Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Οδοιπορικό στην Ελλάδα με φωτογραφίες πριν από 100 χρόνια!!!


Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»

Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ - μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...

Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.

Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.

Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου

Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας - στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.

Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.

Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.

Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.

Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....

Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα,

τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...». Και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Μπουασονά στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό. Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία που τα

Βιβλιογραφία

  • «Fred Boissonnas» ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ - Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2002 εφ. Το Βήμα
  • Μπουασονά Φρέντ – Frederic Boissonnas (1858-1946) http://openarchives.gr/view/415653
  • http://thesprotia-news.blogspot.com/2010/01/frederic-boissonnas-1858-1946.html
  • http://www.fotoart.gr/arthra/stathatos/fredboissonnas.htm
  • http://www.hch.culture.gr/newtypo/index.php?id=110
  • Ελλάδος περιήγησις, Εκδ. ΜΙΛΗΤΟΣ 2009, ISBN 978-960-464-002-7
  • Les Alpes Valaisannes. Georges Bridel, 1911, Lausanne.
  • "La route du Loetschberg" Jegerlehner Johannes 1917, Genève
  • http://www.tanea.gr/politismos/article/?aid=4657309
  • Des Cyclades en Crète au gré du vent. Πρόλογος Gustave Fougères. Αρχαιολογικές σημειώσεις G. Nicole. Genève, Boissonnas & Co. Éditions d'Art et de Sciences, 1919
  • La Dent du Midi, Champery, et le Val d'Illiez. Με τη συνεργασία του H.-F. Montagnier. Geneve, Editions d'Art Boissonnas, 1923
  • http://krasodad.blogspot.com/2010/09/blog-post_8810.html
Δείτε τις 155 φωτογραφίες απ’ όλη την Ελλάδα, που μπορέσαμε να συλλέξουμε και να σας παρουσιάσουμε



Ακράτα, αυλές, 1903

Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903

Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903

Ολυμπία - Αλφειός 1903

Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903

Αργοστόλι 1903

Εύβοια - Χαλκίδα 1903

Ακράτα 1903

Μέγα Σπήλαιο 1903

Καλάβρυτα 1903

Χελμός 1903

Καρύταινα Αρκαδίας 1903

Ταΰγετος 1903

Στυμφαλία Στη σκιά της θημωνιάς 1903

Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903

Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903

Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903

Γαστούρι Κέρκυρας-Ανάσταση 1903

Κερκυραίες στην έξοχη, 1903

Ζεμενό Κορινθίας oικογένεια, 1903

Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν
τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903

Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου, 1903

Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903

Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903

Τίρυνθα, 1903

Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903

Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903

Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907

Πειραιάς 1907

Έδεσσα, 1908

Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 - 1917

Μετέωρα, ανάβαση του Fred Boissonnas με το καλάθι, 1908

Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908

Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908

Παρθενώνας, 1908

Πειραιάς 1908

Πήλιο - Πορταριά 1908

Το Ερέχθειο, 1910

Θεσσαλονίκη 1908

Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911

Εύβοια 1911

Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 – 1911

Χανιά - το φρούριο του Φίρμα 1911

Χανιά - η πύλη και το νεώριο 1911

Χανιά – πλανόδιος μανάβης 1911

Χανιά 1911

Μουρνιές σπίτι Βενιζέλου 1911

Σφακιά, 1911

Λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης, 1911

Ιεράπετρα, 1911

Αγ. Δέκα -οικία Ηλιάκη 1911

Μύλος στη Μαρώνεια Σητείας Κρήτης 1911

Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

Οικογένεια Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

Ομαλός, Κρήτη, 1911

Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο1911

Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

Αμοργός, γυναίκες, 1911

Αμοργός, Το γνέσιμο 1911

Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911

Μακεδονία, λίχνισμα, 1911

Σαντορίνη 1911

Το μάζεμα της ελιάς με το χέρι, στην Πρέβελη Κρήτης, 1911

«Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913

Ήπειρος 1913

Προς Κόνιτσα 1913

Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913

Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913

Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913

Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913

Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία1913

Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913

Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913

Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913

Θεσσαλονίκη, 1913

Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913

Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913

Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913

Ζαγόρι 1913

Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913

Κοκκινόπουλο, Ελασσόνας, 1913

Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, χωρικοί 1913

Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913

Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913

Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913

Μέτσοβο, 1913 (Προσέξτε το χαμόγελο και το νάζι του μικρού κοριτσιού)

Μέτσοβο, στη βρύση, 1913

Πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα (Όλυμπος) στο βάθος. Μάης του 1913

Μπάγια (Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913

Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913

Μύτικας, Όλυμπος, 1913

Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913

Όλυμπος, 1913

Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1913

Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913

Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913

Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, A 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Β 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Γ 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν. 1913

Πάργα, 1913

Πάργα, 1913

Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913

Στρυμώνας, 1913

Το γεφύρι της Άρτας, 1913

Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913

Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913

Φιλιάτες, εξοχή, 1913

Φιλιάτες, εξοχή, A 1913

Φιλιάτες, 1913

Φιλιππιάδα, 1913

Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914

Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 19414

Πίνδο, κάτω από τα πλατάνια, 1914

Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915

Παραμυθιά, αγορά, 1915

Ίος, στον τάφο του Ομήρου, 1918

Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918

Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918

Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919

Κρήτη, λιμάνι Χανίων, 1919

Αθήνα, καθημερινή ζωή, 1920

Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920

Αθήνα, οδός Ερμού, 1920

Αθήνα, Πλάκα, 1920

Αθήνα - Ζάππειο 1920

Η Ακρόπολη από το Θησείο, 1920

Κηφισιά, 1920

Γειτονιά της Θεσσαλονίκης, τη δεκαετία του 20

Χανιά, Βενετσιάνικη πόρτα, 1920

Χανιά, Πλατεία Μαυροβουνίου, 1920

Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920

Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920

Ηράκλειο, κρήνη Μοροζίνι, 1920

Άγιος Νικόλαος, 1920

Άγιο Όρος - Μονή Ιβήρων, 1928

Άγιο Όρος, 1928

Άγιο Όρος, 1928

Άγιο Όρος, καλόγεροι, 1928

Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928

Μοναχοί του Αγίου Όρους, από την επίσκεψή του στο Περιβόλι της Παναγιάς, το 1928

Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928

Μονή Βατοπαιδίου. 14-27 Αυγούστου 1928

Άθως, τράπεζα, 1928

Οδοιπορικό στο Άθω 1928

Οδοιπορικό στο Άθω 1928

Οδοιπορικό στο Άθω 1928

Φυλακές Ναυπλίου, 1928

Η Ακρόπολη

Γέροντας με τσαρούχια

Σούνιο



Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

1 σχόλιο :

  1. Για όσους αγαπούν την ιστορία, τη λαογραφία και τη φωτογραφία, και εκτιμούν το έργο του Fred Boissonnat όσο το εκτιμά ο Κωνσταντίνος, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί τους...

    1. http://kappapress.blogspot.com/2009/10/blog-post_08.html

    2. http://www.buruburu.gr/blog/history/883.html

    3. http://www.photo.gr/v2/index.php?option=1&selector=0&id=764

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]