Απαιτείται ένα ισχυρό σοκ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Του Κυριάκου Υάκινθου
Απαιτείται ένα σοκ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Να σχεδιασθεί ένα ν/σ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, βασισμένο στο νόμο 4009/2011, ο οποίος ψηφίστηκε από τα 2/3 της Βουλής – αυτό το ξεχνάμε, ποιος νόμος έτυχε τόσο μεγάλης αποδοχής από τη Βουλή; Εννοείται ότι θα περιέχει διορθώσεις / προσθήκες / βελτιώσεις.
Να φαίνεται ξεκάθαρα, ρητά γραμμένο, από το 2ο Άρθρο του, το «καταργείται το λεγόμενο Άσυλο και κάθε μορφή αυτού στα ΑΕΙ» και να μην υπάρχει καμία υπόνοια περί ασύλου σε οποιαδήποτε έκφανσή του που θα μπορεί να ερμηνευτεί διασταλτικά, πέραν φυσικά της απόλυτης ελευθερίας της ακαδημαϊκής σκέψης, διδασκαλίας, τρόπου εκμάθησης και έρευνας.
Ανομία
Να θεσμοθετηθεί η Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Τα κονδύλια που διατίθενται από τα ΑΕΙ για εργολαβικές φυλάξεις και ερμαφρόδιτες λύσεις (οι φύλακες δεν μπορούν να έχουν ουσιαστική παρέμβαση, βλ. πρόβλημα διακίνησης ουσιών στους χώρους των ΑΕΙ), να αποτιμηθούν και να περικοπούν από τους προϋπολογισμούς των ΑΕΙ ώστε να διατίθενται από το
Κράτος στην Υπηρεσία της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας
Το κάθε ΑΕΙ να επικαιροποιήσει ή να εκπονήσει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας στη βάση κειμένου “template” που θα συντάξει εθνική επιτροπή. Εφόσον υπάρξει ΑΕΙ που δεν έχει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας σε διάστημα 6 μηνών, να κόβεται η χρηματοδότησή του.
Προγράμματα Σπουδών - Εκπαίδευση
Υποχρεωτικός εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών, με οδηγό ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ευρώπης και της Αμερικής. Τμήμα η Σχολή που αποδεδειγμένα δεν εκσυγχρονίζει ριζικά το πρόγραμμα σπουδών, να έχει περικοπή στην χρηματοδότηση.
Συγχώνευση – όχι κατάργηση – Τμημάτων περιορισμένης ζήτησης σε κάθε ΑΕΙ.
Διαρκής αξιολόγηση των καθηγητών όλων των βαθμίδων συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της πρώτης βαθμίδας (από φοιτητές και από ιδρυματικές επιτροπές στη βάση δεικτών και εισροών κονδυλίων έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης).
Χρηματοδότηση
Ύψος κρατικής χρηματοδότησης άμεσα συνδεδεμένο με την παραγωγή γνώσης (papers, patents), με τον αριθμό εισακτέων (που θα πρέπει για πρώτη φορά τον λόγο να τον έχουν τα Τμήματα και όχι ο Υπουργός) και με τις βάσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων (πρέπει να αναγνωρίζεται από την Πολιτεία η επιτυχία ενός Τμήματος στις επιλογές των μαθητών).
Η χρηματοδότηση να πηγαίνει υποχρεωτικά σε ποσοστό έως και 60% στις ερευνητικές υποδομές, η πλειοψηφία των οποίων είναι απαρχαιωμένες ή σε πλήρη επικάλυψη μεταξύ τους λόγω της επιθυμίας του κάθε καθηγητή να έχει την δική του προσωπική υποδομή.
Χρηματοδοτούμενη έρευνα (ΕΣΠΑ κλπ)
Πλήρης αποτίμηση της χρηματοδοτούμενης έρευνας, από το 2004 μέχρι σήμερα. Κολοσσιαίο έργο που θα πρέπει να γίνει με μεθοδικότητα, στο πλαίσιο του «για κάθε ένα € χρηματοδότησης πόσα € ήρθαν έμμεσα πίσω στη χώρα».
Διαρκής ανά 4 χρόνια αποτίμηση των περιφερειακών RIS3 για να αποφευχθεί το φαινόμενο πάγιας χρηματοδότησης κάποιων θεματικών περιοχών (χωρίς ουσιαστική αποτίμηση), λόγω διασυνδέσεων καθηγητών με το σύστημα, ή χρηματοδότησης έρευνας σε υποδομές και τεχνολογίες που στο άμεσο μέλλον θα πεθάνουν.
Ευκαιρίες για χρηματοδότηση σε τεχνολογίες υψηλότατου ρίσκου (μπορεί να υπάρξει περίπτωση όπου 9 στα 10 ρίσκα να είναι αποτυχημένα αλλά η επιτυχία του ενός ρίσκου θα παράγει πολλαπλάσια θετικά αποτελέσματα, βλ. παράδειγμα έρευνας και ανάπτυξης στις ΗΠΑ).
Διασύνδεση ΑΕΙ με την Βιομηχανία και τις ΜμΕ
Υποχρεωτικές δράσεις διασύνδεσης με τις ιδιωτικές εταιρείες για την παραγωγή τεχνολογιών, υπηρεσιών και προϊόντων. Αυτό δεν σημαίνει όμως και παρέμβαση στα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων.
Ξεκάθαρη και ρητή θεσμοθέτηση της απονομής royalties στα ΑΕΙ, από τις εταιρείες, για την ενίσχυση των υποδομών αυτών. Στο μεγαλύτερο ποσοστό, τα royalties να χρησιμοποιούνται για βασικές υποδομές σε αίθουσες, ερευνητικό εξοπλισμό και υποδομές για τους φοιτητές.
Δημιουργία θετικού κλίματος και ενίσχυσης για μία τριετία, εταιρειών spinoff από τα ΑΕΙ και δημιουργία πανεπιστημιακών υποδομών για την εγκατάσταση αυτών (στα πρότυπα Ευρωπαϊκών και Αμερικανικών ΑΕΙ). Ίδρυση μίας τέτοιας υποδομής – πιλότου σε ένα ΑΕΙ.
Διασύνδεση ΑΕΙ με τις ΕΔ και τις παραγωγικές σχολές τους
Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι και οι Παραγωγικές Σχολές των ΑΕΙ ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μόνο η ΣΣΑΣ είναι στενά συνδεδεμένη με το ΑΠΘ.
Θεμελίωση ουσιαστικής και θεσμοθετημένης συνεργασίας με τις ΕΔ για την παραγωγή τεχνολογίας χρήσιμης για αυτές και επομένως, για την άμυνα της χώρας (το παράδειγμα της Τουρκίας).
Στενή συνεργασία παραγωγικών σχολών των ΕΔ με τα ΑΕΙ με ανταλλαγή προσωπικού και ανάπτυξη κοινών δράσεων έρευνας και τεχνολογίας με αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις από υπ. Παιδείας και Άμυνας.
Δομή και λειτουργία των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ
Πλήρης αποσύμπλεξη των ΕΛΚΕ από το ΓΛΚ (οι τερατώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες οδηγούν στην υπο-απορροφητικότητα των χρηματοδοτήσεων ευρωπαϊκών και εθνικών έργων).
Έρευνα και ανάπτυξη σε καθεστώς δημοσίου λογιστικού και νοοτροπίας ΔΕΝ νοείται. Πλέον, κανένας νέος επιστήμονας δε θέλει να έχει καμία σχέση με το δημόσιο (όνειρο περασμένης 20ετίας ήταν αυτό).
Θέσπιση παραδειγματικών τιμωριών στην περίπτωση κακοδιαχείρισης των εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων έρευνας και ανάπτυξης.
ΓΓΕΤ
Κατάργηση της ΓΓΕΤ και εκ νέου συγκρότηση αυτής, με σύγχρονη δομή, η οποία πρέπει να γίνει από μία υπηρεσία διαχείρισης και νομής κονδυλίων σε – γιατί όχι – ένα υπουργείο τεχνολογίας, με στρατηγική στοχευμένη στη συνεισφορά στην ανάπτυξη της χώρας μέσω της τεχνολογίας.
Εφόσον παραμείνει Γραμματεία, να υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό.
* Ο Κυριάκος Υάκινθος είναι Δ/ντής Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, ΑΠΘ.
Voria
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...