Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Πως και γιατί έπεσε το Απάτσι;


Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά.
Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελικοπτέρου είναι θωρακισμένο, ενώ οι κινητήρες διαχωρίζονται μεταξύ τους από κράματα τιτανίου για να μην καταστραφεί ο δεύτερος αν σημειωθεί έκρηξη στον έναν. Η άδεια για την αυτοπεριστροφή ζητήθηκε για να ξεκινήσει η άσκηση από τα 3.000 πόδια (1000 μέτρα).
Κατά την διάρκεια της εν λόγω άσκησης ο χειριστής ρίχνει τις στροφές των κινητήρων στο «ρελαντί» και το ελικόπτερο «πέφτει» με τα στροφεία να κινούνται μόνο εκμεταλλευόμενα το ανοδικό ρεύμα του αέρα που σχηματίζεται από την πτώση.
Περί τα 500 πόδια από το έδαφος ή και πιο ψηλά, ο πιλότος δίνει στροφές στους κινητήρες, αλλάζει το βήμα στα στροφεία και επανα-αποκτά τον έλεγχο του ελικοπτέρου. Από τον πύργο ελέγχου έγινε αντιληπτό ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν το ελικόπτερο είχε ξεπεράσει το όριο που έπρεπε να αναλάβει τον έλεγχο της πτήσης ο πιλότος και αυτό δεν συνέβη. Περίπου 30 μέτρα πριν προσκρούσει στο έδαφος, όλοι όσοι παρακολουθούσαν κατάλαβαν τι θα συνέβαινε...
Η αυτοπεριστροφή πρόκειται για δύσκολη άσκηση που χρειάζεται υψηλή εμπειρία, άριστη γνώση του ελικοπτέρου και πάντα εμπεριέχει κινδύνους. Η μαρτυρίες που μιλάνε για αποκοπή του στροφείου κατά την διάρκεια της πτώσης του ελικοπτέρου, ελέγχονται αλλά μέχρι στιγμής δεν επιβεβαιώνονται. Το γεγονός ότι πετάχθηκε σε μεγάλη απόσταση η πτέρυγα μπορεί και να οφείλεται στην πρόσκρουση στο έδαφος.
Πάντως είναι πρόωρο να μιλάμε με σιγουριά για τα αίτια της πτώσης, αφού εξίσου πιθανή αιτία είναι και η μηχανική αστοχία, αλλά και η ανεπαρκής συντήρηση.
Οπωσδήποτε μείζον θέμα παραμένει ο λόγος για τον οποίο εξερράγη το ελικόπτερο όταν προσέκρουσε στο έδαφος. Γράψαμε από την πρώτη στιγμή ότι τα ελικόπτερα του είδους από όποιο ύψος και να πέσουν δεν εκρήγνυνται ή τουλάχιστον δεν πρέπει να εκρήγνυνται. Το τουρκικό δοκιμαστικό, υπό ανάπτυξη, ελικόπτερο Τ-129 έπεσε από ύψος 1500 ποδών πριν τέσσερις μήνες στην Ιταλία και δεν σημειώθηκε έκρηξη, ούτε σκοτώθηκαν οι χειριστές.
Σημειώνεται πάντως, πως το συγκεκριμένο Απάτσι ήταν ένα από τα 12 καινούργια ελικόπτερα που είχε προμηθευτεί επίσημα πέρυσι ο Ελληνικός Στρατός, τα οποία όμως παρέμεναν για τουλάχιστον δύο χρόνια στα υπόστεγα του Στρατού. Την πρώτη παρτίδα 20 επιθετικών ελικοπτέρων τύπου Απάτσι προμηθεύτηκε ο Στρατός στα μέσα της δεκαετίας του ΄90.
Τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, που κόστισε τη ζωή στους δύο χειριστές, διερευνώνται από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του Γενικού Επιτελείου Στρατού.
Ερωτηματικά πάντως δημιουργεί η μη υπογραφή από την ελληνική πλευρά της συμφωνίας τεχνικής υποστήριξης (Τechnical Αssistance Αgreement) για την υποστήριξη των ελικοπτέρων Απάτσι, η οποία είχε λήξει στις 30 Ιουνίου. Η συμφωνία αυτή που υπογράφεται μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, και τελεί υπό την αιγίδα του αμερικανικού κράτους, προβλέπει τις διαδικασίες κάτω από τις οποίες γίνεται η ροή ανταλλακτικών και η εν γένει υποστήριξη των ελικοπτέρων.
Εξαιτίας της μη υπογραφής της συμφωνίας, την οποία σύμφωνα με πληροφορίες η αμερικανική πλευρά είχε ζητήσει επανειλημμένα πριν από τη λήξη και πρόσφατα πριν από 15 μέρες, αποσύρθηκαν οι αμερικανοί τεχνικοί που βάσει της συμφωνίας αγοράς των ελικοπτέρων παρείχαν τεχνική βοήθεια επί δύο χρόνια από την παραλαβή των ελικοπτέρων στους έλληνες τεχνικούς. Αξιωματικός της Αεροπορίας Στρατού, που έχει γνώση των διαδικασιών, είπε ότι οι έλληνες τεχνικοί είναι πλήρως πιστοποιημένοι για την επιθεώρηση και τον έλεγχο των Απάτσι. Ωστόσο, το γεγονός ότι για μερικές εβδομάδες δεν είναι παρόντες οι Αμερικανοί λειτουργεί προβληματισμό.



Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]