Λαβρόφ για σχέσεις Ρωσίας - Δύσης: Ευτυχώς δεν έχουμε ξεπεράσει το «σημείο δίχως επιστροφή»
Εφ' όλης της ύλης και λίαν διαφωτιστική για την κατάσταση στην Ουκρανία, τις σχέσεις Ρωσίας-Δύσης, και την τραγωδία του μαλαισιανού αεροσκάφους, είναι η συνέντευξη του Σεργκέι Λαβρόφ στο ένθετο της Rossiskaya Gazeta (Russia beyond the headlines), στην ισπανική El Pais.
Για πολιτικό παραλογισμό, που στέλνει μήνυμα στήριξης στο «κόμμα του πολέμου» στο Κίεβο, κατηγορεί την ΕΕ ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Σ.Λαβρόφ. Προειδοποιεί δε, την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες ότι η Ρωσία θα πάρει κάθε απαραίτητο μέτρο για να προασπίσει τα συμφέροντά της. Ωστόσο, εκφράζει την πεποίθηση ότι το «σημείο δίχως επιστροφή» στις σχέσεις Ρωσίας - Δύσης, δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί, υπογραμμίζει ότι τις δύο πλευρές τις ενώνουν περισσότερα απ' ότι τις χωρίζουν, και ότι επιβάλλεται να επανέλθουν οι σχέσεις στην κατάσταση πριν από την ουκρανική κρίση, προκειμένου να γίνει κάποτε πράξη ο στόχος για ενιαίο χώροςαπό τον Ατλαντικό έως τον Ειρηνικό.
Αναλυτικά, η συνέντευξη έχει ως εξής:
ΕΡ: Τι μπορεί να κάνει η Ρωσία για τη διευθέτηση της ουκρανικής κρίσης;
ΑΠ: Η θέση μας είναι απόλυτα σαφής. Επιθυμούμε την ειρήνη στην Ουκρανία, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από έναν ευρύ εθνικό διάλογο με τη συμμετοχή όλων των περιφερειών και όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Αυτό ακριβώς συμφώνησαν Ρωσία, ΗΠΑ, ΕΕ και Ουκρανία στη Γενεύη στις 17 Απριλίου.
Η Ρωσία συνδράμει ενεργά στη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ειρηνική επίλυση των σοβαρών προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει η Ουκρανία. Στη διάρκεια της συνάντησης της 26ης Αυγούστου στο Μινσκ μεταξύ των προέδρων της Ρωσίας και της; Ουκρανίας, Β.Πούτιν και Π.Ποροσένκο, τονίστηκε η ανάγκη να τερματιστεί η αιματοχυσία το συντομότερο δυνατό και να δρομολογηθεί η πολιτική διευθέτηση όλων των προβλημάτων στις νοτιοανατολικές περιοχές της χώρας.
Στις 3 Σεπτεμβρίου ο Β.Πούτιν παρουσίασε ένα σχέδιο δράσης επτά σημείων για την αποκλιμάκωση της κρίσης στην Ουκρανία. Μετά τη συνάντηση της τριμερούς ομάδας επαφής στις 5 Σεπτεμβρίου στο Μινσκ, οι εκπρόσωποι του προέδρου Π.Ποροσένκο και η ηγεσία των Λαϊκών Δημοκρατιών του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ υπέγραψαν πρωτόκολλο για την πραγματοποίηση κοινών βημάτων, προς την κατεύθυνση της υλοποίησης -μεταξύ άλλων- και της πρωτοβουλίας του προέδρου της Ρωσίας.
Η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στη διαδικασία της ειρηνικής διευθέτησης της κρίσης στην Ουκρανία, και πρέπει να γίνει σημείο εκκίνησης για την έναρξη του διαλόγου στο εσωτερικό της Ουκρανίας. Διάλογος που θα αποσκοπεί στην επίτευξη εθνικής συναίνεσης. Έχουμε ως αφετηρία ότι όλοι όροι του κειμένου πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα.
Ανησυχία
Η κατάπαυση του πυρός γενικά τηρείται, αν και υπάρχουν μεμονωμένα επεισόδια, για τα οποία οι δυο πλευρές αλληλοκατηγορούνται. Το σημαντικό είναι αυτά να μην κλιμακωθούν οδηγώντας σε νέες πολεμικές επιχειρήσεις. Ανησυχία μας προκαλούν πληροφορίες που έχουν εμφανιστεί σχετικά με τη συγκέντρωση βαρύ οπλισμού των ουκρανικών δυνάμεων σε μια από τις περιοχές. Η ηγεσία του Κιέβου μας διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο διακοπής της εκεχειρίας. Θα παρακολουθούμε στενά την κατάσταση. Στηρίζουμε την πρόταση των ΛΔ του Ντονέτσκ και Λουγκάνσκ για άμεση ανάπτυξη παρατηρητών του ΟΑΣΕ στις περιοχές εκείνες όπου οι αντιμαχόμενες πλευρές βρίσκονται σε στενή εγγύτητα.
Οι προτεραιότητες και οι τρόποι υλοποίησης των μέτρων που περιλαμβάνονται στο πρωτόκολλο του Μινσκ θα συμφωνηθούν συμπληρωματικά μεταξύ των εμπλεκομένων πλευρών. Υπολογίζουμε στην υποστήριξη από την πλευρά των εταίρων μας στο εξωτερικό για την εκπλήρωση των όσων ορίζονται στο κείμενο.
ΕΡ: Είναι πιθανή μια περαιτέρω κλιμάκωση της ουκρανικής κρίσης, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει και το εφαλτήριο για μια πολεμική σύγκρουση στην Ευρώπη;
ΑΠ: Σήμερα η Ουκρανία βρίσκεται ενώπιον της επιλογής: Είτε να ακολουθήσει το δρόμο της ειρήνης και του εποικοδομητικού διαλόγου, είτε να ολισθήσει στον αυταρχισμό και τη ριζοσπαστική εθνικιστική δικτατορία. Την απόφαση καλούνται να πάρουν το Κίεβο και η ουκρανική κοινωνία.
Εμείς, έχουμε την πεποίθηση ότι εμφανίστηκε μια αληθινή ευκαιρία να σταματήσει ο αδελφοκτόνος πόλεμος στην Ουκρανία. Για γίνει αυτό, πρέπει παράλληλα με τη διατήρηση της εκεχειρίας να εισέλθουμε το συντομότερο δυνατό σε έναν περιεκτικό, ανοιχτό και χωρίς αποκλεισμένα μέρη ενδο-ουκρανικό διάλογο με τη συμμετοχή εκπροσώπων απ’ όλες τις περιφέρειες και όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Στα πλαίσιά του είναι αναγκαίο να εξεταστεί το σύνολο των θεμάτων που αφορούν τη Συνταγματική δομή, το μέλλον συνολικά της χώρας, στην οποία θα ζουν άνετα και με ασφάλεια όλες οι εθνικότητες, μειονότητες και περιοχές, όπου θα γίνονται πλήρως σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλη την πολυμορφία τους.
Με σκοπό την αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης της κατάστασης στην Ουκρανία είναι εξαιρετικά σημαντικό, όλοι ανεξαιρέτως οι εξωτερικοί παράγοντες να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση. Αυτό δυστυχώς δεν μπορεί να το πει κανείς για τις ενέργειες ορισμένων Δυτικών εταίρων, οι οποίοι αντί της σοβαρής ανάλυσης των περίπλοκων εσωτερικών κοινωνικοπολιτικών διεργασιών στη χώρα αυτή, προτιμούν να επιρρίπτουν αβάσιμα στη Ρωσία όλη την ευθύνη γι’ αυτά που συμβαίνουν.
Καθόλου εποικοδομητικός ο ρόλος του ΝΑΤΟ
Είναι άξιος προσοχής ο αποδομητικός ρόλος του ΝΑΤΟ καθ’ όλη τη διάρκεια της εσωτερικής κρίσης στην Ουκρανία. Ειδικότερα, η συμμαχία έχει χαράξει μια πολιτική ενίσχυσης του στρατιωτικού δυναμικού της Ουκρανίας, το οποίο χρησιμοποιείται -ως γνωστόν- κατά του άμαχου πληθυσμού. Η ηγεσία του ΝΑΤΟ στηρίζει τις προθέσεις των κρατών-μελών να διευρύνουν τον όγκο των προμηθειών της Ουκρανίας με ειδικά μέσα και στρατιωτικό εξοπλισμό που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για καταστολή στο εσωτερικό. Κατ’ αυτό τον τρόπο ουσιαστικά ωθούν το Κίεβο στη βίαιη επίλυση της διαμάχης.
Το περιεχόμενο και ο τόνος των δηλώσεων στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Βρετανία για την κατάσταση γύρω από την Ουκρανία, σε συνδυασμό με τα εξαγγελθέντα σχέδια διεξαγωγής -κοινών με το Κίεβο- στρατιωτικών ασκήσεων της συμμαχίας στο έδαφος της χώρας αυτής ως το τέλος του έτους, σαφώς και δεν συμβάλλουν στην ειρηνευτική διαδικασία. Αντίθετα, επιδεινώνουν τη διάσπαση στην ουκρανική κοινωνία.
Παρ’ όλα αυτά είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους Δυτικούς εταίρους προς το συμφέρον της διευθέτησης της κρίσης στην Ουκρανία. Ελπίζουμε ότι οι ΗΠΑ και η ΕΕ θα χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους προκειμένου να ενθαρρύνουν τις ουκρανικές αρχές προς την κατεύθυνση της ειρήνης.
Παντελώς αβάσιμες κατηγορίες για τη Ρωσία
ΕΡ: Όλο και πιο συχνές έχουν γίνει οι αναφορές -ιδιαίτερα στα Δυτικά ΜΜΕ- σχετικά με είσοδο ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία, ακόμη και για το ότι αυτά έχουν διέλθει ήδη τη μεθόριο και βρίσκονται στο ουκρανικό έδαφος. Είναι δυνατό κατά τη γνώμη σας αυτό;
ΑΠ: Εκλαμβάνουμε αναφορές όπως αυτές, ως μια έκφανση του επικοινωνιακού πολέμου. Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγονται κατηγορίες προς τη Ρωσία για στρατιωτική ανάμιξη στη σύγκρουση, από την αρχή της σύγκρουσης μας κατηγορούν σχεδόν για τα πάντα. Χωρίς μάλιστα να έχουν καταθέσει αποδείξεις. Η απουσία στοιχείων, η αποσιώπηση και διαστρέβλωση της αλήθειας, είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της θέσης των ΗΠΑ και αρκετών ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό αφορά τους ισχυρισμούς για μετακινήσεις του στρατού μας, τη διερεύνηση της καταστροφής του μαλαισιανού Boeing, τις τραγωδίες στην πλατεία του Κιέβου ή στην Οδησσό, καθώς και πολλές άλλες καταστάσεις.
ΕΡ: Η καταστροφή του αεροσκάφους των μαλαισιανών αερογραμμών προσέθεσε φρίκη στα όσα συμβαίνουν στην περιοχή. Ποια είναι η ρωσική εκτίμηση για την πορεία της διερεύνησης όσον αφορά το τι συνέβη με το αεροπλάνο στην ανατολική Ουκρανία;
ΑΠ: Η συντριβή του μαλαισιανού αεροπλάνου είναι μια φρικτή τραγωδία η οποία δεν οδήγησε μόνο σε πολλά θύματα, αλλά χρησιμοποιήθηκε για στοχευμένη κλιμάκωση της διεθνούς έντασης, την άσκηση πίεσης σε κράτη, και την επιβολή «επιλεκτικών» κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας.
Από τις 17 Ιουλίου κάνουμε έκκληση για διεξαγωγή μιας ανοιχτής και αντικειμενικής διεθνούς έρευνας. Το Ψήφισμα 2166 που ενέκρινε το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ στις 21 Ιουλίου προβλέπει τη διεξαγωγή μιας τέτοιας ακριβώς πολύπλευρης, λεπτομερούς και ανεξάρτητης έρευνας, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες αρχές και τους κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.
Δεδομένης της μεγάλης διεθνούς απήχησης που είχε η τραγωδία, θεωρούμε ότι η εξασφάλιση μιας τέτοιας έρευνας δεν έχει κρίσιμη σημασία μόνο για τη διαπίστωση των πραγματικών αιτιών της αεροπορικής καταστροφής και την απόδοση των ευθυνών στους υπαίτιους. Σχετίζεται και με ζητήματα διατήρησης της ειρήνης και ασφάλειας σε διεθνές επίπεδο. Τασσόμαστε υπέρ της αυστηρής τήρησης της απόφασης του ΣΑ του ΟΗΕ, σύμφωνα με την οποία το ΣΑ θα διατηρεί «υπό έλεγχό του» τις εξελίξεις στο θέμα αυτό.
Καλούμε επιτακτικά όλες τις πλευρές να απόσχουν από αβάσιμες δηλώσεις καταδικαστικού χαρακτήρα, οι οποίες υπονομεύουν τα θεμέλια της διεθνούς επικοινωνίας και συνιστούν πράξεις καταφανούς παρέμβασης στη διεξαγωγή της έρευνας.
Να υπάρξει διαφάνεια στις έρευνες για το Μπόϊνγκ
Δυστυχώς, παρατηρούμε μια σαφή καθυστέρηση της έρευνας. Η έκθεση που παρουσίασε η διεθνής επιτροπή δεν περιέχει πειστικά στοιχεία σχετικά με τις συνθήκες της αεροπορικής καταστροφής. Σημαντικότατες πραγματογνωμοσύνες και έρευνες, όπως η συλλογή και ανάλυση των συντριμμιών του αεροπλάνου, η αναζήτηση αντικειμένων που έπληξαν το σκάφος, παθολογικές-ανατομικές αναλύσεις, δεν έγιναν τελικά. Χωρίς τα στοιχεία αυτά είναι αδύνατο να εξαχθούν οποιαδήποτε συμπεράσματα για τα αίτια του συμβάντος. Επιπλέον, δεν έχουν ληφθεί απαντήσεις στα ερωτήματα που είχαν θέσει πριν από καιρό το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας και η Ρωσική Υπηρεσία Αεροπορίας. Επιστήσαμε την προσοχή και στην απουσία από την έκθεση, αναφοράς στο Ψήφισμα 2166 του ΣΑ του ΟΗΕ και στον προβλεπόμενο από αυτό μηχανισμό εκθέσεων του γ.γ. του ΟΗΕ για τις εξελίξεις σχετικά με την έρευνα.
Δεν αμφισβητούμε το κυρίαρχο δικαίωμα του κράτους όπου συνέβη το γεγονός (Ουκρανία) να καθορίζει το οργανωτικό σχήμα της διερεύνησης της αεροπορικής καταστροφής που συνέβη στον εναέριο χώρο του. Ταυτόχρονα όμως, πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό το σχήμα πρέπει να διασφαλίζει τον αυθεντικό διεθνή χαρακτήρα της έρευνας και επαρκή «διαφάνεια» στα θέματα οργάνωσής της. Παράλληλα, είναι σημαντικό η ομάδα των διεθνών παρατηρητών από διάφορα κράτη να ενεργούν έχοντας στενή επαφή μεταξύ τους -ως μια ενιαία ομάδα- χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις, καθώς και να έχουν ίση και δίκαιη πρόσβαση σε όλο το υλικό της έρευνας.
Η αλήθεια πρέπει να εξακριβωθεί. Αυτό είναι το πάγιο αίτημά μας, δεδομένου ότι μερικά κράτη δεν δείχνουν ιδιαίτερη διάθεση για τη διεξαγωγή μιας διαφανούς και υπεύθυνης έρευνας.
Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να «φρεναριστεί» η διαδικασία διαλεύκανσης των συνθηκών της καταστροφής της πτήσης МН17, όπως έχει συμβεί με πολλές άλλες τραγωδίες στην Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της εκτέλεσης πολιτών από ελεύθερους σκοπευτές στο Κίεβο το Φεβρουάριο, το αιματοκύλισμα στην Οδησσό και στη Μαριούπολη το Μάιο, κλπ. Θα εμμείνουμε σθεναρά στο να προσαχθούν στη Δικαιοσύνη όλοι οι ένοχοι γι’ αυτά τα εγκλήματα.
Ανθρωπιστική καταστροφή στη ΝΑ Ουκρανία
ΕΡ: Ο αριθμός των νεκρών από τις συγκρούσεις είναι ήδη πολύ μεγάλος. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους εξαιτίας των βομβαρδισμών. Ποια είναι η εκτίμησή σας για την ανθρωπιστική κατάσταση στην Ουκρανία;
ΑΠ: Πιστεύουμε ότι η ανθρωπιστική κατάσταση στη νοτιοανατολική Ουκρανία είναι καταστροφική. Τις εκτιμήσεις μας συμμερίζονται πολλοί διεθνείς Οργανισμοί, όπως τα Ηνωμένα Έθνη, συμπεριλαμβανομένης και της Διεύθυνσης του ΟΗΕ για το συντονισμό ανθρωπιστικών θεμάτων, τη Διεθνή Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού και το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Ποντάροντας στη βίαιη καταστολή των πολιτοφυλάκων μέσω της εκκαθαριστικής επιχείρησης στις περιοχές του Ντονέτσκ και Λουγκάνσκ, το Κίεβο χρησιμοποίησε εκτενώς βαρύ πυροβολικό, την αεροπορία, συστήματα πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών, ακόμη και βαλλιστικούς πυραύλους και βόμβες φωσφόρου. Μαζικές αεροπορικές επιδρομές υπέστησαν οι πόλεις του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν σκοτωθεί πάνω από 2000 και τραυματιστεί περισσότεροι από 5000 ανθρώπους, μεταξύ αυτών και πολλά παιδιά.
Περισσότερο απ’ άλλους υπέφερε ο άμαχος πληθυσμός. Έχουν καταστραφεί ζωτικής σημασίας υποδομές, όπως η ηλεκτροδότηση και υδροδότηση, δημόσια κτίρια και κατοικίες. Εξαιτίας της έλλειψης ασφάλειας και των καταστροφών σε 200 σχολεία, ματαιώθηκε ουσιαστικά η έναρξη του διδακτικού έτους στις περιφέρειες Λουγκάνσκ και Ντονέτσκ. Στο Λουγκάνσκ περίπου 250.000 άνθρωποι εδώ και πάνω από ένα μήνα έχουν μείνει χωρίς νερό.
Τους τελευταίους πέντε μήνες έχουν μετακινηθεί στο έδαφος της Ρωσικής Ομοσπονδίας περισσότεροι από 830.000 ουκρανοί πολίτες. Από την αρχή του έτους πάνω από 254.000 έχουν αιτηθεί στις ρωσικές υπηρεσίες τη χορήγηση του καθεστώτος πρόσφυγα, προσωρινής άδειας διαμονής, και τη συμμετοχή στο πρόγραμμα εθελοντικής επανεγκατάστασης συμπατριωτών. Στα κέντρα προσωρινής εγκατάστασης που αναπτύχθηκαν στο ρωσικό έδαφος βρίσκονται πάνω από 57.000 άτομα.
Στο δελτίο που εξέδωσε η Διεύθυνση Συντονισμού Ανθρωπιστικών Θεμάτων του ΟΗΕ σχετικά με την Ουκρανία, διαπιστώνει περαιτέρω επιδείνωση της ανθρωπιστικής κατάστασης στη νοτιοανατολική χώρα, αύξηση του αριθμού των προσωρινά μετακινηθέντων ατόμων, καθώς και αύξηση των θυμάτων μεταξύ των αμάχων. Τη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλούν τα ζητήματα εξασφάλισης ζεστής κατοικίας και των ειδών πρώτης ανάγκης για τον πληθυσμό ενόψει του χειμώνα.
ΕΡ: Η Ρωσία έχει ήδη χορηγήσει στη νοτιοανατολική Ουκρανία ανθρωπιστική βοήθεια. Η πρακτική αυτή θα συνεχιστεί;
ΑΠ: Ναι, αυτό εξυπακούεται. Βάσει της συμφωνίας των Β.Πούτιν και Π.Ποροσένκο στη συνάντησή τους της 26ης Αυγούστου στο Μινσκ, σκοπεύουμε να στείλουμε στις περιοχές Λουγκάνσκ και Ντονέτσκ σε συνεργασία με την ουκρανική πλευρά και τη Διεθνή Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού μια δεύτερη παρτίδα ανθρωπιστικού φορτίου που θα περιλαμβάνει τρόφιμα, φάρμακα, εξοπλισμό παραγωγής ενέργειας. Ενεργούμε με το σκεπτικό ότι η παράδοση θα γίνει με τη συμμετοχή των συνοριακών και τελωνειακών αρχών της Ουκρανίας, εκπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, ενώ η διανομή της βοήθειας στους έχοντες ανάγκη θα πραγματοποιηθεί υπό την αιγίδα του Ερυθρού Σταυρού.
Παραλογισμός οι κυρώσεις
ΕΡ: Πολλά λέγονται σχετικά με ένα νέο «Ψυχρό πόλεμο» όσον αφορά τις σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Δύσης, δεδομένης της υϊοθέτησης από ΗΠΑ και ΕΕ οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Αν αυτές οι χώρες προχωρήσουν σε σκλήρυνση των κυρώσεων, ποια αντίμετρα μπορεί να λάβει η Ρωσία;
ΑΠ: Έχουμε εκφράσει επανειλημμένα την άποψή μας συνολικά για την πρακτική των κυρώσεων. Θεωρούμε ότι οι προσπάθειες επενέργειας σε καταστάσεις κρίσεων με τη χρήση μονομερών μέτρων τα οποία εξέρχονται των πλαισίων των αποφάσεων του ΣΑ του ΟΗΕ, είναι αντίθετες με τους κανόνες και τις αρχές του διεθνούς δικαίου, και απειλούν την παγκόσμια ειρήνη και σταθερότητα. Ταυτόχρονα, ανάλογα μέτρα αποτελούν δίκοπο μαχαίρι και συχνά είναι πιο επικίνδυνα για τους υποκινητές τους, παρά για εκείνους, κατά των οποίων στρέφονται αυτά. Για παράδειγμα, οι οικονομικές απώλειες των ίδιων των κρατών της ΕΕ από την επιβολή των κυρώσεων θα είναι ιδιαίτερα αισθητές.
Είναι προφανές ότι η συνέχιση της πίεσης κατά της Ρωσίας μέσω των κυρώσεων δεν θα βοηθήσει στη διευθέτηση της εσωτερικής κρίσης στην Ουκρανία, αλλά οξύνει την αντιπαράθεση και θα δυσχεράνει το διάλογο. Θεωρούμε ότι το νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της χώρας μας που τέθηκε σε ισχύ στις 12 Σεπτεμβρίου, είναι μια εντελώς εκτός πάσης αντικειμενικής πραγματικότητας απάντηση των Βρυξελλών στα αποτελέσματα της συνάντησης της ομάδας επαφής στο Μινσκ για τη διευθέτηση της κατάστασης στην Ουκρανία.
Φτάνοντας σε έναν πολιτικό παραλογισμό, η ΕΕ στην πραγματικότητα στέλνει ένα σήμα άμεσης στήριξης στο «κόμμα του πολέμου» στο Κίεβο, το οποίο δεν ενδιαφέρεται για την υλοποίηση των διατάξεων του πρωτοκόλλου του Μινσκ και την ειρήνευση στη χώρα. Στην Ουάσιγκτον και στις Βρυξέλλες θα πρέπει να καταλάβουν ότι διατηρούμε το δικαίωμα να κάνουμε όλα τα αναγκαία για την προστασία των νόμιμων συμφερόντων μας, συμπεριλαμβανομένων και των συμφερόντων που αφορούν την εθνική ασφάλεια σε όλες τις διαστάσεις της.
ΕΡ: Θα μπορέσουν η Ρωσία και οι ευρωπαϊκές χώρες στο ορατό μέλλον να αποκαταστήσουν τη χαμένη εμπιστοσύνη;
ΑΠ: Είναι προφανές ότι στην παρούσα φάση οι σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ περνούν μια σοβαρή δοκιμασία. Η μη εποικοδομητική γραμμή των ευρωπαίων εταίρων σχετικά με την εσωτερική κρίση στην Ουκρανία υπό τη μορφή της πολιτικής δύο μέτρων και δύο σταθμών στις εκτιμήσεις της κατάστασης στην Ουκρανία, η αβάσιμη επίρριψη των ευθυνών σε εμάς για την τραγωδία που εκτυλίσσεται εκεί, και οι προσπάθειες άσκησης πίεσης μέσω των κυρώσεων, υπονομεύουν σοβαρά την εμπιστοσύνη απέναντι στην Ευρώπη.
Ωστόσο, έχω την πεποίθηση ότι το «σημείο δίχως επιστροφή» στις σχέσεις μας, δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί. Ελπίζουμε ότι το «προστατευτικό δίκτυ» που δημιουργείται επί χρόνια θα αποδειχθεί αρκετά ανθεκτικό και θα μας επιτρέψει, όχι μόνο να αποκαταστήσουμε το προ της σύγκρουσης στάτους κβο, αλλά και να προχωρήσουμε προς τα εμπρός. Για να γίνει αυτό πρέπει να ξεπεραστεί η εσφαλμένη λογική των κυρώσεων και απειλών, να περάσουμε σε μια εποικοδομητική και ρεαλιστική αναζήτηση λύσεων στα συσσωρευμένα προβλήματα. Είναι σημαντικό να επικρατήσουν η κοινή λογική και η συνειδητοποίηση του αδιεξόδου της πολιτικής στο πνεύμα «των γερακιών», που ασκείται απέναντι στη χώρα μας.
Ενιαίος χώρος από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό
Πιστεύουμε σταθερά ότι απλώς δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση από τη συνέχιση της αμοιβαία συμφέρουσας και ισότιμης συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ. Είναι πάρα πολλά αυτά που μας συνδέουν από γεωγραφική, οικονομική, ιστορική και ανθρώπινη άποψη. Πιστεύουμε ότι παρά τη σημερινή δύσκολη κατάσταση, η μη ύπαρξη άλλης επιλογής, πέρα από το σχηματισμό ενός ενιαίου οικονομικού και ανθρωπιστικού χώρου από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό, που θα βασίζεται στις αρχές του αδιαίρετου της ασφάλειας και της ευρείας συνεργασίας, είναι κάτι το προφανές σε όλους. Ιδιαίτερα δε, που για την υλοποίηση αυτού του στρατηγικού στόχου υπάρχουν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις, δηλαδή οι κοινές πολιτισμικές και πολιτιστικές ρίζες, το υψηλό επίπεδο αλληλοσυμπλήρωσης των οικονομιών, η τήρηση των ενιαίων κανόνων εμπορίου σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου επί τη βάση των οποίων αναπτύσσονται τόσο η ΕΕ όσο και η υπό διαμόρφωση Ευρασιατική Οικονομική Ένωση, καθώς και η ανάγκη αναζήτησης πηγών ενίσχυσης της ανάπτυξης των καινοτόμων λύσεων. Αγνοώντας αυτή την πραγματικότητα, θα βρισκόμαστε αναπόφευκτα συνεχώς αντιμέτωποι με κρίσεις, ανάλογες με αυτή της Ουκρανίας, γεγονός που δεν συνάδει με τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα διασφάλισης της σταθερότητας και ευημερίας της κοινής ηπείρου μας.
Τους τελευταίους πέντε μήνες έχουν μετακινηθεί στο έδαφος της Ρωσικής Ομοσπονδίας περισσότεροι από 830.000 ουκρανοί πολίτες. Από την αρχή του έτους πάνω από 254.000 έχουν αιτηθεί στις ρωσικές υπηρεσίες τη χορήγηση του καθεστώτος πρόσφυγα, προσωρινής άδειας διαμονής, και τη συμμετοχή στο πρόγραμμα εθελοντικής επανεγκατάστασης συμπατριωτών. Στα κέντρα προσωρινής εγκατάστασης που αναπτύχθηκαν στο ρωσικό έδαφος βρίσκονται πάνω από 57.000 άτομα.
Στο δελτίο που εξέδωσε η Διεύθυνση Συντονισμού Ανθρωπιστικών Θεμάτων του ΟΗΕ σχετικά με την Ουκρανία, διαπιστώνει περαιτέρω επιδείνωση της ανθρωπιστικής κατάστασης στη νοτιοανατολική χώρα, αύξηση του αριθμού των προσωρινά μετακινηθέντων ατόμων, καθώς και αύξηση των θυμάτων μεταξύ των αμάχων. Τη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλούν τα ζητήματα εξασφάλισης ζεστής κατοικίας και των ειδών πρώτης ανάγκης για τον πληθυσμό ενόψει του χειμώνα.
ΕΡ: Η Ρωσία έχει ήδη χορηγήσει στη νοτιοανατολική Ουκρανία ανθρωπιστική βοήθεια. Η πρακτική αυτή θα συνεχιστεί;
ΑΠ: Ναι, αυτό εξυπακούεται. Βάσει της συμφωνίας των Β.Πούτιν και Π.Ποροσένκο στη συνάντησή τους της 26ης Αυγούστου στο Μινσκ, σκοπεύουμε να στείλουμε στις περιοχές Λουγκάνσκ και Ντονέτσκ σε συνεργασία με την ουκρανική πλευρά και τη Διεθνή Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού μια δεύτερη παρτίδα ανθρωπιστικού φορτίου που θα περιλαμβάνει τρόφιμα, φάρμακα, εξοπλισμό παραγωγής ενέργειας. Ενεργούμε με το σκεπτικό ότι η παράδοση θα γίνει με τη συμμετοχή των συνοριακών και τελωνειακών αρχών της Ουκρανίας, εκπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, ενώ η διανομή της βοήθειας στους έχοντες ανάγκη θα πραγματοποιηθεί υπό την αιγίδα του Ερυθρού Σταυρού.
Παραλογισμός οι κυρώσεις
ΕΡ: Πολλά λέγονται σχετικά με ένα νέο «Ψυχρό πόλεμο» όσον αφορά τις σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Δύσης, δεδομένης της υϊοθέτησης από ΗΠΑ και ΕΕ οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Αν αυτές οι χώρες προχωρήσουν σε σκλήρυνση των κυρώσεων, ποια αντίμετρα μπορεί να λάβει η Ρωσία;
ΑΠ: Έχουμε εκφράσει επανειλημμένα την άποψή μας συνολικά για την πρακτική των κυρώσεων. Θεωρούμε ότι οι προσπάθειες επενέργειας σε καταστάσεις κρίσεων με τη χρήση μονομερών μέτρων τα οποία εξέρχονται των πλαισίων των αποφάσεων του ΣΑ του ΟΗΕ, είναι αντίθετες με τους κανόνες και τις αρχές του διεθνούς δικαίου, και απειλούν την παγκόσμια ειρήνη και σταθερότητα. Ταυτόχρονα, ανάλογα μέτρα αποτελούν δίκοπο μαχαίρι και συχνά είναι πιο επικίνδυνα για τους υποκινητές τους, παρά για εκείνους, κατά των οποίων στρέφονται αυτά. Για παράδειγμα, οι οικονομικές απώλειες των ίδιων των κρατών της ΕΕ από την επιβολή των κυρώσεων θα είναι ιδιαίτερα αισθητές.
Είναι προφανές ότι η συνέχιση της πίεσης κατά της Ρωσίας μέσω των κυρώσεων δεν θα βοηθήσει στη διευθέτηση της εσωτερικής κρίσης στην Ουκρανία, αλλά οξύνει την αντιπαράθεση και θα δυσχεράνει το διάλογο. Θεωρούμε ότι το νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της χώρας μας που τέθηκε σε ισχύ στις 12 Σεπτεμβρίου, είναι μια εντελώς εκτός πάσης αντικειμενικής πραγματικότητας απάντηση των Βρυξελλών στα αποτελέσματα της συνάντησης της ομάδας επαφής στο Μινσκ για τη διευθέτηση της κατάστασης στην Ουκρανία.
Φτάνοντας σε έναν πολιτικό παραλογισμό, η ΕΕ στην πραγματικότητα στέλνει ένα σήμα άμεσης στήριξης στο «κόμμα του πολέμου» στο Κίεβο, το οποίο δεν ενδιαφέρεται για την υλοποίηση των διατάξεων του πρωτοκόλλου του Μινσκ και την ειρήνευση στη χώρα. Στην Ουάσιγκτον και στις Βρυξέλλες θα πρέπει να καταλάβουν ότι διατηρούμε το δικαίωμα να κάνουμε όλα τα αναγκαία για την προστασία των νόμιμων συμφερόντων μας, συμπεριλαμβανομένων και των συμφερόντων που αφορούν την εθνική ασφάλεια σε όλες τις διαστάσεις της.
ΕΡ: Θα μπορέσουν η Ρωσία και οι ευρωπαϊκές χώρες στο ορατό μέλλον να αποκαταστήσουν τη χαμένη εμπιστοσύνη;
ΑΠ: Είναι προφανές ότι στην παρούσα φάση οι σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ περνούν μια σοβαρή δοκιμασία. Η μη εποικοδομητική γραμμή των ευρωπαίων εταίρων σχετικά με την εσωτερική κρίση στην Ουκρανία υπό τη μορφή της πολιτικής δύο μέτρων και δύο σταθμών στις εκτιμήσεις της κατάστασης στην Ουκρανία, η αβάσιμη επίρριψη των ευθυνών σε εμάς για την τραγωδία που εκτυλίσσεται εκεί, και οι προσπάθειες άσκησης πίεσης μέσω των κυρώσεων, υπονομεύουν σοβαρά την εμπιστοσύνη απέναντι στην Ευρώπη.
Ωστόσο, έχω την πεποίθηση ότι το «σημείο δίχως επιστροφή» στις σχέσεις μας, δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί. Ελπίζουμε ότι το «προστατευτικό δίκτυ» που δημιουργείται επί χρόνια θα αποδειχθεί αρκετά ανθεκτικό και θα μας επιτρέψει, όχι μόνο να αποκαταστήσουμε το προ της σύγκρουσης στάτους κβο, αλλά και να προχωρήσουμε προς τα εμπρός. Για να γίνει αυτό πρέπει να ξεπεραστεί η εσφαλμένη λογική των κυρώσεων και απειλών, να περάσουμε σε μια εποικοδομητική και ρεαλιστική αναζήτηση λύσεων στα συσσωρευμένα προβλήματα. Είναι σημαντικό να επικρατήσουν η κοινή λογική και η συνειδητοποίηση του αδιεξόδου της πολιτικής στο πνεύμα «των γερακιών», που ασκείται απέναντι στη χώρα μας.
Ενιαίος χώρος από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό
Πιστεύουμε σταθερά ότι απλώς δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση από τη συνέχιση της αμοιβαία συμφέρουσας και ισότιμης συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ. Είναι πάρα πολλά αυτά που μας συνδέουν από γεωγραφική, οικονομική, ιστορική και ανθρώπινη άποψη. Πιστεύουμε ότι παρά τη σημερινή δύσκολη κατάσταση, η μη ύπαρξη άλλης επιλογής, πέρα από το σχηματισμό ενός ενιαίου οικονομικού και ανθρωπιστικού χώρου από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό, που θα βασίζεται στις αρχές του αδιαίρετου της ασφάλειας και της ευρείας συνεργασίας, είναι κάτι το προφανές σε όλους. Ιδιαίτερα δε, που για την υλοποίηση αυτού του στρατηγικού στόχου υπάρχουν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις, δηλαδή οι κοινές πολιτισμικές και πολιτιστικές ρίζες, το υψηλό επίπεδο αλληλοσυμπλήρωσης των οικονομιών, η τήρηση των ενιαίων κανόνων εμπορίου σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου επί τη βάση των οποίων αναπτύσσονται τόσο η ΕΕ όσο και η υπό διαμόρφωση Ευρασιατική Οικονομική Ένωση, καθώς και η ανάγκη αναζήτησης πηγών ενίσχυσης της ανάπτυξης των καινοτόμων λύσεων. Αγνοώντας αυτή την πραγματικότητα, θα βρισκόμαστε αναπόφευκτα συνεχώς αντιμέτωποι με κρίσεις, ανάλογες με αυτή της Ουκρανίας, γεγονός που δεν συνάδει με τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα διασφάλισης της σταθερότητας και ευημερίας της κοινής ηπείρου μας.
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...