Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Μεσάζοντας για τα γαλλικά μονοπώλια ο Ολάντ


  • Ποιοι είναι και τι διεκδικούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι τους οποίους εκπροσώπησε κατά την πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα
  • Μεταξύ άλλων, ο Φρ. Ολάντ μίλησε στην Αθήνα στο επιχειρηματικό συμβούλιο Ελλάδας - Γαλλίας, που κατέληξε σε στενότερη συνεργασία ανάμεσα στον ελληνικό και γαλλικό ΣΕΒ
Του Παναγιώτη Θεοδωρόπουλου

Νέα πεδία για να επενδύσουν τα συσσωρευμένα κεφάλαιά τους τα γαλλικά μονοπώλια και να διασφαλιστούν ταυτόχρονα οι όροι για συμπράξεις με ντόπιους επιχειρηματικούς ομίλους, βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά με τον Γάλλο πρόεδρο Φρ. Ολάντ, στη διάρκεια της σύντομης επίσκεψης του τελευταίου στην Αθήνα, την περασμένη Τρίτη.

Το γαλλικό ενδιαφέρον εστιάζεται ιδιαίτερα στους τομείς των κοιτασμάτων Φυσικού Αερίου, της Ενέργειας, των Κατασκευών, των Μεταφορών, της Αμυνας, της διαχείρισης Υδάτινων πόρων, του Τουρισμού (υπεγράφη και σχετική συμφωνία), της Υγείας (σχεδιάζεται υπογραφή συμφωνίας). Τον Φρανσουά Ολάντ συνόδευσε στην Ελλάδα ομάδα 120 επιχειρηματιών, ενώ μαζί με τον Αντώνη Σαμαρά συμμετείχαν σε συνάντηση Γάλλων και Ελλήνων επιχειρηματιών.

«Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για τις αποκρατικοποιήσεις οι γαλλικές επιχειρήσεις θα είναι παρούσες», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Φρ. Ολάντ, απαντώντας στις προσκλήσεις του Αντ. Σαμαρά στα γαλλικά μονοπώλια να εκμεταλλευτούν τις «επενδυτικές ευκαιρίες για στενότερη οικονομική συνεργασία» με την Ελλάδα, αξιοποιώντας την ισοπέδωση μισθών και δικαιωμάτων στην Ελλάδα, τη γενικευμένη εκποίηση του δημόσιου πλούτου.

Σήμερα παρουσιάζουμε μερικούς από τους τομείς που γαλλικά μονοπώλια, αυτοτελώς είτε σε συνεργασία με ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους, θέλουν να επενδύσουν συσσωρευμένα κεφάλαια, αξιοποιώντας κυρίως το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων και με στόχο να αποκομίσουν νέα υπερκέρδη από την εκμετάλλευσή τους.

1. Κοιτάσματα Φυσικού Αερίου: Η μεγάλη γαλλική πετρελαϊκή εταιρεία ΤΟTΑL έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου της Ελλάδας (σε Ιόνιο, Αιγαίο και Κρήτη). Το γαλλικό μονοπώλιο είναι επίσης βασικός μέτοχος στο κοίτασμα φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν «Σαχ Ντενίζ 2». Από το συγκεκριμένο κοίτασμα και μέσω του αγωγού «ΤΑΡ» (αν κατασκευαστεί, το μεγαλύτερο τμήμα του θα περνάει από την Ελλάδα), η ΤΟΤΑL φιλοδοξεί να αποκομίσει κέρδη από την πώληση φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η γαλλική εταιρεία πήρε από την κυπριακή κυβέρνηση τα δικαιώματα για διερευνητικές γεωτρήσεις στα οικόπεδα 10 και 11, προκειμένου να προχωρήσει το 2014 σε εξορύξεις για φυσικό αέριο και για τον εντοπισμό κοιτασμάτων πετρελαίου.

Επίσης, το 2010, η γαλλική εταιρεία ΕDF υπέγραψε συμφωνία με τη ρωσική εταιρεία «Gazprom» ώστε η πρώτη να λάβει μέρος στο ρωσικό αγωγό φυσικού αερίου «South Stream», που δρομολογείται να περάσει από την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η EDF ενδιαφέρεται να συμμετέχει και στις διαδικασίες για την εξαγορά της ΔΕΠΑ, μέσω της ιταλικής «Edison», που την ελέγχει πλειοψηφικά και η οποία θα αναζητήσει συμμαχία με ένα εκ των πέντε σχημάτων που έχουν ήδη προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού (δυο ρώσικα μονοπωλίων, ένα αζέρικο, ένα τσέχικο και η κοινοπραξία Βαρδινογιάννη - Μυτιληναίου).

2. Εξοπλισμοί: Η ελληνική κυβέρνηση αποδέχτηκε την απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών τύπου «Fremm» με τη μέθοδο της μακροχρόνιας ενοικίασης (leasing). Οι φρεγάτες έχουν ήδη κατασκευαστεί από το γαλλικό κρατικό μονοπώλιο DCNS και αγοραστεί από τη γαλλική κυβέρνηση. Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση Καραμανλή είχε συμφωνήσει για την αγορά έξι γαλλικών φρεγατών τύπου «Fremm». Τη συμφωνία επαναβεβαίωσε η κυβέρνηση του Παπανδρέου, στη συνάντηση με τον Σαρκοζί στο Παρίσι, το Μάρτη του 2010. Η αγοραπωλησία δεν ολοκληρώθηκε, λόγω των περικοπών της ελληνικής κυβέρνησης στις εξοπλιστικές δαπάνες, μετά την υπογραφή των μνημονίων. Σήμερα η γαλλική κυβέρνηση επιχειρεί να πουλήσει τις δύο φρεγάτες στην Ελλάδα, συνδέοντας την αγορά με την ασφάλεια των ερευνών στην ελληνική ΑΟΖ για την εξόρυξη πετρελαίου και αερίου στο Αιγαίο! Ούτε λίγο, ούτε πολύ, η γαλλική κυβέρνηση υποδαυλίζει τα σενάρια της έντασης ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία, με αφορμή τον καθορισμό της υφαλοκρηπίδας - ΑΟΖ, για να πουλήσει τα όπλα των μονοπωλίων της. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό διασφαλίζει και τις επενδύσεις της ΤΟΤΑL, στην περίπτωση που αναλάβει τις έρευνες για πετρέλαιο και φυσικό αέριο στο Αιγαίο.

3. ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ: Στους άμεσους στόχους μεγάλων γαλλικών εταιρειών είναι η εξαγορά του δικτύου ύδρευσης της Ελλάδας σε συνεργασία με εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους. Η συγκυβέρνηση έχει αποφασίσει να πουλήσει το 61% (ολόκληρο το ποσοστό που κατέχει το Δημόσιο) της ΕΥΔΑΠ. Ενδιαφέρον για την Εξαγορά της ΕΥΔΑΠ έχει επιδείξει ο επιχειρηματίας Γιώργος Μπόμπολας, που επιδιώκει να εξασφαλίσει τη συνεργασία γαλλικής εταιρείας «Suez». Για την ΕΥΔΑΠ ενδιαφέρεται επίσης η γαλλική εταιρεία «Veolia» που σύμφωνα με πληροφορίες επιδιώκει να συνεργαστεί με τον όμιλο «MIG», του Α. Βγενόπουλου. Οι ίδιες κοινοπραξίες φέρονται να διεκδικούν και την ΕΥΑΘ, με τη γαλλική εταιρεία «Suez» να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά, αφού ήδη κατέχει το 5% της επιχείρησης ύδρευσης της Θεσσαλονίκης. Οι δυο γαλλικές εταιρείες συγκαταλέγονται στα ισχυρότερα μονοπώλια του κόσμου στον τομέα του ελέγχου και της διάθεσης υδάτων. Σε κάθε περίπτωση, ο επόμενος ιδιοκτήτης των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αποκτά το πλεονέκτημα του μονοπωλίου στη διάθεση του νερού, που του δίνει και το «δικαίωμα» να καθορίζει την τιμή του!

4. ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ενδιαφέρον για την εξαγορά του ΟΣΕ, του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποδομών του, έχει επιδείξει η γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων SNCF. Το γαλλικό μονοπώλιο ενδιαφέρεται τόσο για το κομμάτι των επιβατικών, όσο και για των εμπορευματικών μεταφορών, αφού η Ελλάδα και τα λιμάνια της χώρας αποτελούν διαμετακομιστικό κόμβο. Η γαλλική εταιρεία έχει επιδείξει στο παρελθόν ενδιαφέρον για τον προαστιακό σιδηρόδρομο και τις υποδομές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού θεωρείται κερδοφόρο πεδίο επιχειρηματικής δράσης. Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι ενδιαφέρονται και για την εκμετάλλευση την τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, κυρίως των σιδηροδρομικών σταθμών και των εμπορευματικών κέντρων σε Θριάσιο και Θεσσαλονίκη. Επίσης, οι γαλλικές εταιρείες «Alstom» και «Bombardier» εμφανίζονται μεταξύ των ενδιαφερομένων για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση της «Rosco», της εταιρείας που αναλαμβάνει τις συντηρήσεις του τροχαίου υλικού.

5. ΔΕΗ: Για την εξαγορά του 17% της ΔΕΗ, που ετοιμάζεται να βγάλει στο σφυρί η κυβέρνηση, ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει πρόσφατα ο γαλλικός όμιλος EDF, ο οποίος αποχώρησε προσωρινά από την Ελλάδα, αλλά σύμφωνα με τον Ολάντ στόχος είναι να επαναδραστηριοποιηθεί. Η γαλλική εταιρεία ενδιαφέρεται επίσης για την απόκτηση των δικαιωμάτων των κοιτασμάτων λιγνίτη που υπάρχουν στην Ελλάδα, αλλά και για την εκμετάλλευση των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, είτε μέσω της εξαγοράς τους, είτε με τη συμμετοχή της σαν «στρατηγικός επενδυτής» στη ΔΕΗ. Ενδιαφέρον για τη ΔΕΗ έχει επιδείξει και η ιταλική εταιρεία «Edison», που δραστηριοποιείται ήδη στην Ελλάδα, η οποία όμως είναι μέλος του γαλλικού ομίλου EDF. Οι Γάλλοι με την είσοδό τους στην ενεργειακό χώρο ηλεκτρισμού της Ελλάδας, φιλοδοξούν να διεισδύσουν περαιτέρω στις αγορές των Βαλκανίων και συνολικότερα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

6. Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: Μερίδα από την πίτα στον κερδοφόρο τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενεργείας (ΑΠΕ) της Ελλάδας διεκδικούν μια σειρά από γαλλικές επιχειρήσεις, που ήδη δραστηριοποιούνται στη χώρα. Συγκεκριμένα, ο «Ομιλος Ηρών», που αποτελεί κοινοπραξία του γαλλικού ομίλου «Gaz de France Suez», ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης παραγωγός και προμηθευτής ενέργειας στον κόσμο και του ομίλου «ΓΕΚ Τέρνα» (συμφερόντων Γ. Περιστέρη). Ο συγκεκριμένος όμιλος διαθέτει δύο ιδιόκτητα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο που μπορούν να τροφοδοτήσουν έως και 1.000.000 νοικοκυριά. Στις ΑΠΕ επίσης δραστηριοποιείται στην Ελλάδα η γαλλική εταιρεία «Tenesol», η οποία κατασκευάζει φωτοβολταϊκά πάνελ, καθώς και η «EDF-EΝ Group», που δραστηριοποιείται στην «αιολική ενέργεια» και τα φωτοβολταϊκά έργα. Η γαλλική «GFF Suez» έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον για «συνεργασία» με τη ΔΕΗ, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

7. Αυτοκινητόδρομοι: Γαλλικές εταιρείες ενδιαφέρονται για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που θα προκύψουν από την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης από το Δημόσιο σε αυτοκινητόδρομους, μεταφορικές υποδομές της χώρας, με φιλέτο τη διαχείριση των δικαιωμάτων της Εγνατίας Οδού. Για την Εγνατία Οδό ενδιαφέρον έχει επιδείξει ο γαλλικός όμιλος «Vinci», βασικός μέτοχος της κοινοπραξίας «Γέφυρα», που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντίρριου και σήμερα είναι επικεφαλής και του ομίλου «Ολύμπια Οδός» που έχει αναλάβει την κατασκευή του οδικού δικτύου Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία κατασκευής και διαχείρισης του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί.

8. Αεροδρόμια: Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος «Vinci» έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, ενώ ενδιαφέρεται και για την εξαγορά των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που ετοιμάζεται να παραχωρήσει η κυβέρνηση. Ενδιαφέρον για τα ελληνικά αεροδρόμια έχει εκφράσει και η γαλλική πολυεθνική «Hermes Airports», η οποία έχει και τη διαχείριση του αεροδρομίου της Λάρνακας στην Κύπρο για τα επόμενα 25 χρόνια. Επίσης ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η «Αirport De Paris» - μεγάλος μονοπωλιακός όμιλος που δραστηριοποιείται στη διαχείριση αεροδρομίων - για να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την παραχώρηση και εκμετάλλευση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

9. ΕΛΤΑ: Τα γαλλικά ταχυδρομεία «La Post» σύμφωνα με πληροφορίες θα διεκδικήσουν την εξαγορά των Ελληνικών Ταχυδρομείων και του κερδοφόρου τμήματος των Ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ, όταν η κυβέρνηση ξεκινήσει τη διαδικασία αποκρατικοποίησής τους, σε συνεργασία με την εταιρεία «Φτερωτός Ερμής». Ωστόσο, το αρχικό ενδιαφέρον δεν κατέληξε σε συμφωνία.

10. ΟΔΙΕ: Για την εξαγορά του ελληνικού ιπποδρόμου και του ιπποδρομιακού τζόγου (ΟΔΙΕ) ενδιαφέρεται η γαλλική εταιρεία «PMU», με ετήσιο τζίρο περίπου 9,5 δισ. ευρώ.

Τα γαλλικά μονοπώλια όμως δεν παίζουν μόνα τους στο πλιάτσικο της δημόσιας περιουσίας και των ελληνικών πλουτοπαραγωγικών πηγών. Απέναντί τους θα βρουν γερμανικούς, κινεζικούς, ρωσικούς επιχειρηματικούς ομίλους που διεκδικούν κομμάτι από την πίτα. Στο φόντο των ιδιωτικοποιήσεων αλλά και της εκμετάλλευσης των ενεργειακών κοιτασμάτων του Αιγαίου, θα ενταθούν οι ανταγωνισμοί, τόσο στα πλαίσια της ΕΕ και της Ευρώπης, όσο και ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα παγκόσμια, προμηνύοντας επικίνδυνες εξελίξεις για τους λαούς.



Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]