Πληροφόρηση ή ενημέρωση;
Οι πληροφορίες πολλές... σε υπέρμετρο βαθμό. Οι πηγές ακόμα περισσότερες. Αρκετοί έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, σε μέσα τεχνολογικά , που πληροφορούν σε πραγματικό χρόνο. Τι γίνεται όμως με αυτές τις πληροφορίες;
Μήπως τελικά είναι τόσες πολλές που το μυαλό πλέον, βομβαρδισμένο απο την ταχύτητα και το μέγεθος σε αριθμό, είναι ανίκανο να τις επεξεργαστεί και να αποκτήσει την κριτική ικανότητα να αφομοιώσει τις χρειαζούμενες και να απορρίψει τις υπόλοιπες;
Δεχόμαστε καθημερινά ένα ορυμαγδό πληροφοριών για την οικονομία , τεχνολογία, εξοπλισμό και στρατό, πολιτισμικές διαστάσεις , κοινωνική ζωή , πολιτική κατάσταση... Πόσα απο αυτά μας είναι χρήσιμα πραγματικά;.. Πόσα από αυτά μας βοηθούν να αποκτήσουμε μια καλύτερη κριτική ικανότητα;
Κατά την γνώμη μου και σοκαριστικά αναμενόμενο ίσως.. ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΠΙΟ ΕΞΥΠΝΟΥΣ. Ίσα ίσα που το μούδιασμα που προέρχεται απο αυτό τον χείμαρο πληροφορίας, μας απαγορεύει την ικανότητα σκέψης και φιλτραρίσματος διότι δημιουργεί μια τεχνητή ανάγκη να είμαστε ενήμεροι για όλα, ακόμα και αν δεν κατανοούμε γιατί πρέπει να είμαστε σε αυτή την κατάσταση.
Σε τεχνικούς όρους υπολογιστών θα μπορούσε κάποιος να το πει buffer overflow. Εκεί δηλαδή που το μέσο αποθήκευσης δέχεται τόσες πολλές μονάδες πληροφορίας που μέσα σε αυτές περνάνε και μηνύματα εκμετάλλευσης που δεν μπορούμε να το αντιληφθούμε. Κοινώς... μηνύματα προπαγάνδας πολύ καλά κρυμμένα μέσα στην δημιουργημένη τεχνητή ανάγκη για να είμαστε ενή μεροι και έτοιμοι για όλα!
Όμως, ώς άνθρωποι και πολίτες , κατά την γνώμη μου δεν νομίζω ότι αυτό μας κάνει πιο έξυπνους. Η κρίση της πληροφορίας στο σωστό επίπεδο και η δυνατότητα να την απορρίψεις ή να την αφομοιώσεις σε ορθό χρόνο είναι το σωστό του πράγματος. Και αυτό δεν γίνεται με το κυνήγι της σύγχρονης ενημέρωσης. Γίνεται με το κυνήγι της γνώσης... και αυτή έρχεται με αναγνώσεις βιβλίων και κειμένων που είναι από ανθρώπους και πηγές , έγκυρες... εγκεκριμένες για την ποιότητα και το περιεχόμενο τους.
Η δυνατότητα να μπορούμε να διαβάσουμε την μηχανική/αρχές της σκέψης σε βασικά πράγματα που περιγράφονται σε αυτά τα άρθρα ενημέρωσης είναι το ζητούμενο. Μόνο έτσι μπορεί κάποιος να πει οτι είναι έτοιμος να επεξεργαστεί μια πληροφορία και οχι απλά να την αναγνώσει ως έτοιμη τροφή προς αποδέκτες.
Οι έτοιμοι αποδέκτες πληροφορίας χωρίς ικανό φίλτρο επεξεργασίας είναι και οι καλύτεροι στόχοι για εύκολη χειραγώγηση εκείνων που θεωρούν οτι η γνώση τελικά είναι για λίγους και έτσι πρέπει να παραμείνει.
Πηγή: Το Πηγάδι της Σκέψης
Η ικανότητα να φιλτράρεις προσλαμβανόμενες πληροφορίες, να τις συνδυάζεις με προηγούμενες και με την ήδη τεκμηριωμένη γνώση να τις περνάς από κρίση είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, που μαθαίνεται με το χρόνο από νεαρή ηλικία. Προϋποθέτει δεξιότητες γρήγορης ανάγνωσης και κατανόησης, που σήμερα ελάχιστα καλλιεργούνται, καθώς το μυαλό εκπαιδεύεται στην πρόσληψη σύντομων, απλών, οπτικών ερεθισμάτων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο το 5% των αναγνωστών αποδίδουν τα σημεία στίξης σωστά, οπότε η επικοινωνία με γραπτά κείμενα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.