Έσχατοι καιροί;
Στὴν ἀναζήτηση αὐτὴ ἐντάσσεται μία ἔντονη δαιμονολογία, ἀντιχριστολογία καὶ ἐσχατολογία, ποὺ δυστυχῶς τοποθετεῖται σὲ λαθεμένες βάσεις. Ὑπερβολές, καθορισμὸς ἡμερομηνιῶν τοῦ τέλους τοῦ κόσμου, ἀναφορὲς περὶ τῆς γεννήσεως τοῦ ἀντιχρίστου καὶ λοιπὰ δημιουργοῦν τρόμο καὶ φόβο στὶς ψυχὲς τῶν χριστιανῶν, ποὺ δὲν εἶναι τὸ πρέπον καὶ τὸ ζητούμενο. Μερικοὶ μιλοῦν περισσότερο γιὰ τὸν ἀντίχριστο καὶ λιγότερο γιὰ τὸν Χριστό. Μόνιμη ἀσχολία τους εἶναι ἡ ἑρμηνεία τῶν καιρῶν. Ἀρκετοὶ σώφρονες καὶ συνετοὶ ἀνησυχοῦν γιὰ τὴ μεγάλη ἀνησυχία τῶν πιστῶν. Μόνιμη μέριμνά τους εἶναι κάθε εἴδηση ποὺ ἐπιβεβαιώνει τὶς ὑποψίες τους. Δὲν θεωροῦμε φυσιολογικὴ αὐτὴ τὴν ὑπερβολικὴ ἀντίδραση.
Οἱ ἄνθρωποι ἄφησαν τὴν πολεμικὴ τῶν ἀντίθεων παθῶν καὶ τὴν καλλιέργεια τῶν ἔνθεων ἀρετῶν καὶ ἀσχολοῦνται παθιασμένα ὁλημερὶς μὲ φαντασίες, φοβίες, δεισιδαιμονίες, τυχὸν μαγεῖες ποὺ τοὺς ἔκαναν, μὴν πῆραν κατὰ λάθος κάποιον ἀριθμό. Λησμόνησαν τὴ μελέτη, τὴν προσευχή, τὴν ἀγαθοεργία, τὴ μετάνοια, τὴ μυστηριακὴ ἐκκλησιαστικὴ ζωὴ καὶ ταλαιπωροῦνται μὲ ὑποκειμενικὲς ἐπεξηγήσεις καὶ ξενόφερτες θεωρίες. Οἱ τοποθετήσεις αὐτὲς ἀπομακρύνουν ἀπὸ τὴν οὐσία, ἀπὸ τὴ βάση, ἀπὸ τὴ χαρὰ τῆς πνευματικῆς ζωῆς καὶ ὁδηγοῦν τὸν ἄνθρωπο σὲ ἕνα λαβύρινθο δαιμονιώδη, σκοτεινό.
Λέγοντας αὐτά, δὲν ἐννοοῦμε ὅτι δὲν τρέχει τίποτε. Δὲν μιλᾶμε γιὰ νοσηρὸ ἐφησυχασμό, γιὰ ραστώνη, παρασυρμὸ καὶ ἀδιαφορία. Χρειάζεται ὁπωσδήποτε ἐγρήγορση, ὀρθοστασία, ἀνάταση, γενναιότητα, ἀντίσταση σὲ ὅ,τι ἀνίερο, ἀναληθὲς καὶ ἄτιμο. Ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου εἶναι κάτι πολὺ σημαντικὸ καὶ θὰ πρέπει παντοῦ καὶ πάντοτε νὰ ὑπερασπίζεται μὲ κάθε τρόπο. Ὅλο τὸ ἐνδιαφέρον μας θὰ πρέπει νὰ στραφεῖ σὲ ὅ,τι εἶναι οὐσιαστικό, καίριο καὶ ἀληθινὸ μόνο σὲ αὐτά. Δυστυχῶς πολλοὶ ἄνθρωποι φοβοῦνται νὰ ἀντικρίσουν τὴν ἀλήθεια, τὴν ἐσωτερική τους γυμνότητα. Ἔτσι θέλουν νὰ ἀσχολοῦνται μὲ ὅ,τι δὲν ἔχει προσωπικὸ κόστος.
Οἱ ἄνθρωποι σήμερα ἀγχώνονται μήπως δὲν θὰ μποροῦν νὰ χρησιμοποιήσουν τὰ κουταλοπήρουνά τους, γιατί δὲν θὰ ἔχουν τί νὰ φᾶνε. Μαζεύουν τρόφιμα γιὰ τὶς δύσκολες ἡμέρες ποὺ ἔρχονται. Δὲν ἔχουν ἡμερομηνία λήξεως; Μὲ τί χαρὰ θὰ τὰ τρῶνε καὶ οἱ ἀδελφοί τους γύρω θὰ πεθάνουν τῆς πείνας; Ὁ Χριστὸς δὲν δίδαξε τὸ “Πάτερ ἡμῶν”; Δὲν λέει ἐκεῖ “καὶ δὸς ἡμῖν σήμερον”; Δηλαδὴ καὶ οἱ χριστιανοὶ ἐνδιαφέρονται γιὰ τὸν παρὰ καὶ τὴ μάσα μόνο; Ἔχει μεγάλη σημασία νὰ δοῦμε καλὰ ποῦ διοχετεύεται ἡ ἀγωνιστικότητα τῶν χριστιανῶν μας. Μὴ δίνουμε ἀφορμὲς γέλιου στοὺς καραδοκοῦντες ἀθεόφοβους εἴρωνες, ποὺ τελευταῖα ἔχουν ἀρκετὰ αὐξηθεῖ.
Κρινόμαστε ἀπὸ τὶς ἐπιλογές μας. Ἔχουμε εὐθύνη γιὰ τὶς ἐπιλογές μας. Χρειάζεται ἀπαραίτητα μελέτη, γνώση, ἐμπειρία, φώτιση καὶ συμβουλή. Ἂς τὸ ξαναπῶ. Χρειάζεται εἰλικρινὴς μετάνοια ὅλων, ὑγιὴς μεταστροφή, ἀλλαγὴ νοῦ, τρόπου ζωῆς, νέα νοοτροπία, ἄλλος προορισμός, διαφορετικὸς στόχος, ὑψηλὸς σκοπός, νοηματισμένος βίος. Ἡ τιμιότητα, ἡ δικαιοσύνη, ἡ εἰλικρίνεια μποροῦν νὰ ἐπιστρέψουν σὲ αὐτὸν τὸν ταλαίπωρο τόπο.
Ἂν ἡ πολυσυζητημένη κάρτα τοῦ πολίτη στερεῖ τὶς ἐλευθερίες μας, δὲν θὰ πρέπει φυσικὰ νὰ τὴν πάρουμε, ὑπακούοντας στὶς ἀποφάσεις τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν θὰ πρέπει ὅμως συνεχῶς νὰ ζοῦμε μὲ καχυποψίες, φαντασίες, ὑπερβολές, φανατισμούς, ἀκρότητες καὶ φατρίες. Δὲν εἶναι ὀρθὸς τρόπος πνευματικῆς ζωῆς ὁ φόβος, ὁ τρόμος, ὁ πανικὸς καὶ ὁ ἀντιδραστικὸς ξεσηκωμὸς κατὰ πάντων.
Εἴμαστε σὲ ἔσχατους καιρούς; Ἦλθαν τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν; Ὁ ἀντίχριστος σφραγίζει; Ἦλθε τὸ τέλος τοῦ κόσμου; Τὸ τοῦ Θεοῦ θὰ γίνει. Ὁ ἀρχαῖος ἅγιος Σιλουανὸς ἔλεγε: “Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ νὰ ἑνωθοῦν δὲν φοβᾶμαι”. Ὁ Χριστὸς χαρίζει στοὺς πιστοὺς ἀφοβία, ἀταραξία, ἐλπίδα, αἰσιοδοξία καὶ χαρά. Ἡ ἠττοπάθεια, ἡ κατήφεια, ἡ ἀπαισιοδοξία καὶ ἡ ἀκαταστασία δὲν ἀνήκει ποτὲ στοὺς χριστιανούς.
Οἱ ἑορταζόμενοι ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες ἂς φωτίζουν ὁδοὺς διακρίσεως.
Ίσως ο μόνος τρόπος να επιστρέψουμε στις αξίες που κάποτε καλλιεργήσαμε και εκτιμήσαμε είναι η έλλειψη αυτών που έχουμε εισαγάγει, που θα έλθει σε πρακτικό επίπεδο με την στέρηση υλικών αγαθών που δεν θα μπορούμε πια να αγοράσουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανένας δεν εύχεται να έλθει πείνα στον τόπο μας. Αλλά για να επιστρέψει αυτός ο κάποτε συγκροτημένος και σοφός λαός στις αξίες του, θα πρέπει να σταματήσει να ασχολείται με την περιττή πολυτέλεια που μας έχει κατακλύσει και το επιφανειακό τίποτα των πληροφοριών με τις οποίες μας βομβαρδίζουν συνειδητά. Θα πρέπει να σταματήσει να τρέχει διαρκώς, για να μπορέσει να σκύψει μέσα του, να αναλογιστεί και νοιαστεί για τους συνανθρώπους του.
Είναι υπέροχο το κείμενο και επιδέχεται περισσότερες από μία αναγνώσεις.
Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στο να νοιαζόμαστε για αυτά που σήμερα συμβαίνουν στον τόπο μας και στο να μην περνάμε στο άλλο άκρο, δηλαδή να μεγαλοποιούμε τα πράγματα. Σίγουρα χρειάζεται διάκριση και φωτισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχετικά με το κείμενο, δεν είμαι σίγουρος ότι κατάφερε να σταθεί σωστά στο σημείο αυτό της ισορροπίας, πάντως νομίζω ότι θέτει σωστούς προβληματισμούς.
Για να εξηγηθώ καλύτερα, νομίζω ότι η κατάσταση σήμερα έχει σοβαρέψει πολύ και δεν μπορεί να αφήνεται χωρίς αντιδράσεις από τον καθένα μας, περιμένοντας την προτροπή της διοικούσας εκκλησίας που πλέον δεν πείθει...
Παναγιώτης
Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πνευματισμός δεν σημαίνει απαραίτητα υπακοή στις προτροπές της διοικούσας εκκλησίας, η οποία πολλές φορές μιλάει στο όνομα της πίστης, αλλά επιδίδεται σε κερδοφόρες ενασχολήσεις που δεν αποσκοπούν στην ευημερία της κοινότητας, αλλά γίνονται για προσωπικό συμφέρον.
Η εσωτερικότητα μας έλειψε. Ξεχάσαμε πώς είναι να στοχαζόμαστε και να σκεφτόμαστε συλλογικά και ασχολούμαστε με τα τιποτένια που μας οδηγούν στην μοναξιά και την πνευματική πείνα. Μας ζώνει το άγχος, γιατί; Τρέχουμε σαν τρελοί για περισσότερα λεφτά, όπως κάνουν δεκαετίες τώρα όλοι οι λαοί της Δύσης. Δάνεια για να ξοδεύουμε περισσότερα. Αλλά ξεχάσαμε πώς είναι να αγαπάς, πώς είναι να συγχωρείς. Να διαθέτεις ποιοτικό χρόνο για τον άνθρωπό σου όταν σε χρειάζεται. Να κάνεις ό,τι μπορείς για να μην λείψει το χαμόγελο από τα χείλη του παιδιού σου. Είναι πιο υψηλός ο δείκτης διαζυγίων στην Ελλάδα απ' ό,τι στη Βρετανία σήμερα. Τι φταίει;
Για να το πω με μια κουβέντα μόνο: έχουμε χάσει την πυξίδα μας, έχουμε χάσει και την ελληνική μας ταυτότητα.
Ανώνυμος 3:34 μ.μ.