Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Εθνικό Σύστημα Καινοτομίας; Στην Ελλάδα δεν… υπάρχει!

Του Πάνου Γ. Πιπερόπουλου
Λέκτορα Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Πριν μερικά χρόνια, ρώτησα τον τότε Γ.Γ. Έρευνας και Τεχνολογίας σε μια ημερίδα για την καινοτομία ποιο είναι το εθνικό μας σύστημα καινοτομίας στην πατρίδα μας. Η απάντηση που έλαβα με ξάφνιασε αλλά και με προκάλεσε: «δεν έχουμε, αλλά άμα θέλεις βρες ποιο είναι και στη συνέχεια να το γράψεις…»
Μετά από μερικά χρόνια έρευνας και την διαπίστωση ότι τίποτα δεν είχε γίνει και γραφτεί στο μεταξύ διάστημα, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι το Εθνικό μας Σύστημα Καινοτομίας είναι: «η παντελής απουσία ενός συστήματος!!!».
Η έννοια των ‘συστημάτων καινοτομίας’ αποτελεί μια νέα προσέγγιση στη μελέτη της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας, η οποία άρχισε να αναδύεται στη διεθνή βιβλιογραφία του μάνατζμεντ τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Η ανάπτυξη εθνικών συστημάτων καινοτομίας αποτέλεσε και αποτελεί το στόχο των περισσοτέρων αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών που προσπαθούν να ενδυναμώσουν τις βιομηχανικές και οικονομικές τους επιδόσεις. Η έννοια των συστημάτων καινοτομίας μεταφέρει την άποψη ότι οι καινοτομίες δεν αποτελούν μεμονωμένα, ξεχωριστά φαινόμενα μέσα σε μία εταιρεία, αλλά δημιουργούνται από την αλληλεπίδραση διαφόρων οντοτήτων, πρωταγωνιστών και δομών.
Για να κατανοήσουμε την ανταγωνιστικότητα αλλά και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα συγκεκριμένων επιχειρήσεων και επιχειρηματικών τομέων μιας χώρας, πρέπει να ερευνήσουμε το σύστημα καινοτομίας της. Ιδρύματα, αρχές, φορείς, πανεπιστήμια, διοικήσεις, ερευνητικά κέντρα δημόσια και ιδιωτικά τόσο σε τοπικό, περιφερειακό όσο και σε εθνικό επίπεδο επηρεάζουν την μεταφορά γνώσης και πληροφοριών, έχουν επιπτώσεις στην απόδοση και στις καινοτομικές ικανότητες των επιχειρήσεων. Οι θεσμοί, η κοινωνική οργάνωση, το πολιτικό και νομικό σύστημα κάθε χώρας, η ιστορικές της καταβολές και η οικονομική της οργάνωση θα διαμορφώσουν τελικά το εθνικό σύστημα καινοτομίας και ανταγωνιστικότητας της χώρας.
Από τα τέλη του 19ου αιώνα οι πολιτικές ανάπτυξης και οργάνωσης της οικονομίας της Ελλάδος (αναρωτιέμαι γιατί ξαφνιαζόμαστε όταν διαπιστώνουμε ότι η νοοτροπία παραμένει η ίδια και σήμερα) στηρίζονταν σε επενδύσεις με στόχο το γρήγορο κέρδος (εμπόριο και ελαφριά βιοτεχνία, εισαγωγές και εξαγωγές) χωρίς το κόστος και τον μακροχρόνιο σχεδιασμό που απαιτεί η βαριά βιομηχανία, ο τομέας του τουρισμού και ο αγροτικός τομέας, και κατ’ επέκταση η δημιουργία μιας ανταγωνιστικής οικονομίας σε βάθος χρόνου.
Στις ανεπτυγμένες οικονομίες της Δύσης οι χιλιάδες μικρές και μεσαίες βιοτεχνικές, βιομηχανικές και αγροτικές επιχειρήσεις αναδιοργανώθηκαν σε επιχειρηματικές συστάδες (business clusters) ώστε η κάθε μια να αποτελεί κομμάτι της αλυσίδας αξίας ενός επιχειρηματικού τομέα ή να συμπληρώνει τις μεγάλες επιχειρήσεις. Οι αναπτυγμένες οικονομίες αλλά και οι χώρες που εφάρμοζαν σωστές πολιτικές και στρατηγικές ανάπτυξης δημιούργησαν ισχυρές βιομηχανίες γύρω από την φαρμακοβιομηχανία, τα βαριά μέταλλα, τις τηλεπικοινωνιακές και πληροφοριακές τεχνολογίες, την αυτοκινητοβιομηχανία, την πολεμική βιομηχανία, τις ηλεκτρικές συσκευές. Χώρες σαν την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση σε επιχειρηματικούς τομείς όπως ο τουρισμός, η κλωστοϋφαντουργία, η βιομηχανία επίπλων, ενώ χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία επένδυσαν μεταξύ άλλων στον αγροτικό τομέα, τις βίο-καλλιέργειες κ.α. Για να οργανώσουν τις οικονομίες τους, πανεπιστήμια, κράτος και επιχειρήσεις (μικρομεσαίες και πολυεθνικές), ερευνητικά εργαστήρια (δημόσια και ιδιωτικά), φορείς, συνδικάτα και επιμελητήρια εργάστηκαν και συνεργάστηκαν με κοινό στόχο και σκοπό οι οικονομίες τους να είναι ανταγωνιστικές και καινοτόμες!!!
Η αποτυχία της Ελλάδος να δημιουργήσει ένα εθνικό σύστημα καινοτομίας παρόμοιο με αυτό των αναπτυγμένων οικονομιών είναι το αποτέλεσμα των ‘εσφαλμένων’ πολιτικών από σχεδόν όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων πέντε και πλέον δεκαετιών, του ασταθούς πολιτικού περιβάλλοντος, της έλλειψης κλίματος και κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων και του κράτους, της μυωπικής ιδιοσυγκρασίας του έλληνα επιχειρηματία που αναζητά το γρήγορο κέρδος μέσω πολιτικών επαφών και ελάχιστης προσπάθειας, αλλά και γενικά της έλλειψης μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού ανάπτυξης.
Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας από την αναγέννηση του ελληνικού κράτους μέχρι και σήμερα είναι σε μια συνεχής διαδικασία αλλαγών και αναπροσαρμογών που τελικά δεν καταφέρνουν τίποτα άλλο από το να το αποδυναμώνουν και να το αποπροσανατολίζουν από τις σύγχρονες τάσεις της εποχής. Τα ελληνικά ΑΕΙ και ΑΤΕΙ και τα ερευνητικά εργαστήρια που λειτουργούν μέσα σ’ αυτά δεν συνδέθηκαν ποτέ με τις πραγματικές ανάγκες των ελληνικών επιχειρήσεων, λόγω ‘πεπαλαιωμένων’ αντιλήψεων, νόμων και μιας περιρρέουσας ατμόσφαιρας που κατορθώνει να επιβάλλει την άποψη ότι (σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σε ολόκληρο τον υπόλοιπο πλανήτη) δεν πρέπει να συνδεθεί η εκπαίδευση με την παραγωγή (αγορά)!
Ο δημόσιος τομέας της χώρας εξακολουθεί να γιγαντώνεται με δραματικούς για την πορεία της οικονομίας μας ρυθμούς, και με επίμονες προσπάθειες όλων των κυβερνήσεων να επιδοτούν χρεοκοπημένες δημόσιες επιχειρήσεις και φορείς που αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της χώρας. Τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν καθυστερήσει ανεπίτρεπτα, την στιγμή που ακόμη και η πάλαι ποτέ ενωμένη Γιουγκοσλαβία, που μετά τον πρόσφατο πόλεμο, διαμελίστηκε και απαξιώθηκε οικονομικά, έχει σήμερα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων για να την συνδέουν με την αναπτυγμένη Ευρώπη, ενώ εμείς ακόμη «σκάβουμε» στο πέταλο του Μαλιακού και στα «ΚΛΕΙΣΤΑ» πλέον Τέμπη.
Επιπρόσθετα, οι δείκτες για την διαφάνεια και την διαφθορά κατατάσσουν την χώρα μας σε περίοπτες θέσεις, αποτρέποντας ουσιαστικά σοβαρές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα οι αλλεπάλληλες απεργίες ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ και οι «στάσεις εργασίας» που παραλύουν ολόκληρο τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα δημιουργούν χάος και ανυπολόγιστες ζημίες εκατομμυρίων σε επιχειρήσεις και φυσικά αποδυναμώνουν ακόμη περισσότερο την οικονομική ζωή της χώρας μας και τις πιθανότητες για ξένες επενδύσεις. Τελικά, όπως παρατηρεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση τα 3 κοινοτικά πλαίσια στήριξης και αναδιάρθρωσης της Ελληνικής οικονομίας οδηγήθηκαν σε λάθος κατευθύνσεις.
Το εθνικό σύστημα καινοτομίας της χώρας μας είναι η απουσία συστήματος!
Στην τρέχουσα οικονομική κρίση γίνεται φανερό και στον πιο αδαή Έλληνα πολίτη ότι το σύστημα της Ελλάδος είναι, τελικά, η ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ συστήματος!
Πολιτικές και οικονομικές εξαγγελίες για ψηφοθηρικούς λόγους, πυροσβεστικά μέτρα για να καλύψουμε κάποιες από τις μαύρες τρύπες, και τώρα ξαφνικά άκουσον, άκουσον και μια χώρα που θα ‘παίζει λαχείο’ με τις αποδείξεις για μερικά ευρώ… Οφείλουμε να αλλάξουμε, εμείς οι νέοι άνθρωποι, νοοτροπίες και συμπεριφορές που οδήγησαν την χώρα σε οικονομικό τέλμα. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε έστω και τώρα μέσα στην συγκυρία της παγκόσμιας ύφεσης την νοοτροπία αλλαγής του προβλήματος σε πρόκληση οικοδομώντας μια οικονομική στρατηγική με επί μέρους τακτικές κινήσεις που θα μας οδηγήσει στην ποθητή ευημερία και ανάπτυξη.
Για όσους ενδιαφερθούν ακαδημαϊκά τους πληροφορώ ότι εγώ στο μεταξύ έγραψα στα αγγλικά Piperopoulos, P. (2009) ‘Economics, business and society in Greece: towards a national innovation system’, International Journal of Economics and Business Research, Vol. 1, No. 3, pp.277–290.
Και στα ελληνικά το βιβλίο μου με τίτλο «Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία και Business Clusters» σελ. 292, Αθήνα, 2008, εκδόσεις Α.ΣΤΑΜΟΥΛΗ.

Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

4 σχόλια :

  1. http://filotimia.blogspot.com/2010/01/lex-ragusiana_12.html#more

    Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, Α.Η.ΔΙΑ ΚΑΙ Η LEX RAGUSIANA

    Παραθέτουμε αιτιολογημένη γνωμοδότηση της αρμοδίας επιτροπής και την απόφαση του γενικού γραμματέα της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, με την οποία απορρίπτεται αίτημα της ……………………….. για απόκτηση της Ελληνικής Ιθαγένειας. Στην παράγραφο 4 αναφέρεται: «Συγκεκριμένα η Επιτροπή γνωμοδοτεί ότι η εν λόγω αλλοδαπή δε φέρει την ομογενειακή ιδιότητα καθώς δεν προκύπτει σαφώς εθνική συνείδηση….». Ερωτάται ο δημοσίως διαβουλευόμενος Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής ΔΙΑκυβέρνησης την πρότασή του, περί μαζικής αποδόσεως της Ελληνικής Ιθαγένειας και δικαιώματος ψήφου σε χιλιάδες αλλοδαπούς μετανάστες: έχει έστω και την παραμικρή υποψία (δεν συζητώ για βεβαιότητα) ότι κάποιος από αυτούς τους ανθρώπους έχει Ελληνική εθνική συνείδηση; Αν ναι, ας μας πληροφορήσει βάσει ποίων κριτηρίων και προϋποθέσεων η εθνική συνείδηση προσλαμβάνεται ως επίκτητη ιδιότητα, από ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν επαφή με την Ελληνική Παιδεία και παράδοση. Εκτός αν η υπό διαβούλευση lex ragusiana, πουλάει φτηνά την εθνική συνείδηση και αγοράζει πανάκριβα την ψήφο των αλλοδαπών.


    Αριθμ. 1χχχχ0/1 χχχχ 9 (4)

    Απόρριψη αίτησης απόκτησης Ελληνικής Ιθαγένειας (Ν. 2790/2000) της χχχχχχχχ χχχχχχχχ του χχχχ.

    Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
    ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    Έχοντας υπόψη
    1. Τις διατάξεις:
    α) του Ν. 2503/1997 «Διοίκηση, οργάνωση, στελέχωση
    της Περιφέρειας, ρύθμιση θεμάτων για την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις».
    β) το Π.Δ 68 (ΦΕΚ Α΄/53/19−3−02) «Σύσταση Δ/νσεων
    Αστικής Κατάστασης και Αλλοδαπών και Μετανάστευσης στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας»
    γ) το Νόμο 3284/2004 (ΦΕΚ 217/τ.Α΄/10−11−2004) «Περί
    κυρώσεως του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας» και
    του άρθρου 69 του Νόμου 2910/2001 (ΦΕΚ 91 Τ.Α.).
    2. Την από 15/05/2009 αίτηση της χχχχχχχχ χχχχχχχχ του
    χχχχ.
    3. Την αριθμ. Φ.79174/221/08−03−05/εγκυκλ. 9 του ΥΠ.ΕΣ.
    Δ.Δ.Α.
    4. Την από 04/10/20 χχ γνωμοδότηση της Δ΄ Ειδικής
    Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 4 του Ν. 2790/2000 από
    την οποία προκύπτει η αρνητική γνώμη της Επιτροπής
    αυτής, αναφορικά με την απόδοση της Ελληνικής Ιθαγένειας από την ενδιαφερόμενη. Συγκεκριμένα η Επιτροπή γνωμοδοτεί ότι η εν λόγω αλλοδαπή δε φέρει
    την ομογενειακή ιδιότητα καθώς δεν προκύπτει σαφώς
    εθνική συνείδηση τόσο από το πρακτικό της Τριμελούς
    Επιτροπής όσο και από τα στοιχεία του φακέλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. να και ο δεξιουλης μπουλης που διοριστηκε λογω μπαμπακα και εγινε και λεκτορ...
    μιλαει κιολας σαν τον πατερα του λεγοντας ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ η μαλλον μπουρδες δεξιουλικες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγνώμη για την παρέμβαση, αλλά εσύ ανώνυμε 10:15 μ.μ. έχεις προσωπική γνώση αυτών που καταγγέλλεις ή τα λες από συνήθεια; Δεν συμμερίζομαι την άποψη να επιτίθεμαι σε έναν νέο άνθρωπο επειδή δεν συμπαθώ τον πατέρα του... Πόσο απέχει από το χάος αυτό, και πόσο κοντά είναι στην κριτική λειτουργία που εξάγεται από έναν εγκέφαλο που επεξεργάζεται πληροφορίες και δεν αναπαράγει ως απλή ηχώ αυτά που ακούει; Ο σεβασμός στους νέους είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε, εκτός εάν νομίζουμε πως εμείς οι μεγαλύτεροι επιτύχαμε και κάναμε τον κόσμο, την κοινωνία και την πατρίδα μας καλύτερη... Έτσι είναι; Αν ναι, σου ζητώ να με συγχωρέσεις, αν όχι θα σου προτείνω το αρχαίο ρητό "ου προτρεχέτω η γλώττα της διανοίας"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο αρθρογράφος κλίνει προς τον γραικυλισμό. Δεν καταλαβαίνει ότι εμείς είμαστε ειδικοί στο εφήμερο και όχι στο μακροπρόθεσμο. Χρειαζόμαστε μείωση των χρόνων σπουδών και ένα ινστιτούτο που θα φροντίζει την γρήγορη προσαρμογή στις αλλαγές της παγκόσμιας οικονομίας. Πρέπει να χτίσουμε πάνω σε αυτό που είμαστε ειδικοί και όχι να ξεκινήσουμε από το μηδέν, γιατί φαινομενικά αποδίδει.
    Η κίνα και η ινδία αναπτύσσονται οικονομικά με ίχνη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και το χρήμα πάει στους ιδιώτες όχι το κράτος.

    Οι προτεσταντικές χώρες της Ευρώπης και ΗΠΑ αναπτύχθηκαν οικονομικά γιατί θεωρούν την σπατάλη αμαρτία, ειδικά τον τζόγο και την διασκέδαση.
    Οι καθολικές χώρες(γαλλία, ισπανία, ιταλία) και η αγγλία, αναπτύχθηκαν πίνοντας το αίμα της νότια αμερικής, αφρικής και ινδίας.

    Στην taiwan, σύμφωνα με το asian-aroma.com, οι αποδείξεις είναι λαχεία και κληρώνουν αληθινά δώρα, όχι φοροαπαλλαγές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]