Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Η υπόθεση του αγωγού East Med τείνει να γίνει σίριαλ


Η αμφιλεγόμενη στάση της Ιταλίας μετριάζει τη θετική προοπτική για την υπογραφή της συμφωνίας κατασκευής του αγωγού EastMed

Η αμφιλεγόμενη στάση της Ιταλίας μετριάζει την θετική προοπτική που προδιαγραφόταν κατά την συνάντηση της 20ης Μαρτίου, όπου επρόκειτο να συναντηθούν οι τέσσερις ηγέτες των ενδιαφερομένων χωρών για την υπογραφή της συμφωνίας κατασκευής του αγωγού EastMed.

Μάλιστα δε, η αναγγελθείσα επισήμως παρουσία του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο, προσδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα, με τον συμβολισμό της, επιλέγοντας οριστικά τον EastMed ως τον κύριο αγωγό μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη.

Όμως, αυτού του είδους η υπογραφή ματαιώνεται ή στην καλύτερη περίπτωση αναβάλλεται για χρόνο μετά τις Ευρωεκλογές, για να επιτραπεί στα κυβερνώντα κόμματα της Ιταλίας να διεξέλθουν αβρόχοις ποσί αυτό το ζήτημα, και να μη συγκρουστούν με οργανωμένες ομάδες, αλλά και με τις ίδιες προεκλογικές υποσχέσεις τους.

Η τελετή υπογραφής της συμφωνίας είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της τριμερούς συνάντησης Ισραήλ - Ελλάδας - Κύπρου σε επίπεδο κορυφής με την παρουσία των Μπενιαμίν Νετανιάχου, Αλέξη Τσίπρα και Νίκου Αναστασιάδη. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες των «Νέων», έχει σημειωθεί εμπλοκή (προσωρινή ή όχι θα φανεί από τις εξελίξεις) σε σχέση με την Ιταλία, που πρέπει να συνυπογράψει την Συμφωνία, εφόσον ο αγωγός θα καταλήγει στο έδαφος της.

Η κυβέρνηση συνασπισμού Λέγκας και Πέντε Αστέρων δεν είναι προς το παρόν πρόθυμη να υπογράψει και αυτό τροφοδότησε παρασκηνιακή κινητικότητα. Οι πληροφορίες αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι το Ισραήλ προσέγγισε την ελληνική πλευρά ζητώντας την παρέμβασή της προς την Ιταλία ώστε να προσέλθει στην τελετή υπογραφής. Φαίνεται όμως ότι αυτό δεν κατέστη εφικτό τουλάχιστον μέχρι τις τελευταίες ώρες.


Η ιταλική κυβέρνηση, ήδη από τον Ιούνιο του 2018 βάζει εμπόδια στην ολοκλήρωση του TAP, ο οποίος θα συνδέει τις αγορές της Ευρώπης με την περιοχή της Κασπίας, περιορίζοντας έτσι την εξάρτηση της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος της Ιταλίας, Σέρτζιο Κόστα, είχε δηλώσει στο Reuters ότι θέτει υπό αναθεώρηση το τελευταίο στάδιο του διεθνούς αγωγού, αποκαλώντας το έργο «άσκοπο». «Δεδομένης της ενεργειακής μας πολιτικής και της μειούμενης ζήτησης για αέριο, αυτό το έργο φαντάζει σήμερα άσκοπο», είχε πει.

Ο πραγματικός λόγος είναι οι κινητοποιήσεις ΜΚΟ οικολόγων αλλά και αυτοδιοικητικών. Οι πρώτοι είχαν υποχρεώσει το κόμμα των Πέντε Αστέρων να εξαγγείλει την άρση της απόφασης της προηγούμενης ιταλικής κυβέρνησης, και τώρα δεσμεύεται να μη δεχθεί τον αγωγό. Αυτά ως προς την επικοινωνία, επειδή ακούστηκαν και φωνές, ότι εφόσον έχει ληφθεί προηγουμένως απόφαση για τον ΤΑΡ, δεν μπορούν να την καταργήσουν. Οι δε αυτοδιοικητικοί της Νότιας Ιταλίας θέλουν μεν τον ΤΑΠ, αλλά όχι από την περιοχή τους.

Ελπίζεται ότι μετά τις ευρωεκλογές, η ιταλική κυβέρνηση θα βρει τρόπο να παρακάμψει τις αντιδράσεις. Αλλά, πρέπει να βρεθεί λύση και στην παρέμβαση του Λιβάνου, με τον οποίον ούτε το Ισραήλ ούτε η Κύπρος έχουν καθορίσει ΑΟΖ με αυτόν, ο οποίος καταφεύγει στους διεθνείς οργανισμούς, για πολλοστή φορά. Στη Voria.gr, είχα αναδείξει το ζήτημα προ 8ετίας, μεταφέροντας την καταγγελία του Λιβάνου ότι «η συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ του Ισραήλ και της Κύπρου να οριοθετηθούν τα αμφιλεγόμενα θαλάσσια όρια του Ισραήλ, αποτελούν παραβίαση της κυριαρχίας και των οικονομικών συμφερόντων του Λιβάνου και απειλή για την ασφάλεια στην περιοχή».

Τώρα, ο Λίβανος επανέρχεται με τον Λιβανέζο υπουργό Εξωτερικών Γκεμπράν Μπαζίλ να απευθύνει επιστολές προς τον Γιώργο Κατρούγκαλο και Νίκο Χριστοδουλίδη, αντιστοίχως, καθώς επίσης στον Ιταλό υπουργό Εξωτερικών, στη Φεντερίκα Μογκερίνι, ύπατη εκπρόσωπο της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική, καθώς και στον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.

Σε αυτήν ο Μπαζίλ προειδοποιεί ότι ο Λίβανος δεν θα δεχθεί παραβίαση των δικαιωμάτων και της κυριαρχίας του στην περιοχή σε περίπτωση που αυτά θιγούν από πιθανή κατασκευή του αγωγού εφόσον επιλεγεί όδευση που περνά από λιβανέζικα ύδατα.

Εκεί δηλαδή, όπου όλα φαίνονταν να κυλούν ομαλά, εμφανίστηκαν εμπόδια, και αναμένεται ίσως και η πίεση των ΗΠΑ για να παρακαμφθούν.

Ο Μακεδών
Voria


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]