Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Ενισχύεται το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες


Γράφει ο Χρήστος Κολώνας

Τις προοπτικές της Ελλάδας ως χώρα παραγωγός φυσικού αερίου στο μέλλον αλλά και του κόμβου μεταφοράς ποσοτήτων από την ανατολική Μεσόγειο στην Ε.Ε. ανοίγει η χθεσινή κοινή διακήρυξη για την προώθηση του αγωγού EastMed που υπέγραψαν στο Τελ Αβίβ οι αρμόδιοι υπουργοί του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Η σχετική αναφορά άλλωστε του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη ότι «η Ελλάδα υποστηρίζει τους σχεδιασμούς του EastMed, με τη διπλή ιδιότητα του στρατηγικού διαμετακομιστικού κόμβου και μελλοντικά, ως δυνητικά upstream χώρας στην παραγωγή φυσικού αερίου», κρύβει και την κινητικότητα των τελευταίων μηνών που διαπιστώνεται στην υπόθεση των ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στα θαλάσσια και χερσαία οικόπεδα. Εξελίξεις που δεν προέρχονται μόνο από την πλευρά της κυβέρνησης με την δρομολόγηση προς υπογραφή και κύρωση των παραχωρήσεων στις εταιρίες – που πήραν τους διαγωνισμούς, αλλά και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.

Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Energean Oil & Gas που ανακοίνωσε το deal με τον ισπανικό κολοσσό της Repsol για τα «οικόπεδα» των Ιωαννίνων και της Αιτωλοακαρνανίας αλλά και της φημολογούμενης συνεργασίας μεταξύ των ΕΛ.ΠΕ και της ExxonMobil. Όπως επίσης και το ενδιαφέρον της γαλλικής Total, η οποία μαζί με την Edison παρέμειναν παρά τη μεγάλη καθυστέρηση και την αβέβαιη οικονομική κατάσταση της χώρας παραμένουν στο παιχνίδι των ερευνών μέσω της συνεργασίας που έχουν με τα ΕΛ.ΠΕ.

Πηγές της αγοράς θέλουν τους προσεχείς μήνες να εκδηλώνονται κι άλλες συνεργασίες όπως και ενδιαφέρον από ξένους κολοσσούς για τα πετρέλαια της χώρας.

Ο EastMed

Ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από το Ισραήλ, στην Κύπρο και από εκεί στην Κρήτη, την Πελοπόννησο, τη δυτική Ελλάδα και τη Θεσπρωτία κι έπειτα μέσω του Ιονίου και της Αδριατικής στην Ιταλία είναι ένα έργο που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα παρών στην υπογραφή της κοινής διακήρυξης ήταν και ο Επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, ο οποίος και τόνισε ότι «το έργο θα έχει υψηλή αξία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια της παροχής και τον στόχο της διαφοροποίησης».

Ο EastMed μήκους 2.200 χλμ. έχει κόστος κοντά στα 5 με 6 δισ. ευρώ και σχεδιάζεται για τη δυνατότητα μεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου 10 έως 16 δισ. κυβικά μέτρα. Σκοπός του έργου είναι η μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ε.Ε. Οι εναλλακτικές οδεύσεις που μελετήθηκαν όπως με αγωγό προς την Τουρκία ή με υγροποιημένη μορφή μέσω Αιγύπτου μπορεί να είναι πιο οικονομικές (ιδίως μέσω Τουρκίας) ωστόσο κρύβουν αυξημένο γεωπολιτικό ρίσκο.

Το έργο σχεδιάζεται ώστε να είναι έτοιμο μέχρι το 2025, ωστόσο καθοριστικός παράγοντας για την υλοποίηση του είναι η εύρεση προμηθευτών στην Ε.Ε. Σημαντικό ρόλο για την υλοποίηση του αγωγού παίζουν οι εταιρίες ΔΕΠΑ και Edison, οι οποίες έχοντας συστήσει την κοινοπραξία IGI Poseidon τρέχουν το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού από τη Θεσπρωτία στην Ιταλία.

Μάλιστα, στη διακήρυξη που υπέγραψαν οι υπουργοί των τεσσάρων χωρών δεσμεύονται ότι « θα υποστηρίξουν της δραστηριότητες ανάπτυξης του αγωγού EastMed και προς αυτήν την κατεύθυνση θα στηρίξουν την αίτηση της κοινοπραξίας IGI Poseidon για εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Ο επόμενος μεγάλος στόχος για την προώθηση του αγωγού είναι η διακυβερνητική συμφωνία. Έτσι αποφασίστηκε η συγκρότηση «μιας τετραμερούς ομάδας εργασίας με σκοπό την παρακολούθηση και τη στήριξη του έργου του αγωγού EastMed και την εξέταση όρων για την απαραίτητη Διακυβερνητική Συμφωνία για επίσπευση της κατασκευής του έργου», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διακήρυξη.

Η επόμενη φάση του αγωγού είναι οι τεχνικές μελέτες που θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρ. Επιτροπή.

Πηγή Euro2day


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
  • Blogger Σχόλια για χρήση στο Blogger
  • Facebook Σχόλια για χρήση στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]