Ινστιτούτο Διπλωματίας και Διεθνών Εξελίξεων: Εκδήλωση "Το Ισλάμ στην Ελλάδα"
Τα στοιχεία της υπό εξέλιξη έρευνάς του στο Πανεπιστήμιο του Buckingham της Βρετανίας με θέμα «Το Ισλάμ στην Ελλάδα», παρουσίασε ο κ. Ανδρέας Μπανούτσος, ερευνητής ζητημάτων ασφάλειας, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες 21 Ιανουαρίου στο Ινστιτούτο Διπλωματίας και Διεθνών Εξελίξεων, την οποία άνοιξε ο κ. Ανδρέας Ανδριανόπουλος, διευθυντής του Ινστιτούτου.
Ο κ. Μπανούτσος ανέλυσε τη δράση των Ισλαμιστών στην Ελλάδα, κυρίως μέσω των Ισλαμιστικών κινημάτων που τείνουν να είναι εξτρεμιστικά και όχι τόσο μέσω της θρησκείας. Επεσήμανε ότι δεν θα πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ του Ισλαμιστικού κινήματος, το οποίο αποτελεί στην ουσία μια πολιτική ιδεολογία και του Ισλάμ ως θρησκεία.
Το Ισλάμ αποτελεί σήμερα τη δεύτερη μεγαλύτερη θρησκεία στον κόσμο μετά το Χριστιανισμό και αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη θρησκεία. Σύμφωνα με μια δημογραφική μελέτη του Pew Research Center ενός Αμερικανικού think tank το 2009 το Ισλάμ αριθμούσε 1,57 δισ. πιστούς που αντιπροσώπευαν το 23% του παγκοσμίου πληθυσμού. Ο μέσος ρυθμός αύξησης των Μουσουλμάνων είναι 1,84% ετησίως και προέρχεται κυρίως από την αύξηση των γεννήσεων. Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρει επίσης μεταξύ άλλων ότι στη Γερμανία κατοικούν περισσότεροι Μουσουλμάνοι απ’ ότι στο Λίβανο.
Ο ερευνητής τόνισε ότι το κεντρικό πρόβλημα δεν είναι η μετανάστευση αλλά το Ισλάμ και οι Μουσουλμάνοι. Γιατί δηλαδή δεν ενσωματώνονται στην Ελλάδα εύκολα και πως θα μπορούσε η Ελλάδα να προλάβει την ανάπτυξη ακραίων καταστάσεων. Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους στην Ελλάδα είναι αυτός της ασυλίας της από τρομοκρατικά κτυπήματα των Ισλαμιστών, γιατί δήθεν η Ελλάδα διατηρεί άριστες σχέσεις με τον Αραβικό και τον Ισλαμικό κόσμο.
Στο σημείο αυτό επισημάνθηκε από τον κ. Ανδριανόπουλο, ο οποίος προσπάθησε να δώσει επεξηγήσεις για την καλύτερη κατανόηση του θέματος, πως η Ελλάδα όντας μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ αντιμετωπίζεται ως τέτοια από τους Ισλαμιστές. Και πως η Ελλάδα αποτελεί εφαλτήριο διότι είναι «με ένα βήμα στην Ανατολή και με ένα στην καρδιά της Ευρώπης», όπως σημείωσε ο κ. Μπανούτσος. Οι Ισλαμιστές θεωρούν την Ευρώπη γενικότερα ως σημαντική βάση για επιθέσεις εναντίον Δυτικών συμφερόντων, λόγω της ύπαρξης Ισλαμιστικών εξτρεμιστικών δικτύων μέσα στις εκτεταμένες Μουσουλμανικές κοινότητες που κατοικούν στα Ευρωπαϊκά αστικά κέντρα, και οι οποίες διευκολύνουν τη στρατολόγηση μελών όπως απέδειξαν οι βομβιστικές επιθέσεις στη Μαδρίτη το 2004 και το Λονδίνο το 2005.
Στην Ελλάδα σήμερα κατοικούν περίπου 100.000-140.000 Μουσουλμάνοι στη Δυτική Θράκη και 200.000-300.000 Μουσουλμάνοι οικονομικοί μετανάστες (παράνομοι και μη) που κατοικούν κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές εισέρχονται στην Ελλάδα 1.200 Μουσουλμάνοι ημερησίως, οι μισοί από τους οποίους εισέρχονται παράνομα.
Το ερώτημα, στο οποίο προσπάθησε να δώσει απάντηση ο κ. Μπανούτσος, είναι αν οι Μουσουλμάνοι που κατοικούν Ελλάδα είναι ευάλωτοι στις προσπάθειες ριζοσπαστικοποίησής τους από Ισλαμιστές. Επεσήμανε ότι οι Μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης είναι μάλλον απίθανο να ριζοσπαστικοποιηθούν, γιατί δεν είναι ανεξέλεγκτοι αλλά ελέγχονται από την Τουρκία, είναι όμως αρκετά πιθανό οι Μουσουλμάνοι οικονομικοί μετανάστες να αποδειχτούν ευάλωτοι στην ριζοσπαστικοποίηση όπως έδειξαν οι ταραχές στο κέντρο της Αθήνας τον Μάιο του 2009.
Σήμερα στην Αθήνα, υπάρχουν 30 άτυπα τζαμιά, στα οποία έχουν εντοπιστεί εξτρεμιστικά στοιχεία και εκ των οποίων τα 14 ελέγχονται από μετριοπαθείς μουσουλμάνους ενώ τα υπόλοιπα από Σαουδάραβες Ουαχάμπις/ Τζιχαντιστές, οι οποίοι όπως λέχθηκε είναι και οι πιο φανατικοί. Ο ερευνητής προέβη σε μια σύντομη ανάλυση για το τι πρέπει να γίνει λοιπόν, ώστε να αντιμετωπιστεί η απειλή του Ισλαμιστικού εξτρεμισμού.
Το πρώτο βήμα, όπως σημείωσε, είναι η σωστή ενημέρωση των Ελλήνων πολιτών για τη φύση της Ισλαμιστικής απειλής. Αυτή η ενημέρωση πρέπει να ξεκινά από το σχολείο και να συνεχίζει στο Πανεπιστήμιο. Τα ΜΜΕ πρέπει επίσης να συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή. Επίσης οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αναμειχθούν ενεργά σε αυτή τη διαδικασία, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ενημέρωσης των δημοτών.
Στη Βρετανία για παράδειγμα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της αντι-τρομοκρατικής στρατηγικής η εφαρμογή του πυλώνα Prevent, δηλαδή η προσπάθεια αποτροπής των νεαρών Μουσουλμάνων από την υιοθέτηση της ακραίας Ισλαμιστικής ιδεολογίας που σε τελική ανάλυση δυσφημεί το ίδιο το Ισλάμ. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα με τη συνδρομή των τοπικών αρχών. Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούσε ο κάθε Δήμος σε συνεργασία με μετριοπαθείς Μουσουλμάνους κληρικούς και με την Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδος να οργανώσει σεμινάρια επιμόρφωσης των Μουσουλμάνων πάνω στην μετριοπαθή ερμηνεία των λόγων του Κορανίου.
Επίσης, όπως σημείωσε ο κ. Αδριανόπουλος, ένας από τους τρόπους άμυνας θα ήταν «η χώρα να καθορίζει τους μετανάστες με βάση την εθνικότητα (Τούρκοι, Σαουδάραβες, Πακιστανοί κτλ) και όχι τη θρησκεία. Διότι αν καθοριστεί διαφορετικά τότε θα αρχίσει να υπάρχει πρόβλημα». Επίσης σημείωσε πως το κάθε τζαμί που βρίσκεται στην Ελλάδα, όπως προαναφέρθηκε, έχει διαφορετική εκδοχή και αν υπάρξει περίπτωση να επικρατήσει κάποια εξ’ αυτών θα είναι η πιο εξτρεμιστική και ακραία.
Επιπλέον τονίστηκε ότι οπωσδήποτε χρειάζεται εκσυγχρονισμός των δυνάμεων ασφαλείας και της ΕΥΠ και η στελέχωσή τους με επαγγελματικά στελέχη που θα έχουν γνώση της δράσης των τρομοκρατικών Ισλαμιστικών δικτύων, έτσι ώστε εγκαίρως να μπορούν να προλαμβάνουν τρομοκρατικές επιθέσεις.
Σημειώθηκε πως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και έλεγχος των πηγών χρηματοδότησης των διαφόρων Ισλαμικών πολιτιστικών κέντρων και αυτό γιατί αν τα κέντρα αυτά χρηματοδοτούνται από κράτη, ιδιώτες ή οργανώσεις που υποστηρίζουν την ακραίες ισλαμικές εκδοχές είναι πολύ πιθανό να ριζοσπαστικοποιηθούν οι Μουσουλμανικές κοινότητες που κατοικούν στην Ελλάδα.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία παρέχεται το δικαίωμα στην ανεξιθρησκία. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να επιτρέπεται η χρηματοδότηση τζαμιού από το ελληνικό κράτος ώστε να αποφευχθεί ο εξτρεμισμός. Στο σημείο αυτό δόθηκαν αρκετά παραδείγματα σχετικά με την παρουσία τζαμιού στην Ελλάδα, τι προσπάθειες είχαν γίνει και από ποιους και τελικά γιατί απέτυχαν. Αναφορά έγινε και στην πρόταση που είχε γίνει καιρό πριν, για νόμιμο τζαμί στην περιοχή Μοναστηράκι της Αθήνας, για την οποία ο κ. Ανδριανόπουλος σημείωσε πως θα δύναται να πραγματοποιηθεί στη συγκεκριμένη περιοχή λόγω του ότι δεν υπήρχε μουσουλμανικός οικισμός γύρω στην περιοχή και άρα δεν θα υπήρχε πρόβλημα εξτρεμισμού.
Πηγή
Ο κ. Μπανούτσος ανέλυσε τη δράση των Ισλαμιστών στην Ελλάδα, κυρίως μέσω των Ισλαμιστικών κινημάτων που τείνουν να είναι εξτρεμιστικά και όχι τόσο μέσω της θρησκείας. Επεσήμανε ότι δεν θα πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ του Ισλαμιστικού κινήματος, το οποίο αποτελεί στην ουσία μια πολιτική ιδεολογία και του Ισλάμ ως θρησκεία.
Το Ισλάμ αποτελεί σήμερα τη δεύτερη μεγαλύτερη θρησκεία στον κόσμο μετά το Χριστιανισμό και αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη θρησκεία. Σύμφωνα με μια δημογραφική μελέτη του Pew Research Center ενός Αμερικανικού think tank το 2009 το Ισλάμ αριθμούσε 1,57 δισ. πιστούς που αντιπροσώπευαν το 23% του παγκοσμίου πληθυσμού. Ο μέσος ρυθμός αύξησης των Μουσουλμάνων είναι 1,84% ετησίως και προέρχεται κυρίως από την αύξηση των γεννήσεων. Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρει επίσης μεταξύ άλλων ότι στη Γερμανία κατοικούν περισσότεροι Μουσουλμάνοι απ’ ότι στο Λίβανο.
Ο ερευνητής τόνισε ότι το κεντρικό πρόβλημα δεν είναι η μετανάστευση αλλά το Ισλάμ και οι Μουσουλμάνοι. Γιατί δηλαδή δεν ενσωματώνονται στην Ελλάδα εύκολα και πως θα μπορούσε η Ελλάδα να προλάβει την ανάπτυξη ακραίων καταστάσεων. Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους στην Ελλάδα είναι αυτός της ασυλίας της από τρομοκρατικά κτυπήματα των Ισλαμιστών, γιατί δήθεν η Ελλάδα διατηρεί άριστες σχέσεις με τον Αραβικό και τον Ισλαμικό κόσμο.
Στο σημείο αυτό επισημάνθηκε από τον κ. Ανδριανόπουλο, ο οποίος προσπάθησε να δώσει επεξηγήσεις για την καλύτερη κατανόηση του θέματος, πως η Ελλάδα όντας μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ αντιμετωπίζεται ως τέτοια από τους Ισλαμιστές. Και πως η Ελλάδα αποτελεί εφαλτήριο διότι είναι «με ένα βήμα στην Ανατολή και με ένα στην καρδιά της Ευρώπης», όπως σημείωσε ο κ. Μπανούτσος. Οι Ισλαμιστές θεωρούν την Ευρώπη γενικότερα ως σημαντική βάση για επιθέσεις εναντίον Δυτικών συμφερόντων, λόγω της ύπαρξης Ισλαμιστικών εξτρεμιστικών δικτύων μέσα στις εκτεταμένες Μουσουλμανικές κοινότητες που κατοικούν στα Ευρωπαϊκά αστικά κέντρα, και οι οποίες διευκολύνουν τη στρατολόγηση μελών όπως απέδειξαν οι βομβιστικές επιθέσεις στη Μαδρίτη το 2004 και το Λονδίνο το 2005.
Στην Ελλάδα σήμερα κατοικούν περίπου 100.000-140.000 Μουσουλμάνοι στη Δυτική Θράκη και 200.000-300.000 Μουσουλμάνοι οικονομικοί μετανάστες (παράνομοι και μη) που κατοικούν κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές εισέρχονται στην Ελλάδα 1.200 Μουσουλμάνοι ημερησίως, οι μισοί από τους οποίους εισέρχονται παράνομα.
Το ερώτημα, στο οποίο προσπάθησε να δώσει απάντηση ο κ. Μπανούτσος, είναι αν οι Μουσουλμάνοι που κατοικούν Ελλάδα είναι ευάλωτοι στις προσπάθειες ριζοσπαστικοποίησής τους από Ισλαμιστές. Επεσήμανε ότι οι Μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης είναι μάλλον απίθανο να ριζοσπαστικοποιηθούν, γιατί δεν είναι ανεξέλεγκτοι αλλά ελέγχονται από την Τουρκία, είναι όμως αρκετά πιθανό οι Μουσουλμάνοι οικονομικοί μετανάστες να αποδειχτούν ευάλωτοι στην ριζοσπαστικοποίηση όπως έδειξαν οι ταραχές στο κέντρο της Αθήνας τον Μάιο του 2009.
Σήμερα στην Αθήνα, υπάρχουν 30 άτυπα τζαμιά, στα οποία έχουν εντοπιστεί εξτρεμιστικά στοιχεία και εκ των οποίων τα 14 ελέγχονται από μετριοπαθείς μουσουλμάνους ενώ τα υπόλοιπα από Σαουδάραβες Ουαχάμπις/ Τζιχαντιστές, οι οποίοι όπως λέχθηκε είναι και οι πιο φανατικοί. Ο ερευνητής προέβη σε μια σύντομη ανάλυση για το τι πρέπει να γίνει λοιπόν, ώστε να αντιμετωπιστεί η απειλή του Ισλαμιστικού εξτρεμισμού.
Το πρώτο βήμα, όπως σημείωσε, είναι η σωστή ενημέρωση των Ελλήνων πολιτών για τη φύση της Ισλαμιστικής απειλής. Αυτή η ενημέρωση πρέπει να ξεκινά από το σχολείο και να συνεχίζει στο Πανεπιστήμιο. Τα ΜΜΕ πρέπει επίσης να συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή. Επίσης οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αναμειχθούν ενεργά σε αυτή τη διαδικασία, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ενημέρωσης των δημοτών.
Στη Βρετανία για παράδειγμα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της αντι-τρομοκρατικής στρατηγικής η εφαρμογή του πυλώνα Prevent, δηλαδή η προσπάθεια αποτροπής των νεαρών Μουσουλμάνων από την υιοθέτηση της ακραίας Ισλαμιστικής ιδεολογίας που σε τελική ανάλυση δυσφημεί το ίδιο το Ισλάμ. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα με τη συνδρομή των τοπικών αρχών. Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούσε ο κάθε Δήμος σε συνεργασία με μετριοπαθείς Μουσουλμάνους κληρικούς και με την Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδος να οργανώσει σεμινάρια επιμόρφωσης των Μουσουλμάνων πάνω στην μετριοπαθή ερμηνεία των λόγων του Κορανίου.
Επίσης, όπως σημείωσε ο κ. Αδριανόπουλος, ένας από τους τρόπους άμυνας θα ήταν «η χώρα να καθορίζει τους μετανάστες με βάση την εθνικότητα (Τούρκοι, Σαουδάραβες, Πακιστανοί κτλ) και όχι τη θρησκεία. Διότι αν καθοριστεί διαφορετικά τότε θα αρχίσει να υπάρχει πρόβλημα». Επίσης σημείωσε πως το κάθε τζαμί που βρίσκεται στην Ελλάδα, όπως προαναφέρθηκε, έχει διαφορετική εκδοχή και αν υπάρξει περίπτωση να επικρατήσει κάποια εξ’ αυτών θα είναι η πιο εξτρεμιστική και ακραία.
Επιπλέον τονίστηκε ότι οπωσδήποτε χρειάζεται εκσυγχρονισμός των δυνάμεων ασφαλείας και της ΕΥΠ και η στελέχωσή τους με επαγγελματικά στελέχη που θα έχουν γνώση της δράσης των τρομοκρατικών Ισλαμιστικών δικτύων, έτσι ώστε εγκαίρως να μπορούν να προλαμβάνουν τρομοκρατικές επιθέσεις.
Σημειώθηκε πως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και έλεγχος των πηγών χρηματοδότησης των διαφόρων Ισλαμικών πολιτιστικών κέντρων και αυτό γιατί αν τα κέντρα αυτά χρηματοδοτούνται από κράτη, ιδιώτες ή οργανώσεις που υποστηρίζουν την ακραίες ισλαμικές εκδοχές είναι πολύ πιθανό να ριζοσπαστικοποιηθούν οι Μουσουλμανικές κοινότητες που κατοικούν στην Ελλάδα.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία παρέχεται το δικαίωμα στην ανεξιθρησκία. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να επιτρέπεται η χρηματοδότηση τζαμιού από το ελληνικό κράτος ώστε να αποφευχθεί ο εξτρεμισμός. Στο σημείο αυτό δόθηκαν αρκετά παραδείγματα σχετικά με την παρουσία τζαμιού στην Ελλάδα, τι προσπάθειες είχαν γίνει και από ποιους και τελικά γιατί απέτυχαν. Αναφορά έγινε και στην πρόταση που είχε γίνει καιρό πριν, για νόμιμο τζαμί στην περιοχή Μοναστηράκι της Αθήνας, για την οποία ο κ. Ανδριανόπουλος σημείωσε πως θα δύναται να πραγματοποιηθεί στη συγκεκριμένη περιοχή λόγω του ότι δεν υπήρχε μουσουλμανικός οικισμός γύρω στην περιοχή και άρα δεν θα υπήρχε πρόβλημα εξτρεμισμού.
Πηγή
Αρα δεν υπαρχει μεταναστευτικη πολιτικη στην Ελλαδα,διοτι αν υπηρχε δεν θα ετιθεντο τωρα αυτα τα ερωτηματα και οι συλλογισμοι!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλεον θα πρεπει να αναλογιστουν καποιοι γιατι απο τα μεσα της δεκαετιας του '90 αρχισε αυτη η εισροη λαθρομεταναστων και οχι πρωτυτερα οπου ηδη υπηρχαν φτωχεια,πολεμοι και εμφυλιες διαμαχες σε Ασια και Αφρικη!
ΓΜ