Περί εξαγωγής της τουρκικής κρίσης…
Γράφει ο Σάββας Καλεντερίδης
Η Τουρκία και η κυβέρνηση Ερντογάν ταλαζίνονται από μία προϊούσα κρίση, η οποία είναι δομική και ταυτοχρόνως πολύμορφη.
Να εξηγήσουμε πρώτα το δομική.
Ο Ερντογάν έχει κυριαρχήσει στο πολιτικό σκηνικό αλλά και στο κράτος, και είναι πολύ δύσκολο να φανεί αντίπαλος που μπορεί εύκολα κανείς να τον αντιμετωπίσει, όπως είναι επίσης πολύ δύσκολο να βρεθεί κόμμα που μπορεί να αντιμετωπίσει το ΑΚΡ.
Ο λόγος για τον οποίο παρατηρείται η δυσκολία και στις δύο περιπτώσεις είναι το γεγονός ότι μέχρι την επικράτηση του Ερντογάν και του ΑΚΡ κόμματα και πολιτικοί περνούσαν από το κόσκινο του ΓΕΕΘΑ, της ΜΙΤ και του βαθέως κράτους, όταν δεν αποτελούσαν ευθέως δημιουργήματά τους.
Ακριβώς επειδή συνέβαιναν αυτά, η τουρκική κοινωνία αποστερήθηκε μία μακρόχρονη πολιτική προπαίδεια και το πολιτικό σκηνικό κομμάτων και προσωπικοτήτων που θα μπορούσαν τώρα να κυριαρχήσουν και να διεκδικήσουν με αξιώσεις την εξουσία.
Έχουμε εξηγήσει διεξοδικώς ότι ο Ερντογάν και το ΑΚΡ είναι προϊόν ΚΑΙ γεωπολιτικών σχεδιασμών της Ουάσινγκτον, η οποία με τον τρόπο αυτό θέλησε να «ξεφορτωθεί» το βαθύ κράτος με το οποίο συνεργαζόταν επί δεκαετίες, επειδή ακριβώς αρνιόταν να εξυπηρετήσει τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ κυρίως για το Κουρδικό.
Όσον αφορά την απάντηση γιατί δεν μπορεί να ανατραπεί από ένα αντίστοιχο εγχείρημα, να εξηγήσουμε ότι το ΑΚΡ συσπειρώνει τις σουνιτικές μάζες της Τουρκίας, οι οποίες κρίνουν με θεολογικά και όχι με πολιτικά κριτήρια και αποτελεί στέγη γι αυτές.
Άρα, είναι πολύ δύσκολη η αποσυσπείρωση και ο προσανατολισμός τους σε άλλο κόμμα, παρά τα σκάνδαλα που άρχισαν να αποκαλύπτονται. Ο μόνος τρόπος, λοιπόν, να ανατραπούν ο Ερντογάν και το ΑΚΡ είναι η διάσπαση του κόμματος και η κακή πορεία της οικονομίας, που μπορεί να επηρεάσει την τσέπη του απλού τούρκου και εξ αυτού ακόμα και τα σουνιτικά, πολιτικά κριτήριά του.
Όσον αφορά το πολύμορφο της κρίσης, να αναφέρουμε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν διαχειρίζεται ήδη ένα «σχέδιο» επίλυσης του Κουρδικού, που σε ορισμένους τομείς δίνει πόντους στον ίδιο και το κόμμα του και σε ορισμένους, στρατηγικού χαρακτήρα, δημιουργεί προϋποθέσεις παγίωσης του κουρδικού παράγοντα στο πολιτικό σκηνικό, με ρυθμιστικό ρόλο, δεδομένης της ρευστότητας στο υπόλοιπο σκηνικό.
Ταυτοχρόνως η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί την κρίση στη Συρία, που αφενός της αφαιρεί στρατηγική αξία, αφετέρου την αποκόπτει από το Νότο, αφού κατά μήκος των συνόρων της δημιουργείται ντε φάκτο ένα δεύτερο κουρδικό κράτος, που πολύ απλά φέρνει πιο κοντά τη χρονολογία ίδρυσης του τρίτου, στο δικό της έδαφος.
Η στρατηγική αξία της Τουρκίας, που αποτέλεσε αιτία να υποστούν η Ελλάδα και ο Ελληνισμός τεράστιες απώλειες στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, απομειώνεται ακόμα περισσότερο από τις εξελίξεις στο Ιράν, όπου οι ΗΠΑ και η Δύση αναζητούν δρόμους εξομάλυνσης των σχέσεων με την Τεχεράνη, ενώ πρέπει να υπολογιστεί ότι η Τουρκία έχασε τη φυσική της επαφή με το Ιράκ μετά την ίδρυση του πρώτου κουρδικού κράτους.
Αυτά εν ολίγοις είναι τα χαρακτηριστικά της κρίσης που καλείται να αντιμετωπίσει η Τουρκία το 2014, μία κρίση που σύμφωνα με αρκετούς Έλληνες αναλυτές είναι δυνατόν να αποπειραθεί να εξαγάγει ο Ερντογάν στην Ελλάδα.
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι όλες οι κρίσεις από το 1974 και εντεύθεν εμφανίστηκαν στο προσκήνιο αφού πρώτα η Τουρκία όχι μόνο είχε πάρει το πράσινο φως από την Ουάσινγκτον, αλλά και διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση στην Αθήνα δεν θα «σηκώσει το γάντι» και δεν θα απαντήσει στις προκλητικές ενέργειες της Άγκυρας.
Όλες δε οι κρίσεις έγιναν με συγκεκριμένο πολιτικό και γεωπολιτικό στόχο: Να μην επεκτείνει η Ελλάδα τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια στο Αιγαίο, πράγμα που αποτελεί ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ της χώρας μας.
Κρίση, με χαρακτηριστικά εξαγωγής μίας εσωτερικής κρίσης, δεν είδαμε να συμβαίνει στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το μόνο που είδαμε ήταν σενάρια του τουρκικού στρατού που θα εφαρμοζόταν ερήμην της κυβέρνησης.
Τώρα όμως, η τουρκική κυβέρνηση δεν έχει κανέναν απολύτως λόφο να εξάγει τη δομική και πολύμορφη κρίση που αντιμετωπίζει, αφού κάτι τέτοιο μάλλον θα επιδεινώσει τη θέση της.
Όσο για την κινητικότητα και την επιθετικότητα που παρατηρούνται αυτές τις ημέρες στο Αιγαίο, να εξηγήσουμε και να ξεκαθαρίσουμε ότι εντάσσονται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς της Άγκυρας στο Αιγαίο και στην Κύπρο, μάλλον αποτελούν απόπειρα ανάσχεσης πιθανών ελληνικών σχεδιασμών και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστούν απόπειρα εξαγωγής της κρίσης.
Για να ξέρουμε τι γράφουμε και λέμε και να μην οδηγούμεθα σε λάθος συμπεράσματα, που μπορεί να έχουν τραγικές συνέπειες, τις οποίες δεν αντέχει η χώρα.
Πηγή «Κυριακάτικη Δημοκρατία»
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Η Τουρκία και η κυβέρνηση Ερντογάν ταλαζίνονται από μία προϊούσα κρίση, η οποία είναι δομική και ταυτοχρόνως πολύμορφη.
Να εξηγήσουμε πρώτα το δομική.
Ο Ερντογάν έχει κυριαρχήσει στο πολιτικό σκηνικό αλλά και στο κράτος, και είναι πολύ δύσκολο να φανεί αντίπαλος που μπορεί εύκολα κανείς να τον αντιμετωπίσει, όπως είναι επίσης πολύ δύσκολο να βρεθεί κόμμα που μπορεί να αντιμετωπίσει το ΑΚΡ.
Ο λόγος για τον οποίο παρατηρείται η δυσκολία και στις δύο περιπτώσεις είναι το γεγονός ότι μέχρι την επικράτηση του Ερντογάν και του ΑΚΡ κόμματα και πολιτικοί περνούσαν από το κόσκινο του ΓΕΕΘΑ, της ΜΙΤ και του βαθέως κράτους, όταν δεν αποτελούσαν ευθέως δημιουργήματά τους.
Ακριβώς επειδή συνέβαιναν αυτά, η τουρκική κοινωνία αποστερήθηκε μία μακρόχρονη πολιτική προπαίδεια και το πολιτικό σκηνικό κομμάτων και προσωπικοτήτων που θα μπορούσαν τώρα να κυριαρχήσουν και να διεκδικήσουν με αξιώσεις την εξουσία.
Έχουμε εξηγήσει διεξοδικώς ότι ο Ερντογάν και το ΑΚΡ είναι προϊόν ΚΑΙ γεωπολιτικών σχεδιασμών της Ουάσινγκτον, η οποία με τον τρόπο αυτό θέλησε να «ξεφορτωθεί» το βαθύ κράτος με το οποίο συνεργαζόταν επί δεκαετίες, επειδή ακριβώς αρνιόταν να εξυπηρετήσει τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ κυρίως για το Κουρδικό.
Όσον αφορά την απάντηση γιατί δεν μπορεί να ανατραπεί από ένα αντίστοιχο εγχείρημα, να εξηγήσουμε ότι το ΑΚΡ συσπειρώνει τις σουνιτικές μάζες της Τουρκίας, οι οποίες κρίνουν με θεολογικά και όχι με πολιτικά κριτήρια και αποτελεί στέγη γι αυτές.
Άρα, είναι πολύ δύσκολη η αποσυσπείρωση και ο προσανατολισμός τους σε άλλο κόμμα, παρά τα σκάνδαλα που άρχισαν να αποκαλύπτονται. Ο μόνος τρόπος, λοιπόν, να ανατραπούν ο Ερντογάν και το ΑΚΡ είναι η διάσπαση του κόμματος και η κακή πορεία της οικονομίας, που μπορεί να επηρεάσει την τσέπη του απλού τούρκου και εξ αυτού ακόμα και τα σουνιτικά, πολιτικά κριτήριά του.
Όσον αφορά το πολύμορφο της κρίσης, να αναφέρουμε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν διαχειρίζεται ήδη ένα «σχέδιο» επίλυσης του Κουρδικού, που σε ορισμένους τομείς δίνει πόντους στον ίδιο και το κόμμα του και σε ορισμένους, στρατηγικού χαρακτήρα, δημιουργεί προϋποθέσεις παγίωσης του κουρδικού παράγοντα στο πολιτικό σκηνικό, με ρυθμιστικό ρόλο, δεδομένης της ρευστότητας στο υπόλοιπο σκηνικό.
Ταυτοχρόνως η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί την κρίση στη Συρία, που αφενός της αφαιρεί στρατηγική αξία, αφετέρου την αποκόπτει από το Νότο, αφού κατά μήκος των συνόρων της δημιουργείται ντε φάκτο ένα δεύτερο κουρδικό κράτος, που πολύ απλά φέρνει πιο κοντά τη χρονολογία ίδρυσης του τρίτου, στο δικό της έδαφος.
Η στρατηγική αξία της Τουρκίας, που αποτέλεσε αιτία να υποστούν η Ελλάδα και ο Ελληνισμός τεράστιες απώλειες στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, απομειώνεται ακόμα περισσότερο από τις εξελίξεις στο Ιράν, όπου οι ΗΠΑ και η Δύση αναζητούν δρόμους εξομάλυνσης των σχέσεων με την Τεχεράνη, ενώ πρέπει να υπολογιστεί ότι η Τουρκία έχασε τη φυσική της επαφή με το Ιράκ μετά την ίδρυση του πρώτου κουρδικού κράτους.
Αυτά εν ολίγοις είναι τα χαρακτηριστικά της κρίσης που καλείται να αντιμετωπίσει η Τουρκία το 2014, μία κρίση που σύμφωνα με αρκετούς Έλληνες αναλυτές είναι δυνατόν να αποπειραθεί να εξαγάγει ο Ερντογάν στην Ελλάδα.
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι όλες οι κρίσεις από το 1974 και εντεύθεν εμφανίστηκαν στο προσκήνιο αφού πρώτα η Τουρκία όχι μόνο είχε πάρει το πράσινο φως από την Ουάσινγκτον, αλλά και διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση στην Αθήνα δεν θα «σηκώσει το γάντι» και δεν θα απαντήσει στις προκλητικές ενέργειες της Άγκυρας.
Όλες δε οι κρίσεις έγιναν με συγκεκριμένο πολιτικό και γεωπολιτικό στόχο: Να μην επεκτείνει η Ελλάδα τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια στο Αιγαίο, πράγμα που αποτελεί ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ της χώρας μας.
Κρίση, με χαρακτηριστικά εξαγωγής μίας εσωτερικής κρίσης, δεν είδαμε να συμβαίνει στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το μόνο που είδαμε ήταν σενάρια του τουρκικού στρατού που θα εφαρμοζόταν ερήμην της κυβέρνησης.
Τώρα όμως, η τουρκική κυβέρνηση δεν έχει κανέναν απολύτως λόφο να εξάγει τη δομική και πολύμορφη κρίση που αντιμετωπίζει, αφού κάτι τέτοιο μάλλον θα επιδεινώσει τη θέση της.
Όσο για την κινητικότητα και την επιθετικότητα που παρατηρούνται αυτές τις ημέρες στο Αιγαίο, να εξηγήσουμε και να ξεκαθαρίσουμε ότι εντάσσονται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς της Άγκυρας στο Αιγαίο και στην Κύπρο, μάλλον αποτελούν απόπειρα ανάσχεσης πιθανών ελληνικών σχεδιασμών και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστούν απόπειρα εξαγωγής της κρίσης.
Για να ξέρουμε τι γράφουμε και λέμε και να μην οδηγούμεθα σε λάθος συμπεράσματα, που μπορεί να έχουν τραγικές συνέπειες, τις οποίες δεν αντέχει η χώρα.
Πηγή «Κυριακάτικη Δημοκρατία»
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράψτε τα δικά σας σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...