Που τον βρήκαν τόσο σαδισμό;
Πόσο αθώα ήταν η διαχείριση των Ευρωπαίων στην υπόθεση της Κύπρου; Αν κρίνουμε από τις χτεσινές απαντήσεις του εκπροσώπου της ΕΚΤ κ. Asmussen στις επίμονες ερωτήσεις του ευρωβουλευτή κ. Σκυλακάκη, μάλλον δεν πρέπει και να στοιχηματίσουμε για το πότε και αν έπεσαν από τα σύννεφα. Μέρα με την ημέρα αποκαλύπτεται η αλήθεια. Όλοι γνώριζαν. Όλοι είχαν αποδεχτεί την πρόσκληση να παρακολουθήσουν από τα πρώτα καθίσματα την εκτέλεση των καταθετών των κυπριακών τραπεζών.
Προσέξτε την διατύπωση του ερωτήματος του ευρωβουλευτή κ. Σκυλακάκη προς τον κ. Asmussen. Και φανταστείτε στην συνέχεια την σκηνή που θα σας περιγράψουμε: Την ώρα που τελείωσε το ερώτημα οι παριστάμενοι ευρωβουλευτές ξέσπασαν σε χειροκροτήματα. Επειδή ακριβώς αναγνωρίζουν ότι αυτή η ιστορία έχει πολύ βάθος κι επειδή την ίδια ώρα έβλεπαν τον εκπρόσωπο την ΕΚΤ να κοιτά νευρικά την έξοδο της αίθουσας.
Προσέξτε την ερώτηση: «Πώς επιτρέπεται να δίδεται το 50% του ΑΕΠ μιας χώρας, το οποίο διαχειρίζεται ως ιδιωτικό χρήμα μια μη αξιόχρεη τράπεζα, επί ένα τουλάχιστον χρόνο; Συνειδητοποιείτε ότι επιτρέποντας αυτή την κολοσσιαία παροχή ρευστότητας από τον ELA προς μια μη αξιόπιστη τράπεζα επιτρέψατε να αυξηθεί εμμέσως το δημόσιο χρέος της χώρας, χωρίς την έγκριση του κοινοβουλίου και του λαού της, τη στιγμή μάλιστα που εν τέλει αυτά τα 9,6 δισ. κατέληξαν στα χέρια κάποιων ιδιωτών οι οποίοι τα καρπώθηκαν»;
Νωρίτερα ο κ. εκπρόσωπος είχε πει το αδιανόητο. Ότι η Λαϊκή ήταν σε αδυναμία έναν χρόνο πριν πάρουν την απόφαση του κουρέματος. Όσο, δηλαδή, διαπραγματευόντουσαν με την κυβέρνηση Χριστόφια για το μνημόνιο! Και το ερώτημα είναι το εξής: Γιατί η περήφανη κυβέρνηση Χριστόφια αποδέχτηκε αυτή την πρακτική; Έβλεπε με το ELA να μπαίνει η θηλιά στον λαιμό του κυπριακού λαού και δεν έκανε το παραμικρό! Εκτός κι αν τα λεφτά του ELA δόθηκαν όλα μεμιάς μετά την προσφυγή στις κάλπες. Αλλά δεν έγινε έτσι. Τα λεφτά δόθηκαν Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο του 2012, όταν την διοίκηση της τράπεζας την ασκούσαν άνθρωποι διορισμένοι από την κυβέρνηση Χριστόφια. Είναι σαφές το τι έγινε! Εκτός κι αν κανείς είναι τόσο ηλίθιος που όντως δεν καταλαβαίνει. Αν δεν είναι όμως ηλίθιος είναι τουλάχιστον συμμέτοχος στο έγκλημα.
Για να καταλάβουμε τι έχει γίνει, δόθηκε σε μία και μόνο τράπεζα βοήθεια μέσω του ELA ίση με το 50% του ΑΕΠ της χώρας. Και κάνουν τώρα ότι δεν είδαν και δεν άκουσαν; Μία αναγκαία επισήμανση: ο ELA δόθηκε μεν από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, αλλά το ταβάνι για την Λαϊκή το έθεσε το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ με δική του απόφαση.
Αλλά και οι Ευρωπαίοι πως ανακάλυψαν στα ξαφνικά το αδιέξοδο! Ποιος διάολος τους συμβούλευσε να κάνουν κάτι τέτοιο; Ή ήταν ανόητοι ή την είχαν «στήσει». Κι επειδή είναι ανοησία να πιστέψει κανείς ότι αυτοί οι χαρτογιακάδες είναι ανόητοι, θα πρέπει να αρχίσει να αναζητά άλλα κίνητρα στις πράξεις τους.
Δεν είμαστε μεταξύ εκείνων που πιστεύουμε στα σενάρια συνωμοσίας. Ωστόσο, θα είμαστε σε θέση να πετάξουμε αυτό το άρθρο στον κάλαθο των αχρήστων όταν οι Ευρωπαίοι δώσουν μία πειστική απάντηση: Αφού γνώριζαν επί έναν χρόνο για την κατάσταση της Λαϊκής, γιατί την χρηματοδότησαν μέσω του ELA με κεφάλαια που αντιστοιχούν στο 50% του ΑΕΠ της χώρας;
Η ερώτηση του κ. Σκυλακάκη
«Η ερώτησή μου απευθύνεται
προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και φοβάμαι ότι θα είναι μια δύσκολη
ερώτηση. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΚΤ, ο ELA (Μηχανισμός Έκτακτης
Ρευστότητας) ενεργοποιείται με την έγκριση της ΕΚΤ προκειμένου να παράσχει
ρευστότητα σε τραπεζικούς οργανισμούς που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας
αλλά παραμένουν αξιόχρεοι και έναντι επαρκούς εξασφάλισης (adequate
collateral). Στο τέλος του 2011 η έκτακτη χορήγηση ρευστότητας προς τη Λαϊκή
Τράπεζα είχε φτάσει τα 3,5 δις ευρώ. Σύμφωνα με την απάντησή σας στην γραπτή
μου ερώτηση, μετά τον προσδιορισμό της πλήρους αξίας των απωλειών που υπέστη η
τράπεζα μετά το ελληνικό PSI, οι δείκτες αξιόχρεου της Λαϊκής έπεσαν κάτω από
τα ελάχιστα απαιτούμενα σε σχέση με την κεφαλαιακή επάρκεια που θέτει η
Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου. Στη συνέχεια όμως η έκτακτη ρευστότητα (ELA) αυξήθηκε
από 3,5 σε 9,6 δις ευρώ, κατά κύριο λόγο τον Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο του 2012.
Αυτό το νούμερο ισοδυναμεί με το 50% του κυπριακού ΑΕΠ.
Πότε ελήφθη η απόφαση από
το ΔΣ της ΕΚΤ να αυξηθεί η οροφή της δυνατότητας παροχής έκτακτης ρευστότητας
της Λαϊκής στα 9,6 δις και στη βάση ποιών κριτηρίων θεωρήθηκε τότε η Λαϊκή
αξιόχρεος τραπεζικός οργανισμός;
Δεύτερον, ποια ήταν η
επαρκής εξασφάλιση (adequate collateral), δεδομένου ότι το χρέος του κυπριακού
κράτους, ακόμα και με το τρέχον πρόγραμμα προσαρμογής δεν επιτρέπει τη
χρηματοδότηση αυτού του ποσού;
Πώς επιτρέπεται να δίδεται
το 50% του ΑΕΠ μιας χώρας, το οποίο διαχειρίζεται ως ιδιωτικό χρήμα μια μη
αξιόχρεη τράπεζα, επί ένα τουλάχιστον χρόνο; Συνειδητοποιείτε ότι επιτρέποντας
αυτή την κολοσσιαία παροχή ρευστότητας από τον ELA προς μια μη αξιόπιστη
τράπεζα επιτρέψατε να αυξηθεί εμμέσως το δημόσιο χρέος της χώρας, χωρίς την
έγκριση του κοινοβουλίου και του λαού της, τη στιγμή μάλιστα που εν τέλει αυτά
τα 9,6 δις κατέληξαν στα χέρια κάποιων ιδιωτών οι οποίοι τα καρπώθηκαν;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ JEORG ASMUSSEN
«Όπως ορθώς επισημάνατε, η
πρόβλεψη για την παροχή έκτακτης ρευστότητας, αποσκοπεί στην διευκόλυνση
αξιόχρεων τραπεζικών οργανισμών, που αντιμετωπίζουν προσωρινά προβλήματα
ρευστότητας. Και κάναμε τρία διαδοχικά βήματα στην σχετική διαδικασία για την
Λαϊκή Τράπεζα. Το πρώτο έγινε το 2010 και 2011. Η Τράπεζα απώλεσε την πρόσβαση
σε πηγές ιδιωτικής χρηματοδότησης, ιδιαίτερα εξαιτίας της κρίσης της ευρωζώνης
και ιδιαίτερα μετά τις απώλειες στα ελληνικά κρατικά ομόλογα. Τον Σεπτέμβριο
του 2011, η Λαϊκή αντιμετώπισε πιο έντονο πρόβλημα και άρχισε να λαμβάνει
έκτακτη ρευστότητα από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου. Το δεύτερο βήμα έγινε
στο τέλος του 2011, ως αποτέλεσμα της αναγνώρισης του πλήρους ποσού των
απωλειών, μετά το ελληνικό PSI και τη σημαντική αύξηση του ποσού των επισφαλών
απαιτήσεων. Όπως περιγράψατε, o συντελεστής αξιοπιστίας της Λαϊκής έπεσε κάτω
από το ελάχιστο απαιτούμενο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας που θέτει η Κεντρική
Τράπεζα της Κύπρου. Στις 29 Ιουνίου 2012, η Κύπρος εξέδωσε ομόλογο για να
αντλήσει 1,8 δις για την Λαϊκή Τράπεζα, προκειμένου να ικανοποιήσει τις εκ του
νόμου προβλεπόμενες κεφαλαιακές απαιτήσεις. Στις 2 Ιουλίου 2012, δεδομένης της
αδυναμίας άντλησης των προϋπολογισμένων κεφαλαίων από την τελευταία έκδοση
ομολόγου, το ΔΣ της ΕΚΤ αποφάσισε να αναστείλει την πρόσβαση της Λαϊκής στα
εργαλεία νομισματικής πολιτικής, για προληπτικούς λόγους. Από εκείνη τη μέρα, η
χρηματοδότηση της Λαϊκής έγινε από τον ELA, μέσω της Κεντρική Τράπεζας της
Κύπρου και αυξήθηκε περαιτέρω ως αποτέλεσμα της εκροής καταθέσεων. Στο τρίτο
βήμα, το ΔΣ θεώρησε ότι οι κυπριακές τράπεζες που λαμβάνουν έκτακτη ρευστότητα
δεν μπορούν να θεωρηθούν φερέγγυες, δίχως ένα πρόγραμμα από την ΕΕ και το ΔΝΤ
διότι, εν τη απουσία του, δεν υπήρχε προοπτική αξιόπιστης επανακεφαλαιοποίησης.
Και αυτό οδηγεί σε αυτό που είπα στην εισαγωγική μου δήλωση, ότι δηλαδή σύμφωνα
με τους κανόνες που αποφάσισε και ανακοίνωσε το ΔΣ στις 21 Μαρτίου αυτού του
έτους ότι η συνέχιση της παροχής ρευστότητας από τον ELA θα υλοποιούνταν μόνο
υπό την προϋπόθεση εφαρμογής ενός προγράμματος που θα εξασφάλιζε τη
φερεγγυότητα των κυπριακών τραπεζών. Αυτό λοιπόν που συνέβη είναι η εφαρμογή
των κανόνων που ισχύουν για τον ELA, η δε λογική που ακολουθήσαμε κατά την
εφαρμογή τους δεν διαφέρει από αυτή που ισχύει για άλλες χώρες. Η ίδια λογική
εφαρμόσθηκε και στην ελληνική περίπτωση. Μπορείς να λάβεις έκτακτη ρευστότητα
από την Κεντρική σου Τράπεζα μόνο όταν είσαι φερέγγυος ή όταν υπάρχει μια
καθαρή προοπτική ότι η τράπεζα μπορεί να ξαναγίνει φερέγγυα, όσο
επανακεφαλαιοποιείται, βάσει ενός προγράμματος προσαρμογής. Δεν υπήρχε ειδική
μεταχείριση, έγινε το ίδιο όπως και στην ελληνική περίπτωση, όσο υπάρχει η
προοπτική επανακεφαλαιοποίησης της τράπεζας. Η Κεντρική Τράπεζα μιας χώρας μπορεί
να παράσχει έκτακτη ρευστότητα, αλλά όπως είπαμε, η διαπραγμάτευση για το
Μνημόνιο ήταν μακρά. Δεν ήταν ξεκάθαρο ότι υπήρχε καθαρή προοπτική για την
ύπαρξη ενός προγράμματος που θα αποκαθιστούσε τη φερεγγυότητα των τραπεζών».
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...