Ο νέος τριπλός Ψυχρός Πόλεμος
Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους κέρδισαν τον Ψυχρό Πόλεμο με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Όμως, δεν είναι καθόλου σίγουρο ποιος θα κερδίσει τον νέο Ψυχρό Πόλεμο, που δεν είναι ιδεολογικός
Το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου έφερε τον Ψυχρό Πόλεμο και τη σύγκρουση δύο ιδεολογιών για την ηγεμονία του κόσμου.
Του καπιταλισμού και του κομμουνισμού.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους επικράτησαν της Σοβιετικής Ένωσης και η κυριαρχία του συστήματος που αντιπροσώπευαν ήταν αδιαμφισβήτητη.
Όμως, «Το τέλος της ιστορίας» στο οποίο αναφέρθηκε ο Φράνσις Φουκουγιάμα δεν ήλθε.
Τρεις περίπου δεκαετίες αργότερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει.
Η φιλελεύθερη παγκόσμια τάξη που οι ΗΠΑ στήριξαν και διασφάλισαν μετά το 1945 υπονομεύεται από τις προστατευτικές εμπορικές πολιτικές και την απόσταση που παίρνουν οι ΗΠΑ από συμμαχίες που είναι σημαντικές για την παγκόσμια ασφάλεια.
Όμως, ο πιο σημαντικός πόλεμος μαίνεται αλλού και δεν αφορά ιδεολογίες ή καταναλωτικά αγαθά.
Αφορά τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων.
Εταιρείες όπως η Google και το Facebook μάς προσφέρουν δωρεάν υπηρεσίες και χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα μας για να βγάλουν κέρδος, πουλώντας τα σε άλλες εταιρείες.
Τα προσωπικά δεδομένα μας δεν είναι πλέον ιδιωτικά.
Αν όμως σταματούσαμε να χρησιμοποιούμε τις δωρεάν υπηρεσίες της Google και του Facebook, τα προσωπικά δεδομένα μας θα ήταν πιο ασφαλή και ιδιωτικά.
Σε μια τέτοια περίπτωση, η Google και το Facebook θα έχαναν τις εταιρείες-πελάτες, αφού οι τελευταίοι δεν θα αγόραζαν διαφήμιση, από τη στιγμή που θα γνώριζαν πως ελάχιστοι θα την έβλεπαν.
Μερικοί ισχυρίζονται πως τέτοιοι επιχειρηματικοί κολοσσοί έχουν στην ουσία κοινωνικοποιήσει τα δεδομένα, προκειμένου να τα εκμεταλλευθούν, μετατρέποντάς τα σε περιουσιακά στοιχεία.
Το ανωτέρω είναι ένα παράδειγμα, αλλά αποτυπώνει τη σημερινή πραγματικότητα.
Οσο πιο πολλά δεδομένα κάποιος ελέγχει, τόσο πιο σημαντικός παίκτης γίνεται.
Κι εδώ ακριβώς αρχίζει ο νέος Ψυχρός Πόλεμος.
Η ΕΕ εμφανίζεται να υιοθετεί τη θέση πως το άτομο πρέπει να έχει τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων του και γι’ αυτό ενεργοποίησε τη σχετική ντιρεκτίβα GDPR πέρυσι τον Μάιο.
Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ δίνουν μεγαλύτερα περιθώρια ελέγχου στις επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα τα προσωπικά δεδομένα να είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην αγορά.
Τέλος, η Κίνα, παρά τους νόμους που πέρασε πέρυσι για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, εμφανίζεται να δίνει τον έλεγχό τους στο κράτος μέσω του social credit system.
Το τελευταίο είναι ένα scoring σύστημα που αξιολογεί κάθε πολίτη της και αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό το 2021.
Η κυριαρχία του ενός από τα ανωτέρω τρία μοντέλα ελέγχου των προσωπικών δεδομένων θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό ποιος θα κερδίσει τον νέο Ψυχρό Πόλεμο.
Προσωπικά, δεν θα στοιχηματίζαμε.
Dr Money
Euro2day
Η κατάσταση πλέον είναι αρκετά πιο περίπλοκη. Οικονομική γεωστρατηγική, συγκρούσεις πολυεθνικών υψηλής τεχνολογίας και μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ως μέσο άσκησης πολιτικής επιρροής) και πολιτιστικών φαινομένων όσο ποτέ άλλοτε.
ΑπάντησηΔιαγραφή