Δάκρυσαν οι εικόνες της Παναγίας και του Χριστού σε εξωκλήσσι στην Κύπρο
Πλήθος πιστών τρέχουν να προσκυνήσουν
Επί μία βδομάδα συνεχώς δακρύζουν
Ούτε ο ιερέας δεν πίστεψε αρχικά ότι από θαύμα βγαίνει υγρό από τις εικόνες της Παναγίας και του Χριστού στο ξωκλήσι της Κλήρου
Με δυσπιστία αντιμετωπίσθηκε αρχικά το φαινόμενο του μυροβλύσματος δύο εικόνων (μία της Παναγίας και μία του Χριστού) στο παρεκκλήσι της Παναγίας του Λάγνη στην Κλήρου. Το φαινόμενο, έγινε αντιληπτό από πιστό για πρώτη φορά πριν από περίπου μία εβδομάδα, δεν είπε τίποτα όμως στον ιερέα.
Την περασμένη Τρίτη, μάρτυρας των «δακρύων» του Χριστού και της Παναγίας ήταν μια γυναίκα, η οποία έσπευσε αμέσως στον πατήρ Νικόλαο, τον ιερέα του παρεκκλησιού για να το αναφέρει.
Και ο ιερέας δύσπιστος
Ο πατήρ Νικόλαος δεν πείσθηκε αμέσως. «Υπήρξα κι εγώ ανάμεσα στους δύσπιστους» παραδέχθηκε μιλώντας στον «Π», παρόλο που από την πρώτη στιγμή έλεγξε τις εικόνες και δεν διαπίστωσε να υπάρχει οτιδήποτε που να δημιουργεί την υποψία για απάτη. «Ήμουν διστακτικός μέχρι και χθες. Όμως σήμερα, επειδή βλέπω ότι το φαινόμενο συνεχίζεται και ακούω συνεχώς μαρτυρίες από πιστούς, άρχισα να πιστεύω ότι πρόκειται για ένα θαυμαστό γεγονός» αναφέρει. Εδώ και δύο ημέρες, στο παρεκκλήσι σπεύδει πλήθος πιστών για να δει το φαινόμενο. Κάποιοι μιλούν για θαύμα, ενώ άλλοι είναι πιο σκεπτικοί. Το υγρό που βγαίνει από τις εικόνες είναι πάντως ευδιάκριτο. Πέραν όμως αυτού, οι περισσότεροι πιστοί αισθάνονται και μια έντονη ευωδιά μύρου.
Επί τόπου ο Ταμασού
Στο παρεκκλήσι της Παναγίας του Λάγνη στην Κλήρου, έσπευσαν μόλις πληροφορήθηκαν για το γεγονός και οι Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας και Πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης, πατήρ Θεόδωρος. Όπως ανέφερε ο πατήρ Θεόδωρος στον «Π», δεν πρόκειται για κάτι πρωτόγνωρο. «Από αρχαιοτάτων χρόνων παρουσιάζεται το φαινόμενο να βγαίνει υγρό που μυρίζει μύρα από τις εικόνες». Όπως εξήγησε, στην Κύπρο το φαινόμενο αυτό παρατηρήθηκε ξανά μόλις πρόσφατα, στα μέσα της δεκαετίας του Ά90, όταν δάκρυσε η εικόνα της Παναγίας του Κύκκου, και μεταγενέστερα στον 'Αγιο Λουκά και στις Κόκκινες Στροβόλου.
Ο πατήρ Θεόδωρος κάλεσε τους πιστούς να προσκυνούν με ευλάβεια τις εικόνες, «και να μην σκέπτονται ότι τα δάκρυα των εικόνων είναι προμήνυμα κακών ή καλών συμβάντων».
Το θαύμα δεν δέχεται χρήματα
Διαμηνύοντας την επιθυμία του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα, ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης, πατήρ Θεόδωρος, κάλεσε τους πιστούς να μην αφήνουν χρήματα για οποιονδήποτε λόγο στο παρεκκλήσι τις ημέρες που θα παρατηρείται το φαινόμενο του μυροβλύσματος των εικόνων και αυτό «για να μην υπάρχει καν η υπόνοια ότι αυτό προκλήθηκε επίτηδες για να μαζεύεται κόσμος στο παρεκκλήσι. Όσα δε χρήματα θα μαζευτούν, θα δοθούν για την άμυνα της Κύπρου».
Για να εξανεμιστεί κάθε υποψία για απάτη, ο Ταμασού Ησαΐας, έδωσε εντολή να κλείνει ο ναός όταν δεν είναι εκεί ο πάτερ, έτσι ώστε να μην υπάρχει πρόσβαση σε κανέναν.
Δεν ερμηνεύεται το θαύμα
Σύμφωνα με τον θεολόγο Θεόδωρο Κυριάκου, υπάρχουν πολλοί τρόποι παρουσίασης του Θεού στη ζωή των ανθρώπων. «Ένας τρόπος είναι και οι δακρυρροούσες εικόνες». Ο συμβολισμός τους, είναι δύσκολο να εξηγηθεί. «Δεν έχουμε τρόπο να το ερμηνεύσουμε. Δεν μπορούμε να ξέρουμε αν πρόκειται για προμηνύματα καλών ή κακών γεγονότων. Το γεγονός όμως ότι ο Θεός δείχνει με τέτοιο τρόπο την παρουσία του, πρέπει να μας προβληματίσει. Όταν γίνεται ένα θαύμα, δεν γίνεται για να φανερώσει τη δύναμή του ο Θεός, αλλά έχει ως στόχο τον προβληματισμό μας, για να ξαναδούμε τα ουσιώδη της ζωής» δηλώνει.
Θαύματα και «θαύματα»
Υπάρχουν βέβαια τα θαύματα που είναι αληθινά και τα «θαύματα», συμπληρώνει ο κ. Κυριάκου. «Αυτό που πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφεύγεται είναι η εμπορευματοποίηση των θαυμάτων. Πολλές φορές στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκαν τα θαύματα για άλλους σκοπούς» αναφέρει.
Η ευωδία μύρου σημαίνει θαύμα
Όπως εξήγησε ο κ. Κυριάκου στον «Π», το υγρό στις εικόνες, μπορεί να αποδοθεί σε φυσικό φαινόμενο, καθώς το ξύλο σε κάποια στιγμή, μπορεί να βγάλει κάποιο υγρό για μικρό χρονικό διάστημα. Δεν βγάζει όμως και μύρο. «Όταν ευωδιάζει η εικόνα, σημαίνει ότι πρόκειται για θαύμα».
Σπάνιος εικονογραφικός τύπος
Η εικόνα της Παναγίας του Λάγνη, παρουσιάζει την Παναγία σε ένα σπάνιο εικονογραφικό τύπο της δεομένης Παναγίας. Παλαιότερα, το παρεκκλήσι, που βρίσκεται περίπου ενάμισι χιλιόμετρο στα νοτιοανατολικά του χωριού και είναι κτισμένο σε χαμηλό λόφο, ήταν γυναικείο μοναστήρι, ένα από τα πρώτα της Κύπρου. Παραμένει άγνωστο πότε εγκαταλείφθηκε. Για την ονομασία του, υπάρχουν διάφορες μαρτυρίες. Η επικρατέστερη, αναφέρει πως η εικόνα της Παναγίας βρέθηκε εκεί που σήμερα είναι το αγίασμα. Έριξαν λαχνό (λαγνί), αν θα έκτιζαν μοναστήρι δίπλα στο αγίασμα ή πάνω στο ύψωμα, εκεί που είναι σήμερα κτισμένο. 'Αλλη εκδοχή αναφέρει ότι η Παναγία εμφανίστηκε στον ύπνο ενός ανθρώπου που είχε το χωράφι και του υπέδειξε το σημείο στο οποίο θα βρει την εικόνα της. Το πρωί της επόμενης μέρας πήγε στον τόπο εκείνο, αλλά ξέχασε το ακριβές σημείο. Έφτιαξε τρεις λαχνούς σε τρία διαφορετικά σημεία και ο πρώτος που τράβηξε, έδειχνε το σημείο που έπρεπε να σκάψει. Εκεί σε σημείο τριών ποδιών βρέθηκε η εικόνα της Παναγίας.
Επί μία βδομάδα συνεχώς δακρύζουν
Ούτε ο ιερέας δεν πίστεψε αρχικά ότι από θαύμα βγαίνει υγρό από τις εικόνες της Παναγίας και του Χριστού στο ξωκλήσι της Κλήρου
Με δυσπιστία αντιμετωπίσθηκε αρχικά το φαινόμενο του μυροβλύσματος δύο εικόνων (μία της Παναγίας και μία του Χριστού) στο παρεκκλήσι της Παναγίας του Λάγνη στην Κλήρου. Το φαινόμενο, έγινε αντιληπτό από πιστό για πρώτη φορά πριν από περίπου μία εβδομάδα, δεν είπε τίποτα όμως στον ιερέα.
Την περασμένη Τρίτη, μάρτυρας των «δακρύων» του Χριστού και της Παναγίας ήταν μια γυναίκα, η οποία έσπευσε αμέσως στον πατήρ Νικόλαο, τον ιερέα του παρεκκλησιού για να το αναφέρει.
Και ο ιερέας δύσπιστος
Ο πατήρ Νικόλαος δεν πείσθηκε αμέσως. «Υπήρξα κι εγώ ανάμεσα στους δύσπιστους» παραδέχθηκε μιλώντας στον «Π», παρόλο που από την πρώτη στιγμή έλεγξε τις εικόνες και δεν διαπίστωσε να υπάρχει οτιδήποτε που να δημιουργεί την υποψία για απάτη. «Ήμουν διστακτικός μέχρι και χθες. Όμως σήμερα, επειδή βλέπω ότι το φαινόμενο συνεχίζεται και ακούω συνεχώς μαρτυρίες από πιστούς, άρχισα να πιστεύω ότι πρόκειται για ένα θαυμαστό γεγονός» αναφέρει. Εδώ και δύο ημέρες, στο παρεκκλήσι σπεύδει πλήθος πιστών για να δει το φαινόμενο. Κάποιοι μιλούν για θαύμα, ενώ άλλοι είναι πιο σκεπτικοί. Το υγρό που βγαίνει από τις εικόνες είναι πάντως ευδιάκριτο. Πέραν όμως αυτού, οι περισσότεροι πιστοί αισθάνονται και μια έντονη ευωδιά μύρου.
Επί τόπου ο Ταμασού
Στο παρεκκλήσι της Παναγίας του Λάγνη στην Κλήρου, έσπευσαν μόλις πληροφορήθηκαν για το γεγονός και οι Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας και Πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης, πατήρ Θεόδωρος. Όπως ανέφερε ο πατήρ Θεόδωρος στον «Π», δεν πρόκειται για κάτι πρωτόγνωρο. «Από αρχαιοτάτων χρόνων παρουσιάζεται το φαινόμενο να βγαίνει υγρό που μυρίζει μύρα από τις εικόνες». Όπως εξήγησε, στην Κύπρο το φαινόμενο αυτό παρατηρήθηκε ξανά μόλις πρόσφατα, στα μέσα της δεκαετίας του Ά90, όταν δάκρυσε η εικόνα της Παναγίας του Κύκκου, και μεταγενέστερα στον 'Αγιο Λουκά και στις Κόκκινες Στροβόλου.
Ο πατήρ Θεόδωρος κάλεσε τους πιστούς να προσκυνούν με ευλάβεια τις εικόνες, «και να μην σκέπτονται ότι τα δάκρυα των εικόνων είναι προμήνυμα κακών ή καλών συμβάντων».
Το θαύμα δεν δέχεται χρήματα
Διαμηνύοντας την επιθυμία του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα, ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης, πατήρ Θεόδωρος, κάλεσε τους πιστούς να μην αφήνουν χρήματα για οποιονδήποτε λόγο στο παρεκκλήσι τις ημέρες που θα παρατηρείται το φαινόμενο του μυροβλύσματος των εικόνων και αυτό «για να μην υπάρχει καν η υπόνοια ότι αυτό προκλήθηκε επίτηδες για να μαζεύεται κόσμος στο παρεκκλήσι. Όσα δε χρήματα θα μαζευτούν, θα δοθούν για την άμυνα της Κύπρου».
Για να εξανεμιστεί κάθε υποψία για απάτη, ο Ταμασού Ησαΐας, έδωσε εντολή να κλείνει ο ναός όταν δεν είναι εκεί ο πάτερ, έτσι ώστε να μην υπάρχει πρόσβαση σε κανέναν.
Δεν ερμηνεύεται το θαύμα
Σύμφωνα με τον θεολόγο Θεόδωρο Κυριάκου, υπάρχουν πολλοί τρόποι παρουσίασης του Θεού στη ζωή των ανθρώπων. «Ένας τρόπος είναι και οι δακρυρροούσες εικόνες». Ο συμβολισμός τους, είναι δύσκολο να εξηγηθεί. «Δεν έχουμε τρόπο να το ερμηνεύσουμε. Δεν μπορούμε να ξέρουμε αν πρόκειται για προμηνύματα καλών ή κακών γεγονότων. Το γεγονός όμως ότι ο Θεός δείχνει με τέτοιο τρόπο την παρουσία του, πρέπει να μας προβληματίσει. Όταν γίνεται ένα θαύμα, δεν γίνεται για να φανερώσει τη δύναμή του ο Θεός, αλλά έχει ως στόχο τον προβληματισμό μας, για να ξαναδούμε τα ουσιώδη της ζωής» δηλώνει.
Θαύματα και «θαύματα»
Υπάρχουν βέβαια τα θαύματα που είναι αληθινά και τα «θαύματα», συμπληρώνει ο κ. Κυριάκου. «Αυτό που πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφεύγεται είναι η εμπορευματοποίηση των θαυμάτων. Πολλές φορές στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκαν τα θαύματα για άλλους σκοπούς» αναφέρει.
Η ευωδία μύρου σημαίνει θαύμα
Όπως εξήγησε ο κ. Κυριάκου στον «Π», το υγρό στις εικόνες, μπορεί να αποδοθεί σε φυσικό φαινόμενο, καθώς το ξύλο σε κάποια στιγμή, μπορεί να βγάλει κάποιο υγρό για μικρό χρονικό διάστημα. Δεν βγάζει όμως και μύρο. «Όταν ευωδιάζει η εικόνα, σημαίνει ότι πρόκειται για θαύμα».
Σπάνιος εικονογραφικός τύπος
Η εικόνα της Παναγίας του Λάγνη, παρουσιάζει την Παναγία σε ένα σπάνιο εικονογραφικό τύπο της δεομένης Παναγίας. Παλαιότερα, το παρεκκλήσι, που βρίσκεται περίπου ενάμισι χιλιόμετρο στα νοτιοανατολικά του χωριού και είναι κτισμένο σε χαμηλό λόφο, ήταν γυναικείο μοναστήρι, ένα από τα πρώτα της Κύπρου. Παραμένει άγνωστο πότε εγκαταλείφθηκε. Για την ονομασία του, υπάρχουν διάφορες μαρτυρίες. Η επικρατέστερη, αναφέρει πως η εικόνα της Παναγίας βρέθηκε εκεί που σήμερα είναι το αγίασμα. Έριξαν λαχνό (λαγνί), αν θα έκτιζαν μοναστήρι δίπλα στο αγίασμα ή πάνω στο ύψωμα, εκεί που είναι σήμερα κτισμένο. 'Αλλη εκδοχή αναφέρει ότι η Παναγία εμφανίστηκε στον ύπνο ενός ανθρώπου που είχε το χωράφι και του υπέδειξε το σημείο στο οποίο θα βρει την εικόνα της. Το πρωί της επόμενης μέρας πήγε στον τόπο εκείνο, αλλά ξέχασε το ακριβές σημείο. Έφτιαξε τρεις λαχνούς σε τρία διαφορετικά σημεία και ο πρώτος που τράβηξε, έδειχνε το σημείο που έπρεπε να σκάψει. Εκεί σε σημείο τριών ποδιών βρέθηκε η εικόνα της Παναγίας.
[9] μέτρα δὲ τοῦ ἐν Ὀλυμπίᾳ Διὸς ἐς ὕψος τε καὶ εὖρος ἐπιστάμενος γεγραμμένα οὐκ ἐν ἐπαίνῳ θήσομαι τοὺς μετρήσαντας, ἐπεὶ καὶ τὰ εἰρημένα αὐτοῖς μέτρα πολύ τι ἀποδέοντά ἐστιν ἢ τοῖς ἰδοῦσι παρέστηκεν ἐς τὸ ἄγαλμα δόξα, ὅπου γε καὶ αὐτὸν τὸν θεὸν μάρτυρα ἐς τοῦ Φειδίου τὴν τέχνην γενέσθαι λέγουσιν. ὡς γὰρ δὴ ἐκτετελεσμένον ἤδη τὸ ἄγαλμα ἦν, ηὔξατο ὁ Φειδίας ἐπισημῆναι τὸν θεὸν εἰ τὸ ἔργον ἐστὶν αὐτῷ κατὰ γνώμην: αὐτίκα δ' ἐς τοῦτο τοῦ ἐδάφους κατασκῆψαι κεραυνόν φασιν, ἔνθα ὑδρία καὶ ἐς ἐμὲ ἐπίθημα ἦν ἡ χαλκῆ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαυσανίας,Ηλειακά Α'.
ΚΑΤΙ ΚΑΚΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥΣ ΑΝΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝΕ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΞΥΠΝΗΣΟΥΝ ΟΙ ΧΑΖΟΙ ΝΕΟΚΥΠΡΙΟΙ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΝ ΠΟΛΕΜΩΝΤΑΣ ΤΟΥΣ. ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΑΝΤΙ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΤΑΠΑΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ ΚΑΝΟΥΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΤΗΕ ΜΑLL , ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΟΡΑ ΟΡΦΑΝΙΔΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΤΟΥ ΣΙΑΚΟΛΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφή