Απoψεις

[Απόψεις][bleft]

Ελλαδα

[Ελλάδα][threecolumns]

Ευρωπη

[Ευρώπη][bsummary]

Κοσμος

[Κόσμος][grids]

Ο Μέγας Αλέξανδρος στη συνείδηση και την ταυτότητα των Ελλήνων


Του Ιωάννη Παπαδόπουλου

Πριν από δέκα χρόνια είχε διεξαχθεί μία πολύ μεγάλη, μακράς περιόδου, πανελλήνια ψηφοφορία με τον τίτλο «Μεγάλοι Έλληνες». Υπήρχαν εκατοντάδες προσωπικότητες Ελλήνων, από όλο το ιστορικό φάσμα – αρχαίο έως σύγχρονο – που ψηφίστηκαν. Πολιτικοί, καλλιτέχνες, φιλόσοφοι, επιστήμονες, αθλητές, στρατηλάτες, κτλ. Η συμμετοχή των ψηφισάντων ήταν πάρα πολύ μεγάλη και ευρεία.

Η προσωπικότητα που ψηφίστηκε ως «ο μεγαλύτερος Έλληνας» ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος.

Χωρίς καμία πρόθεση να σταθώ κριτικά σε αυτή την πρωτιά, εάν δηλαδή ήταν σωστή ή εσφαλμένη (εξάλλου, δεν θεωρώ ότι υπάρχουν απόλυτα κριτήρια για να γίνει αξιόπιστα μία τέτοια κρίση), θα εστιάσω τον σχολιασμό μου μόνο στη παρουσίαση κάποιων συσχετίσεων.

Θα αρκεστώ στη διατύπωση μερικών – κατά το δυνατόν, ουδέτερης χροιάς – συμπερασμάτων:

Για παράδειγμα, ο Θεμιστοκλής και οι υπόλοιποι Αθηναίοι που με την στρατηγική τους ευφυΐα κατόρθωσαν και απέκρουσαν τους Πέρσες στον Μαραθώνα και στη Σαλαμίνα, οι περισσότεροι συμπολίτες μας θεώρησαν ότι η μεγαλοσύνη τους για τα επιτεύγματα εκείνα ήταν υποδεέστερη. Επιτεύγματα που όσο ασύλληπτα, ανέφικτα, και εάν έμοιαζαν, τελικά πραγματοποιήθηκαν, αποτρέποντας έτσι την κυριάρχηση της Ανατολής στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.

Εάν οι Πέρσες είχαν τότε κυριεύσει την Ελλάδα (και στη συνέχεια, με μεγάλη ευκολία ολόκληρη τη Μεσόγειο και τον τότε «γνωστό κόσμο») ο Χρυσούς Αιώνας δεν θα είχε πραγματωθεί στην Αθήνα και ο ρους της παγκόσμιας Ιστορίας θα είχε εκτραπεί σε μία τελείως διαφορετική διαδρομή. Πολύ διαφορετική· τόσο, ώστε ενδεχομένως τίποτα από όσα αναγνωρίζουμε σήμερα γύρω μας ως «ο κόσμος μας» να μην υπήρχε. Φυσικά, ούτε οι ηγετικές προσωπικότητες του Φιλίππου και Αλέξάνδρου θα είχαν αναδυθεί, ώστε να φτάσουμε σήμερα να θεωρούμε τον δεύτερο ως τον μεγαλύτερο Έλληνα που υπήρξε ποτέ.

Επίσης, δεν θα είχε υπάρξει ούτε ο Σωκράτης, ούτε ο Πλάτωνας να μαθητεύσει σε αυτόν, ούτε ο Αριστοτέλης να μαθητεύσει στον Πλάτωνα και εν τέλει να γίνει δάσκαλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ώστε η Παιδεία που ο τελευταίος έλαβε να συντελέσει στη σοφία και μεγαλοσύνη του ως εκπολιτιστή στρατηλάτη.

Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης. Απαράμιλλα μεγαλειώδη πνεύματα που έμελλε να χαράξουν για πάντα και να θεμελιώσουν την πορεία του σύγχρονου παγκόσμιου Πολιτισμού. Δεν θα ήταν καθόλου υπερβολή εάν λέγαμε πως, οτιδήποτε και εάν βιώνουμε σήμερα τριγύρω και μέσα μας ως κοινωνικά, πνευματικά και πολιτισμένα όντα, δεν θα είχαν υπάρξει ούτε καν ως σπόρος, εάν δεν θεμελιωνόταν η ανθρώπινη εξέλιξη επάνω στο μεγαλείο της δικής τους σκέψης.

Οι τρεις αυτοί μεγάλοι Έλληνες φιλόσοφοι (ανάμεσα σε πολλούς άλλους, δεν ήσαν οι μόνοι σοφοί), όπως και όλοι οι Αθηναίοι επιφανείς άνδρες των οποίων τα επιτεύγματα προαναφέρθηκαν, στη συνείδηση των Ελλήνων ήταν σε αξία και μεγαλοσύνη υποδεέστεροι του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Τελικά, με τι κριτήρια προκρίθηκε ο Αλέξανδρος ως ο μεγαλύτερος όλων;

Θαρρώ, κυρίως με κριτήρια ευκολίας κρίσεως και θυμικής ικανοποίησης.

Είναι πολύ πιο βολικό – και συναισθηματικά εξυψωτικό- να καμαρώνεις για έναν στρατηγό που κατέκτησε γαίες- και δη, σχετικά ειρηνικά–, κάνοντας έτσι την «ελληνικότητά σου» ακόμα πιο σπουδαία και ευκόλως οικειοποιήσιμη. Εξάλλου, δεν χρειάζεται να καταβάλεις και ιδιαίτερες προσπάθειες για να κατανοήσεις αυτό που έκανε· τουλάχιστον την γενική ιδέα του, αυτό που ευκόλως εντυπωσιάζει και προσδίδει άμεση αίγλη.

Αντιθέτως, το να αντιληφθεί κανείς το βάθος της αξίας των φιλοσόφων είναι κάτι πολύ απαιτητικό· δύσκολο. Χρειάζεται πολύ χρόνο με συνεπή δουλειά για να κάνεις αληθινό κτήμα της κατανόησής σου έστω και ένα μικρό μέρος από τη μεγαλοσύνη του πνεύματός τους. Οπότε, καμία έκπληξη για το τελικό αποτέλεσμα.

«Και γιατί τα αναφέρεις όλα αυτά; Μήπως αμφισβητείς τελικά την αξία του Μεγάλου Αλεξάνδρου;»

Καθόλου δεν την αμφισβητώ!

Απεναντίας, θαυμάζω τη μεγαλοσύνη των επιτευγμάτων του, όπως και αισθάνομαι ευγνώμων ως Έλληνας και για το δικό του μέγα κληροδότημα στην Ιστορία του έθνους μας!

Για άλλους λόγους τα αναφέρω:

– Πρώτον, διότι θεωρώ ότι η συνολική αυτή αναφορά είναι χρήσιμη
– Δεύτερο, διότι θα πρέπει να κατανοήσουμε το γιατί οι βλαχοεπαρχιώτες σλαβόφωνοι μέτοικοι που βρέθηκαν να κατοικούν στα βόρεια σύνορά μας, μη έχοντας απολύτως τίποτα άλλο να πατήσουν επάνω την ιστορική τους υπόσταση, γαντζώνονται επάνω στον Μεγαλέξανδρο για να νιώσουν «κάποιοι».

Εδώ, γαντζωνόμαστε εμείς, που έχουμε μεγατόμους υπέρλαμπρης Ιστορίας παγκόσμιας εμβέλειας, που κανένα άλλο έθνος δεν έχει αντίστοιχη. Και γαντζωνόμαστε, σαν να εξαρτάται η ύπαρξη, η ταυτότητά μας από αυτό.

«Οπότε, τι; Εννοείς μήπως να τους χαρίσουμε τον Μέγα Αλέξανδρο λόγω οίκτου προς εκείνους;»

Φυσικά και ΔΕΝ θα τους τον χαρίσουμε!

Όμως, όταν κατανοήσουμε βαθύτερα το ποιος είναι ο άλλος και από τι αληθινά άγονται οι ψυχολογικές ανάγκες και τα πάθη του, τότε μπορούμε με πολύ αποδοτικότερο τρόπο, από θέση ισχύος, να οδηγήσουμε τα πράγματα με σοφία και στρατηγική σύνεση προς την πλέον εθνικά συμφέρουσα κατεύθυνση εξελίξεων που επιθυμούμε.

Με μία όμως ακόμα προϋπόθεση:

Παράλληλα, να προσπαθούμε να κατανοούμε πρωτίστως και τους δικούς μας εθνικούς εαυτούς, τις δικές μας ανασφάλειες, και πάθη.

Liberal



 
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου



Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

3 σχόλια :

  1. Ο Μ. Αλέξανδρος:
    1. Έκανε πραγματικότητα την Πολιτεία του Πλάτωνα και του διδασκάλου του Σωκράτη στο σημείο του "Φιλοσόφου Βασιλέως" (το λιγότερο).
    2. Υλοποιώντας τις διδαχές του διδασκάλου του Αριστοτέλους συνέβαλε στην ανάπτυξη της Λογικής και των Επιστημών στέλνοντας στον δάσκαλό του και τους συμμαθητές του "εξωτικά" υλικά από τα βάθη της Ασίας, όπως π.χ. κίτρα, ροδάκινα, πιθήκους και άλλο υλικό για μελέτη και θεμελίωση των Επιστημών, τουλάχιστο μέχρι και την εκτέλεση του ανεψιού του Αριστοτέλους, Καλλισθένη.
    3. Σε αντίθεση με τον Θεμιστοκλή που νίκησε τους Πέρσες σε αμυντικό πόλεμο, αλλά τελεύτησε δυστυχώς στην Περσοκρατούμενη Μαγνησία της Μ. Ασίας ως πρόσφυγας στην Περσική αυλή, ο Μ.Αλέξανδρος τιμώρησε παραδειγματικά τους Πέρσες για την καταστροφή που έφεραν στην Ελλάδα. Αυτό το νόημα είχε και η αποστολή 300 ασπίδων στην Αθήνα, αλλά και η πυρπόληση των Περσικών Ανακτόρων στην Περσέπολη, ιδέα Αθηναίας φιλενάδας του Αλεξάνδρου που θυμήθηκε πως οι Πέρσες είχαν κάψει την Αθηναϊκή Ακρόπολη το 480 π.Χ.. Και ο Μ. Αλέξανδρος ετελεύτησε τόσο ως Βασιλεύς Μακεδόνων και Στρατηγός-Αυτοκράτωρ των Ελλήνων, όσο και ως Μέγας Βασιλεύς Περσών, Ινδών κλπ. και Φαραώ Αιγυπτίων στην ηλικία των σχεδόν 33 ετών.
    4. Στα βάθη της Ασίας, στην Άπω Ανατολή και στο κοράνι δεν θυμούνται, δεν αναφέρουν και δεν απεικονίζουν σε θεματικά πάρκα για παιδιά κανέναν Σωκράτη, κανέναν Πλάτωνα, κανέναν Αριστοτέλη, κανέναν Θεμιστοκλή... Το κάνουν όμως για τον άνθρωπο που κατάφερε αυτό που δεν μπορούμε οι Έλληνες να κανουμε εύκολα, όσοι αιώνες και αν περάσουν: Να τους ενώσει (πλην Λακεδαιμονίων), να τους οργανώσει και να τους στρέψει προς τα έξω ως πολίτες με πολιτισμό, αλλάζοντας τον κόσμο από πάρα πολλές απόψεις και όχι απλά γλυτώνοντάς τον από την βαρβαρότητα.
    Αν δεν ήσαν οι Μακεδόνες, οι Έλληνες θα είχαν αφανιστεί ως πόλεις από τους εμφυλίους πολέμους των πόλεων-κρατών τους και οι Ρωμαίοι θα άκουγαν μόνο μύθους για αυτούς. Και κανένας Μ. Κωνσταντίνος (από μητέρα Ελληνίδα Μικρασιάτισσα) δεν θα είχε λόγο να μεταφέρει την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας του σε μια περιοχή που θα μιλούσαν Λατινικά, Περσικά και Αιγυπτιακά, και καμιά πρώην ελληνική πόλη δεν θα εξελισσόταν περισσότερο από την Βαβυλώνα της Μεσοποταμίας, την Υόρκη της Αγγλίας ή τα Τρέβηρα της Γερμανίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άσε τα σάπια.... Το θέμα είναι εντελώς διαφορετικό από τον τρόπο που προσπαθείς να το θέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αλλά και ο Αλέξανδρος άνθρωπος ήταν και "ετελεύτησε". Ο Χριστός όμως αν και πέθανε στον Σταυρό, αναστήθηκε και ζει. Μην θεοποιούμε ανθρώπους. Δεν θα μας σώσει ούτε ο Αλέξανδρος, ούτε ο Σωκράτης, ούτε ο Χ,Ψ,Ζ άνθρωπος. Και μην βάζουμε την Ελλάδα πάνω από το Χριστό επειδή θα το πληρώσουμε ακριβά, όπως οι Κύπριοι. Ταπείνωση, μετάνοια προς τον Θεό, αξιοπρέπεια προς τους ανθρώπους. Αγάπη προς όλους. Αν το παίζουμε Σούπερ Ελληναράδες και Μεγαλέξανδροι δεν θα πάμε καλά. Να μιμηθούμε την αρετή των σπουδαίων, να κόψουμε τα πάθη μας (ο Μ. Βασίλειος επαίνεσε την εγκράτεια του Μ. Αλεξάνδρου στις σαρκικές απολάυσεις) και μετά να λέμε ότι φέρουμε τέτοια βαριά ονόματα επαξίως. Για τον Μ.Αλέξανδρο, ο κακός Έλληνας είναι χειρότερος από κάθε ενάρετο βάρβαρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...



Ελληνοτουρκικα

[Ελληνοτουρκικά][bleft]

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

[Γεωπολιτική][grids]

διαφορα

[διάφορα][bsummary]

ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

[μυστικές υπηρεσίες][bleft]