Ο παραλογισμός της Τουρκίας στο Κυπριακό
Το «Σίγμα» απεκάλυψε στο χθεσινοβραδινό κεντρικό του δελτίο «Οι Τομές στα Γεγονότα» τις θέσεις της ε/κυπριακής και της τ/κυπριακής πλευράς στο κεφάλαιο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως αυτές κατατέθηκαν στο Εθνικό Συμβούλιο από τον Πρόεδρο Χριστόφια.
Η Kύπρος θα καταστεί μόνιμος μπελάς της Ε.Ε. αν γίνουν αποδεκτές οι τουρκικές προτάσεις. Το κεφάλαιο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, στις απευθείας συνομιλίες Χριστόφια-Ταλάτ, θεωρείται ένα από τα εύκολα κεφάλαια στα οποία υπήρξαν αρκετές συγκλίσεις. Παρόλα αυτά και εκεί εξακολουθούν να υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές.
Σύμφωνα με τα έγγραφα που δόθηκαν από τον Πρόεδρο Χριστόφια στο Εθνικό Συμβούλιο, σύγκλιση έχει επιτευχθεί σε αρκετά σημεία που αφορούν κυρίως τον τρόπο που η Κύπρος θα οργανωθεί και θα λειτουργήσει ως κράτος-μέλος της ΕΕ μετά τη λύση.
Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη διαφορά θέσεων των δύο πλευρών σε πολύ ουσιαστικά θέματα όπως είναι η διάρκεια των μεταβατικών διευθετήσεων που μπορεί να υπάρξουν από την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου, καθώς και ο τρόπος διασφάλισης των διευθετήσεων αυτών.
Οι συγκλίσεις
Πλήρης συμφωνία υπάρχει στο θέμα της δημιουργίας του Υπουργείου Υποθέσεων ΕΕ, το οποίο θα είναι ανεξάρτητο από το ΥΠΕΞ. Οι Υπουργοί Εξωτερικών και Θεμάτων ΕΕ θα προέρχονται από διαφορετική κοινότητα.
Επιπλέον, έχει συμφωνηθεί ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και οι ομόσπονδες μονάδες θα είναι αρμόδιες για την εφαρμογή του κεκτημένου που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της καθεμιάς.
Τέλος, οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι θα καταβάλουν προσπάθειες για την εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής χρηματοδότησης για την υποβοήθηση ενοποίησης της Κύπρου.
Συμφωνία υπάρχει σε αρκετά σημεία όσον αφορά τη μόνιμη αντιπροσωπία της ενωμένης Κύπρου στην ΕΕ.
Ωστόσο και εκεί υπάρχουν σοβαρές διαφορές, με την τ/κ πλευρά να ζητεί:
1. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος και ο Αναπληρωτής Μόνιμος αντιπρόσωπος, οι οποίοι θα προέρχονται από διαφορετικές κοινότητες, να έχουν και οι δυο πρεσβευτική ιδιότητα.
2. Οι ομόσπονδες μονάδες να διατηρούν διπλωματικούς αντιπροσώπους, οι οποίοι να τοποθετούνται στη διπλωματική λίστα της μόνιμης αντιπροσωπίας.
3. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος στην ΕΕ και ο Εκπρόσωπος στην Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας να προέρχονται από τις δύο κοινότητες εκ περιτροπής.
Στο θέμα του μηχανισμού καθορισμού των θέσεων που θα υποστηρίζει η Κύπρος ενώπιον του Συμβουλίου της ΕΕ και των προπαρασκευαστικών του σωμάτων υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες. Οι διαφορές επικεντρώνονται κυρίως στην περίπτωση που τα καθορισμένα συντονιστικά όργανα δεν καταφέρνουν να καταλήξουν σε απόφαση.
Η τ/κυπριακή πλευρά ζητεί όπως:
Η Κύπρος απέχει κατά την ψηφοφορία εντός του Συμβουλίου.
Ενώ η πλευρά μας θέλει να υπάρχει μηχανισμός επίλυσης αδιεξόδων. Επιπλέον οι Τούρκοι απαιτούν:
Οι ομόσπονδες μονάδες να συμμετέχουν στη διαμόρφωση και εφαρμογή της πολιτικής στις εξωτερικές σχέσεις, περιλαμβανομένων των σχέσεων με την ΕΕ.
Δηλαδή ουσιαστικά με αυτό επιδιώκουν την παρουσία δυο ιδρυτικών κρατών, αφού η διαμόρφωση των εξωτερικών σχέσεων αποτελεί αντικείμενο της κεντρικής κυβέρνησης.
Επιπλέον, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η τ/κ πλευρά απαιτεί:
Οι ομόσπονδες μονάδες να συμμετέχουν στον καθορισμό των θέσεων της Κύπρου, όταν το θέμα εμπίπτει μερικώς στις δικές τους αρμοδιότητες, έστω και αν εμπίπτει κυρίως στις αρμοδιότητες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.
Συγκλίσεις για την εκπροσώπηση στην Ε.Ε.
Αφού το κεφάλαιο Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσιάζεται ως αυτό με τις περισσότερες συγκλίσεις, είναι αναμενόμενο ότι κάτι τέτοιο θα ισχύει και στο θέμα συμμετοχής και εκπροσώπησης της Ενωμένης Κύπρου στην ΕΕ.
Κι εδώ, ωστόσο, η συμφωνία είναι μερική και όχι πλήρης. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Επιτροπή Περιφερειών και την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή θα γίνεται με αναλογία 4 Ελληνοκυπρίους προς 2 Τουρκοκυπρίους.
Επιπλέον έχει συμφωνηθεί ότι θα υπάρχει εκ περιτροπής κατάληψη των θέσεων στα υπόλοιπα θεσμικά όργανα. Ωστόσο και εκεί η τ/κ πλευρά παρουσιάζει απαράδεκτες θέσεις ζητώντας:
Η εκ περιτροπής εναλλαγή Ε/κ και Τ/κ θα πρέπει να είναι πάνω σε ίση βάση.
Ενώ η πλευρά μας προβάλλει το επιχείρημα ότι η αναλογία πληθυσμού είναι 4 προς 1 και οι εκπροσωπήσεις θα έπρεπε να ακολουθούν το πληθυσμιακό μέτρο.
Η τουρκική πλευρά προβάλλει ακόμη το αίτημα η εκπροσώπηση των ομόσπονδων μονάδων στις συνθέσεις του Συμβουλίου και στις ομάδες εργασίας να γίνεται εκ περιτροπής, πάνω σε ίση βάση. Το αίτημα αυτό απορρίπτεται από την ελληνοκυπριακή πλευρά.
Εξωφρενικές απαιτήσεις για παρεκκλίσεις
Το θέμα των παρεκκλίσεων θεωρείται ουσιαστικά και το σημαντικότερο στο κεφάλαιο για την ΕΕ.
Εδώ υπάρχει πλήρης διαφωνία, με την τ/κ πλευρά να προβάλλει εξωφρενικές θέσεις, επικαλούμενη δήθεν την ανάγκη να υπάρξει ασφάλεια δικαίου. Ζητεί δηλαδή παρεκκλίσεις από το κεκτημένο, με την απαίτηση αυτές να κατοχυρωθούν και να θεσπιστούν ως πρωτογενές δίκαιο της ΕΕ.
Οι παρεκκλίσεις που ζητούν οι Τούρκοι:
1. Πολιτικού χαρακτήρα παρεκκλίσεις. Κάποιες από αυτές ζητείται να έχουν και μόνιμο χαρακτήρα, για να κατοχυρώνεται η διζωνικότητα της λύσης.
2. Μεταβατικές περιόδους που θα δικαιολογούνται από τεχνικούς λόγους
3. Ρήτρες διασφάλισης, δυνάμει των οποίων θα μπορούν να λαμβάνονται προστατευτικά μέτρα σε περίπτωση σοβαρών οικονομικών προβλημάτων στην τ/κ ομόσπονδη μονάδα.
Η ελληνοκυπριακή θέση:
Η ε/κ πλευρά απορρίπτει:
1. Κάθε μόνιμη παρέκκλιση, τονίζοντας ότι η διζωνικότητα δεν απαιτεί πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας γης.
2. Δεχόμαστε τη συζήτηση μόνο σύντομων μεταβατικών περιόδων.
3. Το Πρωτόκολλο 10 της πράξης προσχώρησης της Κύπρου στην ΕΕ αποτελεί την κατάλληλη νομική βάση για τη θέσπιση των μεταβατικών μέτρων, η οποία παρέχει και την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου.
Μερικες απλες αποριες προς τον κ.Χριστοφια,
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Ποιος θα ειναι ο εθνικος υμνος της Κυπρου???
2.Ποια θα ειναι η επισημη γλωσσα???
3.Πως θα ειναι η "νεα"(??) σημαια???
4.Θα εκπροσωπουν και Τουρκοκυπριοι την Κυπρο στο εξωτερικο??
5.Μεχρι που θα φτασει η ξεφτιλα σας????????
ΓΜ