Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Υποψήφιοι για διαμελισμό


Γράφει ο Χρήστος Γιανναράς

Υ​​πάρχουν δύο παράγοντες (ή συντελεστές ή δεδομένα) του οργανωμένου (δημόσιου) βίου, με καίρια σημασία για την ύπαρξη και λειτουργία του, που είναι αδύνατο να αντικειμενοποιηθούν ως μετρητά μεγέθη και να αξιολογηθούν. Επομένως, είναι και αδύνατο να «βελτιωθούν» με άμεσες (νομοθετικές - διοικητικές) παρεμβάσεις. Πρόκειται για ό,τι ενδεικτικά ονομάζουμε «κοινωνικό κλίμα» και «ανθρώπινη ποιότητα».

Ονομάζουμε «κοινωνικό κλίμα» κάποια κατεστημένα αυτονόητα, βεβαιότητες που κανένας δεν διανοείται να τις αμφισβητήσει ή ελέγξει. Δεν πρόκειται για επεξεργασμένες «θέσεις» ή «αρχές», ιδεολογικές παραδοχές, επιλεγμένες πεποιθήσεις, όχι. Πρόκειται για βεβαιότητες που «μεταγγίζονται» αυτοματικά, σαν «κοινοί τόποι». Ολοι τις χρησιμοποιούν θεωρώντας δεδομένο ότι όλοι τις παραδέχονται. Ετσι, τα κατεστημένα αυτονόητα
λειτουργούν στη συλλογικότητα σαν τρόπος αντίληψης της πραγματικότητας, σαν νοο-τροπία (τρόπος του νοείν, τρόπος κατανόησης του υπαρκτού και πραγματικού).

Για παράδειγμα, στην Ελλάδα σήμερα, μια κατεστημένη, αυτονόητη βεβαιότητα, παγιωμένη ως «κλίμα κοινωνικό» και κυριαρχική νοο-τροπία, είναι η χρηστική εκδοχή της παιδείας: Είναι «εφόδιο» για το παιδί η σχολική εκπαίδευση, όπλο - εργαλείο - προϋπόθεση για τον βιοπορισμό του - υφίσταται την «ταλαιπωρία» του σχολείου, προκειμένου «να πάρει ένα χαρτί», να βγάζει το ψωμί του.

Η ωφελιμότητα είναι το αυτονόητο κίνητρο και ο αυτονόητος στόχος σε ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδρομή, από το νηπιαγωγείο ώς το διδακτορικό. Αδιανόητο το ενδεχόμενο η παιδεία να είναι πρωτίστως χαρά και όχι πρωτίστως υποχρέωση – η χαρά της εισόδου στην κοινωνία των σχέσεων, στη δημιουργική «μετοχή», στην έκπληξη του συνεχώς καινούργιου. Εχει χαθεί από το οπτικό μας πεδίο το σχολειό ταυτισμένο αυτονόητα με γνώση που συναρπάζει, ανοίγει ορίζοντες, οικοδομεί την προσωπικότητα, ετοιμάζει υπεύθυνους πολίτες. Γι’ αυτό και κατεστημένος αυτονόητα ο εκτρωματικός πρωτογονισμός του «φροντιστηρίου»: Το σχολειό δευτερεύον ή και περιττό, η γνώση απροκάλυπτα εμπορευματοποιημένη, «πακετάρεται» στα φροντιστήρια, για να αποτιμηθεί η χρηστικότητά της στην αγορά.

Αλλο κατεστημένο, παγιωμένο στη σημερινή Ελλάδα αυτονόητο: η δημοσιοϋπαλληλία ως παρασιτισμός. Θεσμός ισόβιας εξασφάλισης κάποιων (τυχαία ή εξαγορασμένα) προνομιούχων, όχι θεσμός υπουργίας των κοινών αναγκών. Μισθός εγγυημένος από το κράτος, σίγουρος μήνας μπαίνει - μήνας βγαίνει, χωρίς κρίση - αξιολόγηση της προσφοράς, των ικανοτήτων, της κατάρτισης, με ατιμώρητη την κατάχρηση, την αυθαιρεσία, τη ραστώνη. Ο «δημόσιος υπάλληλος» δεν είναι, δεν διανοείται ότι θα μπορούσε να είναι λειτουργός της κοινωνίας των αναγκών. Δεν προτίμησε την κοινωνική προσφορά αντί για κάποιο κερδοφόρο επάγγελμα, δεν απαρνήθηκε συνειδητά το ρίσκο της δημιουργικής πρωτοβουλίας, τον συναρπαστικό ανταγωνισμό, για χάρη κοινωνικού υπουργήματος. Αυτονόητα η δημοσιοϋπαλληλία στην Ελλάδα συνδέεται στην κοινή συνείδηση με το εξαθλιωτικό της ανθρώπινης εντιμότητας «ρουσφέτι»: Πουλάς την ψήφο σου στον υπόκοσμο των κομματανθρώπων εξαγοράζοντας το ισόβιο τέλμα.

Τρίτο παραδειγματικό αυτονόητο στην κατεστημένη ντροπή του ελλαδισμού, η κοινή βεβαιότητα ότι «πολιτισμός είναι η Ευρώπη» και «πρόοδος» η μίμηση της Ευρώπης. Εκτιμάμε και θαυμάζουμε όχι τα πραγματικά επιτεύγματα των ευρωπαϊκών κοινωνιών, όχι την κατά κεφαλήν καλλιέργεια, τους θεσμούς λειτουργίας της συλλογικότητας, όχι τη νοο-τροπία και τους παράγοντες που τη διαμόρφωσαν μέσα στους αιώνες, αλλά το εντυπωσιακό αποτέλεσμα της ορθολογικής συμπεριφοράς, της πειθάρχησης στον Νόμο, της παραγωγικής γονιμότητας – τελικά την ευμάρεια. Αυτό μας γυαλίζει.

Η στάση μας των Ελλαδιτών απέναντι στους «Ευρωπαίους» δεν συνιστά ετοιμότητα δημιουργικής πρόληψης προτύπων και στοχεύσεων, αλλά μόνο παθητική μίμηση, επαρχιώτικη μειονεξία, συμπλεγματική ξιπασιά. Δεν ήταν ποτέ «γκέτο» ο Ελληνισμός, από την αρχαιότατη εποχή ώς την «πτώση» του στον ζυγό των Τούρκων, συνεχώς προσλάμβανε από παντού και αφομοίωνε τα προσλήμματα στις δικές του ανάγκες. Η θανατερή παρακμή αρχίζει, όταν προσλαμβάνοντας υποτάσσεται στο πρόσλημμα, δεν αφομοιώνει, μιμείται, πιθηκίζει.

Νομοτελειακά η μίμηση γεννάει σύμπλεγμα κατωτερότητας, επαρχιωτίλα, γελοιότητα. Σε οποιοδήποτε δάνειο, μίμηση λαμπρού επιτεύγματος της «Ευρώπης», προσθέστε τον προσδιορισμό «νεοελληνικό», και αμέσως το γέλιο είναι αυθόρμητο: Κοινοβουλευτισμός νεοελληνικός, σύστημα κοινωνικών ασφαλίσεων νεοελληνικό, φορολογικοί θεσμοί νεοελληνικοί, ελεύθερη πληροφόρηση, αδέσμευτη ψήφος, δημόσια τάξη και πάει λέγοντας.

Το κορύφωμα της τραγωδίας είναι ότι η μίμηση, η αξιωματική βεβαιότητα ότι «ανήκομεν εις την Δύσιν» παθητικά, χωρίς ενεργό δημιουργική ετερότητα, μας απωθεί στο περιθώριο της Ιστορίας. Οταν δεν έχουμε τίποτε δικό μας να κομίσουμε στον εταιρισμό των λαών της Ευρώπης, όταν μόνο ζητιανεύουμε και εξευτελιστικά επιτροπευόμαστε από τους «εταίρους» μας, είμαστε κιόλας εκτός Ιστορίας. Υποψήφιοι για διαμελισμό.

Καθημερινή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου


Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

2 σχόλια :

  1. Κατερίνα Χατζηθεοδώρου18 Ιουνίου 2018 στις 3:20 μ.μ.

    Συγκλονιστική η τελευταία παράγραφος του κειμένου σας κ. Γιανναρά. Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τη αλήθεια της και την ισχυρή πιθανότητα να συμβεί.
    Όμως, αν ανατρέξουμε στα αίτια (και εσείς το έχετε κάνει) δε μπορεί παρά να αναρωτηθούμε: για να κομίσει ετερότητα σήμερα ο Έλληνας στον εταιρισμό (και μόνο η λέξη αυτή φανερώνει την πραγματική συγκολλητική ουσία της σημερινής Ευρώπης) δε θα έπρεπε πρώτα απ' όλα να γνωρίζει “ποιος είναι”; Πώς να χτίσει μια διαφορετική ταυτότητα από την ευρωπαϊκή (κατά τη γνώμη μου, ένα χυλώδης αχταρμάς πλέον, παρά τα “οργανωτικά” και τεχνικά της επιτεύγματα, προϊόντα της εργαλειακής γνώσης που αυτή η ίδια εισήγαγε!) όταν αγνοεί ποιος πραγματικά είναι;
    Το “γνώθι σ' αυτόν”, το κορυφαίο παράγγελμα του Πανελλήνιου Ιερού της αρχαίας Ελλάδος, σήμερα ο Έλληνας το προσπερνάει, σφυρίζοντας αδιάφορα. Ούτε στο ελάχιστο κατανοεί την τεράστια ισχύ και σημασία του. Για να “παράγει” πολιτισμό ένας λαός πρέπει πρώτα απ' όλα να έχει αναπτύξει (ή να διατηρεί) ισχυρά στοιχεία ταυτότητας εν πλήρη επιγνώσει, να γνωρίζει από πού έρχεται και προς τα πού θέλει να πάει.

    Ο Έλληνας σήμερα έχει χάσει εντελώς τον πραγματικό εαυτό του, τις καταβολές του, (που ακόμα σπιθίζουν μέσα του παρά του τόνους περιττωμάτων με τα οποία τις έχουν πνίξει -καθόλου τυχαία!), τις ιδιοπρόσωπες ποιότητες, αλλά και αδυναμίες του.
    Τον “έπλασαν” έτσι τον Έλληνα, από τον Όθωνα και συνεχώς ως τώρα, ώστε να χάσει τη δική του μορφή, την “ιδιομορφή” του, αφαιρώντας ό,τι δικό του και επιβάλλοντας του μέσω της εκάστοτε ψευτοδιανόησης, της πολιτικής, αργότερα δε και της μιντιακής, εξουσίας
    Κατάντησε έτσι “α-μορφος”, χωρίς είδος, χωρίς χαρακτηριστικά που μπορεί να διακρίνονται κατά το “ειδέναι”. Κατάντησε ένα ασήμαντο άθυρμα στον ευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο χυλό. Και προσωπικά ελάχιστα ρίχνω το άδικο στον ελληνικό λαό. Άλλοι έχουν την κύρια ευθύνη γι' αυτό που είναι, ή μάλλον που δεν είναι, σήμερα.
    Για να πάρει εκ νέου τη μορφή και να γίνει “Ο-μορφος” ως Έλλην, να πάρει δηλαδή Ο-λοκληρωμένη μορφή, πρέπει να φανούν “πλάστες Έλληνες”, με βαθιά γνώση και αυτογνωσία. Αλλά και ατσάλινη θέληση να επαν-ελληνίσουν αυτόν τον ως τώρα άτυχο λαό, που χρόνια τώρα τον έχουν αποκόψει από τα διαμάντια του και του δίνουν γυαλιστερές χάντρες: ιδεολογίες, χρηματολατρεία, εργαλειακή γνώση, διαφθείρουσα ψυχαγωγία, ώθηση, ή μάλλον απώθηση προς πλήρη και ιδιοτελή ιδιώτευση. Γιατί αν δεν αναλάβουν τέτοιοι Έλληνες το μεγάλο αυτό έργο, ένα πραγματικό “εξ' Ουρανού θαύμα”, τότε τον διαμελισμό θα τον ακολουθήσει η πλήρης απώλεια ακόμα και της μνήμης μας. Κάτι σαν εθνικό αλτσχάιμερ. Κανείς δε θα υπάρχει, ο οποίος να θυμάται “ποιος ήταν...ποιος είναι....” Και, αν δεν κάνω λάθος, είναι η μνήμη που κρατάει τη συνοχή κάποιας οντότητας, ατομικής ή συλλογικής, μέσα στον πολύρροο Χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα Χατζηθεοδώρου18 Ιουνίου 2018 στις 4:46 μ.μ.

      Ας μου επιτραπεί μια μικρή διόρθωσις στο σχόλιο μου. Στην πρώτη πρόταση της δεύτερης ενότητας εκ παραδρομής παρέλειψα δύο λέξεις: δεν γνωρίζει.
      Οπότε αυτή γίνεται:
      Ο Έλληνας σήμερα έχει χάσει εντελώς τον πραγματικό εαυτό του, δεν γνωρίζει τις καταβολές του, (που ακόμα σπιθίζουν μέσα του...)...αλλά και τις αδυναμίες του.

      Διαγραφή

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]