Τα φοροπαλούκια έχουν... ιστορία
Κυβερνήσεις - μαριονέτες με
κοινό παρονομαστή τη σάτιρα
Καθώς ξυπνάμε από τη «δανεική» ευημερία των τελευταίων χρόνων και βγαίνουμε από τις ψευδαισθήσεις της «ισχυρής Ελλάδας», αντιλαμβανόμαστε ότι αυτά που ζούμε δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνουν: Κυβερνήσεις - μαριονέτες, πιστωτές, τραπεζίτες, λαμόγια. Επόπτες από τη μια και ο λαός που πληρώνει τα σπασμένα από την άλλη. Κοινός ιστορικός παρονομαστής η σάτιρα, όπως μας θυμίζει στο κείμενο που ακολουθεί ο αναγνώστης και φίλος του «Π» Κώστας Καπετανάκης, μεταπτυχιακός φοιτητής Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο.
Η περίοδος κατά τα τέλη του 19ου αιώνα χαρακτηρίζεται από την εξαγωγή κεφαλαίου από διάφορους ευρωπαϊκούς τραπεζικούς οίκους και ιδιώτες σε χώρες εκτός της Ευρώπης. Οι τοποθετήσεις των κεφαλαίων γίνονται συνήθως με τη μορφή δανείων έτσι ώστε οι Ευρωπαίοι κεφαλαιούχοι να εξασφαλίσουν μέσω των εγγυήσεων των εθνικών προσόδων τα κέρδη τους από τα κράτη της περιφέρειας. Η υπόθεση αυτή διαμορφώνει τις προϋποθέσεις ώστε τα δανειζόμενα κράτη να εξαρτώνται πολιτικά και οικονομικά από τους δανειστές του ευρωπαϊκού κεφαλαίου. Το γεγονός αυτό εξηγεί και έναν από τους λόγους εξαιτίας του οποίου ανοίγουν οι ξένες χρηματαγορές και για την Ελλάδα κατά το 1879.
Αν μοιάζει σε κάτι η εποχή εκείνη με τη δική μας, είναι στο ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις συνάπτοντας δάνεια με τους εξωτερικούς οικονομικούς οίκους έμπαιναν σε έναν φαύλο κύκλο: Νέα δάνεια προκειμένου να αποπληρώσουν παλαιότερα δάνεια. Συνεπώς, το αποτέλεσμα, τόσο για το ιστορικό παρελθόν όσο και για το παρόν, είναι ο παρασιτισμός του ευρωπαϊκού κεφαλαίου στην εθνική οικονομία και η εξαθλίωση του λαού από του φόρους. Από την άλλη, την περίοδο του 19ου αιώνα τη χαρακτηρίζει το άλυτο εθνικό ζήτημα που αποτελεί και το πεδίο μέσα από το οποίο διαμορφώνονται οι κοινωνικές εντάσεις και ο δημαγωγικός λόγος. Έτσι τα προβλήματα την περίοδο αυτή ο ελληνικός λαός συνήθιζε να τα αποδίδει σε ό,τι είχε να κάνει με την απελευθέρωση του αλύτρωτου ελληνισμού. Αντίθετα, στην εποχή μας συναντάμε απόψεις από διάφορα κομμάτια της κοινωνίας που ανάγουν τα προβλήματα της σημερινής κατάστασης είτε στο πελατειακό κράτος είτε στα παράλογα επιδόματα προηγούμενων ετών είτε στο γεγονός της οξυμμένης αντίθεσης μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας.
Οι αντιλήψεις της κοινωνίας σαφώς και διαφέρουν από εποχή σε εποχή και οι ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων από την κοινή γνώμη έχουν να κάνουν με το πολιτισμικό και κοινωνικό πλαίσιο κάθε ιστορικής περιόδου. Παρ’ όλα αυτά, εάν ανατρέξουμε στον σατιρικό Τύπο την εποχή των δανείων του τέλους του 19ου αιώνα και στις πλατείες του σήμερα θα διακρίνουμε αντιλήψεις που έχουν άρωμα από αυτό το παρελθόν αλλά με διαφορετικό περιεχόμενο ως προς το νόημά τους. Στη λαϊκή σατιρική εφημερίδα «Αριστοφάνης» που αργότερα θα μετονομαστεί σε «Νέο Αριστοφάνη», την περίοδο της σύναψης των δανείων συχνά γίνεται λόγος για τις κυβερνήσεις οι οποίες είναι «φαυλοκρατικές» και τους πολιτικούς οι οποίοι είναι «καλπουζάνοι». Σήμερα, όπως και σε ανάλογες περιπτώσεις (πτώχευσης) του παρελθόντος για μεγάλη μερίδα του κόσμου τα πολιτικά πρόσωπα χαρακτηρίζονται αναξιόπιστοι και κλέφτες.
Από την άλλη, δεν μπορούμε να ταυτίσουμε τις αντιλήψεις εκείνης της εποχής με τη σημερινή με κοινό σημείο αναφοράς τη γνώμη που είχαν για τα πολιτικά πρόσωπα από τη στιγμή που τότε οι χαρακτηρισμοί ήταν και προϊόν αλυτρωτικών συναισθημάτων. Αυτό όμως που προέχει και στις δυο εποχές είναι η αντίληψη που έχει η κοινωνία απέναντι στην αντίθεση μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου συμφέροντος.
Ένα από τα πράγματα όμως που μένουν διαχρονικά αναλλοίωτα είναι το μαστίγωμα των κυβερνήσεων από τον κόσμο της σάτιρας, η οποία αποτελεί και προϊόν έμπνευσης και έκφρασης της κοινωνικής διαμαρτυρίας.
Έτσι, λοιπόν, σήμερα τα φορολογικά μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση έχουν κάνει τον κόσμο της σάτιρας να καυτηριάζει την πολιτική της μέσα από άρθρα και γελοιογραφίες. Στην εποχή της δανειακής πολιτικής του τέλους του 19ουαιώνα ο «Αριστοφάνης» που διακρίνεται από μια αμφίδρομη επιρροή μεταξύ των λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων γράφει στις 29 Σεπτέμβρη του 1884 για να καυτηριάσει τις φορολογικές επιβαρύνσεις «βρε φορομπήχτη Χαρίλαε Τρικούπη τι τρως τον ιδρώτα μας σκυλί, ωσάν χαρούπι; Γιατί στα δάκρυά μας γελάς και όλο χορεύεις και την φτωχή πατρίδα μας πάντα τουρκοπεδεύεις; Χωρίς να λυπάσαι, χωρίς να την πονείς, μα θα έρθει η ώρα, που ούτε θα φανείς».
Επίσης αυτό που έγραφε ο «Νέος Αριστοφάνης» στις 24 Απρίλη του 1893, σε μια περίοδο που η Ελλάδα είχε εισέλθει στην τροχιά της χρεοκοπίας, θα μπορούσαμε να το συναντήσουμε ως αντίληψη στο σήμερα: «φανταστείτε έναν κατάχρεον άνθρωπο, όστις να καυχιέται ότι έκαμεν δάνειο διά να πληρώσει τους τόκους, αν είναι δυνατόν να καυχάται αφού τα χρέη του προφανώς αυξάνουν και αφού δεν δύναται να πληρώσει τους τόκους των παλαιών χρεών. Πώς θα δυνηθεί εις το μέλλον να πληρώσει και τους τόκους του νέου;»
Τελικά ζούμε σε ένα έργο που ο λαός είναι αυτός που πληρώνει τα βάρη των κυβερνήσεων οι οποίες κάθε φορά βασίζονται στις ντόπιες και ξένες κυρίαρχες κοινωνικές δυνάμεις. Σε μια παράσταση όμως που το επίπεδο της κοινωνίας και της οικονομίας είναι εντελώς διαφορετικό από το παρελθόν.
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...