Η παράξενη σιωπή και απραξία της Τουρκίας στην πτώση του Αιγυπτιακού αεροσκάφους
Γιατί η Τουρκία δεν προχώρησε σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης σε μία περιοχή που ο Νταβούτογλου έχει δηλώσει πως ανήκει στην τουρκική ΑΟΖ;
Γράφει ο Γεωργίου Μιχαήλ
Με κυβερνήτη πιλότο με περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης, αεροπλάνο των Αιγυπτιακών αερογραμμών εξαφανίστηκε από τα ραντάρ σε περιοχή μεταξύ Ελληνικού και Αιγυπτιακού FIR.
Το Ελληνικό Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης, που εδρεύει στον Πειραιά, ανέλαβε από την πρώτη στιγμή τον συντονισμό των ερευνών σε συνεννόηση με τις Αιγυπτιακές Αρχές.
Γι αυτό τον λόγο η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που έχει τον έλεγχο των πτήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο, δέσμευσε από τις 5:15 το πρωί τοπική ώρα (2:15 ώρα Γκρίνουιτς), περιοχή που εκτείνεται 40 μίλια από το σημείο που ήταν το τελευταίο στίγμα του αεροσκάφους της Egypt Air.
Σύμφωνα με τη ΝΟΤΑΜ το ελληνικό ΕΚΣΕΔ αναλαμβάνει το συντονισμό και όλα τα μέσα, που λαμβάνουν μέρος τις προσπάθειες εντοπισμού του αεροσκάφους θα πρέπει να αναφέρονται σε αυτό.
Άμεσα έσπευσε στην περιοχή και η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς, για να αναλάβει τον συντονισμό των πλοίων που λαμβάνουν μέρος στις έρευνες, ενώ ήδη από τα ξημερώματα ελληνικό C-130 άρχισε τις έρευνες στην περιοχή, ρίχνοντας φωτοβολίδες που έκαναν τη νύχτα να μοιάζει με ημέρα.
Στο αεροσκάφος, που εκτελούσε την πτήση MS804, επέβαιναν 56 επιβάτες -ανάμεσά τους ένα παιδί και δύο βρέφη- και 7μελές πλήρωμα. Επιπλέον, σύμφωνα με την Egyptair, στο αεροσκάφος βρίσκονταν και τρία μέλη του προσωπικού ασφαλείας της εταιρείας, συνολικά δηλαδή επέβαιναν 66 άτομα.
Μεταξύ των επιβατών βρίσκονταν 30 Αιγύπτιοι, 15 Γάλλοι, 2 Ιρακινοί, 1 υπήκοος Κουβέιτ, 1, Βρετανίας, 1 Βελγίου, 1 Σαουδικής Αραβίας, 1 Σουδάν, 1 Τσαντ, 1 Πορτογαλίας, 1 Αλγερίας και 1 Καναδά.
Είχε απογειωθεί από το Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού στις 22:45 το βράδυ της Τετάρτης και το στίγμα χάθηκε στις 02:30 (ώρα Καΐρου). Αιγυπτιακά ΜΜΕ ανέφεραν πως η τελευταία επαφή έγινε δέκα λεπτά πριν την εξαφάνιση και στην αρχή υποστήριζαν πως το αεροσκάφος δεν είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου -κάτι που στη συνέχεια διέψευσε η εταιρεία.
H τελευταία επαφή με τις ελληνικές υπηρεσίες φαίνεται ότι ήταν εκείνη που έγινε όταν το αεροσκάφος πετούσε πάνω από την Κέα και σύμφωνα με τον διοικητή της ΥΠΑ Κώστα Λιντζεράκο ο κυβερνήτης «δεν ανέφερε προβλήματα».
Η Γαλλία και η Αίγυπτος βεβαιώνουν πτώση του πολιτικού αεροσκάφους, ενώ από εμπορικό πλοίο που έπλεε 130 μίλια ανατολικά της Καρπάθου δηλώθηκε πως νωρίς το πρωί είδε «μία πύρινη μπάλα στον αέρα», δίνοντας λαβή σε θεωρίες αναλυτών περί τρομοκρατικού χτυπήματος, ενώ σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές υπήρξε καταγραφή απότομης αλλαγής πορείας του αεροσκάφους.
Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την εξαφάνιση του αεροπλάνου της EgyptAir στη διάρκεια της νύκτας, αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.
Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, "μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος (...) δεν μοιάζουν πιθανές". Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320, που μετέφερε 66 επιβαίνοντες, "ήταν σχετικά πρόσφατο", αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. "Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται".
Πρόκειται για "ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες", υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir "είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες".
Μπορεί το αεροπλάνο να κατερρίφθη εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος; Το σενάριο αυτό, είτε πρόκειται για πύραυλο εδάφους-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 17 της Malaysia Airlines τον Ιούλιο 2014 πάνω από την Ουκρανία, είτε για πύραυλο θαλάσσης-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 655 της Iran Air που κατερρίφθη κατά λάθος τον Ιούλιο 1988 από ένα αμερικανικό καταδρομικό, δεν είναι πιθανό, σύμφωνα με τον κ. Φελτζέ.
Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. "Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη", επισημαίνει ο κ. Φελτζέ. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι "η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία", διαβεβαιώνει.
Μπορεί να επρόκειτο για επίθεση με εκρηκτικά; Το σενάριο αυτό μοιάζει εκ τον προτέρων το πιθανότερο. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα "βίαιο γεγονός" που μας κάνει "να σκεφτούμε μια επίθεση", σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.
"Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο", λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι αμφότερες στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως "εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα".
Πώς εξηγείται η ενδεχόμενη παρουσία εκρηκτικών μέσα στο αεροπλάνο; Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. "Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό", καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο "να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε", υποστηρίζει ο Φελτζέ.
"Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα (...) αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών", υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.
Κι ενώ μέχρι αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει σε δηλώσεις έστω και με μία ελάχιστη αξιοπιστία, άξια σχολιασμού είναι η απουσία της Τουρκίας από το «σκηνικό» της επιχείρησης διάσωσης, σε μία περιοχή μείζονος ενδιαφέροντος για την Άγκυρα, η οποία βρίσκεται στα όρια της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, περιοχή την οποία η Τουρκία θεωρεί δική της μετά τις γνωστές δηλώσεις του Νταβούτογλου για μη ύπαρξη ΑΟΖ του Καστελλόριζου… Εκτός και εάν η Τουρκία έχει πάψει τις προσπάθειές της να πάρει από την Ελλάδα την ΑΟΖ νότια και νότια-ανατολικά του Καστελλόριζου...
Κάθε αντικειμενικός αναλυτής θεωρεί ως ιδιαίτερα παράδοξο γεγονός την απουσία της Τουρκίας από τις έρευνες διάσωσης, ενώ «μαύρα σενάρια» έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται για πιθανή τουρκική εμπλοκή από τη στιγμή που έχει αποκλεισθεί η χρήση φορητών πυραύλων εδάφους αέρος από κάποια τρομοκρατική ομάδα ισλαμιστών.
Επειδή είναι γνωστό πως ο μόνος που δεν θέλει να εμφανίζεται σε σκηνή εγκλήματος, είναι ο… δολοφόνος, η απουσία της Τουρκίας από μία περιοχή για την οποία έχει δηλώσει πως είναι διατεθειμένη να προχωρήσει και «πέρα από τα όρια» (έμμεση απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας), με δεδομένη την ανάγκη της Τουρκίας να δημιουργήσει προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου (για να αυτοπροβληθεί ως η μοναδική και αναγκαία λύση), αλλά και με τις «υψηλών δραστηριοτήτων» επιχειρήσεις των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών τόσο στην Ευρώπη όσο και μέσα στην Αίγυπτο, η Τουρκία θα πρέπει να θεωρείται ως ο υπ’ αριθμόν ένα ύποπτος της πτώσης του συγκεκριμένου Αιγυπτιακού πολιτικού αεροσκάφους.
Τέλος, στην εύλογη απορία "γιατί να προχωρήσει η Τουρκία σε μία τέτοια ενέργεια", η απάντηση είναι απλή: για να εμφανιστεί ως ο μοναδικός παράγοντας εξασφάλισης σταθερότητας στην περιοχή και ως η χώρα στην οποία μπορούν να στηριχθούν τόσο η Δύση όσο και η Ανατολή...
Πληροφορίες από OnAlert, "Το Βήμα"
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Γράφει ο Γεωργίου Μιχαήλ
Με κυβερνήτη πιλότο με περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης, αεροπλάνο των Αιγυπτιακών αερογραμμών εξαφανίστηκε από τα ραντάρ σε περιοχή μεταξύ Ελληνικού και Αιγυπτιακού FIR.
Το Ελληνικό Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης, που εδρεύει στον Πειραιά, ανέλαβε από την πρώτη στιγμή τον συντονισμό των ερευνών σε συνεννόηση με τις Αιγυπτιακές Αρχές.
Γι αυτό τον λόγο η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που έχει τον έλεγχο των πτήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο, δέσμευσε από τις 5:15 το πρωί τοπική ώρα (2:15 ώρα Γκρίνουιτς), περιοχή που εκτείνεται 40 μίλια από το σημείο που ήταν το τελευταίο στίγμα του αεροσκάφους της Egypt Air.
Σύμφωνα με τη ΝΟΤΑΜ το ελληνικό ΕΚΣΕΔ αναλαμβάνει το συντονισμό και όλα τα μέσα, που λαμβάνουν μέρος τις προσπάθειες εντοπισμού του αεροσκάφους θα πρέπει να αναφέρονται σε αυτό.
Άμεσα έσπευσε στην περιοχή και η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς, για να αναλάβει τον συντονισμό των πλοίων που λαμβάνουν μέρος στις έρευνες, ενώ ήδη από τα ξημερώματα ελληνικό C-130 άρχισε τις έρευνες στην περιοχή, ρίχνοντας φωτοβολίδες που έκαναν τη νύχτα να μοιάζει με ημέρα.
Στο αεροσκάφος, που εκτελούσε την πτήση MS804, επέβαιναν 56 επιβάτες -ανάμεσά τους ένα παιδί και δύο βρέφη- και 7μελές πλήρωμα. Επιπλέον, σύμφωνα με την Egyptair, στο αεροσκάφος βρίσκονταν και τρία μέλη του προσωπικού ασφαλείας της εταιρείας, συνολικά δηλαδή επέβαιναν 66 άτομα.
Μεταξύ των επιβατών βρίσκονταν 30 Αιγύπτιοι, 15 Γάλλοι, 2 Ιρακινοί, 1 υπήκοος Κουβέιτ, 1, Βρετανίας, 1 Βελγίου, 1 Σαουδικής Αραβίας, 1 Σουδάν, 1 Τσαντ, 1 Πορτογαλίας, 1 Αλγερίας και 1 Καναδά.
Είχε απογειωθεί από το Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού στις 22:45 το βράδυ της Τετάρτης και το στίγμα χάθηκε στις 02:30 (ώρα Καΐρου). Αιγυπτιακά ΜΜΕ ανέφεραν πως η τελευταία επαφή έγινε δέκα λεπτά πριν την εξαφάνιση και στην αρχή υποστήριζαν πως το αεροσκάφος δεν είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου -κάτι που στη συνέχεια διέψευσε η εταιρεία.
H τελευταία επαφή με τις ελληνικές υπηρεσίες φαίνεται ότι ήταν εκείνη που έγινε όταν το αεροσκάφος πετούσε πάνω από την Κέα και σύμφωνα με τον διοικητή της ΥΠΑ Κώστα Λιντζεράκο ο κυβερνήτης «δεν ανέφερε προβλήματα».
Η Γαλλία και η Αίγυπτος βεβαιώνουν πτώση του πολιτικού αεροσκάφους, ενώ από εμπορικό πλοίο που έπλεε 130 μίλια ανατολικά της Καρπάθου δηλώθηκε πως νωρίς το πρωί είδε «μία πύρινη μπάλα στον αέρα», δίνοντας λαβή σε θεωρίες αναλυτών περί τρομοκρατικού χτυπήματος, ενώ σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές υπήρξε καταγραφή απότομης αλλαγής πορείας του αεροσκάφους.
Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την εξαφάνιση του αεροπλάνου της EgyptAir στη διάρκεια της νύκτας, αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.
Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, "μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος (...) δεν μοιάζουν πιθανές". Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320, που μετέφερε 66 επιβαίνοντες, "ήταν σχετικά πρόσφατο", αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. "Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται".
Πρόκειται για "ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες", υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir "είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες".
Μπορεί το αεροπλάνο να κατερρίφθη εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος; Το σενάριο αυτό, είτε πρόκειται για πύραυλο εδάφους-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 17 της Malaysia Airlines τον Ιούλιο 2014 πάνω από την Ουκρανία, είτε για πύραυλο θαλάσσης-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 655 της Iran Air που κατερρίφθη κατά λάθος τον Ιούλιο 1988 από ένα αμερικανικό καταδρομικό, δεν είναι πιθανό, σύμφωνα με τον κ. Φελτζέ.
Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. "Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη", επισημαίνει ο κ. Φελτζέ. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι "η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία", διαβεβαιώνει.
Μπορεί να επρόκειτο για επίθεση με εκρηκτικά; Το σενάριο αυτό μοιάζει εκ τον προτέρων το πιθανότερο. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα "βίαιο γεγονός" που μας κάνει "να σκεφτούμε μια επίθεση", σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.
"Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο", λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι αμφότερες στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως "εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα".
Πώς εξηγείται η ενδεχόμενη παρουσία εκρηκτικών μέσα στο αεροπλάνο; Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. "Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό", καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο "να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε", υποστηρίζει ο Φελτζέ.
"Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα (...) αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών", υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.
Κι ενώ μέχρι αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει σε δηλώσεις έστω και με μία ελάχιστη αξιοπιστία, άξια σχολιασμού είναι η απουσία της Τουρκίας από το «σκηνικό» της επιχείρησης διάσωσης, σε μία περιοχή μείζονος ενδιαφέροντος για την Άγκυρα, η οποία βρίσκεται στα όρια της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, περιοχή την οποία η Τουρκία θεωρεί δική της μετά τις γνωστές δηλώσεις του Νταβούτογλου για μη ύπαρξη ΑΟΖ του Καστελλόριζου… Εκτός και εάν η Τουρκία έχει πάψει τις προσπάθειές της να πάρει από την Ελλάδα την ΑΟΖ νότια και νότια-ανατολικά του Καστελλόριζου...
Κάθε αντικειμενικός αναλυτής θεωρεί ως ιδιαίτερα παράδοξο γεγονός την απουσία της Τουρκίας από τις έρευνες διάσωσης, ενώ «μαύρα σενάρια» έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται για πιθανή τουρκική εμπλοκή από τη στιγμή που έχει αποκλεισθεί η χρήση φορητών πυραύλων εδάφους αέρος από κάποια τρομοκρατική ομάδα ισλαμιστών.
Επειδή είναι γνωστό πως ο μόνος που δεν θέλει να εμφανίζεται σε σκηνή εγκλήματος, είναι ο… δολοφόνος, η απουσία της Τουρκίας από μία περιοχή για την οποία έχει δηλώσει πως είναι διατεθειμένη να προχωρήσει και «πέρα από τα όρια» (έμμεση απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας), με δεδομένη την ανάγκη της Τουρκίας να δημιουργήσει προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου (για να αυτοπροβληθεί ως η μοναδική και αναγκαία λύση), αλλά και με τις «υψηλών δραστηριοτήτων» επιχειρήσεις των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών τόσο στην Ευρώπη όσο και μέσα στην Αίγυπτο, η Τουρκία θα πρέπει να θεωρείται ως ο υπ’ αριθμόν ένα ύποπτος της πτώσης του συγκεκριμένου Αιγυπτιακού πολιτικού αεροσκάφους.
Τέλος, στην εύλογη απορία "γιατί να προχωρήσει η Τουρκία σε μία τέτοια ενέργεια", η απάντηση είναι απλή: για να εμφανιστεί ως ο μοναδικός παράγοντας εξασφάλισης σταθερότητας στην περιοχή και ως η χώρα στην οποία μπορούν να στηριχθούν τόσο η Δύση όσο και η Ανατολή...
Πληροφορίες από OnAlert, "Το Βήμα"
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Σε όλα τα αναφερθέντα στο άρθρο πιθανά ανοιχτά σενάρια, νομίζω ότι πρέπει να συμπεριληφθούν και άλλοι πιθανοί λόγοι και ίσως αναμείξεις... Το σύντομο διάστημα που οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι ήταν στην κυβέρνηση της Αιγύπτου, άνοιξαν τις πόρτες στην Τουρκία και ο Ερντογάν τους έταζε λαγούς με πετραχήλια, που ως γνωστόν υποστηρίζει τα ακραία ισλαμικά στοιχεία. Μόλις ο στρατηγός Σίσι και οι στρατιωτικοί επανακατέλαβαν την εξουσία (κατά την γνώμη μου προς ώφελος της Αιγύπτου διότι οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι μόνον διάλυση έφεραν στην χώρα και τροφοδότησαν άμεσα το ακραίο φανατικό ισλαμικό στοιχείο εντός της Αιγύπτου), δύο άμεσες κινήσεις εξωτερικής πολιτικής χαράχθηκαν και εφαρμόσθηκαν από την νυν κυβέρνηση: α. απομάκρυνση της Τουρκίας από την ανάμειξή της στα της Αιγύπτου και επίσημες δηλώσεις - καταγγελίες διεθνώς του Σίσι κατά της Τουρκίας για την προώθηση του ακραίου ισλαμισμού στην Μέση Ανατολή. β. Απομάκρυνση από τον Σίσι της επιρροής των ΗΠΑ στην Αίγυπτο αφού αποκαλύφθηκε ο ύπουλος ρόλος των ΗΠΑ στην δήθεν Αραβική Άνοιξη που αποδείχθηκε βαρυχειμωνιά για τις χώρες στις οποίες εκδηλώθηκε, με την αποδεδειγμένα θερμή υποστήριξη και μετά των ΗΠΑ στους Αδελφούς Μουσουλμάνους, με αποτέλεσμα ο Σίσι να δημιουργήσει άμεσα ισχυρές συμμαχίες κυρίως με την Ρωσία και τον Πούτιν σε όλους τους νευραλγικούς τομείς. Το ότι η Τουρκία είναι πιόνι των ΗΠΑ πάντα με χοντρά ανταλλάγματα για τα συμφέροντά της είναι κοινώς γνωστό, άρα δεν αποκλείω ως ένα άλλο πιθανό σενάριο μια συντονισμένη επιθετική κίνηση εναντίον του αεροσκάφους των Αιγυπτιακών αερογραμμών μετά την ρίψη του Ρωσικού αεροσκάφους πάνω από την χερσόνησο του Σινά, με συνενόχους την Τουρκία, τις ΗΠΑ και άλλα ακραία ισλαμικά στοιχεία εντός και εκτός Αιγύπτου.
ΑπάντησηΔιαγραφή