Όταν τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά εμπνέουν τρόμο και ανασφάλεια
Συστηματική η προσπάθεια του Ισραήλ να απαγορεύσει όλες τις μη εβραϊκές εορτές
Του Jonathan Cook
για το ιστολόγιο Dissident Voice
31 Δεκεμβρίου 2012
Απόδοση: Ας Μιλήσουμε Επιτέλους
Η μεγάλη παλαιστινιακή μειονότητα του Ισραήλ αναφέρεται συχνά σε σχέση με την απειλή που θέτει για την εβραϊκή πλειοψηφία. Ο ρυθμός αναπαραγωγής των Παλαιστινίων πολιτών αποτελεί, σύμφωνα με τους Ισραηλινούς, «δημογραφική ωρολογιακή βόμβα», ενώ το βασικό πολιτικό πρόγραμμα – η δήθεν μεταρρύθμιση του Ισραήλ που θα το μετέτρεπε σε «κράτος για όλους τους πολίτες του» - είναι η απόδειξη για τους περισσότερους Ισραηλινούς Εβραίους ότι οι Παλαιστίνιοι αποτελούν μια πραγματική «πέμπτη φάλαγγα».
Αλλά ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι οι Ισραηλινοί Εβραίοι θα τρόμαζαν ακόμη και με την ιδέα και την θέα ενός αθώου χριστουγεννιάτικου δέντρου;
Το θέμα ήλθε για πρώτη φορά στην δημοσιότητα πριν από δύο χρόνια, όταν αποκαλύφθηκε ότι ο Shimon Gapso, δήμαρχος της Άνω Ναζαρέτ, είχε απαγορεύσει τα χριστουγεννιάτικα δέντρα σε όλα τα δημόσια κτίρια της πόλης αυτής του Βόρειου Ισραήλ, κτισμένης στην περιοχή της Γαλιλαίας, από όπου σύμφωνα με τις Γραφές κατάγεται ο Ιησούς.
«Η Άνω Ναζαρέτ είναι εβραϊκή πόλη και όλα τα σύμβολά της είναι εβραϊκά», είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους ο Gapso. «Όσο θητεύω ως δήμαρχος, δεν θα επιτραπεί κανένα μη εβραϊκό σύμβολο στην πόλη».
Η απόφασή του αυτή, από το 2010, αντανακλούσε εν μέρει την ανησυχία του ότι η Άνω Ναζαρέτ, που χτίστηκε το 1950 ως το κέντρο της «εβραιοποίησης της Γαλιλαίας», στα πλαίσια σχεδίου το οποίο εισηγήθηκε με ειδικό πρόγραμμά της η ισραηλινή κυβέρνηση, απέτυχε παταγωδώς στην αποστολή της.
Αντί να «καταβροχθίσει» την γειτονική ιστορική παλαιστινιακή πόλη της Ναζαρέτ, όπως φιλοδοξούσαν οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι, η Άνω Ναζαρέτ έγινε με την πάροδο του χρόνου πόλος έλξης για τους πλουσιότερους μεταξύ των Nαζωραίων, οι οποίοι κατέληξαν να μην μπορούν πλέον να βρουν γη για να χτίσουν ένα σπίτι στην πόλη τους. Και αυτό επειδή όλες σχεδόν οι διαθέσιμες εύφορες περιοχές της Ναζαρέτ είχαν κατασχεθεί προς όφελος της Άνω Ναζαρέτ.
Αντ' αυτού, οι Ναζωραίοι, πολλοί από τους οποίους είναι Παλαιστίνιοι Χριστιανοί, έχουν αγοράσει σπίτια στην Άνω Ναζαρέτ από τους Εβραίους - συχνά μετανάστες από την πρώην Σοβιετική Ένωση – οι οποίοι πάσχιζαν απεγνωσμένα να εγκαταλείψουν την «αραβοκρατούμενη» Γαλιλαία και να μετοικήσουν στα κεντρικά εδάφη της χώρας, για να είναι πιο κοντά στο Τελ Αβίβ.
Η έξοδος των Εβραίων και η εισροή των Παλαιστινίων οδήγησαν την κυβέρνηση στο να κηρύξει άτυπα την Άνω Ναζαρέτ ως «μεικτή πόλη», προς μεγάλη αμηχανία του δήμαρχου Gapso. Ο δήμαρχος είναι πιστός σύμμαχος του ακροδεξιού πολιτικού Avigdor Lieberman και εκφράζει τακτικά και έντονα τις αντιαραβικές απόψεις του. Μάλιστα, πρόσφατα αποκάλεσε τους Ναζωραίους «κατοίκους που μισούν το Ισραήλ και των οποίων η θέση είναι στη Γάζα» και την πόλη τους «φωλιά τρομοκρατών στην καρδιά της Γαλιλαίας».
Παρά το γεγονός ότι ούτε ο Gapso ούτε η κυβέρνηση έχει δημοσιεύσει στοιχεία της απογραφής ώστε να αποσαφηνίσει την τρέχουσα δημογραφική ισορροπία της πόλης, οι περισσότερες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τουλάχιστον το 1/5 των κατοίκων της Άνω Ναζαρέτ είναι Παλαιστίνιοι. Το δε δημοτικό συμβούλιο της πόλης άρχισε να συμπεριλαμβάνει και εκπροσώπους του παλαιστινιακού πληθυσμού.
Φυσικά, ο Gapso δεν είναι ο μόνος που αντιστέκεται σθεναρά στην τάση διάχυσης του παλαιστινιακού στοιχείου και την ύπαρξη Χριστιανών στην χώρα. Ο επικεφαλής ραβίνος της πόλης, Ιsaiah Herzl, απαγόρευσε τα χριστουγεννιάτικα δέντρα στην Άνω Ναζαρέτ, με το επιχείρημα ότι θα ήταν «προσβολή στα μάτια των Εβραίων».
Η άποψη αυτή, όπως φαίνεται, αντικατοπτρίζει την επίσημη θέση του συνόλου των ραβίνων της χώρας. Στο μέτρο που ήταν δυνατό, οι ραβίνοι έχουν προσπαθήσει να απαγορεύσουν τον εορτασμό των Χριστουγέννων σε δημόσια κτίρια, αλλά και σε εκατοντάδες ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα.
Ένα πρόσφατο δημοσίευμα στην εφημερίδα Haaretz, που αφορούσε έναν Ισραηλινό Εβραίο ο οποίος καλλιεργούσε έλατα για κερδοσκοπικούς λόγους, ανέφερε:
Με άλλα λόγια, οι ραβίνοι τρομοκρατούν συστηματικά τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων έτσι ώστε να αγνοηθούν συστηματικά τα Χριστούγεννα στη χώρα, απειλώντας ότι θα κάνουν χρήση των εξουσιών τους για να τους θέσουν εκτός λειτουργίας, αφού, αν ένα ξενοδοχείο δεν λάβει την απαραίτητη και συνυπογραμμένη από ραβίνους έγκριση, θα χάσει το μεγαλύτερο μέρος των Ισραηλινών αλλά και αλλοδαπών Εβραίων πελατών του.
Από την άλλη πλευρά, ελάχιστοι δήμαρχοι ή ραβίνοι τολμούν να δημοσιοποιήσουν τις απόψεις τους σχετικά με τον «ελλοχεύοντα κίνδυνο» του εορτασμού των Χριστουγέννων. Στο Ισραήλ, ο διαχωρισμός μεταξύ Εβραίων και Παλαιστινίων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ακόμα και οι ελάχιστες «μεικτές πόλεις» είναι στην πραγματικότητα εβραϊκές πόλεις, με ένα μέρος τους να αποτελείται από παραγκουπόλεις-γκέτο Παλαιστινίων, οι οποίοι ζουν στο περιθώριο.
Εκτός από την Άνω Ναζαρέτ, η μόνη άλλη «μεικτή» περιοχή όπου ζει ένας σημαντικός αριθμός Παλαιστίνιων Χριστιανών, είναι η Χάιφα, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη του Ισραήλ. Η Χάιφα συχνά αναφέρεται ως «η πιο πολυπολιτισμική και ανεκτική πόλη του Ισραήλ», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι την ανταγωνίζονται άλλες πόλεις για τον ίδιο τίτλο.
Αλλά η εικόνα αυτή κρύβει μια πραγματικότητα πιο αποκρουστική. Μια πρόσφατη επιστολή από τους ραβίνους της Χάιφα ήρθε στο φως, με την οποία υπενθύμιζαν στα ξενοδοχεία της πόλης και τις αίθουσες εκδηλώσεων ότι απαγορεύεται να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις για την Πρωτοχρονιά, στο τέλος αυτού του μήνα (το εβραϊκό νέο έτος εορτάζεται άλλη εποχή του χρόνου). Τα ξενοδοχεία και οι αίθουσες έλαβαν επίσης προειδοποίηση ότι θα ανακληθούν οι άδειές τους, εάν παραβούν τον κανόνα αυτό.
«Απαγορεύεται αυστηρά η διοργάνωση οποιασδήποτε εκδήλωσης στο τέλος του ημερολογιακού έτους που συνδέεται με μη εβραϊκές γιορτές», αναφέρει η επιστολή.
Μετά την δημοσίευση της επιστολής στο Facebook, ο δήμαρχος της Χάιφα, Yona Yahav, επιχείρησε να «περισώσει» την κατάσταση, και παρακάμπτοντας το συμβούλιο των ραβίνων της πόλης της περασμένης Κυριακής, ανακοίνωσε ότι οι εκδηλώσεις για την Πρωτοχρονιά θα επιτραπούν. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη βέβαιο αν ο Yahav θα είναι σε θέση να επιβάλει την απόφασή του σχετικά με τη διαβόητη αυθαίρετη διαταγή των ραβίνων.
Ωστόσο, αυτό που είναι σαφές είναι ότι υπάρχει υπέρμετρη θρησκευτική μισαλλοδοξία που αγγίζει τα όρια του μίσους κατά των μη Εβραίων, ως επί το πλείστον άτυπα και κρυφά, έτσι ώστε να μην αμαυρώνει το «εβραϊκό και δημοκρατικό» προφίλ του Ισραήλ, και να μην εξοργίζει ή να αποτρέπει τα εκατομμύρια Χριστιανών τουριστών και προσκυνητών που επισκέπτονται το Ισραήλ κάθε χρόνο.
*Ο Jonathan Cook είναι Βρετανός συγγραφέας και δημοσιογράφος που ζει στη Ναζαρέτ του Ισραήλ. Φέτος του απονεμήθηκε το Βραβείο Δημοσιογραφίας Martha Gellhorn. Τα πιό πρόσφατα βιβλία του είναι το «Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East» (Pluto Press) και το «Disappearing Palestine: Israel's Experiments in Human Despair» (Zed Books).
Του Jonathan Cook
για το ιστολόγιο Dissident Voice
31 Δεκεμβρίου 2012
Απόδοση: Ας Μιλήσουμε Επιτέλους
Η μεγάλη παλαιστινιακή μειονότητα του Ισραήλ αναφέρεται συχνά σε σχέση με την απειλή που θέτει για την εβραϊκή πλειοψηφία. Ο ρυθμός αναπαραγωγής των Παλαιστινίων πολιτών αποτελεί, σύμφωνα με τους Ισραηλινούς, «δημογραφική ωρολογιακή βόμβα», ενώ το βασικό πολιτικό πρόγραμμα – η δήθεν μεταρρύθμιση του Ισραήλ που θα το μετέτρεπε σε «κράτος για όλους τους πολίτες του» - είναι η απόδειξη για τους περισσότερους Ισραηλινούς Εβραίους ότι οι Παλαιστίνιοι αποτελούν μια πραγματική «πέμπτη φάλαγγα».
Αλλά ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι οι Ισραηλινοί Εβραίοι θα τρόμαζαν ακόμη και με την ιδέα και την θέα ενός αθώου χριστουγεννιάτικου δέντρου;
Το θέμα ήλθε για πρώτη φορά στην δημοσιότητα πριν από δύο χρόνια, όταν αποκαλύφθηκε ότι ο Shimon Gapso, δήμαρχος της Άνω Ναζαρέτ, είχε απαγορεύσει τα χριστουγεννιάτικα δέντρα σε όλα τα δημόσια κτίρια της πόλης αυτής του Βόρειου Ισραήλ, κτισμένης στην περιοχή της Γαλιλαίας, από όπου σύμφωνα με τις Γραφές κατάγεται ο Ιησούς.
«Η Άνω Ναζαρέτ είναι εβραϊκή πόλη και όλα τα σύμβολά της είναι εβραϊκά», είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους ο Gapso. «Όσο θητεύω ως δήμαρχος, δεν θα επιτραπεί κανένα μη εβραϊκό σύμβολο στην πόλη».
Η απόφασή του αυτή, από το 2010, αντανακλούσε εν μέρει την ανησυχία του ότι η Άνω Ναζαρέτ, που χτίστηκε το 1950 ως το κέντρο της «εβραιοποίησης της Γαλιλαίας», στα πλαίσια σχεδίου το οποίο εισηγήθηκε με ειδικό πρόγραμμά της η ισραηλινή κυβέρνηση, απέτυχε παταγωδώς στην αποστολή της.
Αντί να «καταβροχθίσει» την γειτονική ιστορική παλαιστινιακή πόλη της Ναζαρέτ, όπως φιλοδοξούσαν οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι, η Άνω Ναζαρέτ έγινε με την πάροδο του χρόνου πόλος έλξης για τους πλουσιότερους μεταξύ των Nαζωραίων, οι οποίοι κατέληξαν να μην μπορούν πλέον να βρουν γη για να χτίσουν ένα σπίτι στην πόλη τους. Και αυτό επειδή όλες σχεδόν οι διαθέσιμες εύφορες περιοχές της Ναζαρέτ είχαν κατασχεθεί προς όφελος της Άνω Ναζαρέτ.
Αντ' αυτού, οι Ναζωραίοι, πολλοί από τους οποίους είναι Παλαιστίνιοι Χριστιανοί, έχουν αγοράσει σπίτια στην Άνω Ναζαρέτ από τους Εβραίους - συχνά μετανάστες από την πρώην Σοβιετική Ένωση – οι οποίοι πάσχιζαν απεγνωσμένα να εγκαταλείψουν την «αραβοκρατούμενη» Γαλιλαία και να μετοικήσουν στα κεντρικά εδάφη της χώρας, για να είναι πιο κοντά στο Τελ Αβίβ.
Η έξοδος των Εβραίων και η εισροή των Παλαιστινίων οδήγησαν την κυβέρνηση στο να κηρύξει άτυπα την Άνω Ναζαρέτ ως «μεικτή πόλη», προς μεγάλη αμηχανία του δήμαρχου Gapso. Ο δήμαρχος είναι πιστός σύμμαχος του ακροδεξιού πολιτικού Avigdor Lieberman και εκφράζει τακτικά και έντονα τις αντιαραβικές απόψεις του. Μάλιστα, πρόσφατα αποκάλεσε τους Ναζωραίους «κατοίκους που μισούν το Ισραήλ και των οποίων η θέση είναι στη Γάζα» και την πόλη τους «φωλιά τρομοκρατών στην καρδιά της Γαλιλαίας».
Παρά το γεγονός ότι ούτε ο Gapso ούτε η κυβέρνηση έχει δημοσιεύσει στοιχεία της απογραφής ώστε να αποσαφηνίσει την τρέχουσα δημογραφική ισορροπία της πόλης, οι περισσότερες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τουλάχιστον το 1/5 των κατοίκων της Άνω Ναζαρέτ είναι Παλαιστίνιοι. Το δε δημοτικό συμβούλιο της πόλης άρχισε να συμπεριλαμβάνει και εκπροσώπους του παλαιστινιακού πληθυσμού.
Φυσικά, ο Gapso δεν είναι ο μόνος που αντιστέκεται σθεναρά στην τάση διάχυσης του παλαιστινιακού στοιχείου και την ύπαρξη Χριστιανών στην χώρα. Ο επικεφαλής ραβίνος της πόλης, Ιsaiah Herzl, απαγόρευσε τα χριστουγεννιάτικα δέντρα στην Άνω Ναζαρέτ, με το επιχείρημα ότι θα ήταν «προσβολή στα μάτια των Εβραίων».
Η άποψη αυτή, όπως φαίνεται, αντικατοπτρίζει την επίσημη θέση του συνόλου των ραβίνων της χώρας. Στο μέτρο που ήταν δυνατό, οι ραβίνοι έχουν προσπαθήσει να απαγορεύσουν τον εορτασμό των Χριστουγέννων σε δημόσια κτίρια, αλλά και σε εκατοντάδες ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα.
Ένα πρόσφατο δημοσίευμα στην εφημερίδα Haaretz, που αφορούσε έναν Ισραηλινό Εβραίο ο οποίος καλλιεργούσε έλατα για κερδοσκοπικούς λόγους, ανέφερε:
"Τα ξενοδοχεία - υπό την απειλή της απώλειας πιστοποιητικών έγκρισης από τις τοπικές αρχές – απαγορεύουν, με την καθοδήγηση των ραβίνων, το στόλισμα ελάτων ή κλαδιών από πεύκα στις αίθουσες ρεσεψιόν τους, και δεν τους επιτρέπεται να βάλουν ούτε ένα μικρό χριστουγεννιάτικο στολίδι σε μια γωνιά".
Με άλλα λόγια, οι ραβίνοι τρομοκρατούν συστηματικά τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων έτσι ώστε να αγνοηθούν συστηματικά τα Χριστούγεννα στη χώρα, απειλώντας ότι θα κάνουν χρήση των εξουσιών τους για να τους θέσουν εκτός λειτουργίας, αφού, αν ένα ξενοδοχείο δεν λάβει την απαραίτητη και συνυπογραμμένη από ραβίνους έγκριση, θα χάσει το μεγαλύτερο μέρος των Ισραηλινών αλλά και αλλοδαπών Εβραίων πελατών του.
Από την άλλη πλευρά, ελάχιστοι δήμαρχοι ή ραβίνοι τολμούν να δημοσιοποιήσουν τις απόψεις τους σχετικά με τον «ελλοχεύοντα κίνδυνο» του εορτασμού των Χριστουγέννων. Στο Ισραήλ, ο διαχωρισμός μεταξύ Εβραίων και Παλαιστινίων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ακόμα και οι ελάχιστες «μεικτές πόλεις» είναι στην πραγματικότητα εβραϊκές πόλεις, με ένα μέρος τους να αποτελείται από παραγκουπόλεις-γκέτο Παλαιστινίων, οι οποίοι ζουν στο περιθώριο.
Εκτός από την Άνω Ναζαρέτ, η μόνη άλλη «μεικτή» περιοχή όπου ζει ένας σημαντικός αριθμός Παλαιστίνιων Χριστιανών, είναι η Χάιφα, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη του Ισραήλ. Η Χάιφα συχνά αναφέρεται ως «η πιο πολυπολιτισμική και ανεκτική πόλη του Ισραήλ», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι την ανταγωνίζονται άλλες πόλεις για τον ίδιο τίτλο.
Αλλά η εικόνα αυτή κρύβει μια πραγματικότητα πιο αποκρουστική. Μια πρόσφατη επιστολή από τους ραβίνους της Χάιφα ήρθε στο φως, με την οποία υπενθύμιζαν στα ξενοδοχεία της πόλης και τις αίθουσες εκδηλώσεων ότι απαγορεύεται να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις για την Πρωτοχρονιά, στο τέλος αυτού του μήνα (το εβραϊκό νέο έτος εορτάζεται άλλη εποχή του χρόνου). Τα ξενοδοχεία και οι αίθουσες έλαβαν επίσης προειδοποίηση ότι θα ανακληθούν οι άδειές τους, εάν παραβούν τον κανόνα αυτό.
«Απαγορεύεται αυστηρά η διοργάνωση οποιασδήποτε εκδήλωσης στο τέλος του ημερολογιακού έτους που συνδέεται με μη εβραϊκές γιορτές», αναφέρει η επιστολή.
Μετά την δημοσίευση της επιστολής στο Facebook, ο δήμαρχος της Χάιφα, Yona Yahav, επιχείρησε να «περισώσει» την κατάσταση, και παρακάμπτοντας το συμβούλιο των ραβίνων της πόλης της περασμένης Κυριακής, ανακοίνωσε ότι οι εκδηλώσεις για την Πρωτοχρονιά θα επιτραπούν. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη βέβαιο αν ο Yahav θα είναι σε θέση να επιβάλει την απόφασή του σχετικά με τη διαβόητη αυθαίρετη διαταγή των ραβίνων.
Ωστόσο, αυτό που είναι σαφές είναι ότι υπάρχει υπέρμετρη θρησκευτική μισαλλοδοξία που αγγίζει τα όρια του μίσους κατά των μη Εβραίων, ως επί το πλείστον άτυπα και κρυφά, έτσι ώστε να μην αμαυρώνει το «εβραϊκό και δημοκρατικό» προφίλ του Ισραήλ, και να μην εξοργίζει ή να αποτρέπει τα εκατομμύρια Χριστιανών τουριστών και προσκυνητών που επισκέπτονται το Ισραήλ κάθε χρόνο.
*Ο Jonathan Cook είναι Βρετανός συγγραφέας και δημοσιογράφος που ζει στη Ναζαρέτ του Ισραήλ. Φέτος του απονεμήθηκε το Βραβείο Δημοσιογραφίας Martha Gellhorn. Τα πιό πρόσφατα βιβλία του είναι το «Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East» (Pluto Press) και το «Disappearing Palestine: Israel's Experiments in Human Despair» (Zed Books).
Πηγή: Ας Μιλήσουμε Επιτέλους
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...