηθούν. Ανάμεσα σε αυτές είναι τα περί αλλαγής αρχαιότητας δύο φορές. Κατά την προαγωγή από λοχαγό σε ταγματάρχη και στο πέμπτο έτος στο βαθμό του αντισυνταγματάρχη (αντιστοίχως στους άλλους δύο κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων). Η αλλαγή της αρχαιότητας, όταν γίνεται με καθορισμένα κριτήρια αντικειμενικότητας, μπορεί να λειτουργήσει θετικά στην προώθηση αξιωματικών ικανών να αντεπεξέλθουν στις αποστολές της υπηρεσίας και να διευκολύνουν αυτή κατά τη διαδικασία των προαγωγών και τοποθετήσεων.

Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]