Φτάνει η ώρα για τις επόμενες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού...;
Ή θα στραφεί η Ελλάδα σε λύσεις ανάγκης…;
“Από την στιγμή που η πλειονότητα των Αξιωματικών στο Πολεμικό Ναυτικό, δείχνουν τις Belhara της Γαλλίας, ως τις κατάλληλες φρεγάτες, εκεί ρίχνουμε περισσότερο βάρος στις υπάρχουσες διαπραγματεύσεις”, έλεγαν σύμφωνα με πληροφορίες κύκλοι του υπουργείου εθνικής άμυνας.
Δεν είναι παράλογη η θέση αυτή, είναι κοινό μυστικό πως οι Belhara είναι μια δημιουργία η οποία προήλθε μέσα από παρατηρήσεις των Ελλήνων Αξιωματικών του ΠΝ και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών για τις προγενέστερες Fremm που ήθελαν να πουλήσουν οι Γάλλοι στην χώρα μας.
Μετά το πράσινο φως που φέρεται να έχει δώσει ο υπουργός Νίκος Παναγιώτοπουλος, να προηγηθεί το μείζον ζήτημα της προμήθειας τορπιλών και να ξεκαθαρίσει η κατάσταση με τους διαγωνιζόμενους, με τις προσφορές που έχουν καταθέσει και εξετάστηκαν ενδελεχώς από τη διεύθυνση εξοπλισμών του ΠΝ και βέβαια από την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών του υπουργείου, επόμενος σταθμός πιθανότατα θα είναι ο γόρδιος θεσμός του χρηματοδοτικού προβλημάτων των φρεγατών.
Η λύση του προβλήματος στα χέρια του Κυριάκου….
Η επικείμενη επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Παρίσι τον ερχόμενο Οκτώβριο, είναι πολύ λογικό να δίνει λαβή για νέα σενάρια, πως o πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Εμανουέλ Μακρόν, έχουν να συζητήσουν ανάμεσα στην καυτή ατζέντα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και τα της απρόβλεπτης γείτονος μας Τουρκίας-για την οποία έχει εκφραστεί ο πρόεδρος της Γαλλίας- και εξοπλιστικά θέματα.
Ο Γάλλος πρόεδρος γνωρίζει κι αυτός τις ανάγκες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, γνωρίζει επίσης πως η Ελλάδα ως χώρα σταθερότητας στηρίζει την ηρεμία στην ευρύτερη περιοχή και για να ανταπεξέρχεται στις σύγχρονες προκλήσεις χρειάζεται αμυντική ενίσχυση.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές (για το συγκεκριμένο θέμα θα επανέλθουμε σύντομα) ο Έλληνας πρωθυπουργός αναμένεται να μεταβεί στο Παρίσι και ήδη να έχει περάσει από το Ελληνικό κοινοβούλιο και πάλι το καυτό θέμα των Mirage 2000/ 2000-5 Μk2, ένα πρόβλημα ετών για την επίλυση του οποίου ΓΕΕΘΑ, Π.Α. και Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών έχουν εργαστεί πολλές ώρες κατά τις συνεργασίες με τους Γάλλους των τεσσάρων εταιριών άλλα και με την Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών.
Άρα ένα σημαντικό τμήμα της εξοπλιστικής ατζέντας Ελλάδας και Γαλλίας θα έχει πιθανόν κλείσει μέχρι τότε με θετικό πρόσημο.
Το timing που δεν έχει έρθει ακόμα….
Πολύ πριν τις εκλογές του Ιουλίου, δεν ήταν λίγοι οι Αξιωματικοί που μιλούσαν για το σωστό timing το οποίο θα αφορά συμφωνία για Πολεμικά πλοία κι ακόμα δεν έχει έρθει…
Μετά τις συνομιλίες που είχαν γίνει ανάμεσα στον πρώην πρωθυπουργό και τον Γάλλο πρόεδρο, οι διαπραγματεύσεις σε επίπεδο κορυφής δεν πήγαν τόσο καλά.
Ο κύριος λόγος απ’ ότι έχουν πει ακόμη και πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν πρώτον η διαρροή για το θέμα προμήθειας των φρεγατών Fremm, που η Τουρκία αντέδρασε μέσω της οικονομικής διπλωματίας και δεν χρειάζεται να επεκταθούμε περισσότερο γι αυτό το θέμα.
Ο δεύτερος λόγος ήταν πως οι συζητήσεις που είχαν γίνει αφορούσαν την χρηματοδότηση των φρεγατών, μέσω των κερδών των Ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται στην κατοχή των Γαλλικών τραπεζών.
Ένα σενάριο που κράτησε για λίγο καθώς τόσο η Γερμανία, όσο και οι τροϊκανοί άλλα και το Ελληνικό υπουργείο Οικονομικών, είχαν ξεκαθαρίσει ότι τα κέρδη που θα αποδίδονται στην Ελλάδα, δεν αφορούν σε καμία περίπτωση εξοπλιστικά προγράμματα.
Τώρα που φαίνεται ωστόσο πως και η Γερμανία θα έχει να λαμβάνει κι αυτή από την Ελλάδα, για τις τορπίλες των υποβρυχίων 214, δεν ξέρουμε αν θα αλλάξει την στάση της. Πάντως τα χρήματα αυτά με τα οποία πρόκειται να πληρωθούν τα σύγχρονα πυρομαχικά για τα υποβρύχια τύπου Παπανικολής, δεν προέρχονται από κέρδη Ελληνικών ομολόγων.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός θα έχει στην δικη του ατζέντα τις Ελληνικές θέσεις για τα Γαλλικά πλοία, θέσεις που έχουν να κάνουν κυρίως με τα Ελληνικά ναυπηγεία και την κατασκευή το λιγότερο δυο φρεγατών σε Ελληνικό έδαφος.
Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κι από το Πολεμικό Ναυτικό έχουν πει πολλές φορές στο παρελθόν, ότι τα ναυπηγεία θα παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο σε οποιαδήποτε συμφωνία, όποια κι αν είναι τελικά η χώρα προέλευσης των φρεγατών.
Να θυμίσουμε και κάτι σημαντικό που είχαμε γράψει πρόσφατα, πως ήδη η Ελληνική πλευρά γνέφει θετικά προς το Παρίσι ώστε να αναζητηθούν χρηματοδοτικά προγράμματα από Γαλλικά πιστωτικά ιδρύματα. Η αποπληρωμή ίσως να γίνεται απο τους Γάλλους και στη συνέχεια η Ελλάδα να δίνει τα χρήματα σε αυτούς.
Το δεύτερο σενάριο που βρίσκεται υπό επεξεργασία και συζήτηση, αφορά την Γαλλική χρηματοδότηση (από το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό). Η κατασκευή των πλοίων και μέσω Ναυτικού της Γαλλίας να γίνει η προμήθεια για την χώρα μας, μέσω διακρατικής συμφωνίας.
Η τελευταία Ελληνική πρόταση προς την Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών ήταν στο πρόγραμμα ναυπήγησης (για οποιοδήποτε παραγγελία) να συμμετέχουν και Ελληνικές εταιρίες, κάτι που δεν αρνήθηκε το Παρίσι, με την λογική προϋπόθεση για τους Γάλλους, να κλειδώσει η συμφωνία και για Ελληνικές Belhara….
Ανώτεροι κύκλοι πάντως σημειώνουν ότι πολλά από τα κλειδιά που θα προχωρήσουν στην επαύξηση της αμυντικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, βρίσκονται αποκλειστικά στα χέρια του πρωθυπουργού που ήδη κρατά ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα και γνωρίζει πως θα καταφέρει να προχωρήσει μεθοδικά σ’ ένα μέλλον ουσίας για τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία!
HellasJournal
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...