Η Ευρώπη δεν λειτουργεί αν δεν το θέλουν οι Γερμανοί
- Ο κορυφαίος ιστορικός Μαρκ Μαζάουερ μιλάει για την οικονομική κρίση και τα στερεότυπα στα διεθνή ΜΜΕ που αδικούν την Ελλάδα
Ο Μαζάουερ δεν είναι μόνον εξαίρετος ιστορικός, αλλά και θαυμάσιος συγγραφέας. Τα βιβλία του συνιστούν υποδείγματα επιστημονικής πληρότητας και ύφους. Με εξαίρετες σπουδές στα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και Johns Ηopkins, είναι σήμερα καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Columbia. Παράλληλα, αρθρογραφεί στις εφημερίδες Financial Τimes και Ιndependent. Τον συναντήσαμε πρόσφατα στην Αθήνα όπου έδωσε δύο διαλέξεις και μας παραχώρησε τη συνέντευξη που ακολουθεί αποκλειστικά για Το Βήμα.
- Κύριε Μαζάουερ,ποια είναι η γνώμη σας για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η Ελλάδα διεθνώς με αφορμή την πρόσφατη οικονομική κρίση;
«Οι απόψεις που διατυπώνονται, στα διεθνή ΜΜΕ κυρίως, αντικατοπτρίζουν τα στερεότυπα τα οποία υπάρχουν σχετικά με την Ελλάδα και δεν νομίζω ότι εκφράζουν την κοινή γνώμη της χώρας. Εχω την αίσθηση ότι πρόκειται για σφάλμα. Νομίζω όμως ότι η κρίση αυτή προσφέρει και μια ευκαιρία που πρέπει η Ελλάδα να την εκμεταλλευθεί και να αναδιοργανώσει τις δομές της, τώρα που τα μέτρα μοιάζουν αποδεκτά. Θεωρώ το γεγονός εντυπωσιακό. Δεν ξέρω όμως πόσο θα διαρκέσει η αποδοχή αυτή. Φαντάζομαι όχι για πολύ».
- Μιλώντας για στερεότυπα, πώς τα βλέπετε να εκφράζονται;
«Είναι εύκολο να σκέπτεται κανείς με στερεότυπα. Στο εξωτερικό αρέσκονται να πιστεύουν ότι οι Ελληνες περνούν ατελείωτες ώρες στα καφενεία, ότι δεν εργάζονται- κι αυτό ανάγεται στην ιδέα που επικρατεί για όλες τις μεσογειακές χώρες. Ωστόσο οι άνθρωποι δεν έχουν στερεότυπα μόνο για τους άλλους, έχουν και για τον εαυτό τους. Το ότι καταφεύγουμε στα στερεότυπα αποδεικνύει το πόσο λίγα ξέρουμε ο ένας για τον άλλον στην Ευρώπη».
- Και αυτά που λέγονται για πτώχευση της Ελλάδας;
«Το ελληνικό κράτος πτώχευσε δύο φορές τον 19ο αιώνα, αλλά τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Οι περισσότερες από τις χώρες της Λατινικής Αμερικής πτώχευσαν τουλάχιστον τρεις φορές, όπως και πολλές της Μέσης Ανατολής. Το πιο ενδιαφέρον είναι τι παράδοση έχει επί του προκειμένου η κάθε χώρα. Η Ελλάδα πτώχευσε στον 20ό αιώνα μόνο μία φορά και δεν νομίζω ότι σήμερα μπορούμε να μιλάμε για το ενδεχόμενο μιας σοβαρής οικονομικής κατάρρευσης. Υπάρχει βεβαίως ένα κρίσιμο πρόβλημα χρηματοδότησης του δημόσιου τομέα, που είναι προβληματικός από πολλές πλευρές, κι ένα κράτος με πλήθος λειτουργικές δυσπλασίες. Εντάξει, μπορούμε να μιλάμε για αυτά. Υπάρχουν όμως κι άλλα, υπάρχει το παρελθόν. Δείτε την Ελλάδα της δεκαετίας του ΄60. Ο δημόσιος τομέας δούλευε μια χαρά. Και ήταν μια δεκαετία με τεράστιο πολιτικό ενδιαφέρον. Τι γινόταν στη δεκαετία αυτή; Η διεθνής κοινότητα δεν λειτουργούσε καθόλου ως ενιαίο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Διεθνές ήταν φυσικά το εμπόριο, όμως στο μεγαλύτερο ποσοστό της, η ανάπτυξη βασιζόταν στην άνοδο των εθνικών οικονομιών και το χρηματοπιστωτικό σύστημα της εποχής μοιάζει εμβρυακό σε σύγκριση με το σημερινό που έχει επιβληθεί στα πάντα, χωρίς κανείς να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό. Τα πράγματα είναι τα ίδια παντού και δεν υπάρχει διεθνώς κανένα σύστημα ελέγχου των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που σήμερα διαθέτουν τη δύναμη να υπαγορεύουν στις κυβερνήσεις τι να κάνουν».
- Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης στις γειτονικές χώρες;
«Τα προβλήματα στις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες είναι πολύ μεγαλύτερακαι διαφορετικά. Στην Ελλάδα βέβαιον είναι ότι τα επόμενα δύο- τρία χρόνια θα υπάρχουν λιγότερες δουλειές. Η χώρα όμως δεν θα μπορεί να συνεχίσει έτσι, χωρίς να δημιουργήσει μηχανισμούς αύξησης της απασχόλησης».
- Στην Ελλάδα έχουμε περίπου 1 εκατ. μετανάστες.Τι συνέπειες θα έχει και για αυτούς η κρίση; Και αν η αύξηση της ανεργίας συνεχιστεί,τι θα κάνουν όταν κι εκείνοι δεν θα βρίσκουν δουλειά;
«Οι μετανάστες είναι ως εργαζόμενοι πιο ευπροσάρμοστοι από τους γηγενείς. Ενδεχομένως και οι δικές τους αμοιβές θα μειωθούν. Και φυσικά εξαιτίας της κρίσης δεν θα υπάρξει νέο μεταναστευτικό κύμα, διότι η Ελλάδα δεν είναι πλέον ελκυστικός προορισμός για τους μετανάστες. Οσο για αυτό που λέγεται ότι θα πολλαπλασιαστούν τα φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς εκ μέρους των μεταναστών, πρόκειται για ένα ακόμη στερεότυπο. Πρέπει να βλέπει κανείς τα γεγονότα. Ισως κάποιοι από αυτούς να παραμείνουν εδώ με χαμηλότερες αμοιβές. Ισως άλλοι να αποφασίσουν να φύγουν».
- Ενδεχομένως και η υπόλοιπη Ευρώπη να μην είναι πλέον ελκυστική για τους μετανάστες.
«Το μεταναστευτικό ρεύμα στην Ευρώπη διήρκεσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, ίσως η Μέση Ανατολή να αποδειχθεί τώρα ελκυστικότερη- ή και άλλες περιοχές».
- Στην Ελλάδα υπάρχουν διισταμένες απόψεις για το αν έπρεπε ή όχι να συμμετάσχει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο πακέτο στήριξης της ελληνικής οι κονομίας.Ποια είναι η δική σας γνώμη;
«Το πρώτο ζήτημα εδώ ήταν ότι η Ελλάδα το χρειαζόταν αυτό το πακέτο. Το δεύτερο, ότι η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ανάγκασε την Ευρώπη να λειτουργήσει ταχύτερα. Είναι γνωστά τα προβλήματα δυσκινησίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
- Το πρόβλημα ήταν η δυσκινησία της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή η στάση της Γερμανίας;
«Η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν λειτουργεί αν δεν το θέλουν οι Γερμανοί. Οσο για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η θέση πολλών αριστερών είναι πως ο καπιταλισμός γενικά είναι ένα είδος τυραννίας και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ο τύραννος. Οι συνταγές ωστόσο διαφέρουν από εποχή σε εποχή. Αλλες ήταν στη δεκαετία του ΄80 ή του ΄90 και άλλες σήμερα. Το θέμα είναι οι όποιες παρεμβάσεις να μη στοχεύουν αποκλειστικά στο όφελος των τραπεζών. Για την περίπτωση της Ελλάδας, αυτό που προέχει είναι η παρούσα κατάσταση να θεωρηθεί ευκαιρία για να διορθωθούν κάποια λάθη του παρελθόντος. Και επιπλέον να οριστούν οι μελλοντικές κατευθύνσεις της χώρας. Για παράδειγμα, από το 1974 το κυπριακό πρόβλημα παραμένει άλυτο και αναγκάζει την Ελλάδα να δαπανά τεράστια ποσά για την άμυνά της. Η σημερινή κρίση προσφέρει τη δυνατότητα να εκτιμήσει κανείς συνολικά όσα αναπτύχθηκαν μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας. Ενα από αυτά είναι η λειτουργία των θεσμών. Πάρτε, λ.χ., τα πανεπιστήμια, όπου θα έλεγα ότι τα πράγματα δεν είναι βέβαια καταστρεπτικά, ούτε όμως και ευχάριστα. Ως ιστορικός ωστόσο θα έλεγα ότι το μεγάλο πρόβλημα της Ελλάδας ήταν από την απελευθέρωση ως το 1974, ίσως και μετά, οι παρεμβάσεις των ξένων δυνάμεων στα πολιτικά της πράγματα, όχι μόνο επειδή το επέβαλαν οι ίδιες, αλλά και διότι το παιχνίδι αυτό ήθελαν να το παίξουν και οι τοπικές πολιτικές ελίτ. Εκείνο το οποίο συνέβη όταν η Ελλάδα έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν ότι το κράτος και οι πολιτικές ελίτ βρέθηκαν μπροστά σε μια διαφορετική οντότητα. Δεν είσαι αναγκασμένος να συμμετάσχεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση· το επιλέγεις. Και όλα βασίζονται στη διαπραγμάτευση. Η ευκαιρία για την Ελλάδα είναι να συμμετάσχει σε αυτό το σύστημα αυτονομίας και ανεξαρτησίαςγια πρώτη φορά, θα έλεγα, στην ιστορία της».
- Η ελληνική κρίση πιστεύετε ότι είναι μόνο ελληνική;
«Η μια πτυχή της είναι ελληνική και δεν συνιστά πρόβλημα των πολιτικών κομμάτων αλλά ευρύτερο, που μας πηγαίνει πίσω, στην αποκατάσταση της δημοκρατίας το 1974 και στο πώς εξελίχθηκαν έκτοτε οι θεσμοί. Είναι λοιπόν ελληνικό αλλά και ευρωπαϊκό πρόβλημα. Ενα μέρος της ευθύνης ανήκει και στην Ευρώπη, λ.χ., το πώς ορίστηκαν τα επιτόκια με την καθιέρωση του ευρώ, όπως και το καθεστώς δανεισμού. Η Ελλάδα δεν είχε τέτοια προβλήματα στη δεκαετία του ΄60. Η σημερινή κρίση λοιπόν επηρεάζει τους πάντες».
- Πιστεύετε ότι οι λεγόμενες αγορές έχουν συγκεκριμένο σχέδιο να οδηγήσουν σε κατάρρευση την ευρωζώνη;
«Οχι ακριβώς. Οι αγορές είναι σαν τους ελέφαντες. Επιλέγουν μια κατεύθυνση, την ακολουθούν και όταν κρίνουν ότι πήγαν πολύ μακριά, επιστρέφουν και επιλέγουν άλλη κατεύθυνση. Ο στόχος τους είναι φυσικά να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους, όμως το σκεπτικό τους βασίζεται σε μεγάλο βαθμό όχι απλώς στο να προκαλούν γεγονότα (αυτό λειτουργεί επιβοηθητικά) αλλά στο ότι για να κερδίσουν θα πρέπει να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει ταχύτερα και νωρίτερα από όλους τους άλλους, και επομένως να προβλέπουν τι πρόκειται να γίνει και τι θα πρέπει να περιμένουν».
- Σας ευχαριστώ πολύ.
«Κι εγώ».
Καλησπέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ κλειστή σφιγμένη και αμυντική γλώσσα σώματος.
Γιατί?...
Ως γενικό κανόνα τα ανεξάρτητα μπλογκ πρέπει να έχουν ότι δεν αναπαράγουν θεματα από τα καθεστωτικά μέσα.
1. Γιατί τα καθεστωτικά μέσα αντιγράφουν ασύστολα τα μπλογκ από εικόνες έως αυτουσια κείμενα λεζάντες και τίτλους χωρίς να αναφέρουν ποτέ την πηγή, ενώ δεν συμβαινει το αντίθετο από τα μπλογκ προς τα καθεστωτικά μέσα.
2. Τις απόψεις του Μαζάουερ μπορούμε να τις βρούμε οπουδήποτε σε ηλεκτρονικά πιο ανεξάρτητα μέσα, π.χ. χάφινγκντον, ένα παράδειγμα αναφέρω ενδεικτικά.
3. Στην πολυδιαφημισμένη διάλεξη που έδωσε είχε ακροατήριο την τραπεζική κλίκα και τα πολιτικά και επιχειρηματικά ονόματα για χάρη των οποίων καταδυναστεύεται η χώρα αυτή τη στιγμή.
Δεν πείθομαι ότι δεν εντάσσεται σε μια στρατηγική Public Relations συγκεκριμένου ανθρώπου όπως και οι πληρωμένες με τα λεφτά μας εμετικές αγιογραφίες που διαβάζουμε ακούμε και παρακολουθούμε σε όλα τα μεγάλα μέσα του εξωτερικού.
Προχτές έγραψαν για ένα ανθραγάθημα ότι έσωσε έναν άνθρωπο από ένα τσαντάκια πριν από τρακόσια χρόνια, άλλος έγραψε ότι έπλενε τζάμια στα ΦΑΝΑΡΙΑ. ΕΛΕΟΣ !!!
Αυτά που λέει ο Μαζάουερ είναι πολύ προσεκτικά διατυπωμένα για να ΑΠΟΦΥΓΕΙ ΤΗΝ ΤΑΥΤΙΣΗ..., αλλά όποιος μπορεί να διαβάζει κάτω από τις λέξεις ανακαλύπτει πολύ συγκεκριμένα νοήματα και κατεύθυνση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ: ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΝΤ
4. Σήμερα ακούσαμε δια στόματος κας Μπιλντερμπεργκ ότι για την αναμόρφωση του σχολικου συστηματος ..., θα κληθούν και ξένοι σύμβουλοι, πάλι...
5. Ο μοναδικός ξένος σύμβουλος ο οποίος κατά τη γνώμη μου υπήρξε αξιοπρεπής και τίμησε την αξία του ήταν ο ΑΘΕΜΠΙΓΙΟ, ο οποίος ήλθε, είδε και απήλθε, ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω του, αντιλαμβανόμενος την ΗΘΙΚΗ ΛΟΥΜΠΑ.
Εκτός και αν κάνω λάθος και έχω χάσει επεισόδια.
Δεν είναι τυχαίο ότι η κινηση αυτή προήλθε από έναν Αρχιτέκτονα, από έναν άνθρωπο που δουλεύει με την ουσία και το μήνυμα της ύψιστης τέχνης της Αρχιτεκτονικής.
@αλλενάκι
Ανώνυμε 5:39 μμ,
ΑπάντησηΔιαγραφήέχεις διαβάσει κάποιο βιβλίο του Μαζάουερ; Ο άνθρωπος αυτός έχει κάνει τομές στην ιστορία μας, αποκαλύπτοντας πτυχές της που τα κατά καιρούς υπουργεία παιδείας δεν τόλμησαν να μας δείξουν, μήπως δυσαρεστήσουν τους φίλους μας τους Τούρκους. Μας έδειξε, χωρίς υστερικές κορώνες, αλλά με δεδομένα, τι πραγματικά πέρασαν οι Έλληνες στα χέρια των Τούρκων, με ένα τρόπο που τα σχολικά μας εγχειρίδια δεν τολμούν να κάνουν.
Το ότι ως συγγραφέας έχει βραβευθεί και τον καλούν να μιλήσει σε εκδηλώσεις δεν τον μειώνει σε τίποτε, πιστεύω. Σε συμβουλεύω να τον διαβάσεις. Ίσως καταλάβεις γιατί έχει τόση αναγνώριση.
Το σχόλιό μου δεν κρινει την αξία του ως ιστορικού, αν παρατηρήσατε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩς ιστορικός εκληθη να μιλήσει για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα?
Και δη αποφαινόμενος ότι:
"Το πρώτο ζήτημα εδώ ήταν ότι η Ελλάδα το χρειαζόταν αυτό το πακέτο. Το δεύτερο, ότι η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ανάγκασε την Ευρώπη να λειτουργήσει ταχύτερα... [...]"
Αλήθεια κε Μαζάουερ? Χρειαζόταν η Ελλάδα το πακέτο δανεισμού, με ομόλογα που λήγουν το 2040 τόσο καλά κατανεμημένα χρονικά, μια χώρα με 300 δις εγχώριων καταθέσεων, μια χώρα με το υψηλότερο ποσοστό ιδιοκατοίκησης, μια χώρα που φιλοξενεί 12 εκ. τουρίστες το χρόνο και τρέφει εκατομμύρια μετανάστες το χρήμα των οποίων επιστρέφει στις πατρίδες τους, μια χώρα που παρήγαγε κροίσους και χρηματιστηριακά υπερκέρδη την τελευταία εικοσαετία?
______________________________________________________
Ίσως ενοχλεί ότι κατέγραψα τη δημοσιοσχεσίτικη αλληλουχία συστηματικών μετακλήσεων ξένων συμβούλων, ειδικών, οικονομολόγων, αναλυτών, ιστορικών (!) ων ουκ εστιν αριθμος που ΟΛΩΣ ΤΥΧΑΙΩΣ καταλήγουν στην υπέρασπιση του πακέτου δανεισμού από το ΔΝΤ.
Μπορεί να ενοχλεί και η συγκριτική τιμητική αναφορά στον ΚΥΡΙΟ ΑΘΕΜΠΙΓΙΟ.
@αλλενάκι
@αλλενάκι,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα κατάλαβα τι εννοείς και όπως φαίνεται έχεις δίκιο. 'Εχω όμως κάποιες αμφιβολίες για το πόσο ακριβής ήταν η μετάφραση αυτού του σημείου της συνέντευξης. Σε άλλη πρόσφατη συνέντευξη του ο Μαζάουερ είπε ότι οι χώρες έχουν επιλογή και είναι λάθος κίνηση να δανείζονται από το ΔΝΤ.