Για ένα «πουκάμισο αδειανό»…
Του Νεκτάριου Δαπέργολα
Διδάκτορος Ιστορίας
Έξαρση της…καζαντζακολαγνείας πάλι εσχάτως, με αφορμή την πρόσφατη συμπλήρωση 60 χρόνων από τον θάνατό του, αλλά φυσικά και την μόλις εμφανισθείσα νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή. Του γνωστού δηλαδή ατάλαντου «δημιουργού», που εδώ και χρόνια επιμένει να βασανίζει ειδεχθώς τη δύσμοιρη Έβδομη Τέχνη. Και αυτή τη φορά, μετά τις πρωτοφανώς εκείνες άτεχνες ταινίες για τις - σημαντικές πράγματι - μορφές των Ελ Γκρέκο και Ιωάννη Βαρβάκη, σειρά έχει μία άλλη μορφή (άκρως θλιβερή αυτή τη φορά): εκείνη του Νίκου Καζαντζάκη.
Και την αποκαλούμε θλιβερή, γιατί θα μας επιτρέψουν βεβαίως τα πολυπληθή λιβανιστήρια της καθ’ ημάς νεοελληνέζικης πνευματικής χωματερής που στέκουν έκθαμβα μπροστά στον…«οικουμενικό Έλληνα» και τον «κορυφαίο μας συγγραφέα και στοχαστή» (μέχρι για «τον σπουδαιότερο μετά τον Όμηρο», έφτασε στο απίστευτο σημείο να γράψει πρόσφατα κάποιος σε γνωστή αθηνοφυλλάδα) να υπάρχουμε και μερικοί που δεν τον θεωρούμε τίποτε περισσότερο από ένα…κοινό ντενεκέ (που ναι μεν γυαλίζει, ουδεμία ωστόσο σχέση έχει με τον χρυσό). Ένας άνθρωπος που η αναμφίβολη ευφυΐα και η τεράστια κοσμική παιδεία του, αξεδιάλυτα όμως με την απροσμέτρητη έπαρση ενός υπερτροφικού εγωκεντρισμού, τον οδήγησαν δυστυχώς σε ένα συνεχή κατήφορο τερατώδους παραμόρφωσης (προς πλήρη μάλλον επίρρωση της γνωστής πλατωνικής ρήσης ότι «πάσα επιστήμη, χωριζομένη αρετής, πανουργία, ου σοφία φαίνεται»). Ένα τραγικό πλάσμα με συνεχή τρικυμία εν κρανίω, ένα απερινόητα αλλοπρόσαλλο ον, ένας εξεζητημένος επαΐων της πλέον φτιασιδωμένης και υπερτιμημένης, αλλά απολύτως κούφιας και βερμπαλιστικής τελικά υπαρξιστικής αμπελοφιλοσοφίας.
Ο Καζαντζάκης «έπαιξε με όλα, με βουδισμούς, με νιτσεϊσμούς, με χριστιανισμούς, με ό,τι θέλεις», έγραφε με ειλικρινή πόνο ο σπουδαίος μας (και επί σειρά ετών φίλος του) Φώτης Κόντογλου, μαζί με τη διαπίστωση ότι «τα γραφόμενά του είναι κούφια κι ολοένα γίνονται χειρότερα». Καθόλου τυχαία και η αποστροφή που αισθανόταν, όποτε άκουγε γι’ αυτόν, ο Άγιος Παΐσιος, φτάνοντας στο σημείο να ξύνει το χαραγμένο σε βράχο του Σινά όνομά του, για να το εξαφανίσει (θεωρώντας παράταιρο να βρίσκεται το «βδέλυγμα της αθεΐας εν τόπω αγίω»), ή να συμμετέχει προς έκπληξιν πολλών στο μεγάλο συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης κατά της βέβηλης ταινίας του Σκορτσέζε. Καθόλου τυχαία και η έντονη δυσφορία που προκαλούσε η μορφή και τα γραπτά του και σε άλλους σημαντικούς αυθεντικά ορθόδοξους αγωνιστές (κληρικούς και λαϊκούς) της Εκκλησίας μας. Καθόλου τυχαία όμως και η αποδοχή του από άλλους ιεράρχες πλανεμένους, ενώ ο διαβόητος οικουμενιστής Αθηναγόρας έφτανε να δηλώνει ότι «τα βιβλία του Καζαντζάκη κοσμούν την Πατριαρχική βιβλιοθήκη».
Από την τραγική «Ασκητική» ως τον ψυχοδιαστροφικά βλάσφημο «Τελευταίο Πειρασμό» και από τον αποτρόπαια πλανεμένο «Φτωχούλη του Θεού» ως τα στερνά γραπτά του και το εωσφορικά εφιαλτικό επίγραμμα του τάφου του, βλέπει κανείς στον Καζαντζάκη μια πορεία ενίοτε παλινδρομήσεων, αλλά γενικά σταθερής και συνεχούς κατάδυσης μέσα σε ολοένα και πιο ερεβώδεις σκιές, βλέπει κανείς ένα «πλανών και πλανώμενο» καταραμένο πνεύμα, που κι όταν κάποτε έδειξε επιφανειακά να πλησιάζει προς το φως, δεν μπόρεσε (και δεν θέλησε) ποτέ του πραγματικά να το αγγίξει. Είχε τη μόρφωση, είχε τις προϋποθέσεις, είχε και τις ευκαιρίες, αλλά η επιλογή του ήταν αυτή: «ουκ ηβουλήθη συνιέναι». Αντίθετα, εκείνο που επέλεξε ήταν να βουλιάξει μέσα στους πλέον σκοτεινούς και δύσοσμους βάλτους της πλάνης, της βλασφημίας και του δαιμονισμού. Αν και φυσικά δεν είναι καθόλου υπερβολή να πει κανείς ότι αυτός πήγε κι ακόμη πιο πέρα, γιατί όσα σκέφτηκε κι έγραψε για τον Χριστό το σκοτισμένο και άρρωστο αυτό μυαλό είναι σίγουρο πως ούτε οι δαίμονες μπορούν να τα διανοηθούν ή τολμούν να τα εκφράσουν.
Αποδείχτηκε έτσι ο Καζαντζάκης ένας μέγας «υιός της απωλείας», που πλην του εαυτού του όμως και πολλούς ακόμη παρέσυρε σ’ αυτή την οδό και χιλιάδες ανθρώπους έβλαψε πνευματικά με τα τόσο προβεβλημένα και πολυδιαβασμένα γραπτά του. Αποδείχτηκε ένα θλιβερό κύμβαλο αλαλάζον πένθιμα κι ένα τραγικό «πουκάμισο αδειανό», που εξαιτίας μάλιστα όλου του συνονθυλεύματος των πεποιθήσεών του, θα μπορούσε δικαιωματικά να θεωρηθεί και εκ των σκαπανέων και προφητών της Νέας Εποχής, ως μέγας μυστικιστικός homo universalis της διαπλανητικής συγκρητιστικής πολτοποίησης του παντός, ένας αυθεντικός συνοδοιπόρος του Χόμπαρντ, της Μπέιλι και της Μπλαβάτσκι, ένας σκοτεινός μύστης που μέσα από την ξεκάθαρα θεοσοφική και μασονική του σκέψη λάτρεψε κι υπηρέτησε αναφανδόν ένα ζοφερό «Θεό» μέσα στο όραμα της παγκόσμιας Πανθρησκείας, ένα «ανήσυχο πνεύμα» και ένας δήθεν «αμφισβητίας» (ο οποίος βέβαια τόσο αμφισβητίας ήταν, που αν ζούσε σήμερα θα ήταν από τους βασικούς πνευματικούς ινστρούχτορες για όλη τη γνωστή νεοταξίτικη πολυπολιτισμική και πολυθρησκειακή ατζέντα).
Δικαίως λοιπόν αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια είδωλο κάθε φανατικού οικουμενιστή, κάθε μεταπατερικού ψευδοθεολογούντος και κάθε επιφανειακού ψευδοφιλολογούντος, κάθε θολοκουλτουριάρη αθεϊστή, κάθε μπερδεμένου αγνωστικιστή, κάθε βλακωδώς βαυκαλιζόμενου ως «πολίτη του κόσμου», κάθε εκκλησιομάχου γραικύλου, κάθε ψευτοπροοδευτικού της κακιάς ώρας και κάθε άλλου αφελληνισμένου φελλού. Αφελληνισμένου, γιατί ούτως ή άλλως κι ετούτος ο δήθεν «κορυφαίος» και «οικουμενικός Έλληνας», πέραν της ρηχής επιφάνειας κάποιων τύπων, δεν είχε στην πραγματικότητα καμία ουσιαστική και ζωντανή σχέση κι επαφή με την αυθεντική Ελλάδα της αείποτε ζώσας και ζήδωρης ελληνορθόδοξης διαχρονίας. Δικαίως επίσης οι ύμνοι της αναγνώρισης κλιμακώνονται ολοένα και περισσότερο σε μια εποχή τεχνητής συγκρητιστικής σύγχυσης που ταιριάζει ζηλευτά στη ζοφερά ταραγμένη του σκέψη. Είναι και αυτό απλούστατα άλλο ένα από τα πολύ φυσιολογικά «σημεία των καιρών»…
ΝΑ ΑΓΙΑΣΕΙ Η ΠΕΝΑ ΣΟΥ ΑΡΘΟΓΡΑΦΕ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτέλους άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για ΟΛΟΥΣ αυτούς τους “ανεύθυνους” , για την καταστροφή της Ελλάδος μας ,“πνευματικούς κολοσσούς” ! Αναμεμειγμένος ενεργά στην πολιτική ζωή του τόπου μας. Μέχρι και υπουργός! Ανεύθυνος λοιπόν και αυτός ;
Από ποίους άλλους εκτός από αυτούς τους κομμουνιστές που δεν έβλεπαν , δεν άκουγαν ΚΑΙ ΠΡΟ ΠΑΝΤΩΣ ΔΕΝ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΒΑΣΑΝΗΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΠΕΙΡΑΡΙΘΜΕΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ. ΜΙΑ ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ!
ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ Θ ΗΤΑΝ ΑΡΚΕΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΑΘΥΛΩΘΕΙ ΜΕ ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗ ΤΩΡΑ ΠΙΑ ΠΟΥ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΦΩΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΑΡΒΑΡΟ ΔΙΚΤΑΤΡΟΡΙΚΟ ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΟ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ!
ΟΙ ΑΝΤΙΦΡΟΝΟΥΝΤΕΣ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΟΙ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΡΩΣΙΑ , ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΞΥΜΝΟΥΣΕ , ΠΟΙΑ ΤΥΧΗ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΕΑΝ ΠΑΛΕΥΑΝ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΟΠΩΣ ΑΥΤΟΣ ΠΑΛΕΥΕ ΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ;
ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΟΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ ΥΠΕΦΕΡΑΝ ΑΠΟ ΔΙΩΞΕΙΣ ΚΑΙ ΦΥΛΑΚΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ.
ΕΧΟΥΜΕ ΦΑΕΙ ΤΟ ΣΑΝΟ ΜΕ ΤΟ ΤΣΟΥΒΑΛΙ ΑΠΟ ΤΑ ΣΤΑΛΙΝΙΚΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ , ΑΛΛΑ ΟΥΔΕΝ ΚΑΚΟ ΑΜΙΓΕΣ ΚΑΛΟΥ.
Η ΑΠΟΚΑΘΥΛΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΨΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΟΛΩΝ ΚΑΙ Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥΣ ΘΑ ΑΚΟΥΣΤΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΑΤΑ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΕΤΣΙ ΠΟΥ ΟΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΝΑ ΔΗΛΩΝΕΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗΣ ΝΑ ΣΤΙΓΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΩΣ Ο ΝΑΖΙΣΤΗΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ!!!
ΕΔΩ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΣΤΗΝ “ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ” ΒΙΚΙ , ΥΜΝΟΥΣ ΣΤΟΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗ, !!!
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
“Το 1919 ο Ελευθέριος Βενιζέλος διόρισε τον Καζαντζάκη Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Περιθάλψεως με αποστολή τον επαναπατρισμό Ελλήνων από την περιοχή του Καυκάσου. Οι εμπειρίες που αποκόμισε αξιοποιήθηκαν αργότερα στο μυθιστόρημά του Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται. Τον επόμενο χρόνο, μετά την ήττα του κόμματος των Φιλελευθέρων, ο Καζαντζάκης αποχώρησε από το Υπουργείο Περιθάλψεως και πραγματοποίησε αρκετά ταξίδια στην Ευρώπη.
Το 1925 ο Καζαντζάκης συνελήφθη στο Ηράκλειο της Κρήτης, αλλά κρατήθηκε μόνο για είκοσι τέσσερεις ώρες, επειδή από το 1924 είχε αναλάβει την πνευματική ηγεσία μιας κομμουνιστικής οργάνωσης δυσαρεστημένων προσφύγων και παλαιμάχων από τη Μικρασιατική εκστρατεία.[1] Σ' αυτό το επεισόδιο αναφέρεται ο Παντελής Πρεβελάκης και η Έλλη Αλεξίου.[15]
Το 1927 ξεκίνησε την ανθολογία των ταξιδιωτικών του άρθρων για την έκδοση του πρώτου τόμου του Ταξιδεύοντας, ενώ το περιοδικό Αναγέννηση, του Δημήτρη Γληνού, δημοσίευσε την Ασκητική, το φιλοσοφικό του έργο.
Τον Οκτώβριο του 1927, ο Καζαντζάκης, όντας αριστερός, έφυγε για τη Μόσχα προσκεκλημένος από την κυβέρνηση της Σοβιετικής Ένωσης, για να πάρει μέρος στις γιορτές για τα δεκάχρονα της Οκτωβριανής Επανάστασης. Εκεί γνωρίστηκε με τον ομοϊδεάτη, αριστερό Ελληνορουμάνο λογοτέχνη, Παναΐτ Ιστράτι,[16] μαζί με τον οποίον επέστρεψε στην Ελλάδα. Τον Ιανουάριο του 1928 στο θέατρο «Αλάμπρα», στην Αθήνα, μίλησαν εξυμνώντας τη Σοβιετική Ένωση, ο Καζαντζάκης και ο Ιστράτι. Στο τέλος της ομιλίας έγινε και διαδήλωση. Τόσο ο Καζαντζάκης όσο και ο συνδιοργανωτής της εκδήλωσης Δημήτρης Γληνός διώχθηκαν δικαστικά.
Η δίκη ορίσθηκε στις 3 Απριλίου, αναβλήθηκε μερικές φορές και δεν έγινε ποτέ.
…
Μετά την αποχώρηση των Γερμανών, δραστηριοποιήθηκε έντονα στην ελληνική πολιτική ζωή, αναλαμβάνοντας την προεδρία της Σοσιαλιστικής Εργατικής Κίνησης, ενώ διετέλεσε και υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου της κυβέρνησης του Θεμιστοκλή Σοφούλη από τις 26 Νοεμβρίου 1945 έως τις 11 Ιανουαρίου 1946”
Ας αναφερθούμε τώρα εν συντομία τα άλλα γυναικεία πρόσωπα στη ζωή του Καζαντζάκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο 1921 ο Κ. βρίσκεται σ’ ένα συνέδριο στο Βερολίνο. Εκεί γνωρίζει μια όμορφη Πολωνοεβραία φοιτήτρια, τη Ραχήλ Λίπσταϊν. Μαζί με τρεις φίλες της αποτελούν μια συντροφιά που ο Κ. θα ονομάσει «πύρινο κύκλο». Γίνονται φίλοι κι όπως αναφέρει ο Πρεβελάκης, με μια από τις κοπέλες αυτές, την Ιτκα Χόροβιτς, ο Κ. είχε και ερωτική σχέση. Με την Ραχήλ διατήρησε μακρόχρονη αλληλογραφία την οποία, μετά το θάνατό του, συνέχισε η γυναίκα του Ελένη (δες: Ο Ασυμβίβαστος).
Το καλοκαίρι του 1923 γνωρίζει στη Γερμανία τη Γερμανοεβραία Έλσα Λάνγκε. Μια μεγάλη φιλία αναπτύχθηκε ανάμεσά τους και ακολούθησε πολυετής και θερμή αλληλογραφία. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο πρώτο ταξίδι που κάνει στο εξωτερικό μαζί με την Ελένη Σαμίου, το 1926 στην Παλαιστίνη, έχει μια θερμή συνάντηση με την «πολυαγαπημένη» του Έλσα Λάνγκε, τη μοιραία γυναίκα της ζωής του.
Η Ελένη δείχνει στην περίπτωση αυτή μεγάλη κατανόηση, όπως διαβάζουμε στη μελέτη του Σταματίου (σ. 105). Θα γράψει, χρόνια αργότερα: «Συλλογούμαι τους ανθρώπους που αγάπησα, τι χαρές και τι πίκρες τους έδωκα. Πικρότατη, χλωμότατη προβαίνει μέσα μου, χύνοντας όπως συνηθίζει, χοντρά, ζεστά δάκρυα απάνω στα χέρια μου, η Ελίζαμπεθ… Πάντα, όταν τη θυμούμαι, με κυριεύει σφοδρή, ακατανίκητη επιθυμία να πεθάνω…».
Ο κύκλος των γυναικών, φίλων του Νίκου Καζαντζάκη, στο Βερολίνο, κατά τα έτη 1922-1923, Itka Horowitz, Lea Dunkelblum, Rosa Schmulewitz, Dina Matus και, κάτω δεξιά, Rahel Lipstein. Δημοσιεύεται στο Περιοδικό «Δέντρο», τεύχος 155-156, Μάιος 2007.
Τις Εβραίες φίλες του ο Καζαντζάκης τις αποθανάτισε στο έργο του: θηλυκές, καλλιεργημένες, περήφανες. Όμορφες, λεπτές, αδάμαστες ψυχές. Ο έρωτας ως φυσική συνέπεια και ολοκλήρωμα μιας ανθρώπινης ζεστής σχέσης. Η Ίτκα και η Λεία στην «Αναφορά στον Γκρέκο». Η Ραχήλ ως Ράλα στην «Οδύσσεια», ως Νοεμή στον «Καπετάν-Μιχάλη». Σύμφωνα με τη Λιλή Ζωγράφου, «Η Εβραία στάθηκε για τον Καζαντζάκη το σύμβολο της μητρότητας. Καμιά άλλη πριν απ΄αυτήν δεν του είχε ξυπνήσει τη λαχτάρα να την δει μητέρα του γιου του». (σ. 118)
…
https://argolikivivliothiki.gr/2013/04/12/nikos-kazantzakis/
Σωστότατο το άρθρο! Μπράβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια για την απομυθοποιηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο ο άνθρωπος προσπαθεί να βρει απαντήσεις σε άλλους ανθρώπους θα δυστυχει.
Μόνο ο Θεός δίνει ΌΛΕΣ τις απαντήσεις αλλά επειδή δεν Τον εξυμνουν οι κοσμικοί άνθρωποι, λίγοι εμβαθυνουν στα ανυπερβλητα γραπτά της Ορθοδοξιας και αναλώνονται σε σκουπίδια που ο άνθρωπος ανακυκλωνει στους αιώνες. ...
Θεωριες έρχονται και παρέχονται ο Θεός μένει αναλλοίωτος και μακάριοι αυτοί που θα Τον πλησιάσουν.
"Επικαταρατος οστις επ ανθρωπω στήσει τας ελπίδας αυτού. ..."
ΥΓ το υπερφιαλο εγώ του δεν άφησε τον Καζαντζάκη να φθάσει στη Πηγή που μόνο οι ταπεινοί φθάνουν και πίνουν αθανασία όχι ανθρωπινη αλλά Θεϊκή.
Το γεγονός και μόνον ότι τα βιβλία τού Καζαντζάκη έχουν μεταφρασθεί σε όλες τις γλώσσες του κόσμου και εξακολουθούν να διαβάζονται μανιωδώς, το ότι υπάρχουν πάμπολλοι σύλλογοι φίλων και μελετητών τού έργου του σε όλα τα μήκη και πλάτη τής γης, δείχνει ότι δεν μπορεί τόσοι πολλοί να κάνουν ένα τόσο μεγάλο λάθος και να διαβάζουν έναν "αδειανό τενεκέ", όπως τον αποκαλεί ο αρθρογράφος, που δεν τον ξέρει ούτε η μάνα του. Διαφορετικά πώς εξηγείται η τόσο πλατιά φήμη του;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά κι απ' αυτά που γράφει για τον Καζαντζάκη με περίσσιο φανατισμό, δείχνει ότι μάλλον δεν ξέρει καθόλου το έργο του.
Κατ' εμέ, ο Κρητικός συγγραφέας είναι ένας άριστος ηθογράφος, εξαιρετικός χειριστής τού λόγου (μόνο τις δύο Οδύσσειες να διαβάσει κανείς φτάνει), αλλά τίποτε παραπάνω. Ούτε εγώ τον θεωρώ στοχαστή με βάθος, αλλά αυτό είναι μία προσωπική μου άποψη. Πάντως, από φιλολογική σκοπιά είναι όντως σπουδαίος.
Το πως εγινε γνωστος παγκοσμιως , ειναι η ιδια περιπτωση οπως εγιναν γνωστοι και αλλοι ΤΕΝΕΚΕΔΕΣ .
ΔιαγραφήΤο μονο που χρειαζεται καποιος ειναι να εχει φιλους τους " εκλεκτους " του σατανα .
Πχ η Μερκουρη . Ολοι γνωριζουν την ιστορια της και ομως , οταν πηγα καποτε στο εξωτερικο , με ρωτουσαν για αυτην .
Νεαρος διαβασα μερικα βιβλια του Καζανζακη και ηταν χασιμο χρονου .
Ενας τενεκες και μαλιστα ξεχανωτος . Ψευτοκουλτουρα και μπουρδες .
Σε καταλαβαίνω απόλυτα. Ο καθένας καταλαβαίνει ό,τι και όσα μπορεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣιγουρα και ο καθενας νομιζει οτι καταλαβε τι ηθελε να πει ο καθε τενεκες .
ΔιαγραφήΕαν δεν ηταν τοσο δυνατη η προπαγανδα των νεοταξικων δουλων κομμουνιστων , ουδεις θα γνωριζε τον αφορεμενο .
Πως το ελεγε ο τενεκες ;
Δεν πιστευω και δεν ελπιζω σε τιποτα , ειμαι ελευθερος !
Ελευθερος ηταν ο ερμος ; Η , δεμενος χειροποδαρα απο τον αφεντη του σατανα ;
Αναρωτιέμαι από που προήλθε τόσο μένος εναντίον του Καζαντζάκη, που ήταν πρωτοποριακός στην σκέψη με ελεύθερο πνεύμα από τις πλούσιες εμπειρίες του για την εποχή του. Θεωρώ ότι ο αρθρογράφος εξευτελίζεται με το ευτελές αυτό κείμενο, ιδιαίτερα ως διδάκτωρ ιστορίας, όπως υπογράφει, αφού ο χρόνος που είναι ο μεγαλύτερος κριτής όλων, κρατάει αμείωτη την εκτίμηση του αναγνωστικού κοινού για τον Καζαντζάκη σε παγκόσμια κλίμακα και άνθρωποι του πνεύματος, μέλη συλλόγων συνεχίζουν να μελετούν και τιμούν το έργο του ως σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέρεις τι θα πει ημιμάθεια, θρησκευτικός φανατισμός και φθόνος;
ΔιαγραφήΞερεις τι θα πει πλυση εγκεφαλου ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωριζεις την δυναμη της προπαγανδας ;
ΟΛΟΙ μας ειμαστε ημιμαθεις , ομως η Ορθοδοξια ΔΕΝ ειναι θρησκεια , ειναι η αποκαλυψη του Θεου στους ανθρωπους , οποτε ακυρος τα περι θρησκευτικου φανατισμου ( αυτα να τα λες για τους μουσουλμανους ,καθολικους και λοιπα ανθρωπινα δημιουργηματα ). Και γιατι δηλαδη να φθονουμε τον τενεκε ; Τι εκανε δηλαδη ; Επειδη ειπε πεντε μ@@κιες , εναντια στα ηθη και εθιμα της φυλης μας ; Η , επειδη τραβαγε τις κουρτινες για να δει οτι το απειρον τελειωνει σε μια αλλη κουρτινα και αντε και απο την αρχη ....Η , μηπως επειδη ειναι μεγαλη αμαρτια να μην κοιμηθεις με μια γυναικα αν στο ζητησει ;
Ενας αλητακος ηταν της εποχης και αν δεν ηταν κομμουνιστης δεν θα τον ηξερε ουτε η μανα του .
Τον λυπομαστε , αλλα ενας Ορθοδοξος ΠΟΤΕ δεν φθονει .
Αλλα τι σου λεω ....Εσυ και οι ομοιοι σου , εαν καποιος διαφωνει, του βαζετε μια ταμπελα και νομιζετε οτι κανατε το προοδευτικο σας καθηκον .
Η κατάρα δυστυχώς στην πολύπαθη χώρα μας διαιωνίζεται ...Η Ελλάδα συνεχίζει να "τρώει" τα άξια τέκνα της...υποθέτω ότι ο "διδάκτωρ της ιστορίας" που έγραψε ανενδοίαστα αυτήν την λασπολογία, είναι οπαδός του δόγματος: Οι μετριότητες πυροβολούν πισώπλατα τους αναγνωρισμένους άξιους!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑσε μας ρε που θα μας πεις οτι ο τενεκες ηταν αξιο τεκνο της Ελλαδος .
ΔιαγραφήΑξια τεκνα ειναι ο Σωκρατης , ο Πλατων , ο Αριστοτελης , ο Καποδιστριας , ο Μακρυγιαννης , ο Καραισκακης και εκατονταδες αλλοι που προσφεραν .
Τουτος ο τενεκες τι προσφερε περα απο αμπελοφιλοσοφιες ;
Εγώ είμαι από Έβρο και τον ξέρω το συγραφέα, είναι όντως διδάκτωρ ιστορίας (χωρίς ειαγωγικά) και μάλιστα από τους πολύ καλούς. Εσύ τι είσαι (με η χωρίς εισαγωγικά), θα μας πεις; Πάντως, μια και τον ξέρω, άμα τον δω καμιά φορά, θα του πω να βγει και να σου ζητήση συγνώμη που τόλμησε και σου έθιξε την "ιερή αγελάδα" σας τον Καζαντζάκη! Που και λίγα έγραψε βέβαια γι' αυτόν τον εωσφοριστή ψυχοδιεστραμένο! Πολύ λίγα!
ΔιαγραφήΗ κατάρα για την πολύπαθη χώρα μας είναι κάτι δαιμονισμένοι βλάσφημοι σαν τον Καζαντζάκη και κάτι τραγικοί γραικύλοι σαν κι εσένα! Και δυστυχώς πράγματι διαιωνίζεται!
ΔιαγραφήΕντάξει, το κείμενο είναι φανερό πως δεν μπορεί να το εκτιμήσει κάποιος που έχει λουστεί εδώ και χρόνια όλη τη νεοταξική κενολογία. Αυτός μόνο να εξαγριωθεί μπορεί. Το κείμενο απευθύνεται βασικά σε όσους μπορούν να πάνε πέρα από το όποιο λογοτεχνικό ταλέντο του Καζαντζάκη (που απόσο κατάλαβα ούτε κι ο αρθρογράφος το αρνείται) και να τον δουν ως θεοσοφιστή, μασόνο και πρόδρομο του New Age. Για όσους αυτοί οι όροι είναι κινέζικα, φυσικό είναι να φρικάρουν με το άρθρο. Για τους υποψιασμένους όμως, ακόμη κι αν δείχνει κάπως οξύ, το κείμενο είναι εξαιρετικά εύστοχο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ τώρα γιατί έχω την υποψία πως όσοι θίχτηκαν από το άρθρο, βασικά ήταν επειδή αναγνώρισαν τον εαυτό τους σε κάποια από τις συνομοταξίες της τελευταίας παραγράφου; Όποιος έχει τη μύγα, που λένε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚωνσταντίνε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις βέβαια επισημάνει ότι "Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου", αλλά ένας τέτοιος λίβελλος, ενός καταφανώς συμπλεγματικού ατόμου, που προφανώς θεωρεί τούς πάντες σκάρτους εκτός τού εαυτού του και χύνει χολή, δεν ταιριάζει στο σοβαρό ιστολόγιό σου.
Θα αναρτούμε διαφορετικές γνώμες, αλίμονο, αλλά όχι και τέτοια σκουπίδια.
Μ' αρέσει όμως που εσείς ΔΕΝ χύνετε χολή, ενώ κάνετε λες και αναφέρεται σ' εσάς το κείμενο! Το "καταφανώς" είναι τόσο καταφανώς που ισχύει μόνο για τα δικά σας μάτια. Και σεις επίσης πού το είδατε ότι θεωρεί τους πάντες σκάρτους πλην του εαυτού του; Επειδή σας έθιξε τον αντίχριστο γραικύλο που δεν τολμάει κανείς να τον αγγίξει, λες και είναι ιερό πρόσωπο, γιατί θα υποστεί τη μήνη των "προοδευτικών"; Και για τα σκουπίδια που λέτε, κάποιοι μπορεί να πιστεύουν το ίδιο για τη δική σου γνώμη. Όπως και για τις "γνωματεύσεις" σας! Δεν γνωρίζω τον συγγραφέα του κειμένου, αλλά και μόνο για τις αντιδράσεις σας απέναντι σε πράγματα που ελάχιστοι τολμούν να γράψουν (αν και είναι έτσι), εγώ τον συγχαίρω! (Γιώργος Θεοχαρίδης, Θεσσαλονίκη)
Διαγραφή@ Θεοχαρίδης Γεώργιος
ΔιαγραφήΠαραβλέπω όλα τα άλλα και ζητώ να μάθω τούτο: Από πού βγαίνει ο χαρακτηρισμός γραικύλος για τον Καζαντζάκη; Ξέρεις τι θα πει γραικύλος και αν ναι, τότε πώς συνδυάζεται με τον εν λόγω συγγραφέα, ο οποίος χαρακτήριζε τούς "δυτικόφρονους" ψαλιδόκωλους (=> "Καπετάν Μιχάλης", και όχι μόνο).
@ Μιχαήλ
ΔιαγραφήΓνωρίζω πολύ καλά τι σημαίνει ο όρος, για εσάς δεν είμαι σίγουρος. Πάντως, αν νομίζετε πως με μία φράση ειρωνική προς τους άκριτους θαυμαστές των Φράγκων ή και με άλλες (που ενδεχομένως υπάρχουν διάσπαρτες στο έργο του) μπορεί ο Καζαντζάκης να αποσείσει την «ταμπέλα», είστε γελασμένος. Ο γραικυλισμός όμως του Καζαντζάκη έγκειται στην απόρριψη όχι φυσικά όλης της ελληνικής παράδοσης (φαινομενικά και τυπολογικά κινήθηκε, ιδίως κατά καιρούς, εντός αυτής - άρα ασφαλώς και δεν δείχνει να ομοιάζει με ένα κοινό νεοέλληνα που πιθηκίζει απλώς «εσπέρια φώτα»), αλλά της ουσίας της. Γι’ αυτό και ξεστράτισε, όπως όλοι οι «πολίτες του κόσμου» (συν τον δεδομένο παγκόσμιο θρησκευτικό συγκρητισμό του). Και μπορεί να έγινε τελικά είδος παγκόσμιας «κληρονομιάς», αλλά κατά βάθος έμεινε εντελώς ξένο σώμα για την αυθεντική ελληνική κουλτούρα, η οποία (σας αρέσει-δεν σας αρέσει) δεν είναι απλώς ελληνική, αλλά ελληνορθόδοξη. Υπό την έννοια αυτή, βεβαίως και ήταν πνευματικά γραικύλος - και μέγας γραικύλος μάλιστα!
Εξαιρετικό κείμενο, που σοκάρει με την αλήθεια του. Καθόλου παράξενες κι οι αντιδράσεις από κάποιους που θίχτηκαν λόγω της "καζαντζακολαγνείας", που λέει κι ο αρθρογράφος. Όντως μια ιερή αγελάδα, που συνηθίσαμε να τη βλέπουμε στο απυρόβλητο. "Ταράζοντας τα λιμνάζοντα νερά της καζαντζακολαγνείας" θα μπορούσε να είναι ο εναλλακτικός τίτλος. Δίκαια και εύστοχα τα τάραξε. Πολλά εύγε στον αρθρογράφο!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εκρήξεις" στους κόλπους της εκκλησίας για τον ... Καζαντζάκη εν έτει 2017 - "Είναι βλάσφημος, δεν πρέπει να τον τιμούμε"
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ μεσαίωνας είναι εδώ!
Ακόμη τον κυνηγά η εκκλησία. 60 ολόκληρα χρόνια μετά τον θάνατό του!! Δεν φτάνει που τού στέρησε το Νόμπελ το 1952, δεν φτάνει που δεν ήθελε να τον κηδέψει (χριστιανική "αγάπη" λέγεται αυτό), τον κυνηγά ακόμη.
Μαθε οτι τα νομπελ τα δινουν οι σιωνιστες σε οσους θελουν , για να προωθησουν τις αμπελοφιλοσοφιες τους και πλανησουν η δυνατον περισσοτερους. Και οι ορθως σκεπτομενοι ΕΛΛΗΝΟΨΥΧΟΙ τα λογαριαζουν μονον για κωλοχαρτα .
ΔιαγραφήΗ Εκκλησια δεν κυνηγα κανεναν , οι διαβολοι μονον , οπως ο ξεγανωτος τενεκες καζατζακης , πολεμουν την Αγια Εκκλησια του Ιησου Χριστου .
Καλά που είσαι συ προοδευτικός! Που μου θες και να τιμάμε τον μασόνο και αποκρυφιστή βλάσφημο! Όσο για την "αγάπη", είναι σαφές ότι έχεις μπερδέψει κι εσύ, σαν όλους τους νεοεποχίτες κουλτουριαραίους, τα μπούτια σου! Φτύστε επιτέλους την καραμέλα που σας δώσανε να πιπιλίζετε, ξεφτιλίζεστε!
ΔιαγραφήΌταν σχολιαστές τού επιπέδου σου κατακρίνουν τον Καζαντζάκη, θα πει ότι όλα πάνε καλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ουσία του κειμένου δε θα διαφωνήσω καθόλου. Δε ντρέπομαι να πω ότι διάβασα Καζαντζάκη στην ηλικία των 45 ετών και ενώ στο μεταξύ μέσα μου ριζώθηκε η αγάπη για το Χριστό. Αυτό που απεκόμισα είναι ότι αν τον διαβάσει κάποιος που αναζητά το φως, σίγουρα θα στραφεί προς την κατεύθυνση του σκότους. Αυτό καθίσταται τόσο πιο επικίνδυνο, όσο πιο νεαρή είναι η ηλικία. Τώρα, σχετικά με το οξύ ύφος του κειμένου, έρχεται σε μία αντίθεση με τη γλυκύτητα του λόγου της αγάπης. Εκτιμώ ότι πρόκειται για ανθρωποπαθή παρόρμηση. Αυτό με αγάπη και εκτίμηση στο Νεκτάριο τον οποίο εκτιμώ και σέβομαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω μείνει άναυδος από τον φθόνο που διαχέεται μέσω του κειμένου του αρθρογράφου αλλά και της φατρίας - αγέλης λύκων - σχολιαστών που ξεπήδησαν... ξαφνικά... σε αυτό το σοβαρό ιστολόγιο και τόσο συντονισμένα επιτίθενται με χυδαιότητα και χωρίς ουσία, σε όσους διατυπώνουν ευπρεπώς διαφορετική άποψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαραθέτω απόσπασμα από ένα θαυμάσιο άρθρο που δημοσιεύει σήμερα το in.gr προς τιμήν του Νίκου Καζαντζάκη:
# Δεν υπάρχει έλληνας συγγραφέας που να αγαπήθηκε τόσο πολύ σ’ όλον τον κόσμο και να πολεμήθηκε τόσο άγρια στη χώρα του, όπως ο Νίκος Καζαντζάκης.
Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατό του εξακολουθεί να είναι πασίγνωστος, να διαβάζεται και να θαυμάζεται, από την Κίνα ως την Αμερική.Οι θαυμαστές του είναι αμέτρητοι. Στη μακρινή Κορέα μάλιστα υπάρχει ακόμη και ένας εξαιρετικά δραστήριος Όμιλος Φίλων του Νίκου Καζαντζάκη.
Εννιά φορές προτάθηκε για το βραβείο νόμπελ, όμως οι σκοταδιστικοί κύκλοι της Αθήνας, πρωτοστατούντος του Σπύρου Μελά, έκαναν ό,τι μπορούσαν ώστε να στερηθεί τη μεγάλη τιμή. Η εκκλησία της Ελλάδος τον αφόρισε αλλά ο αφορισμός δεν επικυρώθηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα.
Πού οφείλεται αυτή η τεράστια φήμη; Και κυρίως: η απίστευτη αντοχή ενός έργου το οποίο εξήντα χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα, εξακολουθεί να διαβάζεται με πάθος – και όχι μόνον στη γλώσσα του;
Ο Καζαντζάκης επέτυχε να εφαρμόσει στη λογοτεχνία μια από τις βασικές αρχές της οικονομίας: να σκέπτεσαι σε παγκόσμιο επίπεδο και να ενεργείς επιτοπίως. Για να επιτύχεις αυτόν τον δύσκολο συνδυασμό είναι αναγκαίο το πάθος της γραφής να καταστεί πάθος της ζωής σου.
Νίκος Καζαντζάκης: Πάθος γραφής και πάθος ζωής. Απαράμιλλος αφηγητής και δεινός επιστολογράφος. #
Ως μέλος της φατρίας-αγέλης λύκων, κατά τα λεγόμενά σας (ευτυχώς δηλαδή που εσείς επιτίθεστε χωρίς...χυδαιότητα και με ουσία), υπογραμμίζω ότι προσωπικά δεν έχω δει καμία ευπρεπώς διαφορετική άποψη. Μόνο πυροβολισμούς και τη γνωστή άκριτη και εντός πεπατημένης γραμμή, με την οποία λυσσάνε εδώ και δεκαετίες όλοι οι λάτρεις αυτού του ζοφερού συγγραφέα. Ότι είναι ζοφερός και αποκρυφιστής και βλάσφημος και όλα τ' άλλα, είναι άποψη πολλών ανθρώπων, δημοκρατικέ και...ευπρεπή μας κύριε, και μάλιστα τεκμηριωμένη πάνω σε πάμπολλα στοιχεία. Και πάντως πολύ περισσότερα από τις αερολογίες ενός υπερσυστημικού site, όπως το in.gr. Δηλαδή μας επικαλείστε το in.gr και τολμάτε να μιλάτε για ουσία και θέλετε να πείσετε κι από πάνω; Κι είναι επιχειρήματα τώρα αυτά ότι προτάθηκε για Νόμπελ ή ότι τον λατρεύουν στην Αμερική και στην...Κορέα; Κι ότι δεν τον αφόρισε ο αρχιμασώνος οικουμενιστής Αθηναγόρας; Θα σοβαρευτούμε επιτέλους; Εδώ μέσα μπαίνουν και διαβάζουν υποψιασμένοι άνθρωποι και πολλοί με ελληνορθόδοξη κουλτούρα, σε ποιους νομίζετε πως απευθύνεστε, σε αναγνώστες του Newsfish ή σε τηλεθεατές του Σκάι; Άιντε να δούμε πότε θα πάψετε να εκτίθεστε!
Διαγραφή@ Ζήνων
ΔιαγραφήΑν προσπαθείς να βγάλεις άκρη από παρωπιδοφόρα και θρησκόληπτα ανθρωπάκια, τότε εφαρμόζεις αυτό που λέει ο Αλέξης Ζορμπάς: "Από τον πισινό τής μυλωνούς γυρεύεις ορθογραφία".
@ Ανώνυμος
ΔιαγραφήΚι αν πάλι προσπαθείς να βγάλεις άκρη από εμμονικούς, ιδεοψυχωσικούς (και μη…παρωπιδοφόρους βέβαια, αλίμονο) «προοδευτικούς» σαν κι εσένα, τότε εφαρμόζεις αυτό που λέω εγώ: «Από τον πισινό του φασίστα γυρεύεις επιχειρήματα»! Αυτά από κάποιον που κατηγορήθηκε ως μέλος αγέλης λύκων, η οποία επιτίθεται, λέει, με χυδαιότητα σε πολιτισμένους ανθρώπους που εκφράζουν ευπρεπώς τη διαφορετική τους άποψη! Τα βλέπουμε λοιπόν σε όλο τους το μεγαλείο και την ευπρέπεια και τον πολιτισμό σας και το ευρύ σας πνεύμα! Μη σας διακόψω όμως τον οίστρο, συνεχίστε να εκτίθεστε! Ο κόσμος βλέπει (και γελάει)!
ΕΓΩ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ, ΕΧΩ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΤΟ ΕΞΕΙΣ: ΟΤΙ ΑΥΤΗ Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΧΩΡΑ, ΑΠΟ ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΠΑΣΧΕΙ, ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΕΙΝΑΙ Γ Ε Μ Α Τ Η......!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ μητροπολίτης τα έβαλε με τον Πατριάρχη για τον “βλάσφημο Καζαντζάκη”!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Καζαντζάκης έφθασε μέχρι την Κίνα
ΑπάντησηΔιαγραφή