Η Άγκυρα αυξάνει τα επίπεδα έντασης στο Αιγαίο
Του Σωτήρη Σιδέρη
Προκλητική και αυθαίρετη ενέργεια, που δεν βασίζεται καν σε συνθήκες ούτε σε άλλη νομική βάση, χαρακτηρίζουν έγκυρες διπλωματικές και νομικές πηγές την ενέργεια της Άγκυρας να απαγορεύσει τη διέλευση του ελληνικού πρωθυπουργικού αεροσκάφους από τον τουρκικό εναέριο χώρο με κατεύθυνση το Ιράν στις 6 Φεβρουαρίου, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Καθημερινή» και δεν διαψεύσθηκε από το κυβερνητικό επιτελείο.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, το αεροσκάφος που χρησιμοποιεί ο πρωθυπουργός για τις μετακινήσεις του είναι κρατικό – κυβερνητικό και όχι στρατιωτικό, πραγματοποιεί πολιτικές πτήσεις και όχι στρατιωτικές, δεν μεταφέρει όπλα, ούτε μπορεί να διεξάγει επιχειρήσεις. Το ότι το πιλοτάρουν στρατιωτικοί δεν αλλάζει την ουσία, ότι η Τουρκία συνεχίζει να αυθαιρετεί και μάλιστα προκλητικά.
Η πτήση προς το Ιράν ήταν μία πολιτική πτήση μελών της κυβέρνησης και όχι στρατιωτική, κατά συνέπεια δεν ευσταθούσε οποιαδήποτε ένταση για τη Ρόδο. Υπό αυτό το πρίσμα οι τεχνικές λεπτομέρειες του επεισοδίου έχουν σχετική σημασία, γιατί η υπόθεση αυτή ανέδειξε για ακόμη μία φορά τις πολιτικές ευθύνες της Τουρκίας στην όξυνση των διμερών σχέσεων.
Αλυσίδα γεγονότων
Το επεισόδιο αυτό καταγράφηκε σχεδόν ταυτόχρονα με σειρά ακόμη γεγονότων, τα οποία ήρθαν να υπογραμμίσουν και να υπενθυμίσουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις ο κίνδυνος πρόκλησης θερμού επεισοδίου είναι υπαρκτός και κατά κύριο λόγο αποφεύγεται χάρις στην ψυχραιμία των Ελλήνων αξιωματούχων.
Η Τουρκία με ένα μπαράζ επιθετικών ενεργειών αυξάνει τα επίπεδα έντασης στο Αιγαίο με συνεχείς συνδυασμένες και σχεδιασμένες κινήσεις. Τις επόμενες ημέρες θα φανεί αν και σε ποιο βαθμό η Άγκυρα θα εξορθολογήσει την πολιτική της καθώς αναμένεται η κίνηση του ερευνητικού σκάφους «Τσεσμέ» μεταξύ Εύβοιας και Σκύρου, 25 με 28 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το έως τώρα πρόγραμμα. Είναι προφανής η προκλητικότητα της Άγκυρας καθώς η επιλογή του χώρου και του χρόνου κάθε άλλο παρά τυχαία είναι.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, υποτίθεται ότι το τουρκικό σκάφος θα προβεί σε επιστημονικές έρευνες, αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, από τη στιγμή που θα κινηθεί εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας θα πρέπει να επιβιβαστεί Έλληνας επιστήμονας για να παρακολουθήσει τις έρευνες.
Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2007, ύστερα από έντονες αντιδράσεις της Τουρκίας σε ερευνητικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Κιέλου, επιβιβάστηκε τούρκος επιστήμονας στο πλοίο «Αιγαίον», βορείως της Κρήτης και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, για να ελέγξει τις εργασίες ανάσυρσης καλωδίων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις σε διπλωμάτες.
Το τρίτο συνεχόμενο επεισόδιο καταγράφηκε την περασμένη Τρίτη, όταν ο σταθμός Αττάλειας εξέδωσε NΑVTEX με την οποία δέσμευσε για έξι ώρες την περιοχή ανάμεσα στη Ρόδο και στο Καστελλόριζο, ενώ συχνές, σχεδόν μόνιμες, είναι οι οχλήσεις πλοίων που πραγματοποιούν εργασίες πόντισης καλωδίων.
Στιγμές έντασης αναμένεται να υπάρξουν πολλές στο Αιγαίο, καθώς η εμμονή της Άγκυρας να εδραιώσει τις αμφισβητήσεις, διεκδικώντας πλήρη δικαιώματα έρευνας και διάσωσης μέχρι το Κεντρικό Αιγαίο, αναμένεται να προκαλέσει νέες εντάσεις. Το τελευταίο κρούσμα σημειώθηκε την περασμένη Τετάρτη με την επιθετική πτήση αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας CN-235, το οποίο πέταξε πάνω από το Κουνελονήσι, που βρίσκεται νοτίως του Αγαθονησίου.
Πηγή εφημ. «Καθημερινή της Κυριακής»
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Προκλητική και αυθαίρετη ενέργεια, που δεν βασίζεται καν σε συνθήκες ούτε σε άλλη νομική βάση, χαρακτηρίζουν έγκυρες διπλωματικές και νομικές πηγές την ενέργεια της Άγκυρας να απαγορεύσει τη διέλευση του ελληνικού πρωθυπουργικού αεροσκάφους από τον τουρκικό εναέριο χώρο με κατεύθυνση το Ιράν στις 6 Φεβρουαρίου, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Καθημερινή» και δεν διαψεύσθηκε από το κυβερνητικό επιτελείο.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, το αεροσκάφος που χρησιμοποιεί ο πρωθυπουργός για τις μετακινήσεις του είναι κρατικό – κυβερνητικό και όχι στρατιωτικό, πραγματοποιεί πολιτικές πτήσεις και όχι στρατιωτικές, δεν μεταφέρει όπλα, ούτε μπορεί να διεξάγει επιχειρήσεις. Το ότι το πιλοτάρουν στρατιωτικοί δεν αλλάζει την ουσία, ότι η Τουρκία συνεχίζει να αυθαιρετεί και μάλιστα προκλητικά.
Η πτήση προς το Ιράν ήταν μία πολιτική πτήση μελών της κυβέρνησης και όχι στρατιωτική, κατά συνέπεια δεν ευσταθούσε οποιαδήποτε ένταση για τη Ρόδο. Υπό αυτό το πρίσμα οι τεχνικές λεπτομέρειες του επεισοδίου έχουν σχετική σημασία, γιατί η υπόθεση αυτή ανέδειξε για ακόμη μία φορά τις πολιτικές ευθύνες της Τουρκίας στην όξυνση των διμερών σχέσεων.
Αλυσίδα γεγονότων
Το επεισόδιο αυτό καταγράφηκε σχεδόν ταυτόχρονα με σειρά ακόμη γεγονότων, τα οποία ήρθαν να υπογραμμίσουν και να υπενθυμίσουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις ο κίνδυνος πρόκλησης θερμού επεισοδίου είναι υπαρκτός και κατά κύριο λόγο αποφεύγεται χάρις στην ψυχραιμία των Ελλήνων αξιωματούχων.
Η Τουρκία με ένα μπαράζ επιθετικών ενεργειών αυξάνει τα επίπεδα έντασης στο Αιγαίο με συνεχείς συνδυασμένες και σχεδιασμένες κινήσεις. Τις επόμενες ημέρες θα φανεί αν και σε ποιο βαθμό η Άγκυρα θα εξορθολογήσει την πολιτική της καθώς αναμένεται η κίνηση του ερευνητικού σκάφους «Τσεσμέ» μεταξύ Εύβοιας και Σκύρου, 25 με 28 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το έως τώρα πρόγραμμα. Είναι προφανής η προκλητικότητα της Άγκυρας καθώς η επιλογή του χώρου και του χρόνου κάθε άλλο παρά τυχαία είναι.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, υποτίθεται ότι το τουρκικό σκάφος θα προβεί σε επιστημονικές έρευνες, αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, από τη στιγμή που θα κινηθεί εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας θα πρέπει να επιβιβαστεί Έλληνας επιστήμονας για να παρακολουθήσει τις έρευνες.
Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2007, ύστερα από έντονες αντιδράσεις της Τουρκίας σε ερευνητικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Κιέλου, επιβιβάστηκε τούρκος επιστήμονας στο πλοίο «Αιγαίον», βορείως της Κρήτης και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, για να ελέγξει τις εργασίες ανάσυρσης καλωδίων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις σε διπλωμάτες.
Το τρίτο συνεχόμενο επεισόδιο καταγράφηκε την περασμένη Τρίτη, όταν ο σταθμός Αττάλειας εξέδωσε NΑVTEX με την οποία δέσμευσε για έξι ώρες την περιοχή ανάμεσα στη Ρόδο και στο Καστελλόριζο, ενώ συχνές, σχεδόν μόνιμες, είναι οι οχλήσεις πλοίων που πραγματοποιούν εργασίες πόντισης καλωδίων.
Στιγμές έντασης αναμένεται να υπάρξουν πολλές στο Αιγαίο, καθώς η εμμονή της Άγκυρας να εδραιώσει τις αμφισβητήσεις, διεκδικώντας πλήρη δικαιώματα έρευνας και διάσωσης μέχρι το Κεντρικό Αιγαίο, αναμένεται να προκαλέσει νέες εντάσεις. Το τελευταίο κρούσμα σημειώθηκε την περασμένη Τετάρτη με την επιθετική πτήση αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας CN-235, το οποίο πέταξε πάνω από το Κουνελονήσι, που βρίσκεται νοτίως του Αγαθονησίου.
Πηγή εφημ. «Καθημερινή της Κυριακής»
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...