Η βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της γερμανικής βιομηχανίας είναι έτοιμη να σκάσει
Του Chris Bryant
Στις πιο σκοτεινές ημέρες της ύφεσης του 2009, η βιομηχανική παραγωγή της Γερμανίας κατέρρεε με ρυθμό απομείωσης άνω του 20% σε ετήσια βάση. Επρόκειτο για καταστροφική απειλή, η οποία όμως ευτυχώς τελείωσε όσο γρήγορα ξεκίνησε.
Περίπου 10 χρόνια αργότερα, μια κρίση εκκολάπτεται και πάλι στην καρδιά της βιομηχανίας της χώρας. Ο πόνος θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο διαρκής αυτή τη φορά.
Μέχρι στιγμής τα προβλήματα δεν είναι ούτε κατά προσέγγιση τόσο οξέα όσο το 2009. Η βιομηχανική παραγωγή σημείωσε μια ελεγχόμενη πτώση 4,2% τον Ιούλιο. Η ανησυχία, ωστόσο, είναι ότι η ζήτηση υποβαθμίζεται από έναν συνδυασμό τόσο κυκλικών όσο και πιο διαρκών διαρθρωτικών παραγόντων, όπως η σταδιακή εγκατάλειψη του ντίζελ και η μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα οχήματα. Οι εμπορικοί πόλεμοι του Τραμπ και το δράμα του Brexit κάθε άλλο παρά βοηθούν την κατάσταση.
Ο βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας συμβάλλει σε ποσοστό άνω του 20% στο ΑΕΠ και αποτελεί ένα τεράστιο asset για τη χώρα. Τώρα αυτή η - υπό κανονικές συνθήκες - μηχανή εξαγωγών τραβά την οικονομία προς τα κάτω. Τα σήματα κινδύνου είναι παντού. Η γερμανική μεταποιητική δραστηριότητα βρίσκεται σε χαμηλά δεκαετίας, σύμφωνα με τον δείκτη PMI της IHS Markit. Το Ινστιτούτο Ifo εκτιμά ότι πάνω από το 5% των εταιρειών του κλάδου της μεταποίησης έχουν περικόψει τις ώρες εργασίας και περίπου 12% αναμένεται να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις μέσα στους επόμενους τρεις μήνες. Οι παραγγελίες γερμανικών μηχανημάτων μειώθηκαν κατά 9% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με την VDMA, η οποία εκπροσωπεί τους μηχανικούς της χώρας. Στη χημική βιομηχανία και τη βιομηχανία φαρμάκου, η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε κατά 6,5% το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε από τις αρχές του έτους κατά 12%. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 14%.
Την ίδια ώρα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Daimler έχουν εκδώσει ανάλογες προειδοποιήσεις σχετικά με τα κέρδη τους, καθώς οι αυστηρότεροι κανόνες όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων τις υποχρεώνουν σε υψηλές δαπάνες. Οι προμηθευτές τους, ωστόσο, είναι εκείνοι που πληρώνουν πραγματικά τη "νύφη". Τουλάχιστον τρεις εξ αυτών - οι Eisenmann, Weber Automotive και μια θυγατρική της Avir Guss - κατέθεσαν αιτήματα για κίνηση διαδικασιών αφερεγγυότητας τις τελευταίες εβδομάδες και οι επενδυτές εκτιμούν ότι το πρόβλημα δεν θα περιοριστεί μόνον σε αυτές.
Ο κατάλογος του "πόνου" στην μεταποίηση δεν σταματά εδώ. Η μετοχή της εταιρείας κατασκευής καλωδίων Leoni σορτάρεται όσο ελάχιστες μετοχές γερμανικών εταιρειών. Έχει χάσει τα δύο τρίτα της αξίας της το τελευταίο έτος και δεν πρόκειται απλώς για μια μεμονωμένη περίπτωση.
Ο μεγάλος αντίπαλος της Continental, η Robert Bosch, έχει μια μεγάλη βιομηχανική δραστηριότητα γύρω από την τεχνολογία του ντίζελ και ετοιμάζεται επίσης για εσωτερικές ανακατατάξεις. Ο διευθύνων σύμβουλός της, Volkmar Denner, δήλωσε στην Süddeutsche Zeitung τον περασμένο μήνα ότι αναμένει εποχή στασιμότητας στην παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας. "Είναι διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν, όταν σχεδόν πάντα η παραγωγή σε τελική ανάλυση πάντα θα ανέβαινε. Οι ούριοι άνεμοι δεν υπάρχουν πια", τόνισε.
Με λίγη τύχη, αυτές οι ζοφερές προβλέψεις θα αναγκάσουν την κυβέρνηση στο Βερολίνο να επανεξετάσει τη δέσμευσή της σε έναν απόλυτα ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής του βιομηχανικού λόμπι BDI προέτρεψε τη γερμανική κυβέρνηση να εξετάσει το ενδεχόμενο πρόσθετου δανεισμού για τη χρηματοδότηση δημόσιων επενδύσεων - μια αδιανόητα αιρετική θέση για τα δεδομένα της χώρας, αλλά με στέρεη λογική, όταν ακόμη και το γερμανικό 30ετές ομόλογο έχει πλέον μηδενική απόδοση.
Ωστόσο, σε αντίθεση με το 2009, όταν ένα εγχώριο πρόγραμμα επιδοτούμενης απόσυρσης αυτοκινήτων ενίσχυσε τη ζήτηση, η Γερμανία δεν μπορεί πλέον να λύσει εύκολα το πρόβλημα της εσωτερικά. Δεκάδες χιλιάδες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας στη βιομηχανία αντιμετωπίζουν το φάσμα της απαξίωσης λόγω της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες έχουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα και η διαδικασία παραγωγής τους απαιτεί λιγότερη ένταση εργασίας.
Η οικονομική ισχύς της Γερμανίας χτίστηκε στην πλάτη των άριστων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η αναπόφευκτη "δύση" των τελευταίων θέτει σε κίνδυνο τη θέση της χώρας ως ατμομηχανής της Ευρώπης.
Capital
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...