Γιατί ο Ελληνισμός επιβίωσε 30 αιώνες – Γλώσσα και Ορθοδοξία
Γράφει ο Θεόδωρος Ράκκας
Εμείς οι νεοέλληνες είμαστε υπερήφανοι για το γεγονός ότι το γένος μας επιβίωσε για πάνω από τρεις χιλιετίες. Το παραπάνω δεν αποτελεί απλώς μια σύγχρονη μόνο διαπίστωση. Μαρτυράται εις τους αιώνας των αιώνων από την αδιάλειπτη χρήση της ελληνικής γλώσσας. Κάπου εκεί τελειώνει και ο συλλογισμός του νεοέλληνα, υπήρχαμε, υπάρχουμε και θα υπάρχουμε για πάντα. Όταν, λοιπόν, τίθεται το λογικό ερώτημα, γιατί και πώς επιβίωσε ο Ελληνισμός, οι συνήθεις απαντήσεις κυμαίνονται, από το μας «φυλάει ο Θεός» μέχρι την πίστη στη διαχρονική υπεροχή του ελληνικού πνεύματος.
Τα παραπάνω φαντάζουν υπερβατικές δοξασίες. Παρ’ όλα αυτά, μελετώντας το παρελθόν ο κάθε αντικειμενικός παρατηρητής, διαπιστώνει το εξής: Ο ελληνισμός επιβιώνει, μέσω της διαχρονικής διατήρησης της κοινής γλωσσικής κληρονομιάς και των κοινών ηθών-αξιακού συστήματος. Ποιοι ήταν, όμως, αυτοί οι φορείς και θεσμοί, οι οποίοι κατάφεραν να διασφαλίσουν την πολιτισμική, την πολιτική και τη γλωσσική συνέχεια ενός γένους τόσο αρχαίου, μέσα σε αιώνες εισβολών, επιδρομών και κατακτήσεων; Δεν ήταν άλλοι από τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και την ορθόδοξη εκκλησία.
Ο Νικήτας Χωνιάτης μας περιγράφει, ήδη από την 12ο αιώνα, το συνειδησιακό πλαίσιο των μεσαιωνικών Ρωμαίων, ή αλλιώς Ρωμιών, σε επίπεδο όχι μόνο θεσμικό, αλλά πάνω απ’ όλα εθνοτικό. Αυτό βασιζόταν, στο να κατέχει κανείς το ελληνίζειν στη γλώσσα, να ακολουθεί τα ρωμαίικα ήθη και προφανώς να είναι χριστιανός. Το παραπάνω τρίπτυχο αντανακλά επακριβώς, το ομόγλωσσο, το ομότροπο και το ομόθρησκο, όπως αυτά αναφέρονται στον Ηρόδοτο. Τα εν λόγω χαρακτηριστικά, όπως και οι θεσμικές δικλείδες οι οποίες τα προώθησαν και τα διαφύλαξαν, διασφάλισαν τη συνειδησιακή συνέχεια και τη φυσική επιβίωση του ελληνισμού.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, και τον αυθόρμητο συλλογισμό της πλειοψηφίας του ελληνικού πληθυσμού. Το «μας φυλάει ο θεός» αντανακλά την ορθόδοξη πίστη, συνδυαστικά με την αντίληψη περί υπεροχής του ελληνικού πνεύματος και πολιτισμού. Μιας αντίληψης, η οποία πηγάζει στη βυζαντινή θέση περί νέου περιούσιου λαού, σε συνάρτηση με τη μελέτη και διατήρηση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Άλλωστε, όπως αναφέρει ο Άγιος Κύριλλος στους Άραβες, «εξ ημών προήλθον άπασαι αι τέχναι».
Μοναδικός θεσμός η εκκλησία
Όμως, η «Bασιλεία των Ρωμαίων» έχει πάψει να υπάρχει εδώ και 500 περίπου χρόνια. Ως εκ τούτου, ο μοναδικός αυτοκρατορικός θεσμός, ο οποίος απομένει στον ελληνισμό είναι η εκκλησία. Στα 400 με 500 χρόνια οθωμανικής διοίκησης, ήταν ο κλήρος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης αυτοί οι οποίοι ανέλαβαν το αποκλειστικό βάρος-ευθύνη της διατήρησης, κατ’ αρχάς του ομόδοξου, και δια μέσω αυτού του ομότροπου και του ομόγλωσσου. Με απλά λόγια, η εκκλησία απετέλεσε για τη ρωμιοσύνη ό,τι ακριβώς απετέλεσε η κιβωτός του Νώε για τη ζωή στην οικουμένη.
Στο τέλος της μέρας, ήταν αυτοί οι Ρωμιοί οι οποίοι πήραν τα όπλα, «υπέρ πίστεως και πατρίδος», κι έδωσαν σάρκα κι οστά σε αυτό που ονομάζουμε νέος ελληνισμός.
Μπορεί οι εποχές να άλλαξαν και συνεχώς να αλλάζουν. Θα ήταν ωστόσο, μέγιστη ανευθυνότητα να διαρραγεί αυτή η οργανική σχέση Πίστεως και Πατρίδας. Ειδικά στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
Η θεσμική έκφραση των παραπάνω, έγκειται στην υπάρχουσα σχέση κράτους-εκκλησίας, όπως αυτή διατυπώνεται στο ελληνικό Σύνταγμα. Ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση και οι εκάστοτε διανοητές οφείλουν να συνειδητοποιήσουν το ειδικό βάρος της αλληλεξάρτησης ελληνισμού-χριστιανισμού. Ως εκ τούτου, πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες αγγίζουν το εν λόγω ζήτημα δεν πρέπει να διακατέχονται, ούτε από ιδεοληπτικές ερμηνείες, ούτε από ψηφοθηρικές σκοπιμότητες.
SLPress
"Ποιοι ήταν, όμως, αυτοί οι φορείς και θεσμοί, οι οποίοι κατάφεραν να διασφαλίσουν την
ΑπάντησηΔιαγραφήπολιτισμική, την πολιτική και τη γλωσσική συνέχεια ενός γένους τόσο αρχαίου, μέσα σε αιώνες εισβολών, επιδρομών και κατακτήσεων;
Δεν ήταν άλλοι από τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και την ορθόδοξη εκκλησία."
Ο αρθογραφος προφανως εννοει τον Ελληνισμο και την Ορθοδοξια!
Οι Ρωμαίοι εδωσαν το 212 μ.Χ. στους Ελληνες τη ρωμαϊκη υπηκοοτητα και την προσωνυμια
«Ρωμαιοι» για λογους φορολογικους και στρατολογικους, σεβαστηκαν, ομως, την ελληνικη
τους συνειδηση που ηταν αλληλενδετη με το εθνικο τους ονομα και δεν επιχειρησαν να την
αλλοιωσουν.
Ρωμαϊκη πολιτιστικη επιρροη υπηρχε μονο βορειως της ιδεατης «Γραμμης Jirecek» η
οποια εκτεινεται απο την πολη Laçi της σημερινης Αλβανιας και περνωντας απο τη Σοφια
καταληγει στον Εύξεινο Πόντο.
Νοτιως της γραμμης αυτης ο Ελληνισμός επικρατεί από τον 4ο κιόλας αιώνα.
Ό,τι «ρωμαϊκο» ειχε απομεινει στο Βυζαντιο ήταν η κρατικη συγκροτηση, η οποια, ομως,
οφειλε πολλα στα ελληνικα δανεια, καθως οι Ρωμαιοι Καισαρες ειχαν υποστει μεγαλη
επιδραση από τις ελληνιστικες μοναρχιες, στη βαση των οποιων υπηρχαν θεσμοι Ελληνικοι.
Γράφει χαρακτηριστικά ο H. G. Wells:
«Περί του Ανατολικού ή Βυζαντινού αυτού κράτους ομιλούν γενικώς ως εάν επρόκειτο περί συνεχίσεως της ρωμαϊκής παραδόσεως, ενώ εις την πραγματικότητα αυτό ήτο ανανέωσις της παραδόσεως του Αλεξάνδρου.
Το Ανατολικόν κράτος, αφότου εχωρίσθη από το Δυτικόν, ωμιλούσε την ελληνικήν γλώσσαν, αποτελούσε δε συνέχειαν, αν και όχι εντελώς αγνήν, της ελληνικής παραδόσεως (…). Tο κράτος αυτό ήτο ελληνικόν και όχι λατινικόν. Oι Ρωμαίοι είχον έλθει και είχον φύγει πάλιν»
(Παγκόσμιος Ιστορία, Βίβλος, Αθήναι 1952, τόμος Α΄)
Κατά τους Ν. H. Baynes-H.St.L.B. Moss:
«Η παιδεία του ελληνιστικού κόσμου που αναπτύχθηκε στα βασίλεια των διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου συνεχίζεται και επηρεάζει βαθιά τα επιτεύγματα του Βυζαντίου. Γιατί οι Βυζαντινοί είναι χριστιανοί Αλεξανδρινοί. Στην τέχνη ακολουθούν τα ελληνιστικά πρότυπα˙ κληρονομούν τη ρητορική παράδοση, την φιλομάθεια, το θαυμασμό για το μεγάλο αιώνα της κλασσικής Ελλάδος, χαρακτηριστικά που διέκριναν τους μελετητές της εποχής του βασιλείου των Πτολεμαίων»
( Byzantium, An Introduction to East Roman Civilization)
(ελλ. μτφρ.Δ. Σακκά, Βυζάντιο, Εισαγωγή στο Βυζαντινό Πολιτισμό)
Διάβασε όλο το κείμενο και θα καταλάβεις ποιά είναι η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία."Βυζαντινή" δεν υπήρξε ποτέ. Αυτή η ονομασία εδόθη από τον Ιερώνυμο Βολφ τον 15ον αιώνα ως όρος για το σύνολο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, γιατί οι Γερμανοί θεωρούσαν τους εαυτούς τους συνεχιστές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (βλ. Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία).
ΔιαγραφήΤο κειμενο το διαβασα,αλλα ας δουμε και τι λενε οι γερμανοι ιστορικοι:
ΔιαγραφήΠηγη : "Geschichte der byzantischen Literatur" ,τομ. 3ος, R.Krumbacher
"Η Βυζαντινη Αυτοκρατορια διετηρησε και ανεπτυξε ο,τι ειχε απομεινει απο τον αρχαιο
Ελληνικο πολιτισμο.
Ο Ρωμανος ο μελωδος ηταν ο Πινδαρος της βυζαντινης ,ρυθμικης ποιησης.
Το λεξικο Σουϊδα αποτελει νεα ενδειξη της μεγαλης εκτασης και του τροπου με τον οποιο η
Βυζαντινη Αυτοκρατορια διετηρησε και ανεπτυξε ο,τι απεμεινε απο τον αρχαιο πολιτισμο.
Οι αναμνησεις της Αννας Κομνηνης ειναι ενα απο τα σπουδαιοτερα εργα της Μεσαιωνικης
Ελληνικης ιστοριογραφιας"
Πηγη: "Geschichte Griechenlands seit den Absterber des antiken Lebens bis zum Gegenwart"
G.Herzenberg
"Τι ειναι το Βυζαντιο; Το εκχριστιανισθεν ρωμαϊκο κρατος του Ελληνικου Εθνους.
Η ρωμαϊκη κυριαρχια στο Βυζαντιο παρεταθη μεχρι του Αυτοκρατορα Αρκαδιου,δηλαδη μεχρι το
ετος 395 μ.Χ.Απο αυτο το χρονικο σημειο και εφεξης το κεντρο της βαρυτητας της Ελληνικης
Ιστοριας βρισκεται στην Κωνσταντινουπολη, η οποια αποτελει την πολιτιστικη πρωτευουσα του
Ελληνικου κοσμου."
ΥΓ:Αυτα φαινεται σου ξεφυγαν!!