Γιατί Έλληνες και ξένοι επενδυτές θέλουν το λιμάνι της Καβάλας
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Στο πρώτο πλάνο των αποκρατικοποιήσεων των ελληνικών λιμένων περνά ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας καθώς η γεωστρατηγική του θέση στο υπογάστριο της ανατολικής Ευρώπης και η εγγύτητά του με τους υπάρχοντες και υπό κατασκευή αγωγούς φυσικού αέριου συγκεντρώνει έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων υποψηφίων επενδυτών.
Με τις παραχωρήσεις δραστηριοτήτων να είναι το μοντέλο που έχει επιλεγεί για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας, ήδη προχωρούν δημόσιες επενδύσεις που αναβαθμίζουν τη σημασία της Καβάλας. Γαλλικές, καναδικές και ισραηλινές επιχειρήσεις είναι μεταξύ αυτών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο στο παρελθόν όσο και πρόσφατα.
Η ΟΛΚ ΑΕ είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των τεσσάρων λιμανιών στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας: του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας, του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη, του Λιμένα Ελευθερών και του Λιμένα Κεραμωτής. Τεσσάρων λιμανιών με διακριτούς ρόλους, αλλά μία στόχευση: να καταστήσουν το λιμενικό σύστημα της Καβάλας ένα σημαντικό κόμβο θαλασσίων μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή, με ιδιαίτερη έμφαση στο χώρο των Ανατολικών Βαλκανίων.
Η Καβάλα βρίσκεται πάνω στους ενεργειακούς δρόμους της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μπορεί να αποτελέσει τερματικό σημείο εκφόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου και διασύνδεσής του στα δίκτυα. Ακόμα στην περιοχή υπάρχουν υποθαλάσσιες κοιλότητες με υδρογονάνθρακες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον ως φυσικές αποθήκες φυσικού αέριου, καθώς η τεχνολογία είναι διαθέσιμη και εφαρμόζεται σε πολλά μέρη του κόσμου. Πρόκειται για γεωλογική κοιλότητα που περικλείει υφιστάμενο κοίτασμα φυσικού αερίου. Εξαιτίας της κομβικής θέσης της φυσικής αυτής αποθήκης, είναι αυτονόητο το ενδιαφέρον ενεργειακών επιχειρήσεων, ενώ ήδη επενδυτές από τον Καναδά έχουν κάνει επαφές με ιδιώτες που εμπλέκονται στην εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της περιοχής.
Η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει ακόμη στην ακριβή στρατηγική για το πως θα προχωρήσει στην παραχώρηση των δικαιωμάτων χρήσης-εκμετάλλευσης των δικαιωμάτων, η οποία έχει όμως ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η πολιτική θα καθοριστεί μετά από την εισήγηση των συμβούλων του δημοσίου. Βάσει του προγράμματος οι διαδικασίες θα πρέπει να ξεκινήσουν τον Μάιο του 2013 και να ολοκληρωθούν στο πρώτο τρίμηνο του 2014.
Παράλληλα οι λιμενικές υποδομές της Καβάλας έχουν περιληφθεί σε ένα σχέδιο πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη ενός διαδρόμου συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών που θα συνδέει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα.
Ο διάδρομος αυτός, φέρει την ονομασία «Sea2Sea» και περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές από τις κύριες ρότες της Μεσογείου στα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, σιδηροδρομική μεταφορά από τα δύο αυτά ελληνικά λιμάνια στα λιμάνια Burgas και Varna και από εκεί στο λιμάνι του Russe στο Δούναβη και τμήμα θαλάσσιας μεταφοράς από τα δύο βουλγαρικά λιμάνια προς τα λιμάνια της βόρειας και ανατολικής Μαύρης Θάλασσας.
Ο διάδρομος αυτός μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική της σύνδεσης του Αιγαίου με τη Μαύρη Θάλασσα που πραγματοποιείται μέσω των στενών του Βοσπόρου.
Προ μηνός πραγματοποιήθηκε, στα γραφεία του TEN-T Executive Agency της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, συνάντηση εργασίας για το έργο Sea2Sea. Στη συνάντηση μετείχαν εκπρόσωποι του TEN-T Executive Agency (το οποίο έχει υπό την επίβλεψή του τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών), του Ελληνικού Υπουργείου Ανταγωνιστικότητας, του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας, του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης και του Βουλγαρικού Υπουργείου Μεταφορών.
Είναι χαρακτηριστικό της κινητικότητας πως ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, κ. Στράτος Σιμόπουλος, επισκέφθηκε την Παρασκευή τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας προκειμένου να ενημερωθεί αναλυτικά για την πρόοδο των έργων στο Λιμενικό σύστημα Καβάλας. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΚ ΑΕ, κ. Αδάμ Κοσμίδης, του παρουσίασε την πρόοδο εργασιών του έργου επέκτασης και θωράκισης του προσήνεμου μόλου, του επιβατικού Λιμένα, του έργου κατασκευής αποσπασμένου κυματοθραύστη στον εμπορικό λιμένα Φίλιππος Β΄ και δρομολόγησαν την δημοπράτηση επέκτασης των βορείων κρηπιδωμάτων στον εμπορικό λιμένα Φίλιππος Β΄.
Πρέπει να προστεθεί ότι πλησίον των υποδομών αυτών της Καβάλας βρίσκεται και η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων, η οποία διαθέτει τόσο δικό της προβλήτα όσο και άδεια παραγωγής ηλεκτρισμού 400MW για την οποία επίσης έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από Έλληνες και ξένους επενδυτές, αλλά η εμπλοκή της στην υπόθεση της Proton Bank και ο μεγάλος δανεισμός της την έχουν οδηγήσει σε προβληματική θέση.
Το εάν θα υπάρξει συνολική λύση ή επιμέρους παραχωρήσεις θα κριθεί από τον συνδυασμό των πολιτικών αποφάσεων, των δικαστικών εξελίξεων και των αποφάσεων των πιστωτριών τραπεζών, σημειώνουν κύκλοι που παρακολουθούν τις εξελίξεις. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, προ έτους μεγάλος Έλληνας εφοπλιστής φέρεται να υπέβαλε πρόταση προς τους τότε μετόχους της ΒΦΛ για εξαγορά της μονάδας έναντι ποσού της τάξης των 40 εκατομμυρίων την οποία δεν έκαναν δεκτή θεωρώντας την, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πολύ χαμηλή.
Πηγή: Κεφάλαιο
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...